Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Advertisements

1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Awans zawodowy nauczycieli.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Poznań,
Regresja. Termin regresja oznacza badanie wpływu jednej lub kilku zmiennych tzw. objaśniających na zmienną, której kształtowanie się najbardziej nas interesuje,
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Charakterystyka prawoznawstwa
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Sześciolatek w obliczu zmian
Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
– Krajowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej PIIB
Lubuszanie w socjologicznym zwierciadle
RASIZM, SZOWINIZM, KSENOFOBIA
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Konflikt interesów.
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
METODYKA KONSTRUOWANIA PROGRAMÓW WYCHOWAWCZYCH
Przychody i koszty działalności
Wykład 1 Przedmiot psychologii
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Trzy wyzwania medycyny personalizowanej - perspektywa pacjentów:
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Zgłoszenie do konkursu
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Wykładnia oświadczeń woli
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Zapis prezentacji:

Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci XXVI Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej Streszczenie Rodzice pełnią rolę swoistego pośrednika pomiędzy otoczeniem społecznym a dzieckiem, szczególnie we wczesnych latach jego życia. To od nich zależy zdrowie i jakość życia młodego człowieka. Rodzice tworzą specjalne strategie działań, zwane postawami rodzicielskimi, dostosowane do wymogów konkretnych zadań, ujawniające się także w sytuacjach kryzysowych (chorobie somatycznej, problemach psychologicznych dziecka). Postawy rodzicielskie mogą wiązać się z określonymi przekonaniami rodziców nt. pomocy psychologicznej ich dziecku. Przekonania zaś odzwierciedlają intelektualny stan pewności o słuszności udzielania tej pomocy. Celem prezentowanego badania było określenie związku pomiędzy postawami rodzicielskimi matek i ojców a ich przekonaniami na temat potrzeby i skuteczności pomocy psychologicznej (diagnozy, konsultacji czy terapii) dla dzieci. Wyniki: Stwierdzono istotne statystycznie zależności między postawami rodzicielskimi rodziców a ich przekonaniami nt. różnych form pomocy psychologicznej. U rodziców przejawiających wobec dzieci postawę akceptującą oraz szanujących autonomię dziecka ujawniają się pozytywne przekonania nt. celowości i skuteczności większości różnych form pomocy psychologicznej (diagnozy, konsultacji, terapii). Natomiast rodzice niekonsekwentni wykazują wyraźnie negatywne przekonania odnośnie takiej formy pomocy psychologicznej, jaką jest diagnoza. Nie stwierdzono natomiast istotnego statystycznie związku między postawą ochraniającą a przekonaniami rodziców nt. pomocy psychologicznej. Wnioski: Przeprowadzone badania wykazują, że niektóre postawy rodzicielskie rodziców wiążą się z pozytywnymi przekonaniami na temat celowości i skuteczności pomocy psychologicznej dla dzieci. Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci dr n. społ. Ewa Łodygowska, dr n. społ. Magdalena Chęć, mgr Maria Ligocka Uniwersytet Szczeciński Wprowadzenie W udzielanej dzieciom pomocy psychologicznej istotne znaczenie ma motywacja i przekonania rodziców na temat oddziaływań psychologicznych. Przekonania rodziców na temat konieczności i skuteczności różnych form pomocy psychologicznej mogą wpływać na ich współpracę z psychologiem oraz decydować o poziomie ich zaangażowania. Temat przekonań rodziców o konieczności i skuteczności różnych form pomocy psychologicznej dla ich dzieci jest znaczący z praktycznego punktu widzenia. Podstawy teoretyczne Postawa wobec pomocy psychologicznej, udzielanej dzieciom, to względnie trwała tendencja do pozytywnego lub negatywnego wartościowania tej pomocy, niezależnie od tego, czy postawa ta przybiera postać przekonań, uczuć czy tendencji w zachowaniu. Na komponent poznawczy postawy wobec pomocy psychologicznej składają się wiadomości o jej przedmiocie, przekonania oraz przypuszczenia. Przekonania są najważniejszym składnikiem tego komponentu, gdyż odzwierciedlają intelektualny stan pewności o słuszności i konieczności udzielania dzieciom pomocy psychologicznej. Postawa rodzicielska to „całościowa forma ustosunkowania się rodziców (osobno ojca i matki) do dzieci, do zagadnień wychowawczych itp., ukształtowana podczas pełnienia funkcji rodzicielskich” (Rembowski, 1972, s. 55). M. Plopa (1987) wyodrębnił 5 typów postaw rodzicielskich: postawę akceptacji vs. odrzucenia, postawę nadmiernie wymagającą, postawę autonomii, postawę niekonsekwentną, postawę nadmiernie ochraniającą. Wyniki badań: przekonania a postawy związki między postawami rodziców a ich przekonaniami na temat konieczności i skuteczności diagnozy psychologicznej związki między postawami rodziców a ich przekonaniami na temat konieczności i skuteczności konsultacji psychologicznej związki między postawami rodziców a ich przekonaniami na temat konieczności i skuteczności terapii psychologicznej Cel badania: Celem badania było sprawdzenie, czy istnieją związki między postawą rodzicielską przejawianą przez rodziców a ich przekonaniami dotyczącymi różnych form pomocy psychologicznej dla ich dzieci. Metodologia badań: a. pytania badawcze Czy istnieje zależność między wykazywaną przez rodzica postawą rodzicielską a jego przekonaniami na temat różnych form pomocy psychologicznej? Czy istnieje zależność między ujawnianą postawą rodzicielską rodzica a jego przekonaniami na temat: konieczności diagnozy psychologicznej skuteczności diagnozy psychologicznej 3. konieczności konsultacji psychologicznej skuteczności konsultacji psychologicznej (jako metody rozwiązywania problemów dziecka) 5. konieczności terapii psychologicznej 6. skuteczności terapii psychologicznej b. metody badawcze: Kwestionariusz Własny, Skala Postaw Rodzicielskich M. Plopy. Procedura badań Zastosowano dobór losowy. Badania przeprowadzono na terenie północno-zachodniej Polski, w latach 2015-16 Badaniami objęto 221 rodziców (168 matek, 53 ojców). Charakterystyka badanej grupy Wnioski: Istnieją związki między niektórymi postawami rodzicielskimi a przekonaniami rodziców na temat różnych form pomocy psychologicznej dla dzieci Rodzice, przejawiający akceptującą postawę rodzicielską, ujawniają pozytywne przekonania na temat konieczności i skuteczności diagnozy i konsultacji psychologicznej, jak również konieczności terapii Rodzice, przejawiający postawę autonomii, ujawniają pozytywne przekonania na temat skuteczności diagnozy, konieczności i skuteczności konsultacji, jak również konieczności terapii U rodziców przejawiających niekonsekwentną postawę rodzicielską ujawniają się negatywne przekonania dotyczące konieczności i skuteczności diagnozy psychologicznej, zaś rodzice wymagający wykazują negatywne przekonania dotyczące konieczności konsultacji jako formy pomocy w rozwiązywaniu problemów dziecka.