Animacja środowiska lokalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
„Lokalne partnerstwa dzielnicowe” Gdańska Sieć Partnerstw Lokalnych - wnioski z drugiej edycji projektu - Monika Chabior Gdańsk, 10 maja 2010.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Budżet partycypacyjny w Warszawie na rok 2018 Zespół ds. budżetu partycypacyjnego.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Doradca zawodowy w szkole ponadgimnazjalnej
Olga Wasilewska, Prezes Fundacji „Druga Strona Lustra”
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Punkty Konsultacyjno-Doradcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin PROMYKI 2017.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Współpraca organizacji strzeleckich w Polsce
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
System akredytacji AKSES
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
Kilka słów o… Zasady życia społecznego
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Bądź częścią rozwiązania
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
BAROMETR HEDONIŚCI I OSZCZĘDNI 2017.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
„SYSTEMOWE WSPIERANIE RODZINY”
Niepełnosprawność intelektualna a samodzielność
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
TRZECIE spotkanie Zespołu
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
„Pomorski Model Współpracy na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej osób pozostających bez pracy” Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urząd Marszałkowski.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
TECHNIKI (wybrane) MANIPULACYJNE Zygmunt Korzeniewski
Miasto Przyjazne Dzieciom
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wybrane problemy regulacji dotyczących
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
1. Prezydent pewnego miasta postanowił dowiedzieć się, czy istnieje związek między typem osobowości jego mieszkańców a ich kreatywnością. W tym celu spytał.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W EŁKU prowadzony przez
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Animacja środowiska lokalnego w Białymstoku na przykładzie ulicy Barszczańskiej i Klepackiej

Animacja jako forma edukacji - wyjaśnienie podstawowych pojęć Animacja - (z języka łacińskiego oznacza zachęcenie, skłonienie do działania) jest metodą edukacji skupiającą się na pobudzeniu obywateli do działania na rzecz społeczności lokalnej a więc grupy zamieszkującej określone terytorium, gdzie pomiędzy jej członkami występuje poczucie wspólnotowej identyfikacji i więzi; Animacja społeczna- podkreśla wymiar społeczny tzn. jest metodą budowania świata związków, autentycznych relacji i więzi łączących ludzi w grupy, w społeczności. Jest sposobem odnalezienia się we współczesnej przestrzeni społecznej

Animacja jako forma edukacji - wyjaśnienie podstawowych pojęć Środowisko lokalne - najbardziej naturalna przestrzeń publiczna, w której sprawdzamy, weryfikujemy nasze postrzeganie świata, umiejętności radzenie sobie z problemami życia codziennego, a także kształtujemy postawę wobec innych;

„Serce społeczności lokalnej” Praca Animatora „Serce społeczności lokalnej” Animatorzy mogą to być osoby ze środowiska lokalnego gotowi ożywiać lokalną społeczność, znają etapy pracy w środowisku lokalnym, a także posiadają wiedzę z zakresu współpracy i partnerstw, w tym organizacji pozarządowych i samorządów. Animator społeczny powinien posiadać predyspozycje i umiejętności w zakresie: Zaangażowania Ułatwiania Edukowania Zachęcania Wzmacniania Wyrównywania szans Oceniania

Umiejętności animatora społecznego: Rozwój partnerskich relacji w środowisku poprzez budowanie koalicji; Komunikację pomiędzy potencjalnymi partnerami społecznymi poprzez wypracowanie kontaktów i relacji z , jak i pomiędzy kluczowymi postaciami; Nakreślenie profilu społecznego poprzez poznanie lokalnych mieszkańców, historii, problemów; Procesy podejmowania wspólnych decyzji, dochodzenia do consensusu; Pracowanie w oparciu o dynamikę grup; Podtrzymywanie zaangażowania i motywowanie innych; Tworzenie sieci tzn. pielęgnowanie kontaktów; Zarządzanie informacją i zasobami.

Od marazmu do społeczeństwa partycypacyjnego „Wierząc, że ludzie potrafią sami sobie pomóc- jako animatorzy społeczni aktywizujemy ich poprzez edukowanie, inspirowanie, wspieranie motywowanie w celu rozwiązywania lokalnych problemów i rozwoju społeczności, w oparciu o zasady poszanowania odmienności, partnerstwa i tolerancji”

Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej Faza I ZBIERANIE INFORMACJI Diagnoza społeczna Mapa zasobów Zebranie kompetentnych informacji, które mogą być wykorzystywane dla dobra i rozwoju tej społeczności Faza II BADANIE POTRZEB Poznanie potrzeb społeczności drogą komunikacji

Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej Faza III PLANOWANIE DZIAŁANIA Poznanie celu spotkań Powstanie planu działania Faza IV PODZIAŁ OBOWIĄZKÓW I ROZDZIELENIE ODOWIEDZIALNOŚCI Określenie kolejności realizowanych działań i podział odpowiedzialnych za zadania osób Faza V PROMOCJA WSPÓLNEGO PROGRAMU Promocja, upowszechnianie i wykorzystywanie określonej w planie działania pomocy.

Etapy działania animatora realizowanych w pracy w społeczności lokalnej Faza VI POWSTANIE WSPÓŁPRACUJĄCEJ SPOŁECZNOŚCI, ROZPOCZĘCIE RÓŻNYCH MIEJSCOWYCH SZKOLEŃ DZIAŁALNOŚCI, PROJEKTÓW Faza VII WZMACNIANIE I MONITOROWNIE BARDZO WIELOWĄTKOWEJ PRACY, POSUNIĘCIE WPRZÓD UTYKAJĄCYCH REALIZACJI, DODAWANIE ODWAGI, ZWRÓCENIE UWAGI, INFORMOWANIE, ORGANIZACJA Monitorowanie swoich działań

Dlaczego ulica Barszczańska i Klepacka? Lokale zlokalizowane przy ul. Barszczańskiej i Klepackiej są mieszkaniami socjalnymi i komunalnymi. Cechuje się dużą rotacją mieszkańców, alkoholizmem, bezrobociem, samotnym rodzicielstwem, niewydolnością wychowawczą, przestępczością, chuligaństwem i wszechobecnym marazmem. Mieszkańcy nie widzą dla siebie żadnej przyszłości, ani możliwości zmiany tego stanu rzeczy. Nie ufają instytucjom państwowym. Podjęcie działań w kierunku niwelowania niekorzystnych skutków wymienionych problemów i próby eliminacji ich z życia społeczności lokalnej wysuwają się na plan pierwszy.

Dlaczego ulica Barszczańska i Klepacka? W tym celu niezbędne jest budowanie relacji sąsiedzkich, przyjacielskich, skupionych na rozwiązaniu wspólnych problemów. Mieszkańcy osiedla powinni zrozumieć, że mają realny wpływ na otaczającą ich rzeczywistość i komfort życia. Ze względu na swoją specyfikę, mieszkańcy osiedla nadal wymagają pracy mającej na celu animowanie działań na rzecz budowania i odbudowywania więzi społecznych, przeciwdziałania izolacji poszczególnych jednostek i rodzin, budowania aktywności w przestrzeni publicznej.

Działania zrealizowane w ramach animacji środowiska lokalnego ulic Barszczańskiej i Klepackiej

Spotkania z grupą mieszkańców w celu określenia ich potrzeb, problemów i uświadomienie w zakresie możliwości działania Budżetu Obywatelskiego

Złożenie do Budżetu Obywatelskiego 2016 projekt „Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej”

Festyn Rodzinny na Barszczańskiej lipiec 2015

Festyn Rodzinny na Barszczańskiej lipiec 2015

„Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej” Projekt „Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej”

Piknik Rodzinny na Barszczańskiej październik 2016 Inauguracja głosowania na osiedlowy projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego 2016

Piknik Rodzinny na Barszczańskiej październik 2016

Piknik Rodzinny na Barszczańskiej październik 2016

Zorganizowano i przeprowadzono warsztaty robienia ozdób choinkowych

Zorganizowano i przeprowadzono warsztaty robienia ozdób choinkowych

„Stawianie choinki osiedlowej” Przeprowadzenie akcji plenerowej „Stawianie choinki osiedlowej”

„Stawianie choinki osiedlowej” Przeprowadzenie akcji plenerowej „Stawianie choinki osiedlowej”

Obchody Dnia Kobiet w Świetlicy Socjoterapeutycznej Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku

Obchody Dnia Kobiet w Świetlicy Socjoterapeutycznej Dziennego Domu Pomocy Społecznej w Białymstoku

Złożenie dokumentów zgłaszających kandydatów do rad osiedlowych

„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej” - inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych

„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej” - inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych

„Piknik Rodzinny na Barszczańskiej” - inauguracja głosowania na kandydatów do rad osiedlowych

Projekt "Moje, Twoje, Nasze na Barszczańskiej" zakończył kolejne zadanie – podłączenie monitoringu miejskiego

Dziękuję za uwagę