Poznawczy aspekt pragmatyki Katarzyna Kwapisz-Osadnik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ul. Kuźnicza Wrocław
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
1 FRAZEOTRANSLACJA ORAZ JEJ ZNACZENIE W KSZTAŁCENIU I DOSKONALENIU TŁUMACZY MONIKA SUŁKOWSKA Instytut Języków Romańskich i Translatoryki Uniwersytet Śląski,
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
MAPA HYDROGRAFICZNA HALINA KLIMCZAK INSTYTUT GEODEZJ I GEOINFORMATYKI
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
 Bibliografia dziedzinowa jako narzędzie w syntezie przekładoznawstwa rosyjskiego Ewa Konefał Uniwersytet Gdański.
– lekcja ze strongmanem.. Drugiego dnia trzeciego miesiąca bieżącego roku klasa 3e za sprawą prof. Mikołaja Komorowskiego miała do czynienia z nietypową.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Radosław Stefańczyk 3 FA. Fotony mogą oddziaływać z atomami na drodze czterech różnych procesów. Są to: zjawisko fotoelektryczne, efekt tworzenie par,
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Miniprzedsiębiorstwo NIEWAŻNE COMPANY zostało założone przez sześcioosobową grupę najlepszych przyjaciół a zarazem ludzi cechujących się wielką ambicją.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Python. Języki Programistyczne Microcode Machine code Assembly Language (symboliczna reprezentacja machine code) Low-level Programming Language (FORTRAN,
T: Kafarnaum wystarczy wierzyć
Przecinki. Przecinek Przecinki w zdaniu mogą pełnić różne funkcje:  Rozdzielają zdania składowe;  Rozdzielają grupy takich samych wyrazów;  Działają.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Badanie społecznej akceptacji UEFA Euro 2012 w Poznaniu.
Uczniowie wzięli udział w warsztatach dotyczących Akcji Burza 44. Poznali jej podstawowe założenia i przebieg.
CZYLI JAK POWSTAŁO PISMO
WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE ZARZĄDZANIA Wprowdzenie Prof. Monika Kostera Uniwersytet Warszawski Linnaeus University, Sweden.
Debata ”Lokalny ekorozwój – przestrzeń wokół nas”.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Co to jest spacer edukacyjny?
Ewaluacja programu Study Tours to Poland dla studentów
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
Nauczyciele języka francuskiego Iwona Lech Anna Waścińska
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Charakterystyka prawoznawstwa
GERMANISTYKA.
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Części składowe treści pisma
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Filmowa podróż do Krainy Edukacji
Przedszkole Promujące Zdrowie
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Obszary badawcze logopedii
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
HODOWLA FASOLI CEL DOŚWIADCZENIA:
Temat doświadczenia: Badanie prawa odbicia i załamania światła
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Nasz wyjazd wakacyjny! Lato 2002.
Ocena jakościowa- zdecydowana większość dzieci nie miała trudności adaptacyjnych w szkole Wniosek- należy kontynuować współprace przedszkola ze szkołą.
Socjologia prawa Wprowadzenie Dr Maciej Pichlak
Językowo – kulturowe zróżnicowanie społeczności osób z uszkodzeniami słuchu na przykładzie realizacji projektu Wirtualny Tłumacz Komunikacji Migowej WiTKoM.
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
NOVOTEL WROCŁAW CITY Recepcjonista/ka
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
GRY I ZABAWY POKOLENIOWE
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
CELE, STRATEGIE, TECHNIKI CZYTANIA. POWTÓRKA
Praca oryginalna ateriał Tytuł pracy Wstęp Cel pracy Materiał i metody
Praca oryginalna ateriał Tytuł pracy Wstęp Cel pracy Materiał i metody
Zapis prezentacji:

Poznawczy aspekt pragmatyki Katarzyna Kwapisz-Osadnik Pragmatyka i językoznawstwo kognitywne – dwa nurty, ale czy dwie wizje języka? Pragmatyka Językoznawstwo kognitywne Rola poznania we współczesnym językoznawstwie, czyli pragmatyczny wymiar językoznawstwa kognitywnego czy poznawczy charakter pragmatyki?

a) Pragmatyka 1938r. Ch.Morris „Podstawy teorii znaków” 1965r. J. Austin „Jak działać słowami?” Kontynuatorzy myśli J.Austina: J.Searle, J.R.Ross, J.Habermas, J.M.Sadock, B.Fraser, D.Wunderlich, S.G.Boer i W.G.Lycan, J.J.Katz, J.Petöfi i H.Kayser, P.Grice 1975 P.Grice „Logika i konwersacja” Następstwa koncepcji P.Grice`a: teoria relewancji D. Sperbera i D. Wilson, maksymy uprzejmości R.Lakoff i G.Leecha, teoria zachowania twarzy P. Brown i S.C. Levinsona, Tekst/dyskurs jako przedmiot badań: - gramatyka/lingwistyka tekstu: W.Dressler, R.Harweg, J.Petöfi, A.T. van Dijk, M. Charolles, M.Mayenowa - teoria wypowiedzenia/dyskursu: E. Benveniste, O. Ducrot, J.L. Anscombre

Językoznawstwo kognitywne Interdyscyplinarność Podejście przedstawieniowe: R. Langacker, G.Lakoff Podejście komputacyjne: J.-P. Desclés, R.Jackendoff Opis struktur poznawczych w oparciu o doświadczenie i język: schematy przedpojęciowe (M.Johnson), archetypy kognitywne (J.-P.Desclés) – wyidealizowany model kognitywny (G.Lakoff), rama (Ch.Fillmore), domena kognitywna (R.Langacker), skrypt (R.Schank i R.Abelson), graf konceptualny (J.Sowa), przestrzeń mentalna (G.Fauconnier), schemat semantyczno-kognitywny(J.-P.Desclés) – zdanie Rola procesów poznawczych: analiza, synteza, metaforyzacja, metonimizacja, schematyzacja, kategoryzowanie prototypowe, obrazowanie

Poznanie w pragmatyce i w językoznawstwie kognitywnym Pragmatyka: poznanie implicytne użycie języka jako obiekt i cel badań Językoznawstwo kognitywne: poznanie jako badawczy punkt wyjścia język jako odbicie procesów poznawczych Kognitywistyka: poznanie jako obiekt i cel badań J ęzyk jako narzędzie do zbadania myśli

Wnioski 1. Komplementarność tez reprezentujących różne nurty badawcze: Kognitywistyka (w tym językoznawstwo kognitywne) Pragmatyka (w tym lingwistyka tekstu i analiza dyskursu) Teorie strukturalne Teoria generatywno- transformacyjna Teorie semantyczne 2. Globalny opis zjawisk językowych, czyli niepewny status pragmatyki kognitywnej 3. Procesy poznawcze a procesy psycho-afektywne, czyli czy tylko „Myślę, więc jestem” ? 4. Czy wszystko w języku da się naukowo wyjaśnić? 5. Językoznawstwo kognitywne jako rozwijająca się propozycja badawcza.