Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce PPP w liczbach część 2 Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
PPP – pomoc bezpośrednia Pomocy postdiagnostycznej udziela się w PPP dla dwóch grup osób. Są to: nauczyciele, rodzice, wychowawcy, 2. dzieci i młodzież.
cd PPP - pomoc bezpośrednia Pierwsza grupa („dorośli”): rok szkolny 2012/2013 skorzystało 441 rok szkolny 2013/2014 skorzystało 759 rok szkolny 2014/2015 skorzystało 448 Druga grupa (dzieci i młodzież) : rok szkolny 2012/2013 udzielono jej 1455 rok szkolny 2013/2014 udzielono jej 1596 rok szkolny 2014/2015 udzielono jej 1421
Formy pomocy bezpośredniej dla pierwszej grupy to: Treningi Warsztaty Terapia rodzin Udział w Radach Pedagogicznych Prelekcje, wykłady, konferencje Spotkania, konsultacje itp
Formy pomocy bezpośredniej Pracownicy pedagogiczni PPP (pedagodzy, psycholodzy, logopeda, doradca zawodowy) konsultują się z nauczycielami z 80% placówek oświatowych naszego miasta Dla 65% w/w placówek pracownicy naszej poradni przeprowadzali prelekcje, brali udział w Radach Pedagogicznych oraz w zebraniach z rodzicami.
Formy pomocy bezpośredniej dla dzieci i młodzieży to: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne (12/13 – 67, 13/14 – 38,14/15 – 37), Terapia logopedyczna (124 – 148 – 155, ok. 100 ponad 3 m-ce), Terapia psychologiczna (29 – 56 – 39, połowa ponad 3 m-ce), Zajęcia grupowe aktywizujące do wyboru kierunku kształcenia i zawodu (585 – 658 – 595)
cd Formy pomocy bezpośredniej dla dzieci i młodzieży to: Zajęcia grupowe prowadzone w szkołach i placówkach oświatowych (0 – 138 – 115), Inne formy pomocy indywidualnej (465 – 424 – 389), Inne formy pomocy grupowej (101 – 52 – 108).
cd Formy pomocy bezpośredniej dla dzieci i młodzieży Prowadzimy także porady bez badań w tym zawodowe, interwenacje kryzysowe, mediacje i negocjacje, porady po badaniach przesiewowych wzroku, słuchu i mowy. Korzysta z nich od kilku do kilkudziesięciu osób rocznie.
Formy pomocy bezpośredniej rok szkolny 2015/2016 Przedszkola Miejskie 208 przedszkolaków (co stanowi ok.16% dzieci uczęszczających do PM) korzysta z w/w pomocy naszej placówki. Jest to w zdecydowanej większości terapia logopedyczna realizowana w PPP. Prowadzone jest także zajęcia z muzykoterapii oraz zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
cd Formy pomocy bezpośredniej rok szkolny 2015/2016 Szkoły Podstawowe z w/w pomocy korzysta 251 uczniów (to ok. 8% populacji dzieci z tych SP). Są to zajęcia: korekcyjno-kompensacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, na terenie szkoły, terapia logopedyczna, pomoc psychologiczna indywidualna.
cd Formy pomocy bezpośredniej rok szkolny 2015/2016 Gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne 325 uczniów i uczennic (to ok.14% młodzieży tych placówek) korzysta z powyższej pomocy. Najczęściej są to: warsztaty z doradztwa zawodowego (dla kl. III LO „Decyduję o swojej przyszłości”, dla kl. III gim. „Moja dalsza kariera szkolna i zawodowa”), zajęcia z klasami, pomoc psychologiczna, pedagogiczna - indywidualna i grupowa.
WNIOSKI Zaprezentowane dane liczbowe potwierdzają, że PPP – nie tylko diagnozuje i wydaje opinie i orzeczenia – lecz także udziela pomocy postdiagnostycznej, która przybiera różne formy zaprezentowane wyżej.
WNIOSKI Pomoc trafia do pracowników pedagogicznych placówek oświatowych naszego miasta, rodziców, dzieci i młodzieży. W bieżącym roku szkolnym zostały nią objęte (do ferii zimowych) 784 osoby.
PODSUMOWANIE Wszystkie placówki oświatowe naszego miasta w różnym stopniu korzystają z oferty PPP. Ilość oraz formy pomocy zmieniają się, w zależności od rozpoznanych (przez pracowników poradni i placówki) potrzeb w danym roku szkolnym.
W związku ze wzrastającą ilością uczniów narażonych na zagrożenia cywilizacyjne, PPP uaktualniła ofertę na rok szkolny 2015/2016. Pragniemy zaproponować (w czerwcu bieżącego i we wrześniu przyszłego roku szkolnego) zajęcia warsztatowe związane z zagadnieniem zagrożeń cywilizacyjnych.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Opracowanie Maria Kijak-Parzybut dyrektor PPP w Świętochłowicach