Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Ekonometria stosowana Autokorelacja Piotr Ciżkowicz Katedra Międzynarodowych Studiów Porównawczych.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wariancji (ANOVA) Zakład Statystyki Stosowanej Instytut Statystyki i Demografii Kolegium Analiz Ekonomicznych Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Podział wartości dodanej Michał Lewandowski, Szkoła Główna Handlowa, Główny Urząd Statystyczny Maciej Banaś, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
ZDROWY STYL ŻYCIA GIMNASTYKA PROZDROWOTNA. Gimnastyka prozdrowotna - czyli kompleksowy program aktywności ruchowej mający na celu skuteczną odbudowę kondycji.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
STATYSTYKA – kurs podstawowy wykład 10 dr Dorota Węziak-Białowolska Instytut Statystyki i Demografii.
Metoda kartogramów. Definicja Metoda służy do przedstawiania średniej intensywności zjawiska w granicach określonych pól odniesienia. Wartości obliczane.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
 Dorota Suwalska-Barancewicz, Alicja Malina IP UKW.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Regresja. Termin regresja oznacza badanie wpływu jednej lub kilku zmiennych tzw. objaśniających na zmienną, której kształtowanie się najbardziej nas interesuje,
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Test analizy wariancji dla wielu średnich – klasyfikacja pojedyncza
WYNIKI ZMIANY TWARDOŚCI ZIARNA PSZENICY W TRAKCIE PROCESU NAWILŻANIA
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
SYSTEM KWALIFIKACJI, AWANSÓW I SPADKÓW
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
Wyniki projektu naukowego
BAROMETR HEDONIŚCI I OSZCZĘDNI 2017.
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Modele SEM założenia formalne
Odczytywanie diagramów
Moje szczęście.
Podstawy automatyki I Wykład /2016
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Analiza obciążeń treningowych w okresie przygotowawczym i startowym
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych
Pawlicz, A. , Tokarz-Kocik, A. , Wolna-Samulak, A
BADANIA ZUZYCIA BOCZNEGO SZYN W ROZJAZDACH KOLEJOWYCH
Psychologia rodziny – o miłości, przywiązaniu, wychowaniu i konflikcie
Zgłoszenie do konkursu
Wpływ wybranych czynników na występowanie zaburzeń snu w chorobie Parkinsona Weronika Urbaś1, Anna Grażyńska1, Magdalena Doręgowska2, Joanna Siuda2, Monika.
Porównywanie średnich prób o rozkładach normalnych (testy t-studenta)
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Wyniki projektu naukowego
REGRESJA WIELORAKA.
Wyrównanie sieci swobodnych
1. Prezydent pewnego miasta postanowił dowiedzieć się, czy istnieje związek między typem osobowości jego mieszkańców a ich kreatywnością. W tym celu spytał.
TESTY NOMINALNE Warunki egzaminu.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Testy statystycznej istotności
Jan Kania Modele kolportażu w Europie
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Przywiązanie partnerów a ich kompetencje społeczne Hanna Liberska Alicja Malina Instytut Psychologii Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Wprowadzenie W świetle literatury wczesnodziecięce przywiązanie do opiekuna: oddziaływa na charakter przywiązania do osób znaczących w okresie dorosłości i określa w sposób całościowy psychikę oraz zachowanie w dalszych okresach rozwojowych, w tym - rozwój kompetencji społecznych jednostki. Istnieją teoretyczne podstawy, aby przypuszczać, że przywiązanie do partnera w związku, jest znaczące dla kompetencji społecznych podmiotu.

Cel badania Poznanie związków między stylem przywiązania do partnera a kompetencjami społecznymi.

  Pytania badawcze Czy osoby o odmiennym stylu przywiązania do partnera posiadają odmienny poziom kompetencji społecznych? Czy związek stylu przywiązania i kompetencji społecznych zależy od płci? Czy związek stylu przywiązania i kompetencji społecznych jest różny we wczesnej i średniej dorosłości?

Hipotezy H01: Nie istnieje związek pomiędzy bezpiecznym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej. H02: Nie istnieje związek pomiędzy lękowo-ambiwalentnym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej. H03: Nie istnieje związek pomiędzy unikowym stylem przywiązania a ogólnym poziomem posiadanych kompetencji społecznych, poziomem kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i ekspozycji społecznej.

Hipotezy c.d. H04: Poziom ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności w okresie wczesnej dorosłości u kobiet i mężczyzn nie różni się od poziomu ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u kobiet i mężczyzn w średniej dorosłości o bezpiecznym i pozabezpiecznym stylu przywiązani. H05: Poziom ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u kobiet w okresie wczesnej i średniej dorosłości nie różni się od poziomu ogólnych kompetencji społecznych, kompetencji w zakresie asertywności, ekspozycji społecznej i intymności u mężczyzn w okresie wczesnej i średniej dorosłości.

Badane zmienne Zmienna niezależna – reprezentowany styl przywiązania Zmienna zależna – kompetencje społeczne Wyróżniono (za Plopą, 2005) trzy poziomy zmiennej niezależnej: styl bezpieczny (B) styl lękowo-ambiwalentny (LA) styl unikowy (U) Operacjonalizacji zmiennej niezależnej dokonano na podstawie sumy punktów uzyskanych przez osoby badane w poszczególnych skalach Kwestionariusza Stylów Przywiązania (Plopa, 2005). Wyróżniono (za Matczak, 2001) cztery poziomy zmiennej zależnej: Całkowity poziom kompetencji społecznych (Ł) kompetencje w zakresie intymności (I) kompetencje w zakresie ekspozycji społecznej kompetencje w zakresie asertywności O wartościach zmiennej zależnej wnioskowano na postawie sumy punktów uzyskanych przez osoby badane w Kwestionariuszu Kompetencji Społecznych autorstwa Anny Matczak (2001).

Charakterystyka badanej grupy W badaniu wzięło udział 70 par heteroseksualnych: 70 kobiet i 70 mężczyzn Całą grupę podzielono na cztery podgrupy: kobiet w wieku 20-35 (grupa I), mężczyźni w wieku 20-35 (grupa II), kobiety w wieku 35-55 (grupa III) i mężczyźni w wieku 35-55 (grupa IV) Średnia wieku osób biorących udział w badaniu wynosiła 33 lata (kobiety średnio 33 lata, mężczyźni średnio 34 lata)

Interpretacja zastosowanych skrótów B – bezpieczny styl przywiązania L-A – lękowo-ambiwalentny styl przywiązania U – unikowy styl przywiązania I – kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach intymnych ES - kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach ekspozycji społecznej A - kompetencje społeczne w zakresie sytuacjach asertywności Ł – łączny wynik w zakresie kompetencji społecznych Grupa I – kobiety w wieku 20-35 Grupa II – kobiety w wieku 35-55 Grupa III – mężczyźni w wieku 20-35 Grupa IV – mężczyźni w wieku 35-55

Analiza wyników badań

Wykres 1. Rozkład wyników w grupie I - kobiet w okresie wczesnej dorosłości

Tabela 1. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy I - kobiet w okresie wczesnej dorosłości (20-35 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 -0,16 -1,32 0,19 B / ES -0,01 -0,05 0,96 B / A -0,04 -0,38 0,71 B / Ł -0,11 -0,93 0,35 LA / I -0,08 -0,67 0,50 LA / ES -0,06 -0,54 0,59 LA / A -0,13 -1,16 0,25 LA / Ł -0,09 -0,79 0,43 U / I -0,76 0,44 U / ES U / A -0,15 -1,25 0,21 U/ Ł -1,08 0,28

Młode Kobiety: przywiązanie a kompetencje społeczne Analiza statystyczna wyników w grupie wykazała, że nie ma istotnych statystycznie korelacji pomiędzy stylami przywiązania a kompetencjami społecznymi kobiet w wieku 20-35.

Wykres 2. Rozkład wyników w grupie II - kobiet w okresie średniej dorosłości

Tabela 2. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy kobiet w okresie średniej dorosłości (35-55 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 -0,02 -0,16 0,87 B / ES 0,16 1,33 0,18 B / A 0,02 0,19 0,85 B / Ł 0,15 1,26 0,21 LA / I 0,13 1,09 0,28 LA / ES -0,01 -0,03 0,97 LA / A 0,23 1,96 0,05 LA / Ł 0,07 0,63 0,53 U / I -0,23 -1,92 U / ES -0,14 0,89 U / A 0,12 1,05 0,29 U/ Ł -0,08 -0,83 0,41

Kobiety dojrzałe: przywiązanie a kompetencje społeczne Na poziomie istotność p = 0,05 istnieje istotny statystycznie związek pomiędzy: 1/ lękowo-ambiwalentnym stylem przywiązania a kompetencjami społecznymi w zakresie asertywności. Wraz ze wzrostem poziomu lękowo-ambiwalentnego stylu przywiązania, rośnie poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności. 2/ unikowym stylem przywiązania osób badanych z tej grupy, a ich kompetencjami społecznymi w sytuacjach intymnych. Im wyższy poziom unikowego stylu przywiązania, tym niższy poziom kompetencji społecznych w sytuacjach intymnych.

Wykres 3. Rozkład wyników w grupie III - mężczyzn w okresie wczesnej dorosłości

Tabela 3. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy mężczyzn w okresie wczesnej dorosłości (20-35 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 0,15 1,30 0,18 B / ES -0,06 -0,54 0,59 B / A -0,02 -0,19 0,85 B / Ł 0,05 0,40 0,69 LA / I -0,07 -0,57 0,57 LA / ES -0,05 -0,40 LA / A -0,55 0,58 LA / Ł -0,10 -0,88 0,38 U / I 0,09 0,74 0,46 U / ES 0,14 1,21 0,22 U / A 0,16 1,37 0,17 U/ Ł 0,13 1,11 0,27

Młodzi Mężczyźni: przywiązanie a kompetencje społeczne Analiza statystyczna wyników badań w grupie III wykazała, że nie ma tu żadnej istotnej statystycznie korelacji pomiędzy reprezentowanym stylem przywiązania a poziomem kompetencji społecznych.

Wykres 4. Rozkład wyników w grupie IV - mężczyzn w okresie średniej dorosłości

Tabela 4. Współczynnik korelacji Tau-Kendala stylu przywiązania i kompetencji społecznych dla grupy mężczyzn w okresie średniej dorosłości (35-55 lat) Zmienne Ilość osób Tau-Kendalla Z Poziom P B / I 35 0,27 2,30 0,02 B / ES 0,17 1,43 0,15 B / A 0,28 2,37 B / Ł 0,38 3,19 0,001 LA / I 0,05 0,41 0,68 LA / ES 0,07 0,57 LA / A 0,20 1,70 0,09 LA / Ł 0,01 0,08 0,93 U / I -0,01 -0,09 0,92 U / ES 0,11 0,35 U / A 0,46 0,64 U/ Ł -0,02 -0,18 0,86

Dojrzali mężczyźni: przywiązanie a kompetencje społeczne Analiza statystyczna wyników grupy IV wykazała, że istnieje: 1/ istotna statystycznie korelacja pomiędzy między bezpiecznym stylem przywiązania a łącznym wynikiem zmiennej kompetencje społeczne na poziomie istotności p = 0,001. 2/ zachodzi także istotny statystycznie związek pomiędzy bezpiecznym stylem przywiązania osób badanych a ich kompetencjami społecznymi w zakresie sytuacji intymnych poziomie p = 0,02 oraz 3/ korelacja między bezpiecznym stylem przywiązania a kompetencjami społecznymi w zakresie asertywności (na poziomie p = 0,02). We wszystkich tych przypadkach: im wyższe wartości przyjmuje wskaźnik bezpiecznego stylu przywiązania - tym wyższy jest poziom kompetencji społecznych cechujących daną osobę.

Kompetencje a wiek; kompetencje a płeć Dla uzyskania pełnego obrazu badanej grupy dokonano analizy porównawczej różnic liczebności osób o wysokich i niskich kompetencjach społecznych. Postawiono następujące pytania: Czy związek bezpiecznego i pozabezpieczanego stylu przywiązania z badanymi kompetencjami społecznymi jest zależny od wieku osób badanych? Czy związek bezpiecznego i pozabezpieczanego stylu przywiązania z badanymi kompetencjami społecznymi jest zależny od płci osób badanych?

Wyniki istotne statystycznie Tabela 5. Poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności w różnych okresach dorosłości w grupie mężczyzn o bezpiecznym stylu przywiązania Na poziomie istotności p = 0,04 zachodzi istotna statystycznie różnica w poziomie kompetencji społecznych w zakresie asertywności u mężczyzn o przywiązaniu bezpiecznym we wczesnej i średniej dorosłości. Mężczyźni w okresie wczesnej dorosłości mają wyższe kompetencje w zakresie asertywności niż mężczyźni w średniej dorosłości o przywiązaniu bezpiecznym. Mężczyźni- przywiązanie bezpieczne – liczba osób Kompetencje społeczne w zakresie asertywności Wysokie – 23 Niskie – 28 Wiek Młodsi – 30 17 13 Starsi – 21 6 15 Chi-kwadrat (df=1) 3,94 p=0,04

Tabela 6. Poziom kompetencji społecznych w zakresie asertywności osób we wczesnej dorosłości różnej płci w grupie o przywiązaniu pozabezpiecznym Młodsi-przywiązanie pozabezpieczne – liczba osób Kompetencje społeczne w zakresie asertywności Wysokie – 5 Niskie – 7 Płeć Kobiety – 7 1 6 Mężczyźni – 5 4 Chi-kwadrat (df=1) 5,18 p= 0,02 Istotne także okazały się różnice poziomu asertywności między kobietami a mężczyznami ujawniającymi pozabezpieczany styl przywiązania do partnera (p=0,02): kobiety o tym stylu przywiązania mają niższy poziom asertywności niż mężczyźni o tym samym stylu przywiązania.

Wnioski Reprezentowany styl przywiązania do partnera u osób pozostających w stałym związku wpływa na niektóre spośród badanych kompetencji społecznych: U kobiet w wieku 35-55 pozytywny wpływ na kompetencje społeczne w zakresie asertywności ma lękowo-ambiwalentny styl przywiązania, natomiast negatywny wpływ na kompetencje w zakresie intymności ma unikowy styl przywiązania do partnera. Wśród mężczyzn z grupy wiekowej 35-55 lat pozytywny wpływ na rozwój kompetencji społecznych w zakresie asertywności, intymności i całość kompetencji społecznych ma bezpieczny styl przywiązania.

Co dalej? Generalnie wyniki badań wskazują, że związki stylu przywiązania z różnymi aspektami kompetencji społecznych są bardziej znaczące w okresie średniej dorosłości w porównaniu z okresem wczesnej dorosłości. Stąd nowe pytanie: Czy to znaczy, że znaczenie stylu przywiązania dla funkcjonowania człowieka nasila się w ciągu jego życia?

Dziękuję za uwagę!