Etyka zawodów prawniczych Tradycje refleksji etycznej: Utylitaryzm (konsekwencjonalizm)
Ogólna idea „Teorie przynależące do konsekwencjonalizmu postrzegają wartość moralną działania, reguł zachowania, itp., jako zależną od ich konsenkwencji. […] Ten cel, który wyznacza wartość danego działania lub stanu rzeczy, postrzegany jest jako istotowo dobry, dobry sam w sobie”. O. Kuusela, Key Terms in Ethics „Dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane” Powiedzenie ludowe
Klasyczny utylitaryzm: Jeremy Bentham oraz John Stuart Mill Dążenie do sformułowania empirycznej teorii moralności (zakorzenienie w ambicjach i ideałach epoki)
Tożsamość utylitaryzmu: cztery zasady 1) Zasada konsekwencji Moralna wartość czynu zależy wyłącznie od spodziewanych konsekwencji tego czynu. 2) Zasada użyteczności Kryterium dla oceny możliwych konsekwencji działania stanowi użyteczność – tj. dobro, jakie działanie to powoduje. 3) Zasada hedonizmu (przyjemności) Dobrem, jakie przynosi dane działanie, jest przyjemność (szczęście) 4) Zasada społeczna W moralnej ocenie działania liczy się nie tylko indywidualne szczęście podmiotu działającego, ale szczęście (przyjemność) każdej potencjalnie zaangażowanej osoby: „jak największe szczęście jak największej liczby osób” (Bentham)
Pytania: zasada konsekwencji 1. Jak dokonać obrachunku możliwych pożądanych i niepożądanych konsekwencji? 2. Jaki jest zakres konsekwencji, które powinny być wzięte pod uwagę? (potencjalnie nieograniczony zakres odpowiedzialności
Zasada użyteczności oraz hedonizmu Konieczne la empirycznego ugruntowania moralności. Blankietowy charakter pojęcia przyjemności – jak je zdefiniować? Ilościowe kontra jakościowe ujęcie przyjemności.
Problem porównywalności dóbr Standardowe narzędzia: willingness to pay (WTP) oraz willingness to accept (WTA) Czy wszelkie rodzaje dóbr są porównywalne pomiędzy sobą? (casusy Forda oraz Philip Morrisa)
Problem „horroru moralnego” Czy uzasadnione są akty niesprawiedliwości w imię pożądanych rezultatów?
Dylemat tortur wobec terrorysty