Fizyka da się lubić eksperyment: ważę pierze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
Advertisements

„Zabawy z GIMP’em”.
Sposoby elektryzowania ciała
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Prezentację wykonała : Ewa kl.V
Opracowały: mgr Aurelia Wątroba i mgr Danuta Pobudkiewicz
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Wybrane techniki wykonywania ozdób i przedmiotów z papieru
Pracę rozpoczynamy od wzmocnienia dna pudełka taśmą klejącą i przyszycia mocną nitką (najlepiej szewską dratwą lub kordonkiem) elementów dna do siebie.
Wykonała: Joanna Gwiazda
ADRESOWANIE WZGLĘDNE I BEZWZGLĘDNE Ćwiczenia
Opiekun uczniów: mgr Dorota Ciałowicz
Kolorowanie czarno-białych zdjęć w przestrzeni barw CMYK
Laleczka z rolki po papierze
Najprostszy instrument
Autor: Michał Gendek III GA
Jak zrobić ażurową gwiazdę z papieru?
Prezentacja multimedialna dla uczniów
Pomiary oprawy na głowie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
MAKIETA WIOSKI SPOŁECZNE GIMNAZJUM Lublin, r.
Karolina Stolarczyk I LO im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Klasa If
Jak pietruszka pije wodę?
„W świecie origami” Barbara Szyszko
Lilia 21 września w środę na lekcji techniki wykonywaliśmy projekt origami ‘’Kwiat Lilii’’ Paulina Telega.
Bukiet róż Na Dzień Nauczyciela.
Temat: Równoległoboki i romby oraz ich własności.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 58 w Poznaniu
Album mody ekologicznej
Witajcie! Nazywam się profesor Dźwięczek. Tematem dzisiejszej lekcji jest dźwięk, a dokładniej jego prędkość. Jak powszechnie wiadomo, w powietrzu rozchodzi.
Doświadczenie Pomiar prędkości dźwięku
Konkurs Fizyka da się lubić!
KATEGORIA 1 Fizyka da się lubić Doświadczenie grupowe.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
TARCIE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Technika iris folding Kartka walentynkowa.
Kreatywny recycling Justyna Pilarska Mateusz Budzik Szkoła Podstawowa
Matematyka malowana nitką -HAFT MATEMATYCZNY SERCe.
Matematyka malowana nitką -haft matematyczny
SKĄD SIĘ WZIĘŁA WAGA ? W starożytności ciężary przenoszono na ramionach , aby ułatwić to zadanie rozkładano ciężar po równo na każdą stronę ciała.
OBSERWACJE, DOŚWIADCZENIE
Istotą kolumn jest przedzielenie strony na kilka części położonych obok siebie. Ilość kolumn jest generowana przez użytkownika, odpowiednio dla jego potrzeb.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Elektromagnes i Zamek elektromagnetyczny. Zagadka która poruszyła świat.
Matematyka to tak prosty, a zarazem przyjemny przedmiot, że aż miło się go uczyć! Szczególnie przyjemnym działem matematyki są figury – z czym się wiąże.
Geometria płaska Pojęcia wstępne.
FIGURY GEOMETRYCZNE Pracę wykonali : Adam Nikodem Maksym Wróbel Bartłomiej Kaleta Szata graficzna i efekty: Adam Nikodem Materiały: Maksym Wróbel Bartłomiej.
FIGURY PŁASKIE.
TURNIEJ MATEMATYCZNY dla klas 4
Ściegi.
Matematyczne wyszywanki
,,Fizyka da się lubić”-2017 Wagi na ostrzu noża
Fizyka Da Się Lubić-Ważę Pierze
Waga mierząca masę piórka:
Konkurs z fizyki „Fizyka da się lubić”
Wyznaczanie indukcji magnetycznej
przyspieszenia ziemskiego.
Odległość dwóch prostych równoległych
WAŻĘ PIERZĘ Gabriela Nowak.
Ważę pierze Wykonywały: Natalia Manterys i Aleksandra Ordys
Jakub Szumański Adrian Wernicki
KUSUDAMA
  FASCYNATOR INSTRUKTAŻ Autor: Aga Ostrowska.
Torebka ze spodni jeansowych
KÓŁKO I KRZYŻYK INSTRUKTAŻ Autor: K. Zaborowska.
OPASKA INSTRUKTAŻ Autor: Dorota Jewczuk.
Zapis prezentacji:

Fizyka da się lubić eksperyment: ważę pierze Zapraszam do obejrzenia moich dwóch wag oraz tej trzeciej, dzięki, której doświadczenie ważenia piórka przebiegło pomyślnie.

Moja pierwsza waga wyglądała tak -> kkkkk Była to waga wisząca, wykonana z: • 0,15m nici • 1,2m sznurka • dwóch papierowych kółek wyciętych z papieru technicznego o średnicy 0,11m • metalowego pręta o długości 0,45m (przeciętego na pół, 2 x 0,225m miał jeden z nich) • kleju na gorąco • 0,03m słomki (przeciętej w poprzek na pół, 0,015m miała jedna część) • 0,02m cienkiego, ale mocnego drutu zgiętego na pół pod katem ok.90 stopni Potrzebne były także : nożyczki, kątomierz, igłs i ołówek oraz dostęp do prądu . Waga ta drgnęła, gdy położono na niej piórko, lecz szalki były minimalnie nie równe a do tego, supełki pod szalkami utrudniały pomiar. Postanowiłam więc stworzyć nową, ulepszoną wagę.

Moja druga waga wyglądała tak-> (na obrazku są gotowe szalki tuż przed złączeniem z zgiętym drutem za pomocą kleju na gorąco i powieszony na nitce. Niestety nie zrobiłam zdjęcia wagi z końcowej fazie, ale była na tej samej zasadzie co waga pierwsza tylko z innych materiałów.)llllkkkkkkkkkkkkkkkkkkklllllllllllllllllllllllllllllllllll Była wykona z : •0,9m sznurka •0,06m słomki(podzielonej na 4 części po 0,015m) •pięciu metalowych prętów (cztery do stworzenia szkieletu „ostrosłupa czworokatnego”, do powieszenia wagi oraz jeden przecięty na pół) •0,15m nitki •kleju na gorąco i kleju „Kropelka” • dwie podstawki od doniczek •0,02m cienkiego, ale mocnego drutu zgiętego na pół pod katem ok.90 stopni •spreyu do pomalowania „ostrosłupa” •chaczyka (wygiety drut ok.0,04m) oraz: kątomierza, nożyczek, igły, zapaniczki, dostępu do prądu. Ta waga była wykonana bardzo dokładnie a plastikowe podstawki były równe, co poprawiało dokładność wagi. Nie było też supełków pod spodem, ale problem pojawił się wtedy, kiedy położyłam piórko a waga nie drgnęła. Szalki wagi były cięższe od tej pierwszej. Doszałm dotakiego wniosku, że aby waga zważyła dokładnie piórko, musi być wykonana z trwałych, ale bardzo lekkich materiałów. Tak więc narodził się pomysł na wagę trzecią.

Moja trzecia waga została wykonana z: • ok. 2 m nitki + 0,15m(do zawieszenia wagi) • dwóch papierowych kółek wyciętych z papieru technicznego o średnicy 0,11m • 0,02m taśmy bezbarwnej • kleju „Kropelka” • szeroka słomka o średnicy 0,007m i długości 0,24m oraz potrzebne były także : długopis, ołówek, nożyczki, centymetr krawiecki, linijki , zapalniczka, korektor w płynie do papieru, a powieszona została na „ ostrosłupie” z wagi nr 2.

Rysunek budowy „ostrosłupa” Czerwone linie oznaczają matalowe pręty. Wkładamy do pudełka kwadratowego o podanych wymiarach do każdego rogu tworząc „ostrosłup”. Złączenie metalowych prętów kleimy klejem na gorąco. Klej jest oznaczony szarym kolorem. Potrzebna jest nam druga osoba aby potrzymała dwa kolejne pręty, do powierzchownego zastygnięcia kleju. Gdy klej jest w środku jeszcze płynny wciskamy hoczyk od dołu(tak jak na rysunku) aby można było powiesić nitkę. Kiedy całość wyschnie wyjmujemy z pudełka i możemy polamować spreyem.

1. Na początku z papieru technicznego wycinamy dwa koła o średnicy 0,11m.

2. Odmierzamy za pomoca linijki lub kątomierza cztery punkty położone w tej samej odległości od siebie na obrzeżach każdego z kół. Ja podałam wymiary kółek na rysunku. I robimy w nich(kołach) dziórki igłą.

3. Nawlekamy nitkę na igłę, ale nie ucinamy jej, tylko przeciagamy przez dwie dziórki po boku tak jak na rysunkach.

4. Przed obcięciem odmierzmy nitkę aby miała 0,2m(od dziórki, z której wychodzi, aż dokońca zaznaczonej lini, jak na rysunku po lewej stronie) i robimy to samo z drugim kółkiem. Przez kolejne dwie dziórki, też przeciągamy nitkę i odmierzamy w ten sam sposób, co dwie pozostałe. Jest to wygodny sposób do rególacji szalek wagi, gdy jedna z nich się przekrzywi.

5. Zbieramy nitki z jednej z szalek i wyrównujemy 5. Zbieramy nitki z jednej z szalek i wyrównujemy. Na końcu robimy supełek z wszystkich nitek. Odmierzamy 0,01m od końca i możemy zaznaczyć korektorem miejsce związania kolejnego supełka. Odcinamy supełek na samym końcu(ten, który był zwiazywany jako pierwszy).

6. Końcówkę nitek jednej z szalek przyklejamy do końca słomki za pomocą jednego kawałka taśmy bezbarwnej. Dla wzmocnienia wpuszczamy pomiedzy węzełek a słomkę kropelkę kleju „Kropelka”. Następnie pozostałą nitę(0,15m) przepuszczamy pod słomką a przy jej końcu zawiązujemy słupełek tak jak na obrazku po prawej stronie.

7. Z drugą szalką postępujemy tak samo, ale musimy ją przymocować po drugiej stronie słomki w tej samej lini prostej.

8. Przywiązujemy sznureczek do jednej z stron i delikatnie go opalamy, aby stopił się z resztą sznureczka. Możemy to zobaczyć po prawej stronie obrazka. Za wagą ustawiamy książki o wysokości ok.0,3m. Na samej górze musi być długa i szeroka ( tak jak w moim przypadku zeszyt A4). Wieszamy szalki i według lini(książki) ustawiamy szali.

9. Względem lini, która wyznaczają nam nasze ksiażki zawiązujemy po drugiej stronie sznureczek, ale żeby był, też równo z słomką. Opalamy go. Dla trwalszego efektu nasze wiazania i kawałki prętów, które się przy nich znajdują smarujemy klejem „ Kropelka”.

Wagę musimy wystarować wzgledem tej lini z sznureczka, którą sobie wyznaczyliśmy.

Doświadczenie Temat: ważenie piórka Materiały : slajd 4, około 60 pociętych karteczek, piórko Wykonanie: slajdy od 5 do 14 Przebieg: Na początku sprawdzamy niepewnośc wagi. W moim przypadku są to cztery odważniki.Na jednej z szalek kładziemy delikatnie piórko(gdybyśmy położyli je za szybko szalki mogą sie nam zsunać z sznureczka), a na drugiej kładziemy nasze odważniki z karteczek. Obserwacje: Gdy położymy samo piórko jedna z szalek opada nam znacznie na dół tak jak na rysunku obok. 

Dokładamy po jednek karteczce, aż szalki będą równe względem lini „sznureczka”.

Wskazówki: • pomieszczenie musi być szczelnie zamkniete, aby nie było przeciągów, • gdy kładziemy piórko lub karteczki róbmy to ostrożnie aby nie zachaczyć nitki, ponieważ dotknięcie powoduje nam to, że szalki są w ruchu, powstaje tarcie i pod wpływem masy szalek, przesuwają nam się z sznurecza a, co w efekcie powoduje niedokładny pomiar, • za każdym razem gdy ważymy, to waga mysi być w bezruchu i wystarowana, • podczas doświadczenia musimy kontrolować oddech. Jeżeli jest nam to trudne do wykonania, proponuję założyc szalik, ponieważ gdy dmuchniemy szalki mogą sią nam poruszyć i pomiar bądzie niedokładny, • podczas moich pomiarów szalki nie były ustawione w tych samych odległościach od prętów, gdy się popatrzyło od góry, co skutkowało złym wystarowaniem wagi. Dlatego więc do piórnika z przyborami włożyłam nożyczki końcami do góry i postawiłam obok jednej z szalek pod kontem ostrym(gdy były pod katem prostym waga zachaczała o nożyczki i nie można było dokonać pomiaru) tak aby były orawidłowo ustawione szalki.

Pomiary (ilość odważników) : 1. 50k 2. 50k 3. 49k 4. 50k 5. 50k 6 Pomiary (ilość odważników) : 1. 50k 2. 50k 3. 49k 4. 50k 5. 50k 6. 51k 7. 50k 8. 47k 9. 50k 10. 50k 11. 50k 12. 49k 13. 48k 14. 49k 15 48k Średnia pomiarów= 49,2k m= 49,2k+/- 4k =53,2k

Wniosek: Jak wspominałam wcześniej jest to moja trzecia waga Wniosek: Jak wspominałam wcześniej jest to moja trzecia waga. Gdy zrobiła pierwsze dwie zauważyłam, że waga jest dokładniejsza, kiedy jest zrobiona z najlżejszych materiałów. Stworzyłam taką wagę, która nie potrzebowała poprawek i ważyła piórko.

Zdjęcia z pomiarów grupowych

Dziękuję za obejrzenie prezentacji. 