BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH Temat:Wybrane zagadnienia z kontroli prowadzonych przez NIK w zakresie prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

PRZEPISY DOTYCZĄCE SZKOLEŃ Z ZAKRESU BHP.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Katowice, dnia 2 października 2012 roku
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Zarys formalno – prawnych aspektów przetwarzania informacji niejawnych w systemach teleinformatycznych Autor: Adam ZIĘBA JAWNE.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Prawo administracyjne
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Realizacja planu kontroli agencji zatrudnienia z terenu województwa pomorskiego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku za okres od r. do
Aktualne zagadnienia prawne.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Warunki pracy osób niepełnosprawnych w świetle kontroli Państwowej Inspekcji Pracy przeprowadzonych w roku 2005 Warszawa. kwiecień 2006 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt systemowy pn. Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu.
Szkolenie aktywu związkowego
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Przestrzeganie przepisów bhp,
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zgłaszanie prac geodezyjnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Tryb postępowania w przewodzie habilitacyjnym. Podstawa prawna Ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach i tytule naukowym z późniejszymi zmianami (Dz.U.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Rodzaje dokumentów biurowych
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Reglamentacja procesu budowy
Ochrona danych osobowych i konsekwencje jej nieprzestrzegania
Organy właściwe do kontroli podatkowej
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zakres obowiązywania kpa
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. Art. 9. § 1. K.P.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Rada szkoleniowa „Cyfrowe bezpieczeństwo danych osobowych w szkole”
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH podstawowe pojęcia i wymagania Warszawa, 15 marca 2016 r. mgr inż. Zbysław Antoni KUCZA.
EFEKTY BIEŻĄCYCH KONTROLI U PRACODAWCÓW
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Funkcjonowanie pionu ochrony w Urzędzie Gminy Czerwonak
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Dostęp do informacji niejawnych
TEMAT: Rodzaje i formy prowadzenia kontroli stanu ochrony informacji niejawnych. Kontrola roczna, półroczna i bieżąca stanu ochrony informacji niejawnych.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Rządowa administracja zespolona w administracji
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

BIURO OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH Temat:Wybrane zagadnienia z kontroli prowadzonych przez NIK w zakresie prawidłowości przestrzegania przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową

Kontrole przeprowadzono: - we wszystkich 16 urzędach wojewódzkich i w 16 urzędach marszałkowskich; - badania kontrolne objęły okres od 11 marca 99r. do końca 2004r.; - kontrolę prowadził Departament Ochrony Informacji Niejawnych NIK wspomagany przez kontrolerów z delegatur.

Kontrola została podjęta z inicjatywy własnej Najwyższej Izby Kontroli i dotyczyła ona ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, ponieważ służby ochrony państwa nie posiadały w tym zakresie uprawnień do kontroli, kontrolując wyłącznie sprawy związane z ochroną tajemnicy państwowej.

Tematyka kontroli: 1. Prawidłowość i terminowość powołania pełnomocnika, kierownika kancelarii tajnej i zorganizowania pionu ochrony; usytuowanie pełnomocnika i pionu ochrony w strukturze organizacyjnej jednostki. 2. Unormowania wewnętrzne, regulujące w jednostce kontrolowanej przechowywanie, rejestrowanie i obieg dokumentów niejawnych, pod kątem ich zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami z zakresu ochrony informacji niejawnych.

3. Spełnienie ustawowych warunków przez osoby dopuszczone do pracy, z którą łączył się dostęp do informacji niejawnych. 4. Prawidłowość prowadzenia rejestrów dokumentów oznaczonych klauzulą „poufne” i „zastrzeżone”. 5. Sposób przechowywania dokumentów oznaczonych klauzulą „poufne” i „zastrzeżone”.

6. Prawidłowość udostępniania dokumentów oznaczonych klauzulą „poufne” i „zastrzeżone” osobom posiadającym poświadczenia bezpieczeństwa oraz w trybie art.49 ust. 2 ustawy o ochronie informacji niejawnych (zasada ograniczonego dostępu, sposób rejestracji faktu udostępnienia). 7. Wytwarzanie i przetwarzanie dokumentów niejawnych oznaczonych klauzulą „poufne” i „zastrzeżone”.

Istotne ustalenia kontroli 1 Istotne ustalenia kontroli 1.Powoływanie pełnomocników i wyznaczanie administratorów systemów i inspektorów bezpieczeństwa - w 11 urzędach woj. i 14 urzędach marszałkowskich wystąpiły uchybienia w zakresie terminów powołania pełnomocników ochrony informacji niejawnych (art. 85 ust 1 ustawy);

- w dwóch urzędach pełnomocnicy pełnili obowiązki bez spełnienia wymagań, określonych w art. 18 ust.3, pkt 3i4 (bez odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa oraz przeszkolenia w zakresie ochrony inf. niejawnych). Brak poświadczenia uniemożliwiał sprawowanie przez niego właściwego nadzoru nad funkcjonowaniem KT (art.. 50 ust. 2) oraz dokonywanie okresowej kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dok. art.18ust.4,pkt.5)

- z dużym opóźnieniem nowelizowano (aktualizowano) regulaminy organizacyjne w zakresie spraw związanych z pionem ochrony lub sprawy te uregulowano nieprawidłowo, - w Urzędzie Mar. Woj. Warmińsko-Mazurskiego powierzono na podstawie umowy-zlecenie zadania należące do pełnomocnika ochrony, osobie nie będącej pracownikiem pionu i nie spełniającej podstawowych wymagań określonych w art. 18 ust.3pkt 3i4. Pełnomocnik nie posiadając stosownych uprawnień, rejestrował, przekazywał i wytwarzał dokumenty niejawne.

- w 4 urzędach marszałkowskich nie powołano administratorów i inspektorów bezpieczeństwa teleinformatycznego, - w 11 urzędach marszałkowskich i wojewódzkich powołano inspektorów i administratorów ze znacznym opóźnieniem co doprowadziło do udostępnienia dokumentów niejawnych zawierających tajemnicę służbową osobom nieupoważnionym. Dok. o klauzuli „poufne” wytwarzano na komputerach nieposiadających właściwego certyfikatu (Kujawsko-Pomorskie wykonano 1218 dokumentów, Lubuskie-766, Łódzkie 798)

- powołanie w Urzędzie Woj - powołanie w Urzędzie Woj. Mazowieckiego oraz w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Kujawsko- Pomorskim administratora systemu który pełnił jednocześnie funkcję inspektora bezpieczeństwa (naruszenie art.. 63 ustawy).

- w 14 urzędach marszałkowskich(87,5% i 11 urzędach wojewódzkich (69%) wytwarzano dokumenty, zawierające informacje niejawne, oznaczone klauzulą „poufne”, na stanowiskach komputerowych nieposiadających certyfikatu o którym mowa w art..60 ust.2a ustawy ( nie opracowano i nie przedstawiono służbom ochrony państwa SWB i PBE).

Powoływanie kierowników i pracowników kancelarii tajnych Powoływanie kierowników i pracowników kancelarii tajnych. Nieprawidłowości w tym zakresie dotyczyły 9 urzędów wojewódzkich i 12 urzędów marszałkowskich. Główne uchybienia dotyczyły: - zatrudnianie na stanowiskach w kancelarii tajnej lub w oddziałach kancelarii, osób nie posiadających stosownych poświadczeń bezpieczeństwa osobowego (naruszono art..18 ust 5 i art.. 51 ustawy) - często osoby te posiłkowały się dostępem do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową (ustawa z 14 grudnia1982 o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej).

- przypadki zastępowania kierowników kancelarii tajnych przez pełnomocników ochrony(co jest niezgodne z §4 ust.2 rozporządzenia KT. W świetle art..50 ust.2 ustawy oraz § 2 ust2 ww. rozporządzenia - łączenie funkcji pełnomocnika ochrony i kierownika kancelarii tajnej jest nieprawidłowe; pełnomocnik sprawuje nadzór nad KT i jemu bezpośrednio podlega kierownik). - dopuszczanie do pracy w KT osób które nie posiadały poświadczenia bezpieczeństwa lub było ono nie odpowiedniej klauzuli (art..51 ustawy klauzula bezpieczeństwa odpowiednia do najwyższej klauzuli wytwarzanych, przetwarzanych wytwarzanych lub przechowywanych w KT dokumentów).

-przypadki prowadzenia oddziałów kancelarii przez pracowników z poza pionu ochrony (Ł.U.W - kancelarie prowadziły osoby zatrudnione w referacie do spraw paszportowych. W pomieszczeniach strefy bezpieczeństwa pracowały osoby, niebędące pracownikami pionu ochrony, nad którymi ani pełnomocnik ani kierownik KT nie mieli żadnego nadzoru( art. 57 pkt 1i3 ustawy). -w UM Woj. Opolskiego powołano kierownika KT 5 lat po wejściu ustawy; - w UM Woj.. Kujawsko-Pomorskiego obowiązki kierownika KT powierzono głównemu specjaliście w Gabinecie Marszałka pomimo, ż nie posiadał poświadczeni i stosownego przeszkolenia. -Marszałek W. Lubelskiego wyznaczył kierownika KT bez pisemnego wniosku pełnomocnika (niezgodne z §2 ust.2 rozporządzeniem KT).

- w 6 urzędach wojewódzkich (37%) oraz w 2 urzędach marszałkowskich (12.5%) naruszono §10 ust.3 zarządzenia KT, nie odnotowując w dzienniku korespondencji faktów udostępniania pracownikom dokumentów o klauzuli „poufne”. Brak zapisów uniemożliwia, komu były przekazywane te dokumenty i czy były to osoby uprawnione.

W 2 urzędach wojewódzkich dzienniki korespondencji dokumentów niejawnych, oznaczonych klauzulą „poufne” prowadzono z naruszeniem §8 pkt 3 rozporządzenia KT nie dokonując adnotacji o zwrocie dokumentów pobranych. - W 7 urzędach wojewódzkich (44%) wydawano pracownikom upoważnienia na udostępnienie informacji niejawnych, nie określając zakresu przedmiotowego udostępnienia, co naruszało art49 ust. 3 ustawy.

W 6 urzędach marszałkowskich (37,5%) marszałkowie, jako kierownicy jednostek organizacyjnych, podpisywali dokumenty poufne i zastrzeżone w sposób nieuprawniony, bo bez stosownego poświadczenia bezpieczeństwa, naruszając art.3 i art. 27 ust.1

W 12 urzędach wojewódzkich oraz 12 urzędach marszałkowskich (75%) nie przestrzegano zakazu przechowywania w kancelarii tajnej dokumentów jawnych niewchodzących a skład zbiorów, co stanowi naruszenie § 6 ust. 1 rozporządzenia KT. Nie wykorzystywano przy tym możliwości, jakie daje przepis art.. 19 ust. 3 i 4 ustawy, dotyczące tworzenia zbiorów dokumentów.

Szkolenie osób dopuszczonych do pracy, z którą łączy się dostęp do informacji niejawnych - szkolenia pracowników z zakresu klasyfikowania informacji niejawnych oraz stosowania właściwych klauzul tajności, a także procedur ich zmiany i znoszenia realizowane były kilkanaście miesięcy od wejścia ustawy (art..22 ustawy)w UM Woj.. Łódzkiego brak szkolenia skutkowało nadawaniem dokumentom skarbowym oznaczonym „tajemnica skarbowa” klauzuli „zastrzeżone”. - brak dokumentów potwierdzających zorganizowanie i przeprowadzenia tego typu szkolenia,

wystawianie zaświadczeń o ukończeniu szkolenia z zakresu ochrony informacji niejawnych, pomimo nieprzeprowadzenia szkoleń o których mowa w art.54 i 22 ustawy( w Mazowieckim UW pełnomocnik nie przeszkolił 557osób z pośród 669 posiadających poświadczenie).. - brak szkoleń skutkował (WUŁ) posługiwaniem się przez pracowników niewłaściwymi dzienniki do rejestracji dok. „poufne”, poprawianie zapisów przy pomocy korektora, zapisy ołówkiem, przechowywanie w kancelarii dokumentów jawnych nie wchodzących w skład zbiorów, nieprzestrzeganie nakazu oddzielnego przechowywania w odrębnych szafach dokumentów według klauzuli tajności.

- w 4 urzędach wojewódzkich (25%) i w 12 urzędach marszałkowskich (75%) pełnomocnicy nie realizowali obowiązków wynikających z art. 20 ust.2 ustawy dotyczących opracowania i wdrożenia do realizacji szczegółowych wymagań w zakresie ochrony informacji niejawnych oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”. W kilku przypadkach dokumenty te opracowane przez pełnomocników były niskiej jakości( nie uwzględniano także tego tematu w szkoleniach).

W 3 urzędach wojewódzkich (19%) oraz w 9 urzędach marszałkowskich (56%) obowiązek określenia stanowisk lub rodzajów prac zleconych, z którymi może łączyć się dostęp do informacji niejawnych, stanowiących tajemnicę służbową, wynikający z art. 26 ust.1 ustawy, został zrealizowany dopiero po upływie od kilkunastu miesięcy do ponad 5 lat od wejścia ustawy.

Nieprawidłowości dotyczące Nieprawidłowości dotyczące nieprzestrzegania kompetencji, wynikających z ustawy, przez pracowników kontrolowanych urzędów -stwierdzono w 7 urzędach wojewódzkich (44%) i w 4 urzędach marszałkowskich (25%) iż Dyrektorzy generalni urzędów lub inni pracownicy, pełniący funkcje kierownicze, przejmowali kompetencje kierowników jednostek organizacyjnych (wojewodów lub marszałków wojewódzkich) w zakresie ochrony informacji niejawnych,powołując m. in. pełnomocników ochrony, kierowników kancelarii tajnej, dokonując wewnętrznych uregulowań (dotyczy stanowisk i rodzajów prac zlecanych z którymi może łączyć się dostęp do inf niejawnych oraz wyznaczenia inspektora bezpieczeństwa).

Nieprawidłowości związane z naruszeniem zasad prowadzenia rejestrów dokumentów niejawnych stanowiących tajemnicę służbową dotyczyły głównie: - brak pokwitowań w dziennikach korespondencji pobrania dokumentu, -przekazywanie dokumentów niejawnych osobom nieposiadającym poświadczenia bezpieczeństwa, -przekazywanie dokumentów bez pokwitowania, -brak adnotacji o zwrocie dokumentu, -nie rejestrowanie wszystkich dokumentów(np.. w UM woj.. Lubuskiego nie zarejestrowano w dzienniku korespondencji oświadczeń majątkowych za lata 99-02), - zakładanie dzienników korespondencji niezgodnie z wzorami określonymi w rozporządzeniu,

Inne nieprawidłowości ujawnione w trakcie kontroli: - dotyczą przechowywania poza kancelarią tajną dokumentów zawierających informacje niejawne, - związane z niedostosowaniem lub znacznym opóźnieniem w dostosowaniu pomieszczeń chronionych do wymogów ustawy, - związane z prowadzeniem kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych.

NIK pozytywnie oceniła: -powołanie pełnomocników w wyznaczonym terminie w 5 urzędach wojewódzkich (31%) i w 2 urzędach marszałkowskich (12,5%); -sposób zorganizowania stref bezpieczeństwa z kancelarią tajną w 5 urzędach wojewódzkich (31%) i w 1 urzędzie marszałkowskim (6%), -udostępnianie dokumentów zawierających tajemnicę służbową w 7 urzędach wojewódzkich (44%) i w 2 urzędach marszałkowskich (12,5%), -prowadzenie przez pełnomocników kontroli w zakresie ochrony informacji niejawnych w 5 urzędach wojewódzkich (31%) i w 1 urzędzie marszałkowskim (6%).