Biuro Rozwoju Gdańska Gdańsk, 6.03.2014 Kolejność realizacji linii tramwajowych w perspektywie finansowej 2014-2020 Założenia do analizy Biuro Rozwoju Gdańska Gdańsk, 6.03.2014
Wybór analizowanych odcinków Założenia hierarchizacji Założenia do prognoz Pierwsze prognozy Przyjęcie założeń i harmonogramu dalszych prac
Istniejące linie tramwajowe
Planowane linie tramwajowe wg SUiKZP DROGA ZIELONA ABRAHAMA Rakoczego NOWA WAŁOWA Polski Hak STĘŻYCKA CHMIELNA WARSZAWSKA Czerwony Most Jabłoniowa PODMIEJSKA BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe wraz z PKM DROGA ZIELONA Port Lotniczy ABRAHAMA Rakoczego NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak STĘŻYCKA CHMIELNA WARSZAWSKA Czerwony Most Jabłoniowa PODMIEJSKA BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe DROGA ZIELONA Port Lotniczy ABRAHAMA Rakoczego NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak CHMIELNA WARSZAWSKA Czerwony Most Jabłoniowa PODMIEJSKA BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe DROGA ZIELONA Port Lotniczy Rakoczego NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak CHMIELNA WARSZAWSKA Czerwony Most Jabłoniowa PODMIEJSKA BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe Port Lotniczy Rakoczego NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak CHMIELNA WARSZAWSKA Czerwony Most Jabłoniowa PODMIEJSKA BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe Port Lotniczy Rakoczego POLITECHNICZNA NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak JABŁONIOWA WARSZAWSKA Jabłoniowa BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe Port Lotniczy Rakoczego POLITECHNICZNA NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak JABŁONIOWA WARSZAWSKA Jabłoniowa BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe Port Lotniczy Rakoczego POLITECHNICZNA NOWA WAŁOWA PKM Polski Hak JABŁONIOWA WARSZAWSKA Jabłoniowa BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Planowane linie tramwajowe DROGA ZIELONA Port Lotniczy Rakoczego POLITECHNICZNA NOWA WAŁOWA Nowa Politechniczna Nowa Świętokrzyska Nowa Bulońska Południowa Nowa Jabłoniowa Nowa Warszawska Nowa Wałowa Droga Zielona – Obrońców Wybrzeża PKM Polski Hak JABŁONIOWA WARSZAWSKA Jabłoniowa BULOŃSKA POŁUDNIOWA NOWA ŚWIETOKRZYSKA
Metodologia hierarchizacji linii tramwajowych Kryteria wyboru: Stopień wykorzystania taboru Średni czas podróży transportem zbiorowym Koszt inwestycji Liczba osób wsiadających i wysiadających
Metodologia hierarchizacji linii tramwajowych Stopień wykorzystania taboru kryterium o charakterze techniczno-ekonomicznym oceniające efektywność wykorzystania środków transportu zbiorowego w poszczególnych etapach rozbudowy układu transportowego. Wyrażono je jako stosunek liczby pasażero-kilometrów do liczby wozo-kilometrów analizowanego odcinka. Kryterium to jest maksymalizowane. Średni czas podróży transportem zbiorowym kryterium oceniające wpływ nowego odcinka układu transportowego na standard podróży w poszczególnych wariantach. Kryterium to zostało zdefiniowane jako różnica średniego czasu podróży wszystkich pasażerów transportu zbiorowego w mieście w wariancie bezinwestycyjnym i średniego czasu podróży transportem zbiorowym w mieście po zrealizowaniu inwestycji. wyrażono w godzinach i jest maksymalizowane.
Metodologia hierarchizacji linii tramwajowych Koszt inwestycji kryterium o charakterze ekonomicznym oceniające wielkość nakładów finansowych poniesionych na realizacje inwestycji. Koszt ten jest wskaźnikowy i zależny od programu oraz przekroju. Kryterium wyrażone w milionach złotych na kilometr trasy i jest ono minimalizowane. Liczba osób wsiadających i wysiadających kryterium oceniające zasadność linii transportu zbiorowego. Im więcej mieszkańców w zasięgu oddziaływania linii tym więcej pasażerów korzysta z transportu zbiorowego. Kryterium to jest wyrażone w liczbie osób wsiadających i wysiadających na przystankach tramwajowych danej linii. Wartość kryterium jest maksymalizowana.
Metodologia hierarchizacji linii tramwajowych Kryteria wyboru Punktacja Przedziały wartości Stopień wykorzystania taboru 1-10 W zależności od wyników Średni czas podróży transportem zbiorowym 1-5 Koszt inwestycji Liczba osób wsiadających i wysiadających
Podsumowanie - Założenia do prognoz Stan perspektywiczny 2025 Godzina szczytu popołudniowego 15:00-16:00 Analizowane odcinki: Nowa Politechniczna Nowa Świętokrzyska Nowa Bulońska Południowa Nowa Jabłoniowa Nowa Warszawska Nowa Wałowa Droga Zielona – Obrońców Wybrzeża Hierarchizacja – przyjęte kryteria wyboru Stopień wykorzystania taboru Średni czas podróży transportem zbiorowym Koszt inwestycji Liczba osób wsiadających i wysiadających
Wstępne prognozy 900 1100 700 1000 2100 1900 1900 700 800 1300 1100 1100 1000 1500 1300 1000 600 800 800 500 800 800
Dalszy etap prac Zadanie Jednostka Termin Wyliczenie kosztów inwestycji WPR 14.03.2014 Analizy ruchowe i hierarchizacja linii BRG 28.03.2014 Rada techniczna 31.03.2014
Dziękuję za uwagę