Ekspresjonizm. W cieniu rzeczy ostatecznych cz. 2 /francuska rzeźba romańska architektoniczna, piety i krucyfiksy gotyku, rzeźba hiszpańska okresu kontrreformacji, ekspresjonizm XX-wieczny – Alina Szapocznikow/
Moissac, Clunic Abbey of Saint-Pierre
Autun
Demon pushing souls into Hell
Katedra Notre-Dame Paryż
KATEDRA NOTRE-DAME W PARYŻU - FASADA PORTAL BOCZNY (lewy) - LEGENDARNY ARCHITEKT KATEDRY
PORTAL BOCZNY (lewy) - ŚW PORTAL BOCZNY (lewy) - ŚW. DIONIZY (Saint Denis, postać trzymająca swoją głowę w dłoniach) PIERWSZY BISKUP PARYŻA, PATRON FRANCJI I JEDEN Z CZTERNASTU ŚWIĘTYCH WSPOMOŻYCIELI
KATEDRA NOTRE-DAME W PARYŻU - STRONA PÓŁNOCNA - GARGULCE
Krucyfiks Wita Stwosza w kościele Mariackim nazwa Krucyfiks Slackerowski wywodzi się od mincerza królewskiego Henryka Slackera, który był fundatorem dzieła. Lata 80./90. XV wieku Jest to dzieło późnogotyckie. Postać Chrystusa została wykonana z wapienia pińczowskiego. Chrystus jest prawie symetryczny w stosunku do krzyża, co ciekawe jest maksymalnie napięty, wyprężony. Ten krucyfiks jest inny pod względem formalno-artystycznym niż np. późniejsze krucyfiksy, które Stwosz wyrzeźbił po powrocie do Norymbergi (np. krucyfiks Winkla dla norymberskiego kościoła NMP).
Krucyfiks ze Szpitala Ducha Św Krucyfiks ze Szpitala Ducha Św. w Norymberdze – dzieło Wita Stwosza znajdujące się obecnie w Germanisches Nationalmuseum w Norymberdze, dr. Lipowe, ok.. 1510
Krucyfiks Wickla z kościoła NMP w Norymberdze, 1520 (obecnie w kościele św. Sebalda)
Kempten, Bazylika św. Wawrzyńca, ok. 1350
Umberto Boccioni
Boccioni, Umberto, Dynamism of a Cyclist, 1913, Oil on canvas (70 x 90 cm)
Umberto Boccioni: The Unique Forms of Continuity in Space, 1913 Umberto Boccioni: The Unique Forms of Continuity in Space, 1913. Kroller-Muller Museum, Otterlo, Netherlands.
Umberto Boccioni: The Unique Forms of Continuity in Space, 1913 Umberto Boccioni: The Unique Forms of Continuity in Space, 1913. Museum of Modern Art, New York.