UST 5.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Advertisements

DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Ustrój sądownictwa w państwach skandynawskich
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Prawne instrumenty kontroli działalności samorządu w zakresie regulaminów wynagradzania I. Nadzór wojewody a) organ samorządu terytorialnego Wójt obowiązany.
Techniki legislacyjne zajęcia w dniu 17 kwietnia 2010 r.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Aspekty prawne i praktyczne
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Temat: Pojęcie źródła prawa
Skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego
Właściwość sądów administracyjnych
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Samorząd Terytorialny
Kontrola i nadzór.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zasada sądowej kontroli decyzji administracyjnej.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Reglamentacja procesu budowy
Temat: Procedury odwoławcze od decyzji urzędów.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
Zakres obowiązywania kpa
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Postępowanie sądowoadministracyjne – materiały dydaktyczne Kierunki zmian w systemie sądowej kontroli działalności administracji publicznej wprowadzone.
Zajęcia nr 2 czyli nadzór na samorządem terytorialnym w Polsce
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Materiały PPA Mateusz Kabut.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
Sądy Administracyjne w Polsce
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
PROCEDURY ODWOŁAWCZE OD DECYZJI URZĘDÓW
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Stadia postępowania administracyjnego oprac. mgr Łukasz Kląskała Zakład Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.
UST 3.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy jako środek zaskarżenia na drodze instancyjnej w postępowaniu administracyjnym Materiały dydaktyczne dla studentów.
Ustrój samorządu terytorialnego zajęcia 3
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Trybunał Konstytucyjny
1.Zależność między organem danej jednostki samorządu terytorialnego. 2.Odwołanie a rozwiązanie organu stanowiącego i kontrolnego jednostki samorządu terytorialnego.
1. Porozumienie jako forma przekazywania zadań i kompetencji w administracji publicznej. 2. Władze jednostek samorządu terytorialnego. 3. Zakres podmiotowy.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Przykładowy model podziału środków
Środki nadzorcze i środki o charakterze nadzorczym Ad personam w administracji publicznej środki nadzorcze ad meritum w administracji publicznej.
Status Prawny pracowników administracji publicznej
Sądy Administracyjne w Polsce
Samorządowe akty prawa miejscowego
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Apelacja cywilna.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

UST 5

UST 5 – test 1.14 test 1.14

UST 5 – test 1.14 1. Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną; b) w znaczeniu ustrojowym – nie dotyczy decyzji administracyjnych podejmowanych przez wójta; c) jest sprawowany przez NIK; d) dotyczy także działalności SKO.

UST 5 – test 1.14 2. WSA: a) sprawuje nadzór nad działalnością komunalną; b) nie może ingerować w działalność komunalną; c) nie może zmienić statutu powiatu; d) nie jest organem nadzoru nad działalnością komunalną.

UST 5 – test 1.14 3. Środkiem nadzoru nad działalnością komunalną: a) nie jest zaskarżenie uchwały rady gminy na podstawie art. 93 u.s.g.; b) jest odwołanie rady gminy; c) nie jest rozwiązanie rady powiatu; d) jest uchylenie statutu szkoły samorządowej.

UST 5 – test 1.14 4. Organy województwa: a) są organami nadzoru nad działalnością powiatu; b) mogą zostać odwołane w trybie nadzoru; c) mogą zostać zawieszone w trybie nadzoru; d) mogą zaskarżyć do WSA zajęcie stanowiska przez organ gminy.

UST 5 – test 1.14 5. Nadzór nad działalnością powiatu: a) sprawowany jest tylko na podstawie przepisów rozdziału 8 u.s.p.; b) sprawowany na podstawie przepisów rozdziału 8 u.s.p. – nie obejmuje całej działalności powiatu; c) nie może być sprawowany przez kuratora oświaty; d) może też dotyczyć działań komisarza rządowego, o którym mowa w art. 29 ust. 5 u.s.p.

UST 5 – test 1.14 6. Podstawa prawna dla środka nadzoru nad działalnością komunalną: a) nie może być ustanawiana w porozumieniu zawieranym na podstawie art. 20 u.w.a.rz.w.; b) nie może być ustanawiana w przepisach porządkowych; c) nie może być ustanawiana przez RM; d) to np. art. 171 ust. 3 Konstytucji.

UST 5 – test 1.14 7. Środki nadzorcze ad meritum nad działalnością komunalną: a) mogą dotyczyć każdego samorządowego aktu prawa miejscowego; b) nigdy nie są podejmowane w drodze decyzji administracyjnej; c) nie mogą dotyczyć zarządzenia wójta o odwołaniu dyrektora samorządowej szkoły pod-stawowej; d) to, np., ustalenie budżetu JST przez RIO.

UST 5 – test 1.14 8. Rozwiązanie rady gminy: a) przez Sejm – jest środkiem o charakterze nadzorczym; b) ex lege – jest środkiem nadzoru; c) nie podlega bezpośredniej kontroli WSA; d) skutkuje jednoczesnym odwołaniem wójta.

UST 5 – test 1.14 9. Zarządzenie zastępcze wojewody: a) jest środkiem nadzoru nad działalnością komunalną; b) jest środkiem nadzoru ad personam; c) jest podejmowane tylko na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych; d) może zostać zaskarżone do WSA tylko na podstawie przepisów samorządowych ustaw ustrojowych.

UST 5 – test 1.14 10. Stwierdzenie przez wojewodę nieważności uchwały rady gminy – z dniem: a) doręczenia rozstrzygnięcia nadzorczego – wstrzymuje wykonanie tej uchwały ze skutkiem ex tunc; b) wydania rozstrzygnięcia nadzorczego – eliminuje tę uchwałę z obrotu prawnego ze skut-kiem ex nunc; c) w którym upłynął termin do wniesienia skargi do WSA – staje się ostateczne; d) w którym upłynął termin do wniesienia skargi do WSA – eliminuje tę uchwałę z obrotu prawnego ze skutkiem ex tunc.

UST 5 – test 1.14 11. RIO nie może stwierdzić nieważności: a) wniosku komisji rewizyjnej o udzielenie wójtowi absolutorium; b) uchwały rady gminy w sprawie ustalenia stawek podatku od nieruchomości; c) uchwały w sprawie przyjęcia zadania z zakresu administracji rządowej; d) uchwały sejmiku województwa o odwołaniu zarządu województwa z powodu nieudzie-lenia absolutorium.

UST 5 – test 1.14 12. Każda ingerencja w działalność komunalną: a) podlega bezpośredniej kontroli sądowej; b) jest środkiem nadzoru; c) musi znajdować podstawę w ustawie; d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.

UST 5 – test 1.15 test 1.15

UST 5 – test 1.15 1. Termin na stwierdzenie nieważności uchwały rady gminy: a) dla organów nadzoru nad działalnością komunalną – zawsze wynosi 30 dni od dnia jej wydania; b) nadającej statut samorządowej szkole podstawowej – nie jest prawnie określony; c) przez WSA – co do zasady nie wynosi 30 dni od dnia wniesienia skargi; d) przez wojewodę – może zostać przywrócony.

UST 5 – test 1.15 2. Postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności nowelizacji statutu gminy wszczyna się: a) z urzędu lub na wniosek; b) w ciągu 7 dni od daty podjęcia takiej uchwały; c) ex lege – w momencie doręczenia takiej uchwały wojewodzie; d) tylko z urzędu.

UST 5 – test 1.15 3. Wskaż akt (-y) nadzoru wywołujący (-e) skutek prawny ex nunc: a) wyrok WSA stwierdzający nieważność statutu powiatu; b) stwierdzenie nieważności uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium wójtowi; c) rozwiązanie zarządu powiatu; d) uchylenie uchwały organu powiatu przez wojewodę w trybie art. 34 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej.

UST 5 – test 1.15 4. Powodem stwierdzenia przez wojewodę nieważności uchwały rady gminy: a) może być jej sprzeczność z postanowieniami statutu gminy; b) nie może być jej niezgodność z zarządzeniem Prezesa RM; c) w sprawach zleconych – nie może być brak rzetelności; d) może być brak powołania podstawy prawnej do jej wydania (w sytuacji gdy taka pod-stawa istnieje i została prawidłowo zastosowana).

UST 5 – test 1.15 5. Rozwiązanie: a) zarządu powiatu – może zostać zaskarżone do WSA, na podstawie uchwały rady powiatu; b) zarządu województwa – należy do wyłącznej kompetencji sejmiku województwa; c) rady gminy – nie może stanowić sankcji za naruszenie rozporządzenia RM; d) rady powiatu – nie podlega bezpośredniej kontroli sądowej.

UST 5 – test 1.15 6. Przepisy art. 89 u.s.g.: a) stanowią wystarczającą podstawę do uzgodnienia projektu uchwały rady gminy; b) mogą znaleźć zastosowanie między organami JST; c) mogą też dotyczyć zajmowania stanowiska przez organy nadzoru nad działalnością gminy; d) dotyczą decyzji administracyjnych podejmowanych przez wójta.

UST 5 – test 1.15 7. Zaskarżeniu przez gminę do WSA nie podlega: a) ustalenie jej granic; b) żadna decyzja SKO uchylająca decyzję jej wójta; c) rozwiązanie rady gminy; d) zajęcia stanowiska (w stosunku do projektu uchwały rady gminy) przez organ powiatu.

UST 5 – test 1.15 8. Stwierdzenie przez RIO nieistotnego naruszenia prawa w uchwale budżetowej: a) nie obliguje rady gminy do wyeliminowania nieistotnych naruszeń prawa; b) obliguje do umorzenia postępowania nadzorczego; c) jest rozstrzygnięciem nadzorczym podlegającym zaskarżeniu do WSA; d) uniemożliwia stwierdzenie jej nieważności w trybie nadzoru.

UST 5 – test 1.15 9. Zawieszenie organów województwa i ustanowienie zarządu komisarycznego: a) podlega zaskarżeniu do WSA, o ile jest sprzeczne z prawem; b) jest aktem swobodnym; c) nie jest możliwe w ostatnim kwartale kadencji organów województwa; d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.

UST 5 – test 1.15 10. Odmowa uzgodnienia przez Prezesa RM projektu uchwały w sprawie zmian Statutu Wrocławia: a) jest podejmowana w trybie art. 106 K.p.a.; b) może zostać zaskarżona do WSA; c) podlega bezpośredniej kontroli sądu powszechnego; d) jest dokonywana, m.in., na podstawie art. 89 u.s.g.

UST 5 – test 1.15 11. W razie zawieszenia organów gminy w stanie wyjątkowym przez Prezesa RM na podstawie art. 12 ust. 1 u.st.wyj., wykonywanie zadań i kompetencji zawieszonych or-ganów gminy przejmuje: a) komisarz rządowy powoływany przez wojewodę; b) podmiot kolegialny niebędący organem administracji publicznej; c) pełnomocnik powoływany przez Prezesa RM; d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.

UST 5 – test 1.16 test 1.16

UST 5 – test 1.16 1. Prawdą jest, że: a) skarga z art. 101 u.s.g. – nie jest środkiem nadzoru nad działalnością gminną; b) wezwanie z art. 87 u.s.p. – jest ograniczone terminem; c) skarga z art. 90 u.s.w. – sprowadza się do wykazania naruszenia prawa; d) wezwanie z art. 101a u.s.g. – może dotyczyć bezczynności wójta w postępowaniu admi-nistracyjnym.

UST 5 – test 1.16 2. W trybie: a) art. 87 u.s.p. – można kwestionować tylko akty prawa miejscowego; b) art. 101 u.s.g. – można kwestionować uchwałę zgromadzenia związku międzygminnego; c) art. 101 u.s.g. – można kwestionować uchwałę rady gminy o odrzuceniu wniosku o przeprowadzenie referendum gminnego; d) art. 90 u.s.w. – można kwestionować uchwałę o wyborze marszałka województwa.

UST 5 – test 1.16 3. Uchwała zgromadzenia związku powiatowo-gminnego: a) podlega trybowi z art. 101 u.s.g.; b) podlega trybowi z art. 87 u.s.p.; c) nie może naruszyć interesu prawnego mieszkańca gminy, która nie należy do takiego związku; d) nie może dotyczyć sprawy z zakresu administracji publicznej.

UST 5 – test 1.16 4. Podmiotem legitymowanym do wniesienia – na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. – skargi na miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego: a) może być mieszkaniec gminy rozważający kupno działki na terenie objętym danym pla-nem; b) nie może być osoba będąca (także) radnym danej rady gminy; c) nie może być szkoła prowadzona przez daną gminę; d) może być 10-letni właściciel działki, objętej postanowieniami tego planu.

UST 5 – test 1.16 5. Uchwała w sprawie zmiany statutu województwa (dotycząca minimalnej liczby człon-ków klubu radnych): a) może zostać zaskarżona w trybie art. 90 u.s.w. przez każdego mieszkańca województwa; b) nie może zostać zaskarżona do WSA przez wojewodę; c) może zostać zaskarżona w trybie art. 90 u.s.w. przez radnego z klubu, który przestanie spełniać nowe progi minimalnej liczebności klubu radnych; d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.

UST 5 – test 1.16 6. Skarga z art. 101 ust. 1 u.s.g.: a) może dotyczyć aktu prawa miejscowego ustanowionego przez osobę pełniącą funkcję rady gminy (na podstawie art. 96 ust. 1 u.s.g.); b) może być wnoszona na projekt uchwały rady gminy; c) jest wnoszona na uchwałę nieuwzględniającą uprzednio wniesionego wezwania do usu-nięcia naruszenia interesu prawnego; d) nie może dotyczyć uchwały zebrania wiejskiego.

UST 5 – test 1.16 7. Uchwała rady: a) gminy – stwierdzająca wygaśnięcie mandatu wójta – nie może zostać zaskarżona w trybie art. 101 u.s.g. przez wyborcę, który głosował na wójta; b) gminy – o przeprowadzeniu referendum gminnego na wniosek mieszkańców – podlega trybowi z art. 101 u.s.g.; c) powiatu – o odwołaniu starosty – może zostać zaskarżona do WSA przez żonę odwoła-nego; d) o likwidacji szkoły samorządowej – nie podlega trybowi z art. 101 u.s.g.

UST 5 – test 1.16 8. W trybie art. 87 u.s.p.: a) nie można kwestionować odwołania starosty; b) nie można kwestionować powiatowych przepisów porządkowych; c) można kwestionować rozwiązanie zarządu powiatu; d) nie można kwestionować uchwalonego statutu szkoły prowadzonej przez powiat.

UST 5 – test 1.16 9. RIO (jako organ nadzoru): a) może stosować tryb z art. 101 u.s.g.; b) nie nadzoruje każdej uchwały podlegającej trybowi z art. 101 u.s.g.; c) nie może zastosować trybu z art. 90a u.s.w.; d) może wystąpić do WSA z sygnalizacją o zastosowanie trybu z art. 87 u.s.p.

UST 5 – test 1.16 10. Wezwanie z art. 87 ust. 1 u.s.p.: a) nie może poprzestać na wskazaniu naruszenia prawa; b) może wnieść tylko mieszkaniec powiatu; c) nie może dotyczyć uchwały zarządu powiatu; d) żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.

Ust 5 Dziękuję za uwagę