Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Advertisements

Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Dlaczego dzieci są agresywne?. Czym jest agresja?  Agresja to zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub szkody, straty lub bólu. Czynności.
Planowanie podatkowe Paweł Satkiewicz doradca podatkowy Parulski i Wspólnicy Doradcy Podatkowi Warszawa 24 listopada 2011 r.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Program antynikotynowy. Zajęcia - „Co i dlaczego dymi?” Najskuteczniejszym działaniem w dziedzinie profilaktyki chorób odtytoniowych jest zapobieganie.
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
Aktywny RODZIC.
Światowy Dzień Rzucania Palenia
PORADNICTWO GRUPOWE - IV KWARTAŁ 2016 R. C I i P K Z BYDGOSZCZ
MAM PRAWO WIEDZIEC I DZIAŁAĆ!
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
WPŁYW EUROPEJSKIEGO RYNKU PRACY NA KSZTAŁCENIE ZAWODOWE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Najnowsza dydaktyka wychowania fizycznego
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Autor prezentacji : Wojciech Brzozowski
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Moje szczęście.
Metoda projektu.
Specjalność: MARKETING
Agnieszka Kosowicz Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu Komisji Europejskiej
Marta Piegat-Kaczmarczyk Polskie Forum Migracyjne
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przedszkole Promujące Zdrowie
Czy mamy do czynienia z „przegrzaniem rynku pracy”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Prezentacja planu biznesowego
„Żeby im się chciało, jak się nie chce”
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Nazwa firmy Biznesplan.
Metody radzenia sobie ze stresem
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Aktywny RODZIC.
Wspomaganie pracy szkół

Zapis prezentacji:

Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny Tomasz Wojciechowski

Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny Skuteczność nakłaniania do niepalenia II Kiedy jest szansa rzucić palenie? III Samoskuteczność IV Cele rozmowy motywacyjnej V Co obniża skuteczność rozmowy motywacyjnej

Skuteczność nakłaniania do niepalenia 96 % prób rzucenia kończy się niepowodzeniem Różne wyniki badań skuteczności farmakologicznych środków: między kilka a kilkanaście procent po roku Skuteczność terapii behawioralno – poznawczych: kilkadziesiąt procent (Medizinische Universitat Wien, 2009)

Kiedy jest szansa rzucić palenie? Koncepcje behawioralne Teoria własnej skuteczności (Albert Bandura) Przekonanie o własnej skuteczności

Własna skuteczność (samoskuteczność) Przekonanie o własnej zdolności zorganizowania i kontroli swojego zachowania w celu doprowadzenia do określonego, oczekiwanego przez siebie wyniku tego zachowania

Cel edukacji prozdrowotnej Motywowanie ludzi do podejmowania zmian prozdrowotnych

Proces zmiany zachowania Wyznaczanie celu (intencja) Motywowanie Podjęcie nowych zachowań Podtrzymanie zachowań

Czynniki potencjalnego sukcesu w rzucaniu palenia Obszary oddziaływań Sfera poznawcza Sfera emocjonalna Motywacja Zdobycie umiejętności Np. kontroli emocji Uzyskanie wsparcia społecznego Moda Najbliższe otoczenie

Kiedy mamy większe szanse? Przekonanie pacjenta o możliwości skorzystania z proponowanego wsparcia Zwiększenie skuteczności oddziaływań

Ważny cel edukacji prozdrowotnej Zwiększenie poczucia własnej skuteczności Nabranie przekonania, że potrafię zmienić i podtrzymać zachowanie

Przekonanie o własnej skuteczności Jedno z podstawowych przekonań, kształtujące pozostałe na temat własnego funkcjonowania Prowadzi do oczekiwań dotyczących podjętego działania (próba wyobrażenia sobie, czy się uda) Względnie trwałe, ukształtowane w trakcie rozwoju Spośród wielu ważne: ogólna i specyficzna własna skuteczność

Co wpływa na decyzję o podjęciu próby zerwania z nałogiem Decyzja o wyborze niepalenia Oczekiwanie własnej skuteczności Oczekiwanie wyniku zachowania Oczekiwania dotyczących wyniku, czyli bezpośrednich następstw zachowania Oczekiwania, co do wyznaczonego skutku - trwałych konsekwencji zachowania Oczekiwania co do ułatwień/utrudnień w utrzymaniu skutku.

Najważniejszy czynnik związane z nim oczekiwanie, tym Im silniejsze poczucie własnej skuteczności i większe przekonanie o możliwości osiągnięcia przez siebie dobrych wyników, trwałych skutków oraz konsekwentnego – mimo przeszkód – podtrzymywania działań prowadzących do celu

4 źródła informacji o własnej skuteczności: Osiągnięcia Doświadczenia obserwacji Słowna perswazja Pobudzenie emocjonalne

Rola osiągnięć Rola osiągnięć Wynikają z doświadczania sukcesów Sukcesy zwiększają przekonanie o własnej skuteczności Porażki tym dotkliwsze, im szybciej się pojawiają

Doświadczenia obserwacji Oczekiwanie co do własnej skuteczności budowane jest na podstawie obserwacji osób z otoczenia w podobnej sytuacji

Słowna perswazja Szczególne znaczenie ma rozmowa z osobami postrzeganymi jako autorytety

Pobudzenie emocjonalne Niski poziom pobudzenia emocjonalnego (np. odczuwanie lęku, złości) Informacja dla pacjenta, że jego poziom kompetencji (samoskuteczność) jest wysoki

O czym rozmawiać? Potencjalne tematy wzmacniające poczucie własnej skuteczności Bilans zysków i strat Dotychczasowe próby rzucania Wpływ otoczenia Przekonanie o własnej skuteczności Doświadczenia innych z otoczenia Oczekiwania co do efektów rzucenia palenia

Co nie działa? Nieskuteczne strategie Straszenie Pomijanie aspektów emocjonalnych i motywacyjnych w rozmowie Brak empatii

Dlaczego przekaz o negatywnych konsekwencjach nie działa? Stłumienie Generalizacja Racjonalizacja Eufemizmy Zewnętrzna atrybucja winy Mechanizmy obronne