Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Opracowanie : Joanna Zamojska
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Doradztwo zawodowe 2017/2018 Delegatura w Siedlcach.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole po zmianach w przepisach prawa.
Zapis prezentacji:

Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017 W obszarze dotyczącym Organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

W oparciu o co opracowujemy statut Obecnie wymaganą zawartość statutu określa wprost nowa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).

W oparciu o co opracowujemy nowy statut - Art. 102. ust 1 pkt W oparciu o co opracowujemy nowy statut - Art. 102. ust 1 pkt. 3) ustawy Prawo oświatowe Zgodnie z tymi przepisami……. Statut przedszkola zawiera w szczególności: 3) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;

W oparciu o co opracowujemy nowy statut Art. 102 Prawo oświatowe Zgodnie z tymi przepisami……. Statut przedszkola zawiera w szczególności: (…) 7) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami; 8) organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami; (…) 12) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- -pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną; (…) 13) prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów; (…)

W oparciu o co opracowujemy nowy statut Art. 102. Prawo oświatowe Nowy statut przedszkola musi więc zawierać informacje na temat świadczenia przez przedszkole jego wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Takie zapisy były jednak już obecne w dotychczasowych statutach – wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.

W oparciu o co opracowujemy nowy statut w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Należy jednak pamiętać, że z dniem 1 września 2017 r weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach. Stare rozporządzenie MEN w tym zakresie z 30 kwietnia 2013 r. przestało obowiązywać przedszkola.

W oparciu o co opracowujemy nowy statut w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Nowe rozporządzenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w wielu aspektach tożsame jest z dotychczasowymi zapisami. Należy jednak zwrócić uwagę na nowe zapisy, np. dotyczące form świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Aspekty przedszkolnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które pozostają bez zmian (wybór) Definicja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Dobrowolność i nieodpłatność pomocy psychologiczno-pedagogicznej Obowiązki dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (m.in. obowiązek zaplanowania i koordynowania form pomocy, Obowiązki nauczycieli w zakresie prowadzenia obserwacji pedagogicznej zakończonej oceną gotowości szkolnej (dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne). itd. pozostaje bez zmian

Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej Należy pamiętać, że nowe rozporządzenie przewiduje nowe zapisy dotyczące m.in. nowych przesłanek świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z nowym rozporządzeniem pomocy p-p potrzeba udzielania pomocy wynika dodatkowo z: zaburzeń zachowania lub emocji; (…) deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowej (było zaburzeń komunikacji językowej).

Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej W rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 roku przewidziano, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana może być dodatkowo z inicjatywy „organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci”. Przewidziano także dodatkową formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej czyli: Zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej W nowych przepisach wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej dodano także nowe zadania dla nauczycieli takie jak: rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola; podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania; współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.

Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dodano także nowe zadania dla przedszkolnych logopedów. § 25. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności: wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,

Na co więc należy zwrócić uwagę opracowując nowy projekt statutu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Duży zakres wymagań pozostał bez zmian. Znaczy to, że w projekcie nowego statutu z powodzeniem można wykorzystać zapisy z jego dotychczasowej wersji, oczywiście pod warunkiem, że zapisy te były, w statucie odpowiednie. Należy jednak dodać nowe zapisy wynikające ze zmiany prawa w przedstawionych powyżej kwestiach.