Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017 W obszarze dotyczącym Organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W oparciu o co opracowujemy statut Obecnie wymaganą zawartość statutu określa wprost nowa ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz. 59).
W oparciu o co opracowujemy nowy statut - Art. 102. ust 1 pkt W oparciu o co opracowujemy nowy statut - Art. 102. ust 1 pkt. 3) ustawy Prawo oświatowe Zgodnie z tymi przepisami……. Statut przedszkola zawiera w szczególności: 3) cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
W oparciu o co opracowujemy nowy statut Art. 102 Prawo oświatowe Zgodnie z tymi przepisami……. Statut przedszkola zawiera w szczególności: (…) 7) formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami; 8) organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami; (…) 12) zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno- -pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną; (…) 13) prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów; (…)
W oparciu o co opracowujemy nowy statut Art. 102. Prawo oświatowe Nowy statut przedszkola musi więc zawierać informacje na temat świadczenia przez przedszkole jego wychowankom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Takie zapisy były jednak już obecne w dotychczasowych statutach – wydanych na podstawie ustawy o systemie oświaty.
W oparciu o co opracowujemy nowy statut w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Należy jednak pamiętać, że z dniem 1 września 2017 r weszło w życie nowe rozporządzenie dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach. Stare rozporządzenie MEN w tym zakresie z 30 kwietnia 2013 r. przestało obowiązywać przedszkola.
W oparciu o co opracowujemy nowy statut w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Nowe rozporządzenie dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej w wielu aspektach tożsame jest z dotychczasowymi zapisami. Należy jednak zwrócić uwagę na nowe zapisy, np. dotyczące form świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Aspekty przedszkolnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które pozostają bez zmian (wybór) Definicja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Dobrowolność i nieodpłatność pomocy psychologiczno-pedagogicznej Obowiązki dyrektora w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (m.in. obowiązek zaplanowania i koordynowania form pomocy, Obowiązki nauczycieli w zakresie prowadzenia obserwacji pedagogicznej zakończonej oceną gotowości szkolnej (dla dzieci realizujących roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne). itd. pozostaje bez zmian
Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej Należy pamiętać, że nowe rozporządzenie przewiduje nowe zapisy dotyczące m.in. nowych przesłanek świadczenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zgodnie z nowym rozporządzeniem pomocy p-p potrzeba udzielania pomocy wynika dodatkowo z: zaburzeń zachowania lub emocji; (…) deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowej (było zaburzeń komunikacji językowej).
Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej W rozporządzeniu z dnia 9 sierpnia 2017 roku przewidziano, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana może być dodatkowo z inicjatywy „organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci”. Przewidziano także dodatkową formę pomocy psychologiczno-pedagogicznej czyli: Zindywidualizowaną ścieżkę realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej W nowych przepisach wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej dodano także nowe zadania dla nauczycieli takie jak: rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola; podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania; współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych działań.
Nowe zapisy dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej Dodano także nowe zadania dla przedszkolnych logopedów. § 25. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności: wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w: rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
Na co więc należy zwrócić uwagę opracowując nowy projekt statutu w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej Duży zakres wymagań pozostał bez zmian. Znaczy to, że w projekcie nowego statutu z powodzeniem można wykorzystać zapisy z jego dotychczasowej wersji, oczywiście pod warunkiem, że zapisy te były, w statucie odpowiednie. Należy jednak dodać nowe zapisy wynikające ze zmiany prawa w przedstawionych powyżej kwestiach.