Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019 Opolski Urząd Wojewódzki w Opolu 29 sierpnia 2017 r.
ZMIANA DOKUMENTÓW PROGRAMOWYCH W dniu 3 sierpnia 2017 roku weszły w życie przyjęte przez Radę Ministrów : - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie udzielania dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego na przebudowę, budowę lub remonty dróg powiatowych i gminnych (Dz. U. poz. 1476); - uchwała Rady Ministrów nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniająca uchwałę Rady Ministrów nr 154/2015 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”.
NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY W PROGRAMIE wynikające z Uchwały Rady Ministrów nr 120/2017 z dnia 1 sierpnia 2017 r. zmieniającej uchwałę Rady Ministrów nr 154/2015 z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. „Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019”.
NOWY SKŁAD KOMISJI OCENIAJĄCEJ WNIOSKI Komisja składa się z 6 członków wskazanych przez: Wojewodę - 2 przedstawicieli Zarząd Województwa – 1 przedstawiciel Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego -1 przedstawiciel Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - 1 przedstawiciel Komendanta Wojewódzkiego Policji - 1 przedstawiciel
MOŻLIWOŚĆ WNOSZENIA ZASTRZEŻEŃ DO LISTY WNIOSKÓW ODRZUCONYCH NA ETAPIE OCENY FORMALNEJ Zgodnie ze zmienionymi zapisami Programu Wojewoda ogłasza: listę wniosków zakwalifikowanych do oceny merytorycznej listę wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej Wnioskodawcom przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżeń do listy wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej, co jest równoznaczne z żądaniem dokonania ponownej oceny wniosku
WNIOSKI PONADLIMITOWE Wojewoda Opolski skorzysta z przysługującego mu uprawnienia i zawrze w ogłoszeniu o naborze informację o możliwości składania wniosków ponadlimitowych. Powyższe, zgodnie ze znowelizowanymi zapisami Programu umożliwi Wojewodzie, w sytuacji dofinansowania wszystkich zadań limitowych z puli gminnej i powiatowej, odstąpienie od ograniczenia ilości zadań (1 zadanie dla gmin i miast na prawach powiatu oraz 2 zadania dla powiatów) i przyjęcie do dofinansowania wniosków podnadlimitowych w celu pełnego wykorzystania dostępnej dla województwa sumy dotacji
TABLICE INFORMACYJNE Zmieniona Uchwała Rady Ministrów nakłada na Beneficjentów Programu obowiązek zamieszczenia tablic informacyjnych na początku i końcu zrealizowanego zadania. Zgodnie z informacjami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa tablice informacyjne powinny zawierać: - nazwę Programu - nazwę zadania - kwotę dofinansowania - rok, w którym dotacja została przyznana. Koszt wykonania tablic informacyjnych stanowić będzie KOSZT KWALIFIKOWANY w ramach Programu
INNE ZMIANY W PROGRAMIE doprecyzowanie zapisów o możliwości realizacji zadań inwestycyjnych na drogach wewnętrznych oraz skrzyżowaniach z drogami innych kategorii; wykreślenie zapisu ograniczającego długość odcinka realizowanego na terenie innej jst (tzw. odcinki graniczne) do 5% długości całego zadania, przy czym odcinki graniczne określa się jako odcinki dróg tych samych kategorii tj. gminna-gminna/ powiatowa-powiatowa wprowadzenie możliwości zmiany proporcji podziału kwoty dotacji pomiędzy powiaty a gminy powyżej dotychczas dopuszczonych 5%, w przypadku ryzyka niewykorzystania dotacji, lecz po wyczerpaniu zadań limitowych na listach rankingowych;
ZMIANA HARMONOGRAMU NABORU WNIOSKÓW 1 września - 15 września - ogłoszenie i nabór wniosków przez wojewodów do 27 października - ogłoszenie przez wojewodów list wniosków zakwalifikowanych do oceny merytorycznej oraz list wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej do 3 listopada - czas na zgłaszanie przez wnioskodawców zastrzeżeń do list wniosków odrzuconych na etapie oceny formalnej do 13 listopada - ogłoszenie przez wojewodów wstępnych list rankingowych do 20 listopada - czas na zgłaszanie przez wnioskodawców zastrzeżeń w zakresie oceny merytorycznej do 30 listopada - ogłoszenie przez wojewodów ostatecznych list rankingowych do 20 grudnia - zatwierdzenie przez ministra właściwego do spraw transportu ostatecznych list rankingowych do 31 grudnia - zatwierdzenie i ogłoszenie przez wojewodę listy wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania.
Rozporządzenie Rady Ministrów - GŁÓWNE ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW zmiana punktacji w dotychczas obowiązujących kryteriach, rezygnacja z kryterium współpracy finansowej w zakresie współfinansowania zadania z innymi jst, wprowadzenie nowych kryteriów oceny: – kryterium dochodowego, – kryterium dotyczącego zmniejszenia ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości.
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 1 - znaczenia zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego: doprecyzowano definicję „odcinka drogi”; wprowadzono możliwość wykonywania różnych rodzajów robót budowlanych na poszczególnych odcinkach; wprowadzono możliwość dołączenia zaświadczenia organu administracji architektoniczno-budowlanej o braku podstaw do wniesienia tego sprzeciwu, wydanego na podstawie art. 30 ust. 5a ustawy – Prawo budowlane; doprecyzowano zapisy dotyczące przedmiotu wniosku (możliwość prowadzenia robót budowlanych na skrzyżowaniach dróg wyższych kategorii); doprecyzowano zapisy odnośnie do rozbudowy i przebudowy drogi wewnętrznej; doprecyzowano zapisy w instrukcji wypełniania dotyczące projektowania poboczy, chodnika i ścieżki rowerowej; powiązano długość poszczególnych rodzajów odwodnienia z kilometrażem drogi; zmieniono podejście do sposobu określania i punktowania skrzyżowań objętych robotami budowlanymi w ramach zadania – 1 pkt za każde skrzyżowanie, nie więcej niż 2 pkt; rozszerzono katalog rozwiązań dodatkowych/specjalnych o wyniesione skrzyżowanie oraz sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu, przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów.
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 2 - Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa: rozszerzono zakres kryterium nr 2 o wpływ zadania na poprawę dostępności czasowej na obszarach o najwyższym wskaźniku peryferyjności czasowej, (ocena tego zakresu przez Komisję opierać się będzie na definicji syntetycznego wskaźnika peryferyjności czasowej wg. Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju - wskaźnik bazujący na ważonym czasie dojazdu samochodem osobowym do 3 kategorii ośrodków miejskich: wojewódzkich, subregionalnych, powiatowych (str.173 - rys. 10). Komisja może brać pod uwagę potrzeby zidentyfikowane na obszarze województwa w odniesieniu do zapisów Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz projektów strategicznych wynikających z ww. Strategii, między innymi Pakietu dla średnich miast.
KRYTERIUM NR 2
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 3 - Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia), instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego: Uzupełniono o wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej do instytucji świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia),
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 4 – poziom dochodów własnych wnioskodawcy, o których mowa w art.3 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, pomniejszony o wpłaty danej jednostki z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej, o których mowa odpowiednio w art.29 i art.30 przywołanej ustawy i powiększony o przysługujące danej jednostce samorządu terytorialnego części wyrównawcze i równoważące subwencji ogólnej w stosunku do średniego dochodu własnego (uwzględniającego sumę wpłat jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla z przeznaczeniem na część równoważącą subwencji ogólnej i sumę przysługujących im części wyrównawczych i równoważących subwencji ogólnej) jednostek samorządu terytorialnego danego szczebla w danym województwie Kryterium zastąpiło kryterium związane ze współpracą finansową jednostek / podmiotów w realizacji zadania, Ocena polegać będzie na stwierdzeniu czy wnioskodawca (jst) uzyskuje dochody własne poniżej wyliczonego średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie, (wtedy uzyskuje dodatkowe punkty zgodnie ze skalą zatwierdzoną przez Wojewodę) czy też powyżej średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie (wtedy punkty nie są przyznawane). Obliczenia dochodów własnych jst oraz średniego dochodu własnego danego rodzaju jst w województwie dokonuje Komisja w oparciu o ogólnodostępne dane GUS oraz dane Ministerstwa Finansów (w zakresie danych dotyczących subwencji ogólnej – tzw. „janosikowego”) natomiast skalę punktów ustala Wojewoda
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 4 Poziom Dochodów Własnych (PDW) wnioskodawcy (jst) stanowi punkt odniesienia, któremu przyznano wagę wyrażoną w procentach (%). Wyliczenia PDW należy dokonać zgodnie z następującym wzorem: 𝐏𝐃𝐖 = 𝑫𝑾 𝑺𝑫𝑾 ∙𝟏𝟎𝟎% DW - oznacza Dochód Własny wnioskodawcy (jst), pomniejszony o wpłatę na część równoważącą subwencji ogólnej (tzw. „janosikowe”) i powiększony o część wyrównawczą i równoważącą subwencji ogólnej – dane dot. „janosikowego” będą brane ze strony Ministerstwa Finansów a dane dot. dochodu jst z opracowań GUS; ŚDW - oznacza Średni Dochód Własny – jest to iloraz dochodów własnych ogółem pomniejszonych o sumę „janosikowego” wpłaconego przez wszystkie jst danego szczebla i powiększonych przez sumę części wyrównawczej i równoważącej subwencji ogólnej uzyskanej przez wszystkie jst danego szczebla (w danym województwie) i liczby jst danego rodzaju w województwie (wg danych GUS); PDW - oznacza Poziom Dochodów Własnych wnioskodawcy (jst) – jest to iloraz Dochodu Własnego wnioskodawcy (jst) i Średniego Dochodu Własnego w danym województwie, wyrażony w %.
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 5 - Kontynuacja zadania - oceni poddaje się: - ciągłość zadania objętego wnioskiem (zamykanie ciągu lub cały ciąg drogi bądź kontynuacja wcześniejszych zadań na danym ciągu) oraz rodzaj robót budowlanych zrealizowanych na pozostałych odcinkach ciągu, - realizację robót budowlanych na ciągu drogowym, które zostały zakończone a droga oddana do użytkowania nie wcześniej niż 3 lata od dnia złożenia wniosku, - przedmiotem wniosku może być kontynuowanie robót budowlanych niezakończonych na dzień składania wniosku o dofinansowanie, - w przypadku gdy zadanie obejmuje więcej niż jeden odcinek drogi należy ocenić każdy osobno poprzez wpisanie danych odrębnie dla każdego odcinka.
ZMIANY W KRYTERIACH OCENY WNIOSKÓW KRYTERIUM nr 6 – Wpływ zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego na obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości Dokonując oceny Komisja uwzględnia jaki obszar jst, na którym usytuowane jest planowane do dofinansowania zadanie, został sklasyfikowany w zakresie ryzyka zagrożeń wypadkami drogowymi, z uwzględnieniem wszystkich wypadków, liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych w oparciu o klasyfikacje wynikającą z opracowania pn.: „Metodologia klasyfikacji ryzyka dla wybranych rodzajów wypadków drogowych na drogach wojewódzkich oraz dla obszarów województw i powiatów wraz z dokonaniem klasyfikacji i przedstawieniem wyników na mapach” opublikowanego przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego . (dostępna na stronie internetowej: http://www.krbrd.gov.pl/pl/pozostale.html) Złożone wnioski będą oceniane w zakresie BRD na podstawie ww. materiałów źródłowych - folder ZIP pod nazwą Metodologia klasyfikacji ryzyka – tabele-obszary Powiatów. W folderze znajduje się plik pn. P10_Powiaty_wszystkie_2012_2014.
KRYTERIUM nr 6 Podczas oceny komisja jest zobowiązana wyszukać dany powiat załączonej tabeli w pierwszym arkuszu pn. LOSiCR i przyznać punkty zgodnie ze skalą zatwierdzoną przez wojewodę. Dla zadań na drogach gminnych przyjęto założenie, że gmina uzyskuje punkty adekwatnie do ryzyka, jakim objęty jest powiat, w którym jest ona usytuowana.
KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW - PORÓWNANIE DOTYCHCZASOWE NOWE L.p Nazwa kryterium Skala ocen l.p 1. Znaczenie zadania dla infrastruktury drogowej w sposób gwarantujący podnoszenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego 0-20 pkt. 0-12 pkt 2. Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa 0-5 pkt Znaczenie zadania dla rozwoju spójnej sieci dróg publicznych na obszarze województwa oraz wpływ zadania na poprawę dostępności czasowej na obszarach o najwyższym wskaźniku peryferyjności czasowej 0-7 pkt 3. Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych, instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego Wpływ zadania na poprawę dostępności komunikacyjnej, w szczególności do instytucji publicznych i świadczących usługi publiczne (w szczególności w zakresie zdrowia), instytucji istotnych dla sprawnej realizacji zadań państwa o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa obywateli oraz do lokalnych ośrodków gospodarczych, dostępności komunikacyjnej na obszarach wiejskich oraz poprawę infrastruktury drogowej wykorzystywanej na potrzeby transportu zbiorowego 0-10 pkt 4. Współpraca jednostki w zakresie dofinansowania realizacji zadania z innymi jednostkami lub podmiotami Poziom dochodów własnych wnioskodawcy (…) 0-8 pkt 5. Kontynuacja zadania 0-2 pkt 6. Wpływ zadania na zmniejszenie ryzyka wystąpienia wypadku drogowego nas obszarach o najwyższym poziomie wypadkowości 0-3 pkt
Uszczegółowienie kryteriów oceny wniosków Szczegółowy sposób oceny wniosków w zakresie kryteriów oceny oznaczonych numerami 2-6 zatwierdzi Wojewoda Opolski. Zatwierdzone uszczegółowienie kryteriów oceny zostanie opublikowane na stronie internetowej opolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Biuletynie Informacji Publicznej
Adres będzie aktywny do dnia 15 września 2017 r. PYTANIA DOTYCZĄCE NABORU WNIOSKÓW NA 2018 ROK można kierować do Opolskiego Urzędu Wojewódzkiego na adres e-mail: nabor2017_drogi@opole.uw.gov.pl Adres będzie aktywny do dnia 15 września 2017 r.
Dziękuję za uwagę