NAPRAWY GŁÓWNE POJAZDÓW
1.Pojęcie procesu technologicznego naprawy głównej Proces technologiczny naprawy głównej pojazdu to zespół kolejno po sobie następujących czynności, których efektem jest przywrócenie pełnej sprawności pojazdu.
2.Formy organizacji napraw głównych pojazdów a). Naprawy indywidualne, b). Naprawy zespołowe (wymiany zespołów), c). Naprawy bezimienne.
3. Pojęcie naprawy indywidualnej Naprawa indywidualna polega na tym, że wszystkie części (zespoły) po naprawie wracają z powrotem do pojazdu, z którego zostały zdemontwane.
4. Pojęcie naprawy zespołowej (wymiany zespołów) Naprawy zespołowe polegają na wymontowaniu z naprawianego pojazdu zespołów zakwalifikowanych do naprawy i wmontowaniu na ich miejsce zespołów naprawionych lub nowych.
5. Pojęcie naprawy bezimiennej Naprawy bezimienne polegają na całkowitej rozbiórce przyjętego do naprawy pojazdu, weryfikacji części oraz montażu części dobrych, naprawionych i nowych w podzespoły i zespoły; Z zespołów tych montuje się nowy – naprawiony - pojazd.
6. Wady i zalety naprawy metodą indywidualną -wysoka jakość naprawy, Wady: - długi okres przestoju pojazdu.
7. Wady i zalety naprawy metodą zespołową (wymiany zespołów) - skrócenie czasu naprawy, - zatrudnienie pracowników o niższych kwalifikacjach, Wady: - konieczność ograniczenia programu produkcyjnego zakładu najwyżej do kilku modeli pojazdów tego samego typu.