„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Metaprogramy Metaprogramy są to utrwalone na nieświadomym poziomie umysłu schematy postępowania, które wywierają wpływ na sposób, w jaki postrzegasz otaczającą.
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Pomiędzy odwagą a tchórzostwem
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Obcy na ulicy i w sieci.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
ZACZYNAJĄ SIĘ OD PRAW DZIECKA
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
Jak motywować dziecko do nauki?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Uzależnienia a rozwój dziecka
DEKALOG DLA RODZICÓW Z KONWENCJI PRAW DZIECKA
Jan Paweł II – „List do dzieci” – Rok 1994.
AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI AKADEMIA PRZYSZŁOŚCI to ogólnopolski program, który pomaga dzieciom w potrzebie. Dzieciom, które mimo młodego wieku mają za sobą.
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
PEDAGOG SZKOLNY.
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
 Zajęcia są prowadzone od powstania Naszej placówki. Jest to wspaniała propozycja dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem,
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Postawa asertywna.
Wychowywać to kochać i wymagać
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Rodzeństwo dzieci z niepełnosprawnością
Metody komunikowania się
Uczeń zdolny jak go zrozumieć i wspierać?
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
PRAWA dziecka.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1 WOBCOWANE POKOLENIE CZYLI JAK ZBUDOWAĆ TRWAŁE WIĘZI Z DZIEĆMI ABY PRZEKAZYWAĆ IM WIARĘ W RODZINIE I KOŚCIELE.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Promowanie zdrowego stylu życia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
„Drogi dziecka ku samodzielności: 2 – Styl wychowania a przekonania rodziców.” „Grupa wsparcia” z cyklu – Wykłady dla rodziców.
Przedszkola Miejskiego nr 4
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Spotkanie ze Słowem Mk 8, Z Ewangelii według świętego Marka:
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
„Jak się z tym pogodzić? Drogi radzenia sobie z utratą.”
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Poczucie własnej wartości dziecka
Zapis prezentacji:

„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu – Wykłady dla rodziców Szklary Górne - 03.02.2017r.

Szklary Górne - 03.02.2017r. To spotkanie nie ma na celu wprowadzenie rewolucji, wielkich zmian, czy zaprezentowanie spektakularnych rozwiązań. To spotkanie ma na celu pokazanie zwykłych codziennych sytuacji, być może nie docenianych i pomijanych bo tak oczywistych. Słowa porządkują i pozwalają zrozumieć.

Jak myślimy, tak działamy, ale też jak mówimy, tak działamy. Szklary Górne - 03.02.2017r. Jak myślimy, tak działamy, ale też jak mówimy, tak działamy. W wychowaniu wszystkich dzieci, trzeba zwracać szczególną uwagę nie tylko na słowa wypowiadane wprost do nich, ale i wypowiadane w ich obecności, ważyć je, zwłaszcza w chwilach emocjonalnych uniesień. Problem ten nabiera szczególnej wagi w wypadku wychowania dziecka z ograniczeniem sprawności. Dlaczego o tym mówię? Dlaczego jest to takie ważne?

Ponieważ tym samym dajemy im /lub nie poczucie bezpieczeństwa. Szklary Górne - 03.02.2017r. Ponieważ tym samym dajemy im /lub nie poczucie bezpieczeństwa. Dajemy im / lub nie wiarę w siebie i kształtujemy ich samoocenę.

Szklary Górne - 03.02.2017r. Dziecko z ograniczoną sprawnością jest znacznie częściej niż jego rówieśnicy poddawane ocenom zewnętrznym (także przez leczących je specjalistów) i różnym porównaniom. Często słyszy, że coś robi inaczej, pracuje wolniej, nie potrafi skupić się w tedy gdy trzeba, a jego postępy nie są takie szybkie. Częściej też widzi zatroskaną twarz rodziców/opiekunów i odczuwa ich niepokój, czasem zniecierpliwienie czy gniew.

Dlatego mówmy im często, że są ważne, niezwykłe, mądre i dobre. Szklary Górne - 03.02.2017r. Słowa, jakimi posługujemy się w kontaktach z dzieckiem, w rozmowach z nim, w komentowaniu różnych jego działań, wydarzeń, sytuacji, stają się nie tylko ważnym sposobem opisywania świata i wiedzy o nim. Są one również ważnym źródłem wiedzy dziecka o sobie, o nas i przede wszystkim o naszym stosunku do niego. Dlatego mówmy im często, że są ważne, niezwykłe, mądre i dobre. Bardzo potrzebują tych słów, choć może nam się wydawać, że ich nie rozumieją.

Szklary Górne - 03.02.2017r. Zwróćmy uwagę, że samo dziecko nieustannie porównuje się ze swoimi rówieśnikami i słyszy ich opinie na swój temat. Zatem doświadcza znaczniej więcej niż nam się wydaje okazji, by słowami je zranić, ale też by słowami wzmocnić dziecko i jego sposób myślenia o sobie.

Szklary Górne - 03.02.2017r. Inaczej mówiąc, podstawowy problem polega na tym, czy w świadomości rodziców i opiekunów na pierwszym planie jest dziecko (1), (1) czy niepełnosprawność (2) (2) DZIECKO niepełnosprawność NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ dziecko

Szklary Górne - 03.02.2017r. Czy chcą oni – uwzględniając rodzaj i poziom ograniczenia sprawności – zapewnić swojemu dziecku jak najlepsze warunki do rozwoju, czy też koncentrują się na niepełnosprawności i jej bezpośrednich skutkach dla funkcjonowania dziecka. Jeżeli rodzina poradzi sobie z tą zmianą, to niepełnosprawność dziecka ani nie zakłóci jego procesu rozwoju, ani nie zaburzy jego aktualnego funkcjonowania.

Szklary Górne - 03.02.2017r. I jeszcze jedno… ….. Dwa rodzaje przekonań – stylów działania w relacji dziecko – dorosły. Czyli - Jak myślimy o wychowywaniu naszych dzieci.

Dziecko to „biała karta” Dziecko to „istota aktywna od urodzenia” Szklary Górne - 03.02.2017r. PRZEKONANIE I: Dziecko to „biała karta” To, kim będzie dziecko, zależy od tego, co robią dorośli, czego od niego wymagają, za co je nagradzają bądź karzą. Dorosły Dziecko PRZEKONANIE II: Dziecko to „istota aktywna od urodzenia” To, kim i jakie będzie dziecko, zależy od tego, co robi razem z dorosłymi, i od tego, czy dorośli uwzględniają jego potrzeby. Dorosły Dziecko Dorosły Dziecko

Szklary Górne - 03.02.2017r. Dziękuję za uwagę