Uczenie się przez wgląd a percepcja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Historia idei komunikacji
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Psychologia Zarządzania
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Przechowywanie i zapominanie informacji
Modele w ekonomii. Marta Gosk
Daniel Kahneman Otrzymał Nagrodę Nobla w 2002 r. za ponad ćwierćwiecze badań nad zachowaniami inwestorów i rynków finansowych.
Maps of bounded rationality:
Granice poznania. Granice poznania.
Konstruktywizm w dydaktyce
AUTOPREZENTACJA.
Biologiczne Mechanizmy Zachowania
Somatognozja.
Percepcja słuchowa.
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Teoria społecznego uczenia się
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Spostrzeganie.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia
Idea oceniania kształtującego
Interakcja człowiek – komputer UCD (user centred design)
1 Nancy Cartwright Ceteris Paribus Laws and Socio-Economic Machines (1995) Opracował: Michał Wierbiłowicz.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
na podstawie tekstu: W. Kwaśnickiego
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Reprezentacje umysłowe
Uwaga Adriana Schetz IF US.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Współczesne teorie uczenia się
Uczenie się społeczne Adriana Schetz IF US.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?
Reprezentacje umysłowe
Uogólnione funkcje języka:
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Uczenie się przez wgląd a percepcja Adriana Schetz Instytut Filozofii Uniwersytet Szczeciński

Człowiek należy do gromady ssaków, rzędu naczelnych – zatem jest jednym spośród zwierząt; Pytając o to na czym polega uczenie się i jaki jest jego związek z percepcją odnoszę się do zagadnienia poznania u zwierząt w ogóle (a nie tylko u homo sapiens); Poznanie nie jest wyłącznie zjawiskiem zarezerwowanym dla ssaków czy ewentualnie ptaków (może gadów?), ale dotyczy także np. insektów.

Uczenie się zwierząt często definiuje się w kategoriach modyfikacji zachowania nie wynikającej z samej aktywności na linii receptor-efektor, ale spowodowanej włączeniem nowego doświadczenia do repertuaru ugruntowanych w pamięci długotrwałej reprezentacji poznawczych otoczenia i własnego ciała (Sadowski 2007, s. 466).

Uczenie się jakie? Wśród wielu sposobów nabywania wiedzy i umiejętności (czyli uczenia się) wyróżnia się wiedzę przez wgląd – rozpoznanie intuicyjne Teoria uczenia się przez wgląd ma swoje opracowanie w psychologii postaci, głównie za sprawą W. Köhlera (Köhler 1925);

Uczenie się przez wgląd Nie ma pewności co do tego jak rozumieć samo pojęcie wglądu w kontekście rozwiazywania przez zwierzę problemu lub podejmowania decyzji o działaniu. Niektórzy są skłonni wiązać uczenie się przez wgląd z uczeniem się percepcyjnym (np. Rubin, Nakayama, Shapley 2002), inni zaś widzą w nim rodzaj rozumowania (np. Ash, Jee, Wiley 2012).

Percepcja czy rozumowanie? Wiadomo, że nabywanie wiedzy i umiejętności przez wgląd; ma charakter natychmiastowy (tzw. efekt Aha!), zdobyta informacja modyfikuje dotychczasową wiedzę i/lub umiejętności, nie poprzedzają jej wyraźne analizy czy jawne rozumowania, aczkolwiek wymaga zrozumienia sytuacji.

Percepcja czy rozumowanie? Najpoważniejsze dyskusje, które z tych mechanizmów najlepiej oddają możliwości nabywania nowych doświadczeń i umiejętności przez zwierzęta, toczyły się do tej pory między dwoma paradygmatami eksplanacyjnymi: opartym na kategorii asocjacji bodźców paradygmacie behawiorystycznym oraz opartym na kategorii reprezentacji umysłowej paradygmacie psychologii poznawczej mającej swój początek w psychologii postaci.

Rozumowanie oparte na śledzeniu stałych percepcyjnych Warto uzupełnić je o trzeci paradygmat: (3) oparty na kategorii wiedzy sensomotorycznej, gdzie uczenie się przez wgląd jest przeze mnie definiowane w kategoriach uczenia się percepcyjnego.

Wadliwe, „stare” neobehawioryzmy Interesujące jest dynamiczne podejście do kwestii uczenia się u zwierząt. Teorie bazujące na modelu S-R oraz podejście postaciowe mówią coś istotnego na temat uczenia się przez wgląd u zwierząt, ale nie są kompletne, a nawet w wielu punktach błędne. Nieco lepiej wypadają nowsze teorie uczenia się bazujące na (1) i (2) paradygmacie, tj. teoria Rescorli-Wagnera, Mackintosha, czy Pearce’a-Halla, choć również daleko im do doskonałości.

Teoria Rescorli-Wagnera Teoria Rescorli-Wagnera angażuje model S-R z jednoczesnym podkreśleniem roli zaskoczenia w uczeniu się relacji między bodźcem a reakcją.

Teoria Mackintosha Podobnie jest w teorii Mackintosha tyle, że tu relacja S-R zostaje utrwalona przez zwierzę dzięki temu, że bodziec stanowi dla niego dobrą predykcję istotnych czynników: pożywienia, albo kryjówki itp. W związku z tym zwierzę zaczyna być postrzegane na jej gruncie jako aktywnie eksplorujące otoczenie dzięki mechanizmom wyuczonej irrelewancji oraz selektywnej asocjacji.

Teoria Pearce’a-Halla W odróżnieniu od tych podejść, teoria Pearce’a-Halla raczej nie skupia się na kategorii reakcji, ale na kategorii bodźca. Pearce i Hall uznali, że ważniejszy dla zwierzęcia jest sam bodziec, a nie oczekiwana reakcja. Jeśli bodziec jest dużym zaskoczeniem dla zwierzęcia, to natychmiast go zapamiętuje, bez względu na ewentualną nagrodę lub karę.

Wszystkie te teorie muszą wyjaśnić jak możliwe jest u zwierząt zaskoczenie; Zatem musza wyjaśnić rolę: uwagi, oczekiwań czy nastawień, preferencji oraz emocji w nabywaniu wiedzy i umiejętności

Modele neobehawiorystyczne nie są bezwartościowe, ale… Trudno przystać mi na łączenie w jednej teorii idei uczenia się asocjacyjnego z podkreślaniem roli mechanizmów uwagi i roli zaskoczenia. Mechanizmy uwagowe dobrze jest widzieć w parze z zachowaniami preferencyjnymi, zaś rolę zaskoczenia w nabywaniu nowych umiejętności wyjaśniać w kategoriach stawiania przez zwierzę hipotez na temat tego, co może się w danych okolicznościach zdarzyć, czyli w kategoriach wiedzy na mocy wyobraźni (por. Williamson, w druku).

Wiedza dzięki wglądowi percepcyjnemu To, że wyobraźnia pełni rolę wiedzotwórczą pokazali już postaciowcy, jednakże bardziej przekonujące wydaje się usytuowanie kategorii wyobraźni wiedzotwórczej w kontekście sensomotorycznego podejścia do uczenia się. Tu zwierzę rozpoczyna od zapamiętania korelacji między napływającymi wrażeniami zmysłowymi a ruchami własnego ciała. Na przykład ta sama prostokątna płaszczyzna będzie zmieniała dla zwierzęcia swój wygląd w zależności od tego, czy będzie ono podchodziło do niej od przodu (trapez) czy z boku (romb). Następnie w wyniku interakcji z nieustannie dynamicznym otoczeniem, zwierzę posługuje się hipotezami bazującymi na zdobytej przez nie wiedzy sensomotorycznej.

Jaki jest status wiedzy sensomotorycznej? Trisha Striano: obecne badania Eleanor J. Gibson: Visual Cliff experiment – 1960 r. : dzieci w wieku 6-14 miesięcy

Dziękuję za uwagę