Inżynieria Oprogramowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
Projektowanie w cyklu życia oprogramowania
Inżynieria Oprogramowania 10. Szacowanie kosztu oprogramowania cz. 2
Złożoność procesu konstrukcji oprogramowania wymusza podział na etapy.
Role w zespole projektowym
Analiza ryzyka projektu
Zarządzanie projektem informatycznym
Referat 3. Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami partnerskimi
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Definicje operacji.
Cykle życia oprogramowania
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Pomiary w inżynierii oprogramowania
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Szacowanie złożoności oprogramowania
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami IT
Struktura podziału prac (SPP) - Work Breakdown Structure (WBS)
Digitalizacja obiektów muzealnych
Zarządzanie projektami
PPPRCHITM Zintegrowany System Zarządzxania
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Rational Unified Process Implementacja Aleksandra Reiman, gr. I-52.
Dr Karolina Muszyńska Na podst.:
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Modelowanie obiektowe Diagramy UML – diagram przypadków użycia
Planowanie przepływów materiałów
1 Moduł IV. Obszar formułowania zadań budżetowych typu B.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Systemy informatyczne
Waterfall model.
Zarządzanie zagrożeniami
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Zarządzanie projektami informatycznymi
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Studium osiągalności. Rozmiar projektu (np. w punktach funkcyjny projektu w porównaniu do rozmiaru zakładanego zespołu projektowego i czasu Dostępność.
Proces tworzenia oprogramowania Proces tworzenia oprogramowania jest zbiorem czynności i związanych z nimi wyników, które prowadzą do powstania produktu.
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
ANALIZA WARTOŚCI PRZEDSIĘWZIĘĆ PROJEKTOWYCH ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM KRYTERIUM ICH EFEKTYWNOŚCI Bartłomiej Czekaj Numer albumu: 1892 Promotor: Prof.
(c) InMoST 2006 Plan szkolenia ▪ Wprowadzenie (9:00-10:30): Czym jest szacowanie? (MO) Systematyczne podejście do planowania (ŁO) Planowanie, a kalendarz.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Przygotowanie projektów unijnych
Efektywne planowanie i monitorowanie portfela inwestycji z Hadrone PPM
Plan projektu biznesowego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
IEEE SPMP Autor : Tomasz Czwarno
Zapis prezentacji:

Inżynieria Oprogramowania Zarządzanie projektem Inżynieria Oprogramowania

Cel: Wyjaśnienie podstawowych czynności procesu zarządzania projektem informatycznym Wprowadzenie w pojęcia związane z planowaniem projektu i planowaniem procesu Omówienie graficznych reprezentacji harmonogramu Wprowadzenie w zagadnienia zarządzania ryzykiem … czyli uzmysłowienie sobie dlaczego kierowanie projektami informatycznymi jest tak niewdzięcznym zadaniem

Zarządzenie projektem informatycznym Aktywności związane z zapewnianiem, że: oprogramowanie będzie dostarczone zgodnie z harmonogramem Oprogramowanie będzie spełniało wymagania Zarządzanie projektem jest potrzebne zawsze Tworzenie oprogramowania jest powiązane z kwestiami ekonomicznymi (budżet, harmonogram)

Problemy PM Produkt jest nieuchwytny Produkt jest unikatowy Inżynieria oprogramowania nie jest tak dobrze rozeznaną dziedziną jak np. mechanika, elektrotechnika Proces IO nie jest ustandaryzowany Wiele projektów cechuje się jednorazowością

Podstawowe pojęcia zarządzania projektami Termin Definicja Projekt ang. project Zbiór aktywności wykonywanych w określonym celu np. wytworzenia unikalnego produktu, usługi bądź rezultatu. Aktywności są tymczasowe - mają zdefiniowany początek i koniec. Zakończenie aktywności zachodzi gdy cele zostały osiągnięte lub stało się jasne, że nie zostały lub nie mogą zostać osiągnięte (za: PMI) Pod-projekt ang. subproject Zbiór aktywności przypisanych pojedynczej jednostce organizacji projektu w celu podzielenia projektu na łatwiejsze do zarządzania komponenty. Program ang. program Grupa powiązanych projektów zarządzana w sposób skoordynowany w celu osiągnięcia większych korzyści oraz kontroli niż w przypadku zarządzania indywidualnego (za: PMI)

Podstawowe pojęcia zarządzania projektami Termin Definicja Zarządzanie projektem ang. project management Stosowanie wiedzy, zdolności, narzędzi i technik do aktywności projektowych w celu osiągnięcia celów projektu (za: PMI) Portfel ang. protfolio Kolekcja programów projektów oraz innych prac, zgrupowanych w celu ułatwienia procesu efektywnego zarządzania nimi dla osiągnięcia strategicznych celów biznesowych (za: PMI) Zarządzanie portfelem ang. portfolio management Scentralizowane zarządzanie jednym lub wieloma portfelami z uwzględnieniem identyfikacji, priorytetyzacji, autoryzacji, zarządzania oraz kontroli projektów, programów oraz innych zadań w celu osiągnięcia strategicznych celów biznesowych

Podstawowe pojęcia zarządzania projektami Termin Definicja Stopniowe dopracowywanie ang. progressive elaboration Ciągły proces udoskonalania planów wraz z napływem bardziej szczegółowych danych i oszacowań w trakcie trwania projektu. Celem jest iteracyjne opracowywanie bardziej precyzyjnych planów przedsięwzięcia (za: PMI) Biuro zarządzania projektem ang. Project Management Office (PMO) Ciało organizacyjne odpowiedzialne za scentralizowane i skoordynowane zarządzanie podległymi projektami. Sponsor Osoba lub organizacja władna wykonywać, zlecać lub zapewniać ukończenie następujących zobowiązań projektowych: Formalizacja powiązania z dostawcą rozwiązania Zatwierdzenie momentu rozpoczęcia procesu i/lub poszczególnych jego faz Akceptacja efektów projektu Pokrywanie kosztów projektu, lub jego faz

Czynności PM Definicja systemu Planowanie i harmonogramowanie projektu Kosztorysowanie projektu Monitorowanie i przeglądy Wybór i ewaluacja personelu Raportowanie i prezentacje

Proces zarządzania projektem (PMP) Projekt składa się z procesów Proces jest serią aktywności, w efekcie których otrzymujemy rezultat Proces zorientowany na produkt powiązany jest z opracowaniem specyfikacji oraz wytworzeniem produktu procesu Proces zarządzania projektem oraz proces zorientowany na produkt nakładają się na siebie i współdziałają przez cały czas życia projektu

Cykl Plan-Do-Check-Act

Plan-Do-Check-Act w akcji Proces rozwiązywania problemu Plan: Krok 1: Zidentyfikuj problem Krok 2: Dokonaj analizy problemu Do: Krok 3: Opracuj rozwiązanie Krok 4: Zaimplementuj rozwiązanie Check: Oceń rezultaty. Czy osiągnięto cele? Act: Standaryzuj rozwiązanie wykorzystaj (dok. Skapitalizuj/osiągnij korzyści) w innych sytuacjach

Kierownik projektu Kierownik projektu reprezentuje pojedynczy punkt kontaktowy w projekcie Jest osobiście odpowiedzialny za: Planowanie i organizacje prac zespołu Zarządzanie codziennymi aktywnościami wykonywanymi w ramach projektu Dostarczaniem efektów projektu (do klientów) Identyfikacją „grup zainteresowania”

Wartość kierownika projektu Kierownik projektu zwiększa prawdopodobieństwo tego, że projekt: Wytworzy produkty odpowiedniej jakości Zostanie ukończony zgodnie z harmonogramem Zostanie ukończony w ramach budżetu Spełni wymagania klientów Osiągnie sukces

Oczekiwane umiejętności „kierownicze” Dalekowzroczność Podejmowanie ryzyka Jasność celów Kreatywność i innowacyjność Zespołowe rozwiązywanie problemów Systematyczność w myśleniu i planowaniu Strategiczność w rozwiązywaniu problemów Świadomość ograniczeń politycznych Budowanie i rozwój zespołu, Asertywność Ukierunkowanie na cel Delegowanie odpowiedzialności, wydajne zarządzanie zespołem, …

Personel Częstym problemem jest brak możliwości zebrania odpowiedniego zespołu Budżet nie pozwala Brak odpowiednich ludzi Polityka organizacji Kierownik projektu musi sobie samodzielnie radzić z takimi problemami

Organizacja Struktura: Funkcjonalna Projektowa Macierzowa

Organizacja Struktura: Funkcjonalna Projektowa Macierzowa

Organizacja Struktura: Funkcjonalna Projektowa Macierzowa

Zespół Niewielka grupa osób o uzupełniających się umiejętnościach silnie połączonych wspólnym celem i podejściem do podejmowania skomplikowanych zadań.

Praca zespołowa Czynniki wpływające na pracę zespołową Skład grupy Równowaga umiejętności, doświadczenia, osobowości Spójność grupy Grupa -> zespół vs. Grupa -> grupa pracujących osób Komunikacja w grupie Skuteczność porozumiewania Organizacja grupy Zadowolenie z roli w grupie, poczucie dowartościowania

Planowanie projektu Najbardziej czasochłonny element zarządzania. Aktywność ciągła. Regularne aktualizacje. Potrzeba istnienia wielu planów.

Rodzaje planów Plan jakości Plan walidacji Procedury oraz standardy jakości wykorzystywane w projekcie Plan walidacji Podejście do walidacji, harmonogram, potrzebne zasoby Plan zarządzania konfiguracją Procedury i struktury zarządzania konfiguracją Plan konserwacji Przewidywania wymagań pielęgnacyjnych, kosztów, nakładu pracy Plan zatrudnienia W jaki sposób rozwijane będą umiejętności i doświadczenie zespołu.

Proces planowania projektu Określenie ograniczeń projektu Zebranie początkowych parametrów projektu Zdefiniowanie kamieni milowych oraz produktów Dopóki projekt nie zakończony wykonuj w pętli: Narysuj harmonogram projektu Zainicjuj aktywności zgodnie z harmonogramem Czekaj Dokonaj przeglądu projektu Przejrzyj oszacowania i parametry projektu Zaktualizuj harmonogram Re-negocjuj ograniczenia projektu oraz produkty Jeżeli pojawi się problem -> rozpocznij przegląd techniczny i dokonaj rewizji projektu

Proces planowania projektu Określenie ograniczeń Definicja początkowych parametrów Definicja kamieni milowych I produktów Określenie harmonogramu Inicjalizacja czynności projektowych Renegocjacja ograniczeń projektu Aktualizacja harmonogramu Przegląd parametrów Przegląd projektu Oczekiwanie Problem? Rewizja projektu Przegląd techniczny

Struktura planu projektu Wprowadzenie Organizacja projektu Analiza zagrożeń Wymagania sprzętowe i narzędziowe Podział pracy Harmonogram projektu Mechanizmy monitorowania i raportowania

Organizacja aktywności projektowych Aktywności projektowe powinny być tak zorganizowane aby produkowały jednoznaczne rezultaty w mierzalnej formie. Kamienie milowe – końcowe punkty aktywności Produkty – rezultaty projektu dostarczane użytkownikom Kamienie milowe najprościej jest określać na podstawie modelu kaskadowego Milestones Deliverables

Zarządzanie projektem a wymagania Potrzeby – aktywności, usługi, produkty, które są wymagane, użyteczne lub oczekiwane Wymagania– formalnie udokumentowane potrzeby klientów, które musza być uwzględnione w projekcie Specyfikacja – szczegółowy opis cech, które zostaną zaimplementowane Wykluczenia– opis elementów nie uwzględnionych w bieżącym projekcie Baza/podstawa – umowa oraz plan zarządzania Produkty – produkty, które muszą zostać dostarczone zgodnie z umową

Struktura podziału pracy (WBS) Work Breakdown Structure Produktowo zorientowana hierarchiczna dekompozycja pracy wykonywanej przez zespół projektowy dla osiągnięcia celów projektu oraz wytworzenia oczekiwanych produktów. Całkowity opis i definicja zakresu projektu WBS jest najważniejszą bazą informacji dla potrzeb planowania projektu

Pakiet prac (WP) Work Package Składnik zadań projektu na danym poziomie gałęzi WBS. Punkt dla którego koszt i harmonogram pracy może być oszacowany. Zawsze powiązany z celem i dostarczający produkt lub rezultat Ma skończone i weryfikowalne kryteria Może być przypisany jako zadanie dla pojedynczej osoby lub jednostki organizacyjnej

WBS format Lista Struktura drzewiasta

Szacowanie Proces określania wysiłku, czasu trwania oraz kosztów dla elementu WBS Proces identyfikacji zasobów potrzebnych dla każdego WP. Proces definiowania oczekiwanych kosztów dla każdego zadania i aktywności projektowej

Czym jest szacowanie? An estimate is just that--an estimate. The only perfect estimate is the one done after the work is completed  Określenie prawdopodobieństwa ilościowego rezultatów Zazwyczaj stosowany do nakładów pracy (roboczo-godziny/dni/miesiące) oraz harmonogramu (czas trwania) Określane ze znacznikiem dokładności (np. + n procent) Zazwyczaj prefiksowane modyfikatorem (np.: wstępny, koncepcyjny, osiągalny, końcowy)

Szacowanie – terminologia (1) Nakład pracy (ang. effort) – liczba jednostek pracy potrzebna do wykonania zadania, wyrażana zazwyczaj w osobo-godzinach [dniach|miesiącach] Nakład pracy mierzony czasem (ang. Level of effort - LOE) – aktywności wspierające projekt, które nie mogą być harmonogramowanie. Czas trwania (ang. duration) – liczba przedziałów czasu pracy (z wyłączeniem świat, itp.) wymaganych do ukończenia aktywności, wyrażania zazwyczaj w dniach/ tygodniach roboczych,

Szacowanie – terminologia (2) Dostępność (ang. avaliability) – czas w jakim personel jest dostępny i pracuje Produktywność (ang. productivity) – względna miara pracy w jednostce czasu. Zależna od umiejętności, czynników psychologicznych, itp. Wykorzystanie (ang. utilization ) – wartość będąca stosunkiem czasu, który może być wykorzystany w projekcie do tzw. FTE (Full Time Equivalent) Czas pozostały (ang. Working time) Czas który minął (ang. Elapsed time)

Szacowanie – receptury Cost = (Effort/Productivity) x Unit Cost Koszt = (Nakład pracy/Produktywność) x Jednostki kosztów Duration = (Effort/Productivity)/Availability Czas trwania = (Nakład pracy/Produktywność) /Dostępność

Techniki szacowania nakładów pracy (1) Projektowanie Systemów Informatycznych - Wykład 1 Techniki szacowania nakładów pracy (1) Kategoria Opis Zalety Ograniczenia Szacowanie przez analogię Porównuje obecny projekt z podobnym projektami przeprowadzanymi w przeszłości Estymacje bazują na wcześniejszych doświadczeniach Musi istnieć baza danych informacji o bardzo podobnych projektach przeprowadzanych w przeszłości Najprostsza metoda. Na przykład, jeżeli pewna agencja chce stworzyć system obsługujący system płac dla 5 tys. osób, który składa się ze 100 tyś. linii kodu, a inna agencja stworzyła podobny program, który kosztował ją 2 miliony dolarów, można przypuszczać, że pomijając inflację pierwsza agencja też będzie musiała wyasygnować 2 miliony dolarów mgr inż. Radosław Adamus

Techniki szacowania nakładów pracy (2) Kategoria Opis Zalety Ograniczenia Osąd ekspertów (np. metoda Delphi) Konsultacje z jednym lub kilkoma ekspertami Dobra metoda dla nowych i unikatowych projektów ze względu na brak wymagań co do posiadania danych historycznych. Eksperci często są tendencyjni; poziom wiedzy i doświadczenia często pozostawia wiele do życzenia

Projektowanie Systemów Informatycznych - Wykład 1 Metoda Delphi Metoda Delphi zakłada użycie kilku niezależnych ekspertów, którzy nie mogą się ze sobą w tej sprawie komunikować i naradzać. Każdy z nich szacuje koszty i nakłady na podstawie własnych doświadczeń i metod. Eksperci są anonimowi. Każdy z nich uzasadnia przedstawione wyniki. Koordynator metody zbiera wyniki od ekspertów. Jeżeli znacznie się różnią, wówczas tworzy pewne sumaryczne zestawienie (np. średnią) i wysyła do ekspertów dla ponownego oszacowania. Cykl jest powtarzany aż do uzyskania pewnej zgody pomiędzy ekspertami. mgr inż. Radosław Adamus

Techniki szacowania nakładów pracy (3) Kategoria Opis Zalety Ograniczenia Modelowanie Wstępujące (Bottoms - Up) Osobno szacuje się poszczególne składniki a otrzymane wyniki są sumowane i wynik jest traktowany jako wynik końcowy Możliwa jest precyzyjna ocean systemu; promowana odpowiedzialność indywidualna Metody czasochłonne; szczegółowe dane mogą być niedostępne, zwłaszcza we wstępnej fazie; Jest to bardzo użyteczna metoda przy śledzeniu kosztów projektu, kiedy projekt podzielony jest na podzadania, dla których istotny jest jednostkowy koszt.

Techniki szacowania nakładów pracy (4) Kategoria Opis Zalety Ograniczenia Modele parametryczne (algorytmiczne) Wykonywanie całkowitych oszacowań z zastosowaniem parametrów projektowych i algorytmów matematycznych Modele są zazwyczaj szybkie i łatwe w użyciu, można je stosować we wczesnych fazach projektu; są obiektywne i powtarzalne Modele mogą być niedokładne, jeśli ich stosowanie nie jest odpowiednio uzasadnione i skalibrowane; istnieje niebezpieczeństwo, że stosowane do kalibracji dane historyczne mogą nie mieć związku z nowym projektem

Parametryczne modele szacowania kosztów Projektowanie Systemów Informatycznych - Wykład 1 Parametryczne modele szacowania kosztów Tworzą oszacowania bazując na zależnościach statystycznych. Zwykle szacują koszty całego projektu lub jego podsystemów Historycznie, podstawą oszacowania jest rozmiar systemu liczony w liniach kodu źródłowego. Stosowane przez Departament Obrony USA oraz NASA. Bardzo istotne jest uwolnienie się od religijnego stosunku do miar, tj. traktowanie ich jako obiektywnych wartości “policzonych przez komputer”. Podstawą wszystkich miar są szacunki, które mogą być obarczone znacznym błędem, nierzadko o rząd wielkości. Miary należy traktować jako latarnię morską we mgle - może ona nas naprowadzić na dobry kierunek, może ostrzec przed niebezpieczeństwem. Obowiązuje zasada patrzenia na ten sam problem z wielu punktów widzenia (wiele różnych miar) i zdrowy rozsądek. mgr inż. Radosław Adamus

Metoda szacowania kosztów COCOMO Projektowanie Systemów Informatycznych - Wykład 1 Metoda szacowania kosztów COCOMO COnstructive COst MOdel COCOMO jest oparte na kilku formułach pozwalających oszacować całkowity koszt przedsięwzięcia. Wersje: COCOMO’81 (bazująca na modelu kaskadowym, podstawą oszacowania jest liczba linii kodu). Poziomy: podstawowy, pośredni i szczegółowy COCOMO II (dostosowana do nowoczesnych modeli wytwarzania, podstawą oszacowania jest stopień zaawansowania projektu). Aplication Composition Model, Early Design Model, Post-Architecture Model Poziom Podstawowy (Basic) – jednoparametrowy model które opisuje nakłady (koszty i czas) rozwoju oprogramowania jako funkcję rozmiaru programu wyrażoną w przybliżonej ilości linii kodu (LOC – lines of code). Oszacowanie nakładów wiąże osobomiesiące (PM – person-months) z tysiącami instrukcji źródłowych zawartych w produkcie (KDSI - thousands of delivered source instructions), natomiast oszacowanie czasowe wiąże miesiące (M - months) z ilością osobo-miesięcy wyliczonym z estymacji nakładów. Model ten ma za zadanie podać jedynie ocenę rzędu wielkości na wczesnym etapie projektowania. Poziom Pośredni (Intermediate) – podobny do poziomu bazowego, nakłady na rozwój oprogramowania też wyliczane są jako funkcja rozmiaru programu, dodatkowo wpływ mają tzw. „wyznaczniki kosztów”, na które składają się subiektywne oceny produktu, sprzętu, personelu i atrybutów projektu. Przewidziana jest do użycia gdy komponenty systemu zostały już zidentyfikowane. Poziom Szczegółowy (Detailed) – zawiera wszystkie charakterystyki z poziomu pośredniego biorąc pod uwagę dodatkowo oceny wpływu jaki wywierają „wyznaczniki kosztów” na każdy etap procesu rozwoju oprogramowania (analizy, projektowania …). Jest ona stosowana po zdefiniowaniu poszczególnych modułów systemu mgr inż. Radosław Adamus

Metoda punktów funkcyjnych Projektowanie Systemów Informatycznych - Wykład 1 Metoda punktów funkcyjnych Function Point Analysis, FPA Szacuje nakłady projektu na podstawie funkcji użytkowych, które system ma realizować czyli funkcje muszą być z grubsza znane. Z założenia ma być niezależna od technologii wykonania systemu. Metoda jest oparta na zliczaniu ilości wejść i wyjść systemu, miejsc przechowywania danych i innych kryteriów. Dane: Liczba interfejsów zewnętrznych, liczba wewnętrznych plików logicznych, Operacje: liczba wejść, liczba wyjść, liczba zapytań Te dane są następnie mnożone przez zadane z góry wagi i sumowane. Rezultatem jest liczba „punktów funkcyjnych”. Punkty funkcyjne mogą być następnie modyfikowane zależnie od dodatkowych czynników złożoności oprogramowania. Istnieją przeliczniki punktów funkcyjnych na liczbę linii kodu, co może być podstawą dla metody COCOMO. Metoda jest szeroko stosowana i posiada stosunkowo mało wad. mgr inż. Radosław Adamus

Use case points Szacowanie nakładów poprzez obliczanie złożoności systemu na podstawie analizy przypadków użycia systemu. Złożoność aktorów (prosty, średni, złożony) - UAW Złożoność przypadków użycia - UUCW Liczba klas analizy, złożoność interfejsu, zakres przetwarzanych danych (liczba encji bazy danych) UAW + UUCW = UUCP Czynniki techniczne i środowiskowe - TCF i EF UCP = UUCP * TCF * EF