Debata o samorządności uczniowskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 56 w Poznaniu
Advertisements

Uczniowie mają głos! – czyli to i owo o szkolnej demokracji.
Jak zorganizować pracę samorządu, żeby włączyć w jego działania jak największą liczbę uczniów, nasze pomysły i dobre praktyki.
Opracowa n i e : Marta Plewa Dawid Głowacki. Prowadzący spotkanie udzielają lub w razie potrzeby odbierają głos osobie przemawiającej. Dyskusja trwać
Demokracja w szkole.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd szkolny -droga ku demokracji.
WYBORY 2010 DO ZARZĄDU SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO KLAS IV – VI Szkoła Podstawowa nr 3 im. Władysława Broniewskiego w Jędrzejowie.
DEMOKRATYCZNE WYBORY WŁADZ SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE 30 września 2013 r.
Działalność Samorządu Szkolnego Gimnazjum nr 18 z Oddziałami Integracyjnymi im. K. Wielkiego w Częstochowie.
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
PODSUMOWANIE ANKIETY DIAGNOZUJĄCEJ DEBATA UCZEŃ ATEN – DEMORKACJA BLIŻEJ SZKOŁY.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Rada Rodziców jako organ szkoły
1. Aby otrzymać prawo głosu należy podnieść rękę 2. Uczestnicy debaty zwracają się do siebie per Pan, Pani 3. Zakazane jest obrażanie lub wyśmiewanie.
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Jeden nie da rady, ale z gromadą będą musieli się liczyć Janusz Korczak.
Samorząd UCZNIOWSKI.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
DEBATA: Jakie korzyści mają uczniowie z istnienia samorządu szkolnego?
Zadania samorządu uczniowskiego
WITAMY NA DEBACIE pt. Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
S AMODZIELNOŚĆ CZY W SPÓŁPRACA ? C ZYLI JAKĄ SIŁĘ MA SU ? Sejmik Dzieci i Młodzieży r. Iwona Lewińska, Damian Soboń
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Szkolna debata Jakie działania szkolne i lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski – nasze pomysły i dobre praktyki? 28 kwietnia 2010 LO.
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Samorząd Uczniowski to jeden z organów szkoły, czyli organizacja uczniów danej placówki obejmująca całą społeczność uczniowską; samorząd jest niezależny.
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Samorządy.
OPRACOWALI: JAKUB ORLEAŃCZYK BARTOSZ MUSIAŁ
- potrzeba czy balast w naszej szkole?
Samorząd Uczniowski.
CZYLI JAK STWORZYĆ IDEALNY SAMORZĄD SZKOLNY?
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
Jak według uczniów powinien funkcjonować Samorząd Szkolny?
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Wybory do Samorządu Uczniowskiego w Szkole Podstawowej im. gen
DYSKUSJA PANELOWA.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Samorząd Uczniowski.
Władze samorządowe w naszej szkole
„Nie pytaj, co Ameryka może zrobić dla ciebie
Czym jest samorząd uczniowski? Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły obok dyrektora, rady pedagogicznej i rady szkoły. Organizacja uczniów danej.
Samorząd Uczniowski.
Aleksandra Kalicińska, Aleksandra Rudawska
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
„SAMORZ Ą D UCZNIOWSKI – JAK DALEKO NAM DO IDEAŁU? ” 21 KWIETNIA 2010 DEBATA.
Jak działa demokracja w szkole?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nasza „mała” demokracja
SZKOLNA DEBATA DOTYCZĄCA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIOWSKIEJ Jak przygotowa ć i zorganizowa ć wybory do w ł adz samorz ą du uczniowskiego, ż eby by ł y ś wi ę tem.
Grupa reprezentująca społeczność uczniowską danej szkoły (klasy), Wybrana w celu rozwiązywania ważnych problemów swego środowiska; Działa pod opieką i.
Instytucje demokratyczne w szkole
SAMORZĄD UCZNIOWSKI.
Marian Sobczyk Jan Skalik Barbara Brezdeń. Kompetencje Rady Samorządu Uczniowskiego REPREZENTUJE SZKOŁĘ I UCZNIÓW;WYRAŻA WOLĘ UCZNIÓW INNYM ORGANOM.
ARTUR: Obszar 1. Wybory reprezentacji w tej ankiecie sprawdzamy, czy w naszej szkole wybory do samorządu uczniowskiego są zgodne z demokratycznymi zasadami.
KRÓTKA HISTORIA SAMORZĄDNOŚCI Samorząd uczniowski – jeden z organów szkoły, niezależna organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
PATRON SZKOŁY NADANIE SZKOLE IMIENIA ZADANIA WYCHOWAWCZE I ORGANIZACYJNE Okres : IX 2015 – XI 2016.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
VIII sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 imienia Jędrzeja Śniadeckiego w Pionkach Wykonały: Sylwia Szmit, Patrycja Petniak.
Szkoła współpracuje ze społecznością lokalną Fundacja Civis Polonus
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
DEBATA: SAMORZĄD SZKOLNY BLISKO KAZDEGO UCZNIA
Liceum Ogólnokształcącego im. Tomasza Zana w Pruszkowie
Zapis prezentacji:

Debata o samorządności uczniowskiej JAKIE WSPARCIE DYREKCJI SZKOŁY, NAUCZYCIELI I INNYCH DOROSŁYCH JEST POTRZEBNE UCZNIOM CHCĄCYM ROZWIJAĆ SAMORZĄDY W SWOICH SZKOŁACH? Debata o samorządności uczniowskiej

Co to jest samorządność? Prawnie uregulowany zakres kompetencji określonej społeczności do samodzielnego i niezależnego zarządzania swoimi sprawami oraz reprezentowania jej interesów wobec innych instytucji i organizacji.

A czym w takim razie jest samorząd? Samorząd uczniowski (SU) to wszyscy uczniowie szkoły i wszyscy oni posiadają prawo do działania w szkole i w środowisku lokalnym. NAJOGÓLNIEJ MÓWIĄC SAMORZĄD UCZNIOWSKI TO WSZYCY UCZNIOWIE !!!

Samorząd jest uprawniony do: redagowania i wydawania gazetki szkolnej, informowania o programie nauczania, Organizowania życia szkolnego na różnych płaszczyznach, np. działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, przedstawianie wniosków i opinii we wszystkich sprawach szkoły, wnioskowanie o dokonanie zmian w statucie szkoły.

Samorząd to organizacja uczniów, która współpracuje z dorosłymi ! W samorządzie uczniowskim głównymi bohaterami jesteśmy my-uczniowie. Nie możemy jednak istnieć bez pomocy nauczycieli i innych pracowników szkoły, którzy wspierają nas wiedzą i doświadczeniem. Samorząd nie będzie sprawnie funkcjonował bez pomocy opiekuna oraz wsparcia dyrektora szkoły. Musimy realizować przede wszystkim własne pomysły – trzeba zgrać plany dyrekcji z własnymi inicjatywami. Przekonajmy dorosłych, że nasze pomysły są równie wartościowe i warte zaangażowania, bo bez ich pomocy będzie trudniej. Nauczyciele i dyrekcja są naszymi sojusznikami – wykorzystajmy to.

Regulamin samorządu uczniowskiego Szczegółowe zasady działania samorządu uczniowskiego w szkole powinien, oprócz statutu szkoły, określać wewnętrzny regulamin SU (w formie załącznika do statutu). Nikt nie opracował, uniwersalnego wzoru regulaminu, ponieważ każdy odpowiada specyfice danej szkoły. Regulamin jest uchwalany przy udziale i za zgodą wszystkich członków samorządu. Powinien być prosty i zrozumiały dla wszystkich uczniów. Regulamin przez długi czas, dlatego nie zamieszcza się w nim danych personalnych, dat, konkretnych wydarzeń i planów.

Co powinien zawierać regulamin? określenie pełnej nazwy samorządu; opis każdego z organów SU (samorządy klasowe, rada samorządów klasowych, zarząd SU, komisja rewizyjna, Rzecznik Praw Ucznia, redakcja gazetki, inne): skład, sposób zasady powoływania, zakres działania i kompetencje; zasady reprezentowania SU w szkole i poza nią, między innymi określenie: czas trwania kadencji władz, częstotliwość zwoływania zebrań, kworum (liczba obecnych osób) wymagane na zebraniach, zasady przeprowadzania wyborów uzupełniających do władz SU; ordynację wyborczą, czyli zasady przeprowadzania wyborów klasowych i szkolnych: Informacje, kiedy się odbywają i kto posiada prawa wyborcze, sposób zgłaszania kandydatów, sposób prowadzenia kampanii wyborczych, sposób głosowania i liczenia głosów; zasady współpracy SU z opiekunem, a także sposób jego wyboru.

Kroki realizacji projektów

Krok I – Diagnoza sytuacji w szkole Na samym początku określmy, czym się będziemy zajmować. Nasze działania będą miały sens, jeśli będą zaspokajały potrzeby i rozwiązywały problemy, młodych ludzi z naszej szkoły lub miejscowości. Wspólny cel sprawi, że więcej osób będzie chciało dołączyć do nas i nam pomóc. Temat powinien być też ważny i interesujący dla nas – dzięki temu łatwiej damy sobie radę z kryzysami.

Krok II – Wybór problemu i zebranie informacji Po pierwszym kroku – diagnozie, określiliśmy główne obszary wymagające waszego działania. Zaplanowanie projektu wymaga jednak zdobycia większej ilości informacji na temat problemów, które nas interesują. Zdobycie wyczerpującej wiedzy na ich temat pomoże nam lepiej zaplanować działania.

Metoda sześciu pytań co? – co stanowi istotę problemu, kto? – kogo dotyczy problem: nauczycieli, uczniów, określonej klasy, gdzie? – zasięg problemu: czy uczniowie borykają się z nim w trakcie lekcji, przerw, a może po zajęciach? Problem dotyczy szkoły czy miejscowości? kiedy? – jak długo trwa problem? Jest raczej krótkotrwały i czasowy, czy pojawia się zawsze o określonej porze roku (np. kolejki w szatni zimą). A może jest permanentnym problemem? jak to się zaczęło/ co było przyczyną? – gdzie leży źródło problemu? Działania będą skuteczniejsze, jeśli będą odpowiadały na przyczyny problemów (np. brak ciekawych propozycji spędzenia czasu) niż ich konsekwencje (np. zażywanie narkotyków przez uczniów),

Krok III – Rozwiązanie i plany Zapewne już podczas zbierania informacji pojawiły się pomysły, co można zrobić w sprawie, którą się zajmujemy. Następnym krokiem jest opracowanie planu rozwiązania problemu na podstawie zebranych informacji. Zaczniemy go tworzyć, gdy będziemy wiedzieć, co dokładnie chcemy zorganizować.

Krok IV - Szukamy sojuszników

PREZENTACJA WYKONANA PRZY WYKORZYSTANIU MATERIAŁÓW POCHODZĄCYCH Z „SAMORZĄD UCZNIOWSKI – PRZEWODNIK DLA UCZNIÓW” AUTORSTWA: ADAMA MARKUSZEWSKIEGO, ANNY SAMEL, MICHAŁA TRAGARZA JĘDRKA WITKOWSKIEGO