Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Test zgodności c2.
Advertisements

Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Donald M. McCloskey The Rhetoric of Economics Kuba Kościelski.
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Test zgodności Joanna Tomanek i Piotr Nowak.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Metody badawcze w socjologii
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
INDUKCJONIZM NAIWNY Nauka wychodzi od obserwacji
Idea falsyfikacji Joanna Drozdek
Struktura wyjaśniania naukowego
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Podstawy metodologiczne ekonomii
„Czym jest to co zwiemy nauką”
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Teoria formalistyczna Teoria empiryczno - naukowa Monika Kania.
Wyjaśnianie naukowe Opracowano na podstawie:
Teorie jako struktury & Anarchistyczna teoria wiedzy
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
WPŁYW ODCZYNU GLEBY NA KIEŁKOWANIE I WZROST
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Jak pietruszka pije wodę?
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Hipotezy statystyczne
Finanse 2009/2010 dr Grzegorz Szafrański pokój B106 Termin konsultacji poniedziałek:
Falsyfikacjonizm Theme created by Sakari Koivunen and Henrik Omma
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
DONALD N. McCloskey Retoryka w Ekonomii by Maciej Dorociak.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE. Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe jest egzaminem zewnętrznym co oznacza, że: jest przeprowadzony.
Chemia w kolorach tęczy
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Czym jest to co zwiemy nauką A. Chalmers, rozdziały I-III
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Doświadczenie Biologiczne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
„Koło Młodych Odkrywców”
SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Weryfikacja hipotez statystycznych „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Źródła wiedzy biologicznej.
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Nazwiska autorów Afiliacje autorów
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Źródła wiedzy o organizacji i zarządzaniu I rok SSE II, I rok SNE II.
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
Wyniki projektu naukowego
…czyli nie taki diabeł straszny
AKTA STAŁE Wykaz aktów prawnych
Temat pracy dyplomowej
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.

Biologia jest nauką empiryczną

OBSERWACJE Są podstawą wszelkiego poznania, odbywają się bez ingerencji obserwatora w przebieg zjawiska czy procesu;

DOŚWIADCZENIA Polegają na celowym wywoływaniu określonego zjawiska (w warunkach laboratoryjnych, sztucznie stworzonych przez eksperymentatora).

HIPOTEZA „Naukowe przypuszczenie” będące próbą wyjaśnienia natury zaobserwowanych zjawisk lub zależności.

TEORIA NAUKOWA Jeżeli hipotezę potwierdzą liczne obserwacje i doświadczenia przeprowadzone niezależnie od siebie w ośrodkach naukowych na całym świecie, może ona stać się teorią naukową.

PRAWO NAUKOWE Jeżeli teoria naukowa uzyska powszechną akceptację to może zostać uznana za prawo naukowe.

POWSZECHNA AKCEPTACJA OBSERWACJE EKSPERYMENTY SPRAWDZANIE POTWIERDZENIE TEORIA NAUKOWA WYNIKI HIPOTEZA POWSZECHNA AKCEPTACJA PRAWO NAUKOWE

Problem badawczy – pytanie, na które odpowiedź uzyskujemy w wyniku przeprowadzonego doświadczenia. Celem doświadczenia jest rozwiązanie problemu badawczego.

Hipoteza – przypuszczalna, niekoniecznie prawdziwa, odpowiedź na pytanie stanowiące problem badawczy. Badacz opierając się na wiedzy teoretycznej stawia hipotezę przed przystąpieniem do doświadczenia. Uzyskane wyniki eksperymentu decydują o tym czy hipoteza okazuje się prawdziwa.

Kontrola pozytywna – doświadczenie pomocnicze, które przeprowadza się w identyczny sposób jak doświadczenie właściwe, ale na obiekcie kontrolnym – takim, o którym wiemy, że pozwoli nam zaobserwować określony efekt, będący przedmiotem badania.

Kontrola negatywna – doświadczenie pomocnicze, przeprowadzone w identyczny sposób jak doświadczenie właściwe, ale pozbawione tego czynnika, który naszym zdaniem wpływa na badany efekt.

Etapy eksperymentu naukowego Określenie problemu badawczego Podstawowe hipotezy Odrzucanie hipotezy Wybór metody badawczej Przeprowadzenie doświadczenia Wynik przeczy hipotezie Wynik potwierdza hipotezę Rozwiązanie problemu badawczego Etapy eksperymentu naukowego

Codzienne problemy badawcze Przykład: Karol nie może znaleźć swoich skarpetek. Wie, że są w jednej z 6 szuflad, ale nie pamięta, w której. Problem badawczy: W której szufladzie są skarpetki? Hipoteza: W drugiej od góry (Karolowi wydaje się, że tam mogą być) Eksperyment: Karol otwiera szufladę i sprawdza czy są tam skarpetki Wynik: Skarpetek nie ma. Wniosek: Hipoteza okazała się fałszywa (Karol ją obalił) Następna hipoteza: Skarpetki są w trzeciej szufladzie od góry. Tym razem okazuje się, że rzeczywiście tam są, hipoteza zostaje potwierdzona, a problem badawczy rozwiązany.

Codzienne problemy badawcze Karol musi skontaktować się z dziadkiem. Dziadek, jako człowiek starej daty nie ma telefonu komórkowego, ale można zadzwonić do niego do domu lub pracy. Na pewno jest w tej chwili w jednym z tych dwóch miejsc, ale Karol nie wie, w którym. Sformułuj problem badawczy i postaw hipotezę którą Karol przetestuje.

Rozwiązanie zadania Problem badawczy: Gdzie jest dziadek? Hipoteza: 1. Dziadek jest w domu. lub 2. Dziadek jest w pracy.

Codzienne problemy badawcze Karol znalazł na strychu starą lampę bez żarówki. Chce sprawdzić, czy lampa jest sprawna. Sformułuj problem badawczy, postaw hipotezę, zaproponuj, jak można ją przetestować.

Rozwiązanie zadania • Problem badawczy: Czy lampa jest sprawna? • Hipoteza: Lampa jest sprawna • Weryfikacja hipotezy (testowanie): Wkręcenie żarówki i podłączenie jej do prądu. • Wyniki testu: Lampa działa lub Lampa nie świeci, bo 1. jest zepsuta 2. żarówka albo gniazdko są zepsute • Próba kontrolna( kontrola pozytywna): Sprawdzenie żarówki i sprawności gniazdka przy użyciu sprawnej lampy. Karol upewni się, że żarówka i gniazdko są sprawne. Będzie mógł wysunąć prawdziwe wnioski dotyczące sprawności znalezionej lampy.

Codzienne problemy badawcze Karol kupił pojemnik do próżniowego przechowywania żywności, który według sprzedawcy pozwala przedłużyć okres przydatności do spożycia znajdujących się w nim produktów. Karol postanowił sprawdzić czy to prawda, innymi słowy chciał przetestować hipotezę postawioną przez sprzedawcę. W tym celu zamknął w pojemniku różne produkty spożywcze, a kiedy otworzył go po pięciu dniach okazało się, że wszystko nadal nadaje się do jedzenia. Uznał zatem, że hipoteza okazała się prawdziwa. Czy postąpił słusznie?

Rozwiązanie zadania Kontrola negatywna Umieszczenie takich samych produktów w zwyczajnym naczyniu. Być może przechowywana w zakupionym pojemniku żywność nadawałaby się do jedzenia po przechowywaniu przez 5 dni.

Opracowanie: Elżbieta Milewska na podstawie materiałów Szkoły Festiwalu Nauki