Spotkanie z pracodawcami Wołów, 28 września 2017 r.
Aktualne przepisy prawne dotyczące kształcenia zawodowego. Reforma szkolnictwa zawodowego. Nowa klasyfikacja zawodów Programy zajęć praktycznych do klas pierwszych Branżowej Szkoły I stopnia. Założenia projektu „Rozwój kształcenia zawodowego w powiecie wołowskim” RPO Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020, Działanie: 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.
Reforma szkolnictwa zawodowego Podstawy prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 60)
Reforma szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 poz. 860) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz.U. z 2017 poz. 89)
Reforma szkolnictwa zawodowo Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz.U. z 2017 poz. 1663) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 poz. 1644) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2017 poz. 1534)
Typy szkół Typy szkół określa art. 18 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f)szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.
Typy szkół Od 1 września 2017 roku w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły: 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce ZSZ); 4-letnie technikum dla młodzieży; szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. - 5-letnie technikum dla młodzieży. Od 1 września 2020 r. - branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.
Ścieżki kształcenia dla absolwentów gimnazjum od 1 września 2017 r Ścieżki kształcenia dla absolwentów gimnazjum od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r., 1 września 2019 r.
Ścieżka kształcenia dla absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.
Ścieżki kształcenia - wykształcenie Szkoła Wykształcenie Inne Branżowa Szkoła I stopnia Zasadnicze branżowe Możliwość kontynuowania nauki w BSII Branżowa Szkoła II stopnia Średnie branżowe oraz dyplom technika Możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości celem kontynuowania nauki na studiach wyższych Technikum Średnie oraz dyplom technika Matura podstawowa i rozszerzona
Kształcenie zawodowe Zmiany w kształceniu zawodowym od 1 września 2017 r. wynikające z przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe Celem zmiany w edukacji zawodowej jest stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia - odpowiadającego potrzebom gospodarki - realizowanego we współpracy z przedsiębiorstwami stanowiącymi otoczenie gospodarcze szkoły
Kształcenie zawodowe Kształcenie odbywa się w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Cykl kształcenia trwa 3 lata. Nauka zawodu może się odbywać w szkole i u pracodawcy.
Kształcenie zawodowe Kształcenie w zakresie przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w szkole. Kształcenie w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych odbywa się w szkole lub w ODiDZ. Kształcenie praktyczne odbywa się: w szkole – na warsztatach, pracowniach w Centrum Kształcenia Praktycznego u pracodawcy w wyniku umowy zawartej między szkołą i pracodawcą. Kształcenie praktyczne odbywa się u pracodawcy w wyniku umowy zawartej między młodocianym i pracodawcą.
Kształcenie zawodowe
Branżowa Szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej, uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji, ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia, co najmniej 50% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe.
Branżowa Szkoła II stopnia kształcenie zawodowe BS II może odbywać się w zawodach, które są kontynuacją kształcenia w branżowej szkole I stopnia, kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie realizowane w zakresie jednej kwalifikacji, będącej nadbudową dla kwalifikacji, w zakresie której realizowane było kształcenie w branżowej szkole I stopnia (ograniczenie liczby kwalifikacji do dwóch - jedna w BS I i jedna w BS II), ukończenie branżowej szkoły II stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika po zdanym egzaminie z drugiej kwalifikacji po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu maturalnego absolwent może uzyskać świadectwo dojrzałości celem kontynuacji nauki na studiach wyższych.
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 13 marca 2017 r. obowiązuje od 01 września 2017 r. we wszystkich typach szkół zawodowych („klasy pierwsze”)
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Zmiana symboli obszarów kształcenia Klasyfikacja wprowadza zmiany w symbolice obszarów kształcenia: 1) administracyjno-usługowy (AU); 2) budowlany (BD); 3) elektryczno-elektroniczny (EE); 4) mechaniczny i górniczo-hutniczy (MG); 5) rolniczo-leśny z ochroną środowiska (RL); 6) turystyczno-gastronomiczny (TG); 7) medyczno-społeczny (MS); 8) artystyczny (ST). Obszary kształcenia obejmują zawody pogrupowane pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji wymaganych do realizacji zadań zawodowych w obrębie danego zawodu
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Nowe zawody Technik robót wykończeniowych w budownictwie Magazynier – logistyk Nowe zawody - zawody pomocnicze (dla osób upośledzonych w stopniu lekkim) Asystent fryzjera Pracownik pomocniczy krawca Pracownik pomocniczy mechanika Pracownik pomocniczy stolarza Pracownik pomocniczy ślusarza
Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Zmiana nazw zawodów Stara nazwa Nowa nazwa monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych monter sieci i instalacji sanitarnych fototechnik technik fotografii i multimediów technik cyfrowych procesów graficznych technik grafiki i poligrafii cyfrowej technik technologii ceramicznej technik ceramik mechanik maszyn i urządzeń drogowych operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych technik drogownictwa technik budowy dróg technik dróg i mostów kolejowych technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych
Podstawa programowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. 2017 poz. 860)
Podstawa programowa Podstawa programowa kształcenia w zawodach została określona w trzech częściach: część I określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia; część II określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach; część III określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Podstawa programowa - zmiany Nowe podstawy programowe Fotograf Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Betoniarz – zbrojarz Monter izolacji budowlanych Monter sieci i instalacji sanitarnych Mechanik pojazdów samochodowych Elektromechanik Elektryk Podstawy programowe w zawodach pomocniczych: Asystent fryzjera Pracownik pomocniczy krawca Pracownik pomocniczy mechanika Pracownik pomocniczy stolarza Pracownik pomocniczy ślusarza
Podstawa programowa - zmiany Podstawa programowa zmodyfikowana Blacharz samochodowy Fryzjer Kucharz Sprzedawca Stolarz Ślusarz Tapicer
Podstawa programowa modyfikacje (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej Uczeń: 10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 11) planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań; 12) stosuje zasady normalizacji; 13) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.
Podstawa programowa modyfikacje (KPS). Kompetencje personalne i społeczne Uczeń: 1) przestrzega zasad kultury i etyki; 2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 3) potrafi planować działania i zarządzać czasem; 4) przewiduje skutki podejmowanych działań; 5) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania; 6) jest otwarty na zmiany; 7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 8) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 9) przestrzega tajemnicy zawodowej; 10) negocjuje warunki porozumień; 11) jest komunikatywny; 12) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów; 13) współpracuje w zespole.
Podstawa programowa modyfikacje (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika) Uczeń: 1) planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 4) monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 6) stosuje metody motywacji do pracy; 7) komunikuje się ze współpracownikami.
Programy zajęć praktycznych Nowe programy zajęć praktycznych Betoniarz-zbrojarz Elektromechanik Elektryk Fotograf Zmodyfikowane programy zajęć praktycznych Blacharz samochodowy Fryzjer Kucharz Sprzedawca Stolarz Ślusarz Tapicer
DZIĘKUJĘ