Spotkanie z pracodawcami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

Dokąd zmierzasz, uczniu?” Elżbieta Lesińska, Andrzej Kobylec
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach
Rodzic jako doradca zawodowy
Projekt nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach.
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Modyfikacja Mariola Przybylska
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Grabów nad Pilica 2013 Pedagog szkolny mgr Małgorzata Paczkowska
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Poprawa kształcenia zawodowego
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
KALENDARIUM ZMIAN szkoły dla młodzieży: liceum profilowane, uzupełniające liceum ogólnokształcące, technikum uzupełniające; szkoły dla dorosłych: liceum.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
Szkolnictwo ponadgimnazjalne
Zespół Szkół w Zabrodziu
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Zmiany ustawy o systemie oświaty
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Projekty zmian w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe
Zasady realizacji kwalifikacyjnych kursów zawodowych na przykładzie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli Zielona Góra.
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Gostynińskie Centrum Edukacyjne
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół Rzeszów 2016.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
NAUKA W RZEMIOŚLE – DOBRY WYBÓR. CZYM JEST RZEMIOSŁO  Rzemiosło to zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną z udziałem kwalifikowanej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
System szkolnictwa ponadpodstawowego
Zawody nauczane we wrocławskich szkołach
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W RZESZOWIE oferta edukacyjna szkół
REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe
Reforma edukacji - najważniejsze zmiany
Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Kształcenie dualne.


Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zmiany w prawie oświatowym
Nowe rozwiązania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie w roku szkolnym 2017/2018
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
dobry start w przyszłość
Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
BRANŻOWA SZKOŁA PIERWSZEGO STOPNIA
Nowe rozwiązania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie w roku szkolnym 2017/2018
Powiat Buski.
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Spotkanie z pracodawcami Wołów, 28 września 2017 r.

Aktualne przepisy prawne dotyczące kształcenia zawodowego. Reforma szkolnictwa zawodowego. Nowa klasyfikacja zawodów Programy zajęć praktycznych do klas pierwszych Branżowej Szkoły I stopnia. Założenia projektu „Rozwój kształcenia zawodowego w powiecie wołowskim” RPO Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020, Działanie: 10.4 Dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego do potrzeb rynku pracy.

Reforma szkolnictwa zawodowego Podstawy prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 60)

Reforma szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. z 2017 poz. 860) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 poz. 703) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz.U. z 2017 poz. 89)  

Reforma szkolnictwa zawodowo Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz.U. z 2017 poz. 1663) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz.U. z 2017 poz. 1644) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz.U. z 2017 poz. 1534)

Typy szkół Typy szkół określa art. 18 ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którym szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f)szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe, o okresie nauczania nie dłuższym niż 2,5 roku.

Typy szkół Od 1 września 2017 roku w systemie oświaty kształcenie w zawodach prowadzić będą następujące szkoły: 3-letnia branżowa szkoła I stopnia dla młodzieży (w miejsce ZSZ); 4-letnie technikum dla młodzieży; szkoła policealna. Od 1 września 2019 r. - 5-letnie technikum dla młodzieży. Od 1 września 2020 r. - branżowa szkoła II stopnia, przeznaczona dla absolwentów branżowej szkoły I stopnia.

Ścieżki kształcenia dla absolwentów gimnazjum od 1 września 2017 r Ścieżki kształcenia dla absolwentów gimnazjum od 1 września 2017 r., 1 września 2018 r., 1 września 2019 r.

Ścieżka kształcenia dla absolwentów szkoły podstawowej od 1 września 2019 r.

Ścieżki kształcenia - wykształcenie Szkoła Wykształcenie Inne Branżowa Szkoła I stopnia Zasadnicze branżowe Możliwość kontynuowania nauki w BSII Branżowa Szkoła II stopnia Średnie branżowe oraz dyplom technika Możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości celem kontynuowania nauki na studiach wyższych Technikum Średnie oraz dyplom technika Matura podstawowa i rozszerzona

Kształcenie zawodowe Zmiany w kształceniu zawodowym od 1 września 2017 r. wynikające z przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe Celem zmiany w edukacji zawodowej jest stopniowe wprowadzanie dualnego systemu kształcenia - odpowiadającego potrzebom gospodarki - realizowanego we współpracy z przedsiębiorstwami stanowiącymi otoczenie gospodarcze szkoły

Kształcenie zawodowe Kształcenie odbywa się w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Cykl kształcenia trwa 3 lata. Nauka zawodu może się odbywać w szkole i u pracodawcy.

Kształcenie zawodowe Kształcenie w zakresie przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w szkole. Kształcenie w zakresie teoretycznych przedmiotów zawodowych odbywa się w szkole lub w ODiDZ. Kształcenie praktyczne odbywa się: w szkole – na warsztatach, pracowniach w Centrum Kształcenia Praktycznego u pracodawcy w wyniku umowy zawartej między szkołą i pracodawcą. Kształcenie praktyczne odbywa się u pracodawcy w wyniku umowy zawartej między młodocianym i pracodawcą.

Kształcenie zawodowe

Branżowa Szkoła I stopnia ograniczenie liczby kwalifikacji do jednej, uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie po ukończeniu szkoły oraz po zdaniu egzaminu zawodowego z jednej kwalifikacji, ukończenie branżowej szkoły I stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie zasadnicze branżowe oraz umożliwi kształcenie w branżowej szkole II stopnia, co najmniej 50% zajęć w branżowej szkole I stopnia będzie przeznaczonych na kształcenie zawodowe.

Branżowa Szkoła II stopnia kształcenie zawodowe BS II może odbywać się w zawodach, które są kontynuacją kształcenia w branżowej szkole I stopnia, kształcenie w branżowej szkole II stopnia będzie realizowane w zakresie jednej kwalifikacji, będącej nadbudową dla kwalifikacji, w zakresie której realizowane było kształcenie w branżowej szkole I stopnia (ograniczenie liczby kwalifikacji do dwóch - jedna w BS I i jedna w BS II), ukończenie branżowej szkoły II stopnia pozwoli uzyskać wykształcenie średnie branżowe oraz dyplom technika po zdanym egzaminie z drugiej kwalifikacji po ukończeniu branżowej szkoły II stopnia i po zdaniu egzaminu maturalnego absolwent może uzyskać świadectwo dojrzałości celem kontynuacji nauki na studiach wyższych.

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 13 marca 2017 r. obowiązuje od 01 września 2017 r. we wszystkich typach szkół zawodowych („klasy pierwsze”)

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Zmiana symboli obszarów kształcenia Klasyfikacja wprowadza zmiany w symbolice obszarów kształcenia: 1) administracyjno-usługowy (AU); 2) budowlany (BD); 3) elektryczno-elektroniczny (EE); 4) mechaniczny i górniczo-hutniczy (MG); 5) rolniczo-leśny z ochroną środowiska (RL); 6) turystyczno-gastronomiczny (TG); 7) medyczno-społeczny (MS); 8) artystyczny (ST). Obszary kształcenia obejmują zawody pogrupowane pod względem wspólnych lub zbliżonych kwalifikacji wymaganych do realizacji zadań zawodowych w obrębie danego zawodu

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Nowe zawody Technik robót wykończeniowych w budownictwie Magazynier – logistyk Nowe zawody - zawody pomocnicze (dla osób upośledzonych w stopniu lekkim) Asystent fryzjera Pracownik pomocniczy krawca Pracownik pomocniczy mechanika Pracownik pomocniczy stolarza Pracownik pomocniczy ślusarza

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego - zmiany Zmiana nazw zawodów Stara nazwa Nowa nazwa monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych monter sieci i instalacji sanitarnych fototechnik technik fotografii i multimediów technik cyfrowych procesów graficznych technik grafiki i poligrafii cyfrowej technik technologii ceramicznej  technik ceramik mechanik maszyn i urządzeń drogowych operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych technik drogownictwa technik budowy dróg technik dróg i mostów kolejowych technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych

Podstawa programowa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. 2017 poz. 860)

Podstawa programowa Podstawa programowa kształcenia w zawodach została określona w trzech częściach: część I określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia; część II określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach; część III określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

Podstawa programowa - zmiany Nowe podstawy programowe Fotograf Monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie Betoniarz – zbrojarz Monter izolacji budowlanych Monter sieci i instalacji sanitarnych Mechanik pojazdów samochodowych Elektromechanik Elektryk Podstawy programowe w zawodach pomocniczych: Asystent fryzjera Pracownik pomocniczy krawca Pracownik pomocniczy mechanika Pracownik pomocniczy stolarza Pracownik pomocniczy ślusarza

Podstawa programowa - zmiany Podstawa programowa zmodyfikowana Blacharz samochodowy Fryzjer Kucharz Sprzedawca Stolarz Ślusarz Tapicer

Podstawa programowa modyfikacje (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej Uczeń: 10) planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 11) planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań; 12) stosuje zasady normalizacji; 13) optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

Podstawa programowa modyfikacje (KPS). Kompetencje personalne i społeczne Uczeń: 1) przestrzega zasad kultury i etyki; 2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 3) potrafi planować działania i zarządzać czasem; 4) przewiduje skutki podejmowanych działań; 5) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania; 6) jest otwarty na zmiany; 7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 8) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 9) przestrzega tajemnicy zawodowej; 10) negocjuje warunki porozumień; 11) jest komunikatywny; 12) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów; 13) współpracuje w zespole.

Podstawa programowa modyfikacje (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika) Uczeń: 1) planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2) dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 3) kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 4) monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 5) wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 6) stosuje metody motywacji do pracy; 7) komunikuje się ze współpracownikami.

Programy zajęć praktycznych Nowe programy zajęć praktycznych Betoniarz-zbrojarz Elektromechanik Elektryk Fotograf Zmodyfikowane programy zajęć praktycznych Blacharz samochodowy Fryzjer Kucharz Sprzedawca Stolarz Ślusarz Tapicer

DZIĘKUJĘ