Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Równość szans kobiet i mężczyzn a standard minimum
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Europejska Federacja Rodzin –
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Warszawa, 15 marca 2007 r.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Równość płci i rozwój ekonomiczny
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 18 września 2009 r. w projektach PO.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn PO KL w obszarze rynku pracy Mikołajki, r. Paulina.
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Warszawa, 11 grudnia 2009 Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach Program Operacyjny Ludzki Program Operacyjny.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Dni Otwarte POMOCNA DŁOŃ Kraków, 7– r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
Tytuł projektu: Centrum Integracji Uchodźców Nazwa projektodawcy: Fundacja Edukacji i Twórczości. kwiecień 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
kobiet – „Kobieta pracująca…” OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA:
Podkręć jak Beckham reż. G. Chadha W. Brytania 2002.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ARTYSTYCZNA ALTERNATYWA Wiązowna, 22 czerwca 2011 r.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Znów zostałam zdyskryminowana przy okazji awansu w pracy. ..
Podstawowe zasady unijnej polityki równości szans kobiet i mężczyzn
W KONTEKŚCIE PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równość szans na rynku pracy.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" Zasada równego traktowania ze względu na.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Zarządzanie różnorodnością w opinii przedsiębiorców – wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu Diversity Index Warszawa, 20 lutego 2013 r.
Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009.
Kobiety na rynku pracy.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
MONITORING LOKALNYCH PROGRAMÓW PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE Z PERSPEKTYWY PŁCI RAPORT.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
ZDROWIE I PRAWA REPRODUKCYJNE FEDERACJA NA RZECZ KOBIET I PLANOWANIA RODZINY
RÓWNOŚĆ SZANS I NIEDYSKRYMINACJI.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach.
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Równościowe zarządzanie projektem
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL Joanna Białas – montaż idei 1 1

Polityka równości płci i EFS 2 2

Mity polityki równości płci Mit 1 – Polityka równości ma doprowadzić do tego, żeby kobiety i mężczyźni stali się tacy sami. Mit 2 – Polityka równości płci oznacza, że powinniśmy zawsze zachować parytet 50/50. Mit 3 – Polityka równości płci jest dla kobiet, robiona przez kobiety i dyskryminuje mężczyzn. 3

Założenia polityki równości płci Równość płci to przeciwieństwo nierówności płci, nie zaś nieuznawanie różnic między płciami, Różnice między kobietami i mężczyznami nie mogą być powodem nierównego traktowania, Działania adresowane są do kobiet i mężczyzn, i odnoszą się do relacji między płciami. 4

Cele strategiczne równości płci Plan działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006 - 2010 Równy stopień niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn, Godzenie życia prywatnego i zawodowego, Równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji, Eliminowanie stereotypów związanych z płcią, Propagowanie równości płci w stosunkach zewnętrznych oraz polityce rozwojowej. 5

Polityka równości płci Specific actions/measures Dwa filary równości Polityka równości płci Gender mainstreaming Perspektywa płci obecna na każdym etapie tworzenia polityki: planowanie, wdrażanie, monitoring i ewaluacja. Efekty działań oceniane są z perspektywy wpływu na życie i położenie kobiet i mężczyzn. Celem jest promowanie równości kobiet i mężczyzn. Konkretne działania Specific actions/measures Działania mające na celu przyśpieszenie zmian na rzecz równości poprzez wyrównanie sytuacji kobiet i mężczyzn Działania skierowane do kobiet lub do mężczyzn Celem jest rzeczywista równość, szybka zmiana społeczna 6

Przyczyny nierówności 7 7

Płeć biologiczna a płeć kulturowa Płeć biologiczna (sex) odnosi się do biologicznych różnic między mężczyznami a kobietami, które są uniwersalne i naturalnie niezmienne (narządy rozrodcze, cechy płciowe, funkcje reprodukcyjne, gospodarka hormonalna). Płeć kulturowa (gender) odnosi się do cech nadawanych kobietom i mężczyznom oraz do relacji między nimi kształtowanych przez społeczeństwo. Płeć kulturowa definiuje to, co jest dozwolone, oczekiwane i docenianie w odniesieniu do kobiet i mężczyzn w danej sytuacji. 8

Gender jest zmienne W czasie W przestrzeni 9 9

Stereotypy płci Uogólnione przekonania dotyczące tego, jakie są (wszystkie) kobiety i jacy są (wszyscy) mężczyźni, Uproszczone opisy „męskiego mężczyzny” i „kobiecej kobiety”, podzielane przez ogół społeczeństwa i powstające w efekcie wychowania i socjalizacji w społeczeństwie. 10

Łańcuch dyskryminacji 11

Dyskryminacja ze względu na płeć Oznacza wszelkie zróżnicowanie, wyłączenie lub ograniczenie, którego skutkiem lub celem jest uszczuplenie lub uniemożliwienie jednej z płci korzystania na równi z drugą płcią z zasobów, praw człowieka oraz podstawowych wolności w dziedzinach życia politycznego, gospodarczego, społecznego, kulturalnego, obywatelskiego i innych. 12

Dyskryminacja bezpośrednia Kodeks Pracy Każde działanie na niekorzyść pracownika motywowane tzw. cechą prawnie chronioną, czyli jego/ jej płcią, wiekiem, niepełnosprawnością, rasą, religią, narodowością, przekonaniami politycznymi, przynależnością związkową, pochodzeniem etnicznym, wyznaniem, orientacją seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy. Nie zależy od motywacji lub zamiaru osoby dyskryminującej – ważny jest sam fakt mniej korzystnego potraktowania. 13

Dyskryminacja pośrednia Kodeks Pracy Zachodzi, kiedy na skutek pozornie neutralnego postanowienia, kryterium lub podjętego działania konkretna grupa pracowników zostaje poszkodowana, a przyczyną jest fakt przynależenia do grupy społecznej, chronionej na gruncie Kodeksu pracy (np. kobiety, mężczyźni, osoby niepełnosprawne, wyznawcy określonej religii itd.) 14

Molestowanie seksualne Kodeks Pracy Forma dyskryminacji ze względu na płeć, Zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności lub poniżenie albo upokorzenie pracownika, Stworzenie zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery, Na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy, Warunkiem stwierdzenia, że doszło do molestowania, jest wyrażony sprzeciw osoby molestowanej. 15

Dyskryminacja – bariery w osiąganiu faktycznej równości kobiet i mężczyzn 16 16

Bariery równości Segregacja pozioma i pionowa rynku pracy, Różnice w płacach kobiet i mężczyzn, Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy, Niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych, Niski udział kobiet w podejmowaniu decyzji, Przemoc ze względu na płeć, Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia, Niewystarczający system opieki przedszkolnej, Stereotypy płci we wszystkich obszarach, Dyskryminacja wielokrotna, szczególnie w odniesieniu do kobiet starszych, imigrujących, niepełnosprawnych oraz należących do mniejszości etnicznych. 17

Dyskryminacja w PO KL Diagnoza społeczno-ekonomiczna wskazuje na kobiety jako na grupę „w szczególnej sytuacji na rynku pracy” i opisuje zjawiska dyskryminacji na rynku pracy i w kształceniu wyższym, Dyskryminacja jest wymieniona jako przyczyna wykluczenia społecznego. 18 18

http://www.gm.undp.org.pl/files/63/Polity ka_rownosci_plci.pdf

Obszary dyskryminacji – rynek pracy Segregacja pozioma – niski prestiż sektorów sfeminizowanych, Segregacja pionowa – „szklane zjawiska” – im wyższy szczebel, tym mniej kobiet, Stereotypy płci – postrzeganie kobiet jako mniej dyspozycyjnych i gorszych pracowników, Różnice w wynagrodzeniach – ok. 20% na tym samym stanowisku, Nieodpłatna praca kobiet – małe zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe, Trudności w godzeniu życia zawodowego z prywatnym. 20 20

Obszary dyskryminacji – ubóstwo Feminizacja biedy Różna zmiana statusu materialnego w wyniku rozwodu: obniżenie – K, podwyższenie – M Samotne rodzicielstwo 18% rodzin, w tym samotne matki – 95% Mała dostępność opieki przedszkolnej Nieprzyjazny rynek pracy dla kobiet

Obszary dyskryminacji – zdrowie Zróżnicowana długość życia kobiet i mężczyzn, Wysoka umieralność mężczyzn między 35-45 rokiem życia, Pięciokrotnie wyższy wskaźnik samobójstw wśród mężczyzn w grupie wiekowej 15-20 i po 60 roku życia, Brak profilaktyki uwzględniającej specyfikę płci – nie tylko płeć biologiczną (różne schorzenia), ale i kulturową (wynikającą z pełnionych ról społecznych). 22 22

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w planowaniu projektów 23 23

Cykl projektu 24 24

Standard minimum Czy uzasadnienie potrzeby realizacji projektu zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 2. Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawarta w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu, zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze problemowy projektu? (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie). 25 25

Standard minimum 3. Dane w podziale na płeć użyte w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu dotyczą zasięgu i obszaru interwencji projektu (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 4. Rozwiązania planowane do wypracowania i działania podejmowane w projekcie odpowiadają na nierówności lub bariery ze względu na płeć, istniejące w obszarze problemowym projektu lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn przyczyniając się do zmniejszenia istniejących nierówności w obszarze projektu (punkt 3.2 i 3.3 wniosku o dofinansowanie). 26 26

Standard minimum 5. Rezultaty są podane w podziale na płeć i wynikają z uzasadnienia potrzeby realizacji projektu. Rezultaty wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze projektu (punkt 3.4 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 6. Projekt przewiduje równościowy sposób zarządzania projektem (punkt 3.5 wniosku o dofinansowanie). 27 27

rownoscplci@mrr.gov.pl www.efs.gov.pl

Analiza pod kątem płci (GA) Analiza uwzględniająca społeczno-kulturowe uwarunkowania płci i specyfikę płci kulturowej, która: Ujawnia różnice między płciami Analizuje je poprzez teorie na temat relacji pomiędzy płciami 29

Analiza wpływu polityki na płeć kulturową (GIA) Analiza z perspektywy równości płci oceniająca istniejące i/lub potencjalne skutki danej polityki/ rozwiązań dla kobiet i mężczyzn (lub różnych grup kobiet i mężczyzn). 30 30

4 kroki – analiza pod kątem płci KROK I: REPREZENTACJA ILOŚCIOWA Zebranie danych posegregowanych na płeć Ile jest K i M w danym obszarze? Jaka jest struktura grupy K i M pod względem m.in. wieku, wykształcenia, stażu pracy… Jak te dane zmieniają się w czasie? Jak kształtuje się popyt na pracę/usługi/branże? 31 31

4 kroki – analiza pod kątem płci KROK II: PORTRET UCZESTNIKA I UCZESTNICZKI Identyfikacja ról płci Kto się zajmuje dziećmi i osobami zależnymi? Kto i kiedy ma wolny czas? Kto i gdzie mieszka? Kto ma prawo do lokalu mieszkaniowego? Kto i z jakim stopniu korzystał z form wsparcia? Z jaką efektywnością? Kto i gdzie pracuje? Na podstawie jakiej umowy? Ile zarabia? Na jakie trudności napotykają K i M w swoim życiu? Kto posiada samochód? Kto korzysta z transportu publicznego? 32 32

4 kroki – analiza pod kątem płci KROK III: PRZYCZYNY Identyfikacja barier na danym obszarze Dlaczego tak jest? Jakie są zależności między położeniem K i M a społecznymi rolami przypisywanymi K i M? Kto ma wpływ na sytuację w danym obszarze? Kto podejmuje decyzje? Jakie są bariery równości w danym obszarze? Które z barier są kluczowe i dopiero ich likwidacja spowoduje trwałą zmianę sytuacji danej płci? 33 33

4 kroki – analiza pod kątem płci KROK IV: POTRZEBY Identyfikujemy specyficzne potrzeby kobiet i mężczyzn Jakie są potrzeby K, a jakie M w związku z zaistniałą sytuacją? Jakie są potrzeby praktyczne, bieżące? Jakie są potrzeby strategiczne, długofalowe? Jak możemy uwzględnić te potrzeby planując nasz projekt? 34 34

Kryteria równościowego celu Projektuje zmianę oddzielnie dla kobiet, oddzielnie dla mężczyzn, Określa adekwatnie i realistycznie liczbowy udział BP w danym obszarze problemowym, Przyczynia się do osłabienia istniejących nierówności. Dodatkowym celem projektu może być jeden z priorytetowych obszarów działań na rzecz równości płci – cele strategiczne! 35 35

Cele strategiczne równości płci Plan działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn 2006 - 2010 Równy stopień niezależności ekonomicznej kobiet i mężczyzn, Godzenie życia prywatnego i zawodowego, Równe uczestnictwo w podejmowaniu decyzji, Eliminowanie stereotypów związanych z płcią, Propagowanie równości płci w stosunkach zewnętrznych oraz polityce rozwojowej. 36

Liczby BO – adekwatność i realizm Kryterium 50/50: Może pogłębiać nierówność, gdy problem nie dotyczy „po równo” kobiet i mężczyzn, ale jedna z płci ma wyraźnie gorszą sytuację, Może być niemożliwe do osiągnięcia, gdy z powodu stereotypów i segregacji rynku pracy, nie znajdujemy tylu reprezentatów/reprezentantek w danej grupie, Rekomendowane w składzie ciał podejmujących decyzje. 37 37

Równościowe działania - KAZUK K KOMPLEKSOWE A ADEKWATNE Z ZESPÓŁ Z RÓWNOŚCIOWYMI KOMPETENCJAMI U UCZESTNICTWO BO – K i M K KOMUNIKUJĄ RÓWNOŚĆ 38 38

Równościowe rezultaty Adekwatne do diagnozy i zidentyfikowanych potrzeb kobiet i mężczyzn – wynikają z przeprowadzonych działań. Jeżeli potrzeby są inne w przypadku kobiet i mężczyzn, rezultaty powinny zostać określone oddzielnie dla każdej płci. 39 39

Monitoring i ewaluacja Dane segregowane z podziałem na płeć na każdym etapie realizacji – zaplanowane już na samym początku! Wskaźniki z podziałem na płeć powinny być wykorzystywane we wniosku o płatność! Zatrudniając zewnętrzny zespół ewaluacyjny, zwróć uwagę na jego zróżnicowanie (K i M) oraz równościowe kompetencje! 40 40

W prezentacji wykorzystano materiały z publikacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” 41 41