Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN & dr Paweł Gładziejewski

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Zasady zdrowego odżywiania "W zdrowym ciele zdrowy duch"
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Prof. Marek Wichroski Kierownik Zakładu Historii Medycyny i Filozofii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
S PÓR O UNIWERSALIA. Spór o uniwersalia - filozoficzny problem dotyczący statusu pojęć ogólnych (uniwersaliów, powszechników), historycznie przybierał.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Budżetowanie kapitałowe cz. III. NIEPEWNOŚĆ senesu lago NIEPEWNOŚĆ NIEMIERZALNA senesu strice RYZYKO (niepewność mierzalna)
Rola książki w życiu człowieka
I Ogólnopolska Konferencja Naukowo–Szkoleniowa
Kluczowe elementy skutecznej strategii analizy danych internetowych
Internet to nie tylko gry .
O ochronie danych osobowych
Informacja o maturze w 2018 roku
tradycyjny pogląd zakłada, że odpowiedzialnością przewidzianą w art
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Trening Funkcjonalno-siatkarski
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Liczby pierwsze.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Raj w judaizmie Ala Tkaczyk kl. 2F.
Moje szczęście.
SWOBODA UMÓW.
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
Pojęcie i skład spadku.
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
FORMUŁOWANIE HIPOTEZ STATYSTYCZNYCH
Odsetki naliczane za czas postępowania 30 marca 2017
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
Zapis prezentacji:

Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN & dr Paweł Gładziejewski ucieleśnienie

O czym będzie mowa Mit złego Kartezjusza i funkcjonalizm Ucieleśnienie w filozofii XX w. i lingwistyce Tezy ucieleśnienia Czy ucieleśnienie jest banalne?

Kartezjusz dla opornych Prostacka wersja kartezjanizmu: Procesy umysłowe są niefizyczne, a ciało jest fizyczne. Dlatego ucieleśnienie to zaprzeczenie kartezjanizmu. Ale to bzdura. Emocje, percepcja, ruch są wedle Kartezjusza cielesne; tylko myślenie i język wymagają nierozciągłej duszy.

Funkcjonalizm a kartezjanizm? Wieloraka realizacja – jeśli zachodzi, to ciało nie jest kluczowe. Kluczowa jest tylko struktura funkcjonalna ciała. A przy założeniu komputacjonizmu można łatwo wyobrazić sobie, że dusza to program komputerowy, a mózg to komputer, który go wykonuje… Tylko że tego rodzaju pogląd bodaj nigdy nie pojawił się w realnych badaniach i modelach.

Realniejszy kartezjanizm Jednak zakłada się, że istnieje zasadnicza różnica między percepcją i motoryką a myśleniem jako takim. Tak jak Fodor: różnica między procesami modularnymi a centralnymi. Czy myślenie wymaga ciała? W jaki sposób?

Filozofia i ciało w XX w. Nurty fenomenologiczne i kantowskie w filozofii podkreślają cielesność podmiotu poznawczego: Późny Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty Marksizm historyczny, personalizm chrześcijański (od Lukacsa do Mouniera), Też pragmatyzm amerykański Poznanie jako sprzęgnięte z postrzeganiem i działaniem

Lakoff: ciało metaforą poznania Struktury poznawcze opierają się na metaforach, a te odwołują się do cielesności. Struktura gramatyki jest możliwa, gdyż możliwe jest planowanie działań – ewolucyjnie opiera się na planach ruchu

Glenberg i Kaschak (2002): język i działanie Badani mieli ocenić, czy zdanie jest sensowne. Zdania brzmiały np. „Otwórz szufladę”. Ale trzeba było wtedy przesunąć joystick do przodu…

Dennis Proffitt

Czym jest ucieleśnienie? Bardzo wiele nurtów teoretycznych w filozofii i kognitywistyce akceptuje tezę, że procesy poznawcze są cielesne. Wiele z nich wiąże się z enaktywizmem, ale o tym – w następnym odcinku 

Czym jest ucieleśnienie? Ciało warunkuje i ogranicza procesy poznawcze. W tej wersji przyjmowane powszechnie: rozwojowa psychologia Piageta, psychologia ekologiczna Gibsona, psycholingwistyka Łurii i Wygotskiego, robotyka behawioralna Brooksa, neoempiryzm Barsalou…

Sześć głównych poglądów Wg Margaret Wilson można wyróżnić sześć głównych poglądów związanych z ucieleśnieniem poznania. 1: Poznanie jest usytuowane (kontekstowe). Oznacza to, że zachodzi w kontekście percepcji i działania. Celem poznania nie jest poznanie, lecz sprawne działanie organizmu w otoczeniu.

Sześć głównych poglądów 2: Poznanie jest pod presją czasu. Procesy poznawcze należy rozumieć jako interakcję z otoczeniem, mającą wyraźne czasowe ograniczenia. To wiąże się naturalnie z dynamicyzmem. W wersji Chemero: radykalnie ucieleśniony dynamicyzm bez reprezentacji.

Sześć głównych poglądów 3: Środowisko ułatwia procesy poznawcze, bo zmniejsza ich złożoność. Mrówka może po prostu wrócić do mrowiska po swoich zapachowych śladach…

D. Kirsch, P. Maglio (1994) – działania epistemiczne (epistemic actions)

Sześć głównych poglądów 4: Otoczenie jest częścią systemu poznawczego. To teza rozszerzonego umysłu, która jest nieco kłopotliwa, bo jeśli tak, to umysły nie mają w ogóle otoczenia ;) Istotne jest jednak to, że interakcja między systemem a otoczeniem jest ciągła i częsta.

Poznanie rozproszone Procesy poznawcze wymagające poznawczego podziału pracy można określić mianem „poznania rozproszonego” (distributed cognition). Praca w laboratorium badawczym Tradycyjne metody nawigacji morskiej i lotniczej (badania Edwina Hutchinsa)

Poznanie rozproszone W kognitywistyce zauważalny jest zwrot społeczny – bada się zjawiska intersubiektywne i społeczne, od rozumienia umysłów innych stworzeń i uwspólnioną uwagę, po koordynację działań na wielu skalach czasowych. W ujęciu naukoznawców (science and technology studies) rozproszony system poznawczy w laboratorium obejmuje wiele osób i narzędzia badawcze.

Laboratory Life (Latour i Woolgar 1979) Antropologiczne studium pracy w laboratorium: Badacze traktowani jak plemię tubylców, które obsługuje aparaturę, aby w efekcie długotrwałych prac produkować publikacje… Latour ma skłonności do idealizmu („tworzenie faktów naukowych”), co jest typowe dla naiwnych filozoficznie badaczy. O tym jednak za tydzień!

Sześć głównych poglądów 5: Poznanie służy działaniu. Celem poznania nie jest tworzenie maksymalnie dokładnych reprezentacji, lecz działanie adekwatne w danych okolicznościach. Wskazuje się na istotność emocji, o których jeszcze będzie mowa.

Wokółświaty Uexkülla Jakob von Uexküll (1864- 1944) – biolog niemiecki Organizmy to podmioty poznawcze, które żyją w swoich wokółświatach (Umwelten) – pełnych przedmiotów ważnych dla nich.

Sześć głównych poglądów 6: Poznanie off-line jest cielesne. Procesy myślenia, też abstrakcyjnego, opierają się na procesach sensomotorycznych. Dotyczy to wyobraźni, rozumowania, świadomości, planowania, pojęć…

Eksperyment Roba Goldstone’a (2010) 3 + 4 x 7

Banalność cielesności? Fodor: tak, tak, ale to wszystko banał. Pewnie, że systemy wejściowe i wyjściowe są cielesne. Czym różni się ucieleśnienie od tezy fizykalizmu (lub materializmu)? Dokładniej: na czym polega swoiście cielesna natura procesów poznawczych?

Trzy odpowiedzi (za Shapiro) Poznanie należy pojmować wyłącznie w cielesnych kategoriach. Mało wiarygodne, niektóre badania bez mówienia o ciele się obywają. Poznanie można badać inaczej, badając tylko procesy cielesne. Typowe dla radykalnego ucieleśnienia Chemero. Ale trudności z problemami reprezentacyjnymi. Poznanie jest konstytuowane przez procesy cielesne. Najciekawsza teza. Choć nadal kontrowersyjna…

Konstytuowanie a przyczynowość Znowu mamy problem: czy to tylko związki przyczynowe, czy też konstytuujące system poznawczy? Związek przyczynowy: zwykle pojmowany jako diachroniczny (przyczyny poprzedzają skutki); relacja przechodnia, przeciwzwrotna i przeciwsymetryczna. Konstytuowanie: związek może być synchroniczny; relacja przechodnia. Ale czy zwrotna? I czy symetryczna?

Konstytuowanie Weźmy robienie naleśników. Czy wyrobienie masy jest konstytutywne dla naleśnika? A użycie miski? A smażenie naleśnika? Coś jest konstytutywne dla ciasta, jeśli naleśnik nie może bez tego w ogóle istnieć.

Argument z mózgów w słoju Jednym ze znanych argumentów przeciwko sceptycyzmowi jest argument Hilarego Putnama odwołujący się do „mózgów w naczyniu”. Kontrargument wychodzi od założenia, że argument Putnama nie działa. Nie działa, bo zakłada przyczynową teorię odniesienia.

Argument z mózgów w słoju 1. Jeśli procesy pozamózgowe są konstytutywne dla poznania, to sam mózg nie wystarcza dla procesów poznawczych. 2. Mózg w słoiku wystarcza dla procesów poznawczych. ZATEM: Procesy pozamózgowe nie są konstytutywne dla poznania (modus tollens).

Odpowiedź ucieleśnieniowców Przesłanka 2 jest nieprawdziwa: żeby zachodziły procesy poznawcze, nie wystarcza sam mózg. Żeby podtrzymać iluzję, trzeba by mieć bardzo dużo maszynerii zewnętrznej, faktycznie równoważnej funkcjonalnie ciału.

Podsumowanie Ucieleśniona wizja poznania jest powszechnie przyjmowana w bardzo wielu nurtach filozoficznych i kognitywistycznych. W wersji najsłabszej uznaje się, że procesy poznawcze wymagają cielesnego podłoża. W mocniejszej – że sam mózg nie wystarcza do istnienia procesów poznawczych. W najmocniejszej – że bez ciała nie ma poznawanego świata. To jednak już są ekscesy enaktywizmu, a to już zupełnie inna historia na przyszły tydzień ;)

Dalsze lektury Wilson, Margaret. 2002. Six views of embodied cognition. „Psychonomic bulletin & review” 9 (4): 625–636. doi:10.3758/BF03196322.