DATA BINDING, czyli powiązanie danych
Data Binding Bindowanie danych (ang. Data Binding) jest mechanizmem bardzo ważnym, gdyż dzięki wiązaniu danych możemy sprzęgnąć (związać) wartość własności obiektu z polem innej klasy. Taka sytuacja jest schematycznie przedstawiona na poniższym rysunku:
Data Binding Należy wiedzieć, że wiele kontrolek (wiele właściwości) może być podwiązane pod jedno pole klasy. Dzięki temu programista może wytworzyć taką sytuację, jaka jest przedstawiona na rysunku poniżej: W takiej sytuacji kontrolki mają sprzęgnięte swoje własności – zmiana związanej własności u jednej z nich spowoduje zmianę własności drugiej kontrolki.
Dane w wiązaniu mogą przepływać w następujący sposób: - OneWay (domyślny) – przepływ jednostronny - TwoWay – przepływ obustronny - OneTime – przepływ jednorazowy (przy uruchomieniu aplikacji)
Data Binding Przepływ jednostronny OneWay oznacza, że wartość własności związanej będzie aktualizowana tylko, gdy zmieni się pole klasy z nią związanej. Ten typ przepływu danych jest schematycznie przedstawiony na rysunku:
Data Binding Przepływ dwustronny TwoWay, zapewnia że wartość własności związanej zostanie uaktualniona, gdy pole klasy związanej ulegnie zmianie, jak i to, że pole klasy zmieni się, gdy wartość własności zostanie zmieniona, co pokazuje rysunek: Przepływ OneTime, mówi natomiast, że wartość własności związanej zostanie uaktualniona raz – podczas startu aplikacji.
Data Binding Bindowanie danych może się odbywać na dwa sposoby: za pomocą klamr {} oraz znacznika. Implementacja za pomocą klamr {}: Implementacja za pomocą znacznika :
Data Binding Przepływ obustronny danych: