NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kącik Logopedyczny.
Advertisements

Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Jak wspomagać dziecko nadpobudliwe i z zaburzeniami koncentracji
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością psychoruchową ?
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA (dziecko niespokojne, ciągle w ruchu),
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Jak motywować dziecko do nauki?
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Niepowodzenia w nauce Jak pomóc dzieciom mającym trudności w nauce?
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Jak pomagać dziecku w nauce?
PRACA Z UCZNIEM NADPOBUDLIWYM
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Praca w szkole z dzieckiem z zachowaniami problemowymi
Nadpobudliwość psychoruchowa ADHD zaburzenia zachowania i emocji
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
przypadku prześladowania
Ocenianie Kształtujące
Lekcja 1 Temat:.
DZIECKO Z ADHD W SZKOLE Jak sobie z tym radzić-poradnik dla nauczycieli Alicja Rogozińska Marta Skarwecka Bożena Szalska Paulina Szynkiewicz.
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Umiejętność obserwacji.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
Metody sprawnego uczenia się.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Jak pomagać dziecku w nauce?
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Ocenianie Kształtujące
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Elementarz nauczyciela pracującego z dzieckiem nadpobudliwym
 Wskazówki do pracy z dzieckiem mającym problemy z koncentracją uwagi
Zapis prezentacji:

NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA I ZESPÓŁ ADHD

Nadpobudliwość psychoruchowa jest zjawiskiem często spotykanym u dzieci Według najnowszych badań WHO aż 20% dzieci cierpi na nadpobudliwość psychoruchową Około 7%, z wymienionych 20%, cierpi na ADHD - Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi ADHD według Światowej Organizacji Zdrowia jest chorobą, a więc jej występowanie może stwierdzić specjalista

OBJAWY NADPOBUDLIWOŚCI I ADHD DOTYCZĄ TRZECH SFER OSOBOWOŚCI Sfery motorycznej (ruchowej) Sfery procesów poznawczych (intelektualnej) Sfery emocjonalnej

Przejawy w sferze motorycznej dziecko wykonuje bardzo dużo szybkich, w większości zbędnych ruchów szuka możliwości ruchowego wyżycia, biega, skacze, ma problemy z koordynacją ruchową i utrzymaniem swego ciała w tej samej pozycji podczas zajęć, zabawy zaczepia kolegów, czasem bywa agresywne, dezorganizuje pracę nauczycielki i kolegów ekspresja ruchowa wyraża się w licznych synkinezjach (dodatkowych, niepotrzebnych ruchach): częstym poprawianiu garderoby, obgryzaniu paznokci, mruganiu zachowania te pojawiają się w sytuacjach, kiedy dziecko powinno być wyciszone, zdyscyplinowane, a także w sytuacji przeżywania stresu czy niepowodzenia

Przejawy w sferze intelektualnej UCZEŃ: ma kłopoty z koncentracją uwagi, z udziałem w zajęciach wymagających ciszy i skupienia percepcją wzrokową, słuchową z poprawnym udzielaniem odpowiedzi często wyłącza się, myśli o czym innym, jego uwaga jest rozproszona na bodźce zewnętrzne reaguje nie adekwatnie do ich znaczenia.

Przejawy w sferze emocjonalnej DZIECKO: jest płaczliwe, kłótliwe, agresywne jego zachowanie jest niewspółmierne do sytuacji powodującej frustrację szybko zniechęca się podczas wykonywania zadań, szczególnie zadań wymagających dłuższej koncentracji uwagi jest lękliwe, przewrażliwione, często śpi niespokojnie

RÓŻNICA POMIĘDZY HIPERAKTYWNOŚCIĄ A ADHD ADHD od nadpobudliwości psychoruchowej odróżnia czynnik koncentracji uwagi Różnica między nadpobudliwością psychoruchową a ADHA jest bardzo istotna Dziecko z nadpobudliwością nawet kiedy jest zajęte czymś innym, wie co mówi nauczyciel, po przyjściu do domu pamięta większość jego poleceń, natomiast dziecko z ADHD nie W efekcie dziecko hiperaktywne robi to czego się od niego wymaga, a dziecko z zespołem ADHD nie

POSTĘPOWANIE FORMALNE W PRZYPADKU PODEJRZENIA O ADHD Obserwacja ucznia (całe półrocze) i zebranie informacji z innych źródeł (n-l innego przedmiotu). Rozmowa z rodzicem (podczas rozmowy nauczyciel relacjonuje - nie ocenia, dowiaduje się czy objawy w domu są podobne). Wskazanie rodzicom „dalszej drogi” (diagnoza dwóch specjalistów: neurolog, psychiatra). Skierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

GDY MAMY DZIECKO Z ADHD PRZEPROWADZAMY: rozmowę z rodzicami o tym jak pomóc dziecku w domu rodzinnym, przez cały czas pozostajemy z rodzicami w ścisłym kontakcie rozmowę z klasą – uświadomienie, że zachowanie kolegi z ADHD jest niezależne od niego, że należy mu pomóc rozmowę z uczniem nadpobudliwym - wspólne opracowanie „Kodeksu zasad postępowania”. Znaleźć się tam muszą ustalenia: na co uczeń ma zgodę, czego robić nie może, jakie będą konsekwencje nieprzestrzegania zasad zmiany organizacyjne, które ograniczą ilość bodźców dochodzących do uczniów: zapewniamy uczniowi miejsce w pierwszej ławce - blisko nauczyciela, uczeń powinien siedzieć sam lub z bardzo spokojnym uczniem, nigdy nie sadzamy go przy oknie

Niektóre techniki pracy z dzieckiem charakteryzującym się: zaburzoną koncentracją uwagi, nadmierną ruchliwością, nadmierną impulsywnością

ZABURZONA KONCENTRACJA UWAGI OBJAWY: rozpraszanie się w krótkim czasie zapominanie poleceń nudzenie się przerywanie pracy w jej trakcie czytanie bez zrozumienia trudności z organizacją pracy unikanie zadań wymagających wysiłku intelektualnego gubienie rzeczy zapominanie co było zadane

powtarzaj instrukcje tak często, jak jest to potrzebne POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA W STOSUNKU DO UCZNIA Z ZABURZONĄ KONCENTRACJĄ UWAGI przekazuj krótkie instrukcje, komunikaty sformułowane w postaci pozytywnej, np. „Otwórz zeszyt”, „Spakuj rzeczy” powtarzaj instrukcje tak często, jak jest to potrzebne mówiąc dbaj o dobry kontakt wzrokowy, wyznaczaj uczniowi konkretny cel i dziel zadania na mniejsze możliwe do zrealizowania etapy sprawdzaj czy uczeń wykonał polecenie, a dopiero następnie przejdź do następnego

ilustruj materiał schematami, podawaj uczniowi różne metody mnemotechniczne, wierszyki, powiedzonka uwagę zwracaj hasłowo, np. „Halo”, „Uwaga” szybko, najlepiej natychmiastowo kontroluj poprawność wykonania zadań korzystaj z różnych form sprawdzania wiadomości, wiedząc, że dziecko nadpobudliwe zwykle lepiej koncentruje się podczas odpowiedzi ustnej, natomiast podczas prac pisemnych popełnia błędy wynikające z nieuwagi: nie czyta do końca poleceń, myli się przy przepisywaniu

POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA W STOSUNKU DO UCZNIA Z NADMIERNĄ RUCHLIWOŚCIĄ proś ucznia o wykonanie drobnych czynności, np. zawieszenie mapy, starcie tablicy, otwarcie okna, aby mógł spożytkować nagromadzoną energię chwal za każdy etap pracy, pokazuj swoje zadowolenie mów pomału – to działa uspokajająco nie bądź nadmiernie dociekliwy, unikaj pytania „dlaczego?” wzmacniaj pozytywnie za najmniejszy przejaw dobrej woli dziecka zasugerujmy rodzicom udział dziecka w zajęciach sportowych

NADMIERNA IMPULSYWNOŚĆ OBJAWY: natychmiastowe działanie reakcja nieproporcjonalna do bodźca, prowadząca do agresji słownej i fizycznej działanie bez przewidywania konsekwencji kłopoty z zastosowaniem znanych reguł postępowania niecierpliwość, niesłuchanie, generalizowanie przypadkowe, nieumyślne niszczenie rzeczy prowokowanie, kłócenie się obrażanie się, kłamanie odpowiadanie nie na temat

POSTĘPOWANIE NAUCZYCIELA W STOSUNKU DO UCZNIA Z NADMIERNĄ IMPULSYWNOŚCIĄ opracuj wspólnie z uczniem system zasad, reguł i związanych z nim nagród i konsekwencji umieść aktualnie obowiązujące zasady w formie graficznej na widocznym dla ucznia miejscu w klasie utrwalaj ustalone reguły przez codzienne przypominanie, nagradzaj za ich przestrzeganie kary i nagrody stosuj natychmiast odwróć uwagę dziecka, np.. „Pomórz mi przy…” daj możliwość odreagowania negatywnych emocji, np. poprzez rysunek, podarcie kartki bezpieczeństwa, poskakanie w miejscu, itp.

JAK POMÓC DZIECKU W DOMU RODZINNYM

RADY DLA RODZICÓW Zaspakajaj potrzebę wzmożonego ruchu poprzez organizowanie zabaw ruchowych (np. pływanie, jazda na rowerze, na wrotka, rolkach). Zamiast pretensji czy kar za niewykonanie wydanego polecenia (które może być np. niezrozumiałe) dostrzegaj trudności z jakimi boryka się dziecko. Stawiaj wymagania, które jest ono w stanie spełnić i nie szczędź mu pochwał, jeżeli dobrze postępuje. Od najwcześniejszych lat przyzwyczajaj dziecko do konsekwentnego działania ze swojej strony. Na gniew czy też złość dziecka nie odpowiadaj tym samym. Okazuj dziecku cierpliwość, zainteresowanie by wzbudzić w nim przekonanie, że nie jest gorsze od innych, że jest dobre.

Jak rodzic powinien pomagać w odrabianiu lekcji? Uzgodnij z dzieckiem plan pracy (godzina rozpoczęcia pracy, przerwy, zakończenie pracy). Zorganizuj miejsce pracy (początkowo sami rodzice przygotowują rzeczy potrzebne do odrabiania lekcji). Ogranicz ilość bodźców docierających do dziecka: „puste biurko”, „czysta ściana”, „zamknięte okno”, „spokojna muzyka”. Organizuj przerwy w zależności od nastroju, stopnia zmęczenia, motywacji do odrabiania lekcji. W momencie słabnięcia koncentracji używaj zwrotów, które przyciągają uwagę dziecka, np.: „Popatrz jakie to ważne, ciekawe, rewelacyjne”. Spróbuj mówić tak, aby dziecko widziało Twoje usta, kontaktuj się wzrokowo. Nie zwracaj uwagi, że dziecko macha nogami, bawi się jakimś przedmiotem, ale walcz o jego uwagę.

10 PODSTAWOWYCH PRÓŚB DZIECKA Z ADHD (opracowanie: mgr H 10 PODSTAWOWYCH PRÓŚB DZIECKA Z ADHD (opracowanie: mgr H. Zacharuk, psycholog) Pomóż mi skupić się na jednej czynności. Chcę wiedzieć co się zdarzy za chwilę. Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić. Jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaż mi wyjście z tej sytuacji. Chciałbym od razu wiedzieć, czy to, co robię, jest zrobione dobrze. Dawaj mi tylko jedno polecenie naraz. Przypomnij mi, żebym się zatrzymał i pomyślał. Dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko, gubię się. Chwal mnie chociaż raz dziennie, bardzo tego potrzebuję. Wiem, że potrafię być męczący, ale czuję, że rosnę, kiedy okazujesz mi, że mnie akceptujesz (…jak mnie kochasz)