opracowanie i przygotowanie Magdalena Łączyńska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

Radio kontra TV.
Od reżysera, do... - twórcy sztuki filmowej.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnej
URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
opracowała: Barbara Bilińska
Genologia filmu Rodzaje i gatunki to przedmioty genologiczne (formy organizacji strukturalnej, stylistycznej i estetycznej obecne w konkretnym materiale.
WYKŁAD 2 ZWIERCIADŁA (płaskie, wypukłe i wklęsłe)
Zespół Szkół nr 7 Gimnazjum nr 3 im. Emilii Zawidzkiej
Złudzenia Optyczne.
Animacja Animacja jest procesem automatycznego generowania serii obrazów, gdy kolejny obraz przedstawia pewną zmianę w stosunku do poprzedniego. Ta definicja.
Rzutowanie 3D  2D Rzutowanie planarne Rzut równoległe
w nauczaniu zintegrowanym
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Autor: Adrianna Dzikielewska
POLITECHNIKA WROCŁAWSKA INSTYTUT TELEKOMUNIKACJI I AKUSTYKI SYSTEMY MULTIMEDIALNE WYKŁAD NR 4 WIDEOKONFERENCJE dr inż.. Wojciech Myślecki.
kurs fotografii cyfrowej
Fotografia.
Wystąpienia publiczne.
Sam na sam z dziełem sztuki…
VI PRASKI FESTIWAL FILMÓW MŁODZIEŻOWYCH 27 marca 2013 Warsztat: Dźwięk w filmie Prowadzenie: A. Laura Prochot.
Powstawanie fotografii
140 O O O KĄTY 360 O 120 O 60 O 60 O 120 O.
Aparat cyfrowy- budowa i działanie.
Warsztaty filmowe
ABC sztuki filmowej.
O B J A Ś N I E N I E D O P R O G R A M U X A R A 3 D Z I E L O N A G Ó R A 2006.
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Jak przygotować dobrą prezentacje???
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
PARKIETAŻE PLATOŃSKIE, ACHiMEDESOWE, JONSONA i Eschera
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych
Gatunki dziennikarskie
Nowa prezentacja ćwiczenie Gdzie te notatki będą drukowane?
Prezentacja w Power Point
Grafika i komunikacja człowieka z komputerem
Alternatywy zawodowe po kierunku fototechnik: praca w filmie.
Słowniczek.
KINO Fotografie i grafiki: Fotolia.com.
Zagadnienia AI wykład 2.
Jak projektujemy prezentację multimedialną?
Obywatel Kane reż. Orson Welles USA przepustka do sławy słuchowisko Wojna światów wg powieści H.G. Wellsa 30 października 1938 The Mercury Theatre.
Wzorce slajdów, animacje, różne orientacje slajdów
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
Temat 5: Instrukcje: print(), echo()
Ruch jednowymiarowy Ruch - zmiana położenia jednych ciał względem innych, które nazywamy układem odniesienia. Uwaga: to samo ciało może poruszać się względem.
Komunikacja.
DYNAMIC IDENTITY.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody komunikacji ludzi
Ruch – jedno w najczęściej obserwowanych zjawisk fizycznych
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikacja.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Korzystanie z cyfrowej kamery (wprowadzenie)
Komunikacja międzyludzka na przestrzeni wieków.
Jak nakręcić dobry film z podróży? KRÓTKI PORADNIK.
KUBIZM I JEGO PRZEDSTAWICIELE
czyli geometria (i nie tylko) w sztuce. Fraktale w Logo Komeniuszu
PLANY I PERSPEKTYWY FILMOWE
Augmented Reality na HoloLens
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Jak zwiększyć oglądalność materiałów wideo?
Opracował Tomasz Durawa
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zaprojektowanie filmu z przygotowanych zdjęć. Photostory
Zapis prezentacji:

opracowanie i przygotowanie Magdalena Łączyńska 2017-03-22 JĘZYK FILMU... opracowanie i przygotowanie Magdalena Łączyńska Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego „Polska-Europa-Polonia”

Tematy wykładu budowa filmu podstawowe pojęcia plany filmowe wybór planów następstwa planów praca z kamerą Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU kadr - najmniejsza jednostka statyczna = jedna klatka = naświetlenie taśmy np. celuloidowej Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU ujęcie - najmniejsza jednostka statyczna = odcinek taśmy zawarty między najbliższymi połączeniami montażowymi Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU scena - odcinek filmu lub reportażu złożony z kilku lub kilkunastu ujęć wyróżnia się jednością miejsca i czasu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU sekwencja - część filmu złożona z kilku lub kilkunastu scen wyróżniająca się jednością akcji, często pozbawiona jedności miejsca i czasu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE JEDNOSTKI BUDOWY FILMU film - seria następujących po sobie obrazów z dźwiękiem lub bez dźwięku, wyrażających określone treści całość kompozycyjna, zamknięta i podpisana przez twórcę Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY animacja - błąd montażowy, skok w obrazie asynchron - rozbieżność dźwięku i obrazu dziupla - miejsce, w którym nagrywa się teksty do materiałów efekt - naturalny dźwięk np. szum wody evergreen - materiał ponadczasowy, który można nadać zawsze, żeby wypełnić lukę w dzienniku figura - trudny dziennik, fragment programu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY forszpan - sygnał dźwiękowo-wizualny rozpoczynający program z zapowiedzią trzech, czterech najważniejszych tematów (zwany też head-linem lub czołówką) iść na górę - trafić na dywanik... jedynka - pierwszy materiał w dzienniku montaż - łączenie obrazów, dźwięków, słów montaż twardy/ostry - cięcia montaż miękki - przenikanie, nakładanie się obrazów Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY oblankować setkę - przygotować do emisji czyjąś wypowiedź off - dźwięk zza kadru prompter - podpowiadacz, wyświetla się na nim tekst, który czyta prowadzący przebitka - obrazek, którym maskujemy np. animację przewałka - gdy dziennik jest dłuższy niż powinien Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY setka - czyjaś wypowiedz: dźwięk + obraz spady - materiały, które nie nadają się nigdzie prócz do kosza stand-up - kwestia w 100% wypowiedziana przez dziennikarza, stosuje się je wtedy, kiedy dziennikarz nie może gdzieś wejść szpigiel, line up - spis materiałów w dzienniku tyłówka - coś, co kończy program, na tyłówce ukazują się napisy, kto zrobił program Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

SŁOWNICZEK TELEWIZYJNY ustawienie - sposób i kąt widzenia planu, pozycja oka obiektywu w stosunku do filmowanego obiektu może być ruchome -> np. panorama nieruchome -> statyczne żre - program jest ok. żywiec albo live - występ reportera na żywo Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

EKIPA ZDJĘCIOWA operator kamery - odpowiedzialny za obraz operator dźwięku - zajmuje się nagrywaniem dźwięku, odpowiedzialny za efekty oświetleniowiec - w znacznej mierze od niego zależy jak wypadniemy przed kamerą kierowca - wiadomo, wozi ekipę dziennikarz... Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

INFORMACJA TELEWIZYJNA W dzienniku trwa zazwyczaj 2:00 - 2:30 minuty powinna operować obrazem (ikonosfera), a nie dźwiękiem stosuje się ujęcia statyczne, żeby nie męczyć wzroku odbiorcy powinna być rzetelna i obiektywna komentarz - obiektywny i zrozumiały, nie może relacjonować tego co jest widoczne Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

inne GATUNKI DZIENNIKARSKIE reportaż filmowy - obiektywny i zgodny z rzeczywistością opis autentycznych wydarzeń; jego cechą charakterystyczną jest niedopowiedzenie tezy lub wniosku i zmuszenie widza do samodzielnej oceny zdarzeń felieton - jest subiektywny, może oceniać i interpretować film dokumentalny - dzieło oparte na autentycznych obrazach, operuje faktem, cechuje go autentyzm i wysoka wartość poznawcza Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

2017-03-22 PLAN FILMOWY wyboru planu dokonuje reżyser, który zamienia scenariusz na scenopis; przy mniejszych formach decyduje realizator jest zależny od funkcji jaką ma pełnić w danym ujęciu, a także od roli człowieka, jaką on pełni Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE PLANY FILMOWE 2017-03-22 PODSTAWOWE PLANY FILMOWE plan ogólny - przekazanie informacji o interesującym nas miejscu, działaniach ludzi i o sytuacji; przedstawia pełny obraz miejsca akcji - człowiek podporządkowany otoczeniu plan pełny - ukazanie związku człowieka i miejsca w jakim się znajduje; postacie ludzkie pokazane są w całości, tło nie zajmuje już głównego miejsca plan amerykański - człowiek pokazany do połowy ud (by w westernach widać było kolty) - zdobywa pozycję dominującą w kadrze Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PODSTAWOWE PLANY FILMOWE 2017-03-22 PODSTAWOWE PLANY FILMOWE półzbliżenie - popiersie postaci ludzkiej, ukazanie osobowości człowieka poprzez ukazanie jego mimiki i gestykulacji zbliżenie - plan wielki, twarz ludzka zajmuje większą część ekranu, ukazanie stanu psychicznego człowieka detal, duże zbliżenie - szczegół postaci ludzkiej (część twarzy, oczy, usta itp.), powiększenie rekwizytu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

NASTĘPSTWA ZMIANY PLANÓW 2017-03-22 NASTĘPSTWA ZMIANY PLANÓW montaż - można zmienić plan przez zlepienie ujęcia w planie ogólnym i planie średnim; zmiana jest związana ze zmianą ujęcia montaż wewnątrzujęciowy - nie jest związany z zakończeniem ujęcia, tylko z ruchem obiektywu kamery bez cięć przejście skokowe - kombinacja obu poprzednich zmiana ostrości - przy zastosowaniu obiektywu, który nie czyni jednakowo ostrych przedmiotów bliskich i dalekich w danym ujęciu Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

2017-03-22 RUCHY KAMERY panoramy - kamera filmując stoi nieruchomo na statywie, którego głowica pozwala obracać się kamerze w płaszczyźnie poziomej i pionowej jazdy kamery - aparat filmując zmienia miejsce w różnych szybkościach i kierunkach jazdy z panoramowaniem - wózek na szynach Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

PANORAMY pozioma - daje wrażenie rozciągłości 2017-03-22 PANORAMY pozioma - daje wrażenie rozciągłości pionowa w dół - wrażenie małości i unicestwienia pionowa w górę - powoduje wrażenie wielkości i majestatu płynna - o nieprzerwanym ruchu kamery, zakończona ujęciem statycznym pełna - kiedy kamera opisuje pełny okrąg 360st. Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

2017-03-22 JAZDY KAMERY najazd - zbliżenie do centrum akcji, koncentracja uwagi na osobie, przedmiocie martwym, zazwyczaj ma cel emocjonalny odjazd - najczęściej jako ruch cofnięcia się jazda w górę i w dół jazda równoległa jazda z panoramowaniem szwenk, czyli odskok - szybkie dokonane bez przerwy zmienienie uwagi z jednego do drugiego miejsca Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

RUCHY KAMERY podkreślają: 2017-03-22 RUCHY KAMERY podkreślają: ciągłość przestrzeni rzeczywistej, która równa się w takich ujęciach przestrzeni filmowej - jak daleko? ciągłość czasu rzeczywistego = czasowi filmowemu - jak długo? ciągłość akcji rzeczywistej - pokazana zostaje bez skrótów i powtórzeń całość stosunków przestrzennych w kadrze, wzajemne usytuowanie postaci, całość postaci podkreślają intencję stopniowania wrażeń Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"

i zapraszam do części praktycznej 2017-03-22 PRACA Z KAMERĄ Dziękuję za uwagę i zapraszam do części praktycznej Magdalena Łączyńska m.laczynska@port21.pl mobile: 0 505 408 699 Magdalena Łączyńska, Rada Programu Edukacyjno-Rozwojowego "Polska-Europa-Polonia"