Naukowy charakter pracy dyplomowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca licencjacka i magisterska
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
w ramach prac doktorskich i magisterskich
Stanisław KOZIEJ BADANIA NAUKOWE 2007 r
Seminarium dyplomowe Wymagania
PROF. DR HAB. WIESŁAWA PRZYBYLSKA-KAPUŚCIŃSKA
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Czym jest zarządzanie operacyjne
STRUKTURA WYJAŚNIENIA NAUKOWEGO
Indukcjonistyczna filozofia nauki
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Jak pisać pracę dyplomową?
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Pedagogika ogólna.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Sporządzanie biznesplanu
Metody zbierania danych empirycznych
Proces badawczy – schemat i zasady realizacji
Ocenianie holistyczne
Seminarium dyplomowe Wymagania Leszek J Chmielewski Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki SGGW
Cele kształcenia.
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Metodologia badań empirycznych
Indukcjonizm i problemy z indukcją Metodologia ekonomii Anna Cekała.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Logika i argumentacja dla prawników
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
KNW K Konwencjonalne oraz N Niekonwencjonalne metody W Wnioskowania.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
Metodyka i zasady formalne pisania prac dyplomowych – informacje wstępne ogólne Dr Małgorzata Zięba.
ZALECENIA DOTYCZĄCE REDAKCJI PRAC DYPLOMOWYCH przygotowywanych na Wydziale Zarządzania PRz.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Praca dyplomowa (magisterska, licencjacka i inżynierska) powinna mieć charakter:
Seminarium magisterskie. Formalności rok akademicki 2013/2014 dr Małgorzata Zięba.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
Wyniki projektu naukowego
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Temat pracy dyplomowej
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Zapis prezentacji:

Naukowy charakter pracy dyplomowej Jej celem jest: dążenie do poznania istoty jakiegoś zjawiska wykrycie zasad lub reguł działania w organizacji czy funkcjonowaniu określonego przedmiotu. Inne warunki: obiektywny dobór materiału badawczego jego uporządkowanie i selekcja uzasadniona poprawność przyjętej metody rozwiązanie oparte na logicznym, jasnym wywodzie i przemyślanych wynikach. Praca nie jest naukowa: podaje jedynie fakty jest zbiorem informacji, nie zawiera cech twórczych.

Cele pisania pracy dyplomowej Zaprezentowanie wiedzy i umiejętności metodycznych piszącego. Uzyskanie wyników. W pracy weryfikowane są: Zdolność do prawidłowego formułowania problemów Poprawność wywodów Sposób gromadzenia materiału Stosowane metody Umiejętność interpretacji wyników Uzasadnienie doboru literatury Umiejętny przegląd literatury

Cele pracy dyplomowej (wg M. Święcickiego) Ukształtowanie następujących umiejętności: Czynne posługiwanie się nabytą w czasie studiów wiedzą; Rozszerzenie wiedzy przez samodzielne poszukiwanie w istniejących opracowaniach naukowych; Obserwowanie i analizowanie otaczających zjawisk (zwłaszcza tych, z którymi będziemy mieli do czynienia w praktycznej działalności); Dostrzeganie prawidłowości występujących w obrębie tych zjawisk; Budowanie samodzielnie prawidłowych konstrukcji logicznych; Stosowanie metod pracy naukowej; Prowadzenie logicznego toku wywodów; Ćwiczenie w myśleniu naukowym; Posługiwanie się jasnym i precyzyjnym językiem.

Przebieg badania w pracach dyplomowych

Schemat badań w pedagogice Postawienie i sformułowanie problemów Na jakie pytanie szukamy odpowiedzi? Co jest dane, a co niewiadome? Przyjęcie hipotez roboczych Jakie są najbardziej prawdopodobne odpowiedzi na zadane pytania? Do jakich konsekwencji prowadzi ich przyjęcie? Jakie bardziej szczegółowe problemy z tego wynikają? Wyłonienie zmiennych. Jakie zmienne niezależne i zależne występują w przyjętych problemach i hipotezach? Jakie inne zmienne należy uwzględnić? Dobór wskaźników do każdej zmiennej. Czy każda zmienna jest tak sformułowana, że jej występowanie można stwierdzać poprzez obserwację? Wybór metody badań. Za pomocą jakiej metody badawczej można najlepiej zmierzyć występowanie i nasilenie każdej zmiennej oddzielnie? Opracowanie techniki badawczej Jaką konkretną techniką można najlepiej rejestrować występowanie wskaźników? Opracowanie procedury badań Na jakiej liczbie przypadków należy zbierać materiały badawcze? W jaki sposób dokonać ich wyboru? Jakie grupy badawcze wyłonić i jak je zróżnicować? W jakich odstępach czasu i warunkach przeprowadzać pomiary?

Terminy używane w metodologii (S. Nowak): problem badawczy to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie. Hipoteza: zdanie wymagające sprawdzenia, przyjęte jako założenie w celu wyjaśnienia jakiegoś zjawiska. Hipoteza może być udowodniona przez zebranie danych popierających wysuwaną zależność lub obalona przez brak takich danych albo uzyskanie danych świadczących o fałszywości założenia (Pilch). (S. Nowak): zmienne zależne to te, które są przedmiotem konkretnego badania, a zmienne niezależne to te od których zależą zmienne zależne, czyli które oddziałują na zmienną zależną. (T. Pilch): wskaźnik to pewna cecha, zdarzenie lub zjawisko, na podstawie którego wnioskujemy, iż zachodzi zjawisko, które nas interesuje. Sformułowanie problemów i hipotez upoważnia do wyodrębnienia zmiennych i wskaźników. Przykłady hipotez: . Nauczyciele akceptują wdrażaną obecnie reformę oświaty, ale jej założenia budzą wśród nich wiele niepokoju. Uważają, ze władze lokalne nie zapewniają wszystkim szkołom dobrej kondycji materialno- bytowej. 2. Proces demokratyzacji, autonomii i samorządności szkoły oceniają pozytywnie. Demokratyczna i autonomiczna szkoła ich zdaniem stwarza odpowiednie warunki dla przemian i rozwoju edukacji. Także i samorządność szkoły spełnia pomocną rolę w tworzeniu nowej rzeczywistości szkolnej Przykłady problemów Jak nauczyciele rozumieją założenia obecnej reformy szkolnictwa? 2. Co sądzą nauczyciele o autonomii, demokratyzacji i samorządności szkół i w czym się ona według nich przejawia? Zmienne zalezne: . Ocena założeń wdrażanej obecnie reformy edukacji. 2. Ocena procesu demokratyzacji, autonomii i samorządności szkół Zmienne niezalezne . Płeć. 2. Staż pracy w oświacie. 3. Wykształcenie. 4. Rodzaj szkoły, w której pracują badani nauczyciele Wskaźnik: poglądy nauczycieli w postaci ich opinii o przedmiotach oceny badanych zjawisk, na podstawie poszczególnych twierdzeń w skali pięciostopniowej.

Metody badawcze (S. Nowak) metody badawcze to przede wszystkim typowe i powtarzalne sposoby zbierania, opracowywania, analizy i interpretacji danych empirycznych (czyli poznawanych w drodze doświadczenia), służące do uzyskania maksymalnie uzasadnionych odpowiedzi na stawiane w nich pytania.

Rodzaje metod badawczych Metody przetwarzania materiałów Analiza i synteza Wyłączanie i włączanie cech Indukcja i dedukcja Ujęcia ilościowe i jakościowe Metody systematyzowania wyników Interpretowanie Wnioskowanie Dowodzenie Definiowanie Hipoteza Analiza polega na podzieleniu przedmiotu badania na części składowe i badaniu każdej części osobno Synteza – składanie, zestawienie, ujmowanie czegoś jako całości. Wyłączanie cech (abstrahowanie) – wyodrebnienie pewnych składników z jakiegoś zbioru i pozostawienie innych jego elementów. Włączanie cech zespalanie cech. Indukcja – od szczegółu do ogółu – wyciąganie wniosku z przesłanek Dedukcja – od ogółu do szczegółu – wnioskowanie zgodne z kierunkiem logiki. Ujęcia ilościowe – opierają się na statystyce Ujęcia jakościowe – uzupełniają ujęcia ilościowe, są bardziej subiektywne, np. głęboka znajomość opracowanego tematu i gruntowne przemyślenie uzyskanych zestawień. Interpretowanie – wyjaśnianie wyników. Wnioskowanie – proces polegający na wysunięciu nowej prawdy z wielu poznanych wcześniej prawd. Dowodzenie – wnioskowanie dedukcyjne – z wielu przesłanek wynika logiczny wniosek. Definiowanie – formułowanie użytych wyrazów, ich zakresu i treści, w celu ułatwienia myślenia i porozumiewania się. Definicja jest trafna, gdy ujmuje dany przedmiot czy pojęcie tak, aby można go było odróżnić od innych. Hipoteza – przypuszczenie, że badane zjawisko może kształtować się w określony sposób.

Analiza polega na podzieleniu przedmiotu badania na części składowe i badaniu każdej części osobno Synteza – składanie, zestawienie, ujmowanie czegoś jako całości. Wyłączanie cech (abstrahowanie) – wyodrębnienie pewnych składników z jakiegoś zbioru i pozostawienie innych jego elementów. Włączanie cech zespalanie cech. Indukcja – od szczegółu do ogółu – wyciąganie wniosku z przesłanek Dedukcja – od ogółu do szczegółu – wnioskowanie zgodne z kierunkiem logiki. Ujęcia ilościowe – opierają się na statystyce Ujęcia jakościowe – uzupełniają ujęcia ilościowe, są bardziej subiektywne, np. głęboka znajomość opracowanego tematu i gruntowne przemyślenie uzyskanych zestawień. Interpretowanie – wyjaśnianie wyników. Wnioskowanie – proces polegający na wysunięciu nowej prawdy z wielu poznanych wcześniej prawd. Dowodzenie – wnioskowanie dedukcyjne – z wielu przesłanek wynika logiczny wniosek. Definiowanie – formułowanie użytych wyrazów, ich zakresu i treści, w celu ułatwienia myślenia i porozumiewania się. Definicja jest trafna, gdy ujmuje dany przedmiot czy pojęcie tak, aby można go było odróżnić od innych. Hipoteza – przypuszczenie, że badane zjawisko może kształtować się w określony sposób.

Układ treści pracy Wstęp Część teoretyczna Część szczegółowa Wnioski Bibliografia Aneksy

Elementy pracy dyplomowej 1 Założenia przyjęte przy podejmowaniu badań, Problem główny i problemy szczegółowe, Formułowanie hipotezy badawczej, Metody badawcze, Teren badań, Procedurę badań, Organizację procesu badawczego, Trudności w prowadzeniu badań, Tło badań, Źródła badań. Wstęp Cel pracy Przedmiot badań Zakres badań Metoda badań Układ konstrukcji pracy Wkład własny Część teoretyczna – omawia się proces tworzenia pracy Stosowaną terminologię, Literaturę, Stan badań, Wstęp pisze się po opracowaniu pozostałych części pracy (na końcu). Pisze się go bez podziału treści na punkty. Część teoretyczna jest wyodrębniona jako oddzielny rozdział i stanowi pierwszy numerowany rozdział pracy. Przedstawia się tutaj merytoryczne tło badań, dokonuje przeglądu literatury, metod, źródeł danych, stanu badań nad danym zjawiskiem (przedmiotem badań).

Elementy pracy dyplomowej 2 Część szczegółowa Prezentuje się tu materiały z badań, omawia wyniki w kontekście literatury. Może mieć jeden lub kilka rozdziałów. Na zakończenie umieszcza się krótkie podsumowanie (nie wnioski!) Wnioski Czy osiągnięto cel badania, Wyniki weryfikacji hipotezy badawczej, Ocenia się metodologię badań, Daje własne propozycje, Sposób wdrażania wyników, Propozycje dalszych badań W monografii pedagogicznej zamiast wniosku zamieszcza się podsumowanie.

Elementy pracy dyplomowej 3 Aneks Umieszcza się tu materiały potrzebne do uzasadnienia treści pracy: Tabele, wykazy, wzory narzędzi badawczych, kwestionariusze... Wzory dokumentów już wcześniej stosowanych, Zestawienia, wykazy, wydruki, Własne rysunki nie mieszczące się w pracy