Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Juan Pablo Concari Anzuola
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
MODUŁ VI Systemy zarządzania środowiskowego i ich wymagania (seria ISO 14000). Systemy zarządzania BHP (PN-N 18001, 18002, OHSAS). Integracja normatywnych.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Interpretacja p. 7.6 ISO 9001 Jacek Węglarczyk

Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna ISO
PROGRAM WYKŁADU WSTĘP ORGANIZACJA PRODUKCJI STEROWANIE PRODUKCJĄ
Audity Opracował: Tomasz Greber
Norma modelowa ISO 9001.
PROCES - baza systemu Jacek Węglarczyk.
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
ZASADY AUDITOWANIA PLANOWANIE AUDITU
PLANOWANIE w QMS zgodnym z ISO 9001 Jacek Węglarczyk.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
ROZWÓJ KONCEPCJI OCHRONY ŚRODOWISKA
Jarosław Kuchta Dokumentacja i Jakość Oprogramowania
Geneza norm ISO serii 9000 ISO 9000:2005 – Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia ISO 9001:2008 – Systemy zarządzania jakością. Wymagania.
Jednostka Certyfikująca UDT- CERT
Marek Bugdol Zarządzanie jakością w administracji
„Technologie mało- i bezodpadowe” „ISO 14000”
Adam Walicki - 30 września 2010
ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA
„Audit to systematyczny, niezależny i udokumentowany proces uzyskiwania dowodu z auditu oraz jego obiektywnej oceny w celu określenia stopnia spełnienia.
System zarządzania środowiskowego
Norma PN-EN ISO 9001 Wymagania.
AKREDYTACJA LABORATORIUM Czy warto
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Politechnika Łódzka Instytut Chemicznej Technologii Żywności
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zarządzanie środowiskowe
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Kompetencje techniczne laboratoriów badawczych
SYSTEM JAKOŚCI Audit wewnętrzny
opracowała: Dominika Jach-Adamczewska
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Niezbędne działania dostosowujące organizacje do planowanych zmian wynikających z nowej wersji normy ISO14001 Maciej Kostrzanowski - PFISO14000-INEM Polska.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Przewidywany harmonogram dostosowania do zmian akredytowanej certyfikacji wg ISO 14001:2015 Barbara Zengel Warszawa, r.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Audit wewnętrzny – proces oceny zgodności systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.
Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ wg ISO 9001 : 2000
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKOWEGO - wymagania normy ISO 14001:2004
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
System Zarządzania BHP
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Prowadzący: Władysław Feist - Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
Opracowała: Dominika Jach-Adamczewska luty/marzec 2016
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Prowadzący: Krzysztof Janicki, Auditor Wiodący PRS Certyfikacja
ISO 9001:2008 SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ w SP ZOZ WSPR w BIAŁYMSTOKU.
System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy według projektu normy ISO/DIS dr inż. Zofia Pawłowska.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Zapis prezentacji:

Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz ISO 14001 Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz

Zasady nadrzędne – podejście procesowe, ciągłe doskonalenie; „Środowisko pożyczamy od przyszłych pokoleń” Polityka środowiskowa Planowanie Wdrażanie i funkcjonowanie Sprawdzanie i działania korygujące Przegląd kierowany przez kierownictwo Ciągłe doskonalenie

Zastosowanie dla organizacji która: Pragnie wdrożyć, utrzymywać i doskonalić system zarządzania środowiskowego; Mieć pewność co do postępowania zgodnego z ustaloną polityką środowiskową; Wykazać tę zgodność innym; Dążyć do certyfikacji systemu przez organizację zewnętrzną; Sama określić i zadeklarować zgodność z wymaganiami normy PN-EN-ISO 14001;

Definicje Środowisko – otoczenie, w którym działa organizacja z uwzględnieniem powietrza, wody, ziemi, zasobów naturalnych, flory, fauny, ludzi i ich wzajemnych zależności Aspekt środowiskowy – element działań organizacji, jej wyrobów lub usług, który może wzajemnie oddziaływać ze środowiskiem Wpływ na środowisko – każda zmiana w środowisku, zarówno niekorzystna jak i korzystna

Definicje Zapobieganie zanieczyszczeniom – stosowanie procesów, sposobów postępowania, materiałów lub wyrobów, które przyczyniają się do uniknięcia, zredukowania lub nadzorowania zanieczyszczeń, co może obejmować: recykling, przetwarzanie, zmiany procesu, mechanizmy nadzorowania, efektywne wykorzystanie środków i materiałów zastępczych;

Polityka środowiskowa Sygnowana przez kierownictwo, przyjmujące odpowiedzialność za jej realizację; Odpowiednia do charakteru, skali oraz wpływów działań, wyrobów lub usług na środowisko; Zawiera zobowiązanie do ciągłego doskonalenia oraz zapobiegania zanieczyszczeniom; Zawiera zobowiązanie do spełniania wymagań ustaw i przepisów prawnych dotyczących środowiska; Stanowi ramy do ustalenia i przeglądu celów oraz zadań środowiskowych; Jest udokumentowana, wdrożona i utrzymywana oraz zakomunikowana wszystkim zatrudnionym i zrozumiała Jest publicznie dostępna;

Planowanie – Aspekty środowiskowe Ustanowienie procedury identyfikacji; Utrzymywanie procedury identyfikacji; Stała aktualizacja informacji; Pod uwagę brane są aspekty które można nadzorować i na które można wpływać;

Cele i zadania Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać udokumentowane cele i zadania środowiskowe dla każdej służby i szczebla wewnątrz organizacji; Organizacja powinna uwzględniać wymagania prawne i inne znaczące aspekty środowiskowe, opcje technologiczne, wymagania finansowe i operacyjne;

Program zarządzania środowiskowego Organizacja ustanawia i utrzymuje program osiągania celów i zadań Obejmują one: Przydzielenie każdej służbie i szczeblowi odpowiedzialności za osiągnięcie celów i zadań Środki oraz terminy, w których maja one być osiągnięte

Struktura i odpowiedzialność Zadania, odpowiedzialność i uprawnienia powinny być określone, udokumentowane i zakomunikowane; Kierownictwo powinno zapewnić środki – zasoby ludzkie, specjalistyczne umiejętności, technologię i zasoby finansowe; Kierownictwo wyznacza przedstawiciela który zapewnia zgodność z normą i przedstawia kierownictwu sprawozdania w celu dokonania przeglądu ( podstawa doskonalenia)

Szkolenie, świadomość i kompetencje Organizacja identyfikuje potrzeby szkoleniowe i wymaga od pracowników odpowiedniego przeszkolenia jeśli ich praca ma wpływ na środowisko; Organizacja powinna ustanowić procedury w celu uświadomienia pracownikom ich wpływu na środowisko oraz ich zadań i odpowiedzialności w osiąganiu zgodności działania z polityką środowiskową; Pracownicy powinni być kompetentni dzięki odpowiedniemu wykształceniu, szkoleniu lub doświadczeniu

Dokumentacja W formie zapisu na papierze lub elektronicznej Zawiera informacje o podstawowych elementach systemu zarządzania i ich oddziaływania Organizacja ustanawia i utrzymuje procedury nadzoru dokumentów Umożliwia ich lokalizacje Poddaje okresowym przeglądom i nowelizuje Aktualna wersja jest dostępna we wszystkich miejscach odpowiednich dla systemu a stare natychmiastowo usuwane z tych miejsc i zabezpieczona przed użyciem;

Dokumentacja! Czytelna Datowana ( z datami nowelizacji) Łatwa do identyfikacji Utrzymywana w uporządkowany sposób Przechowywana przez określony czas

Gotowość na wypadek awarii Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać procedury identyfikacji potencjalnych wypadków i sytuacji awaryjnych, reagowania na awarie oraz związane z nimi wpływów na środowisko; Organizacja powinna przeglądać i nowelizować procedury gotowości jeśli to niezbędne, w szcególności po zaistnieniu wypadków lub sytuacji awaryjnych

Monitorowanie i pomiary Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać udokumentowane procedury regularnego monitorowania i pomiarów kluczowych operacji i działań, które mogą mieć wpływ na środowisko Procedury te powinny obejmować zapisywanie informacji w celu możliwości śledzenia działań Wyposażenie do monitorowania powinno być wzorcowane i utrzymane w należytym stanie, a zapisy o tym odpowiednio przechowywane; Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać udokumentowaną procedurę oceny zgodności z przepisami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska

Zapisy Organizacja powinna ustanowić i utrzymywać procedury identyfikacji, utrzymywania i dysponowania zapisami środowiskowymi; Zapisy powinny być czytelne, możliwe do zidentyfikowania oraz powalające na prześledzenie działania, wyrobu czy usługi Przechowywane i utrzymywane aby były łatwo dostępne oraz zabezpieczone przed zniszczeniem; Powinny zawierać zapisy dotyczące szkoleń oraz wyniki auditów i przeglądów

Audit Organizacja ustanawia i utrzymuje program i procedury okresowych auditów Określa on czy system zarządzania środowiskowego jest zgodny z zaplanowanymi działaniami związanymi z zarządzaniem środ. I normy; Określa czy system jest właściwie wdrożony i utrzymywany; Dostarcza kierownictwu informacji na temat wyników auditów Procedury auditów powinny zawierać zakres auditu, częstotliwość i metodykę