Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinieneś wiedzieć o teatrze
Advertisements

Wykonawca ; Monika Bartoś
Co trzeba wiedzieć o teatrze?
My i przestrzeń publiczna
Karol Szymanowski Autorzy: Monika B. i Hubert M..
Karol Szymanowski.
SPECJALNOŚĆ ARTSTYCZNA
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Muzyka średniowiecza.
TEATR GRECKI Oprac. Anna Horodelska.
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
W teatrze starożytnej Grecji
Muzyka i jej gatunki.
Temat: Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu.(str )
Temat: (s. 111) Odrębność narodowa i kulturowa. Podręcznik: str
Prawo do udziału w życiu kulturowym
Magdalena Florek Warszawa
Georg fRiedrich Haendel
s. Wyspiański-człowiek teatru
Projekt pt. Dźwięki Europy zakładał poznawanie przez uczniów życia i muzyki wybitnych europejskich kompozytorów oraz tradycyjnej operetki hiszpańskiej.
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Muzyka ROZRYWKOWA AUTOR: EWA OŻÓG kl.V. 2012r..
Życie i twórczość Stanisława Moniuszko 2012rok- 140 rocznica śmierci
Muzyka romantyzmu Marek Follendorf.
Jacopo Peri – włoski śpiewak i kompozytor, pierwszy kierownik muzyczny na dworze Medyceuszy we Florencji. Jego opera – Dafne z 1598 roku otwiera w muzyce.
Happening, performance i teatr eksperymentalny
Dzieje amerykańskiego musicalu
Opracował Kevin Domin kl.II
TRAGICY GRECCY.
Muzyka klasyczna.
zasady dramaturgii starożytnej
METAL MUZYKA. Heavy metal (często nazywany po prostu metalem) jest podgatunkiem muzyki rockowej. Powstałym na przełomie lat 60. i 70. XX wieku, głównie.
TEATR Zuzanna Stasiak Klasa 5B.
K jak kujawiak, k jak kompozytor
TEATR Pracownicy teatru.
Słowniczek.
REFORMATORZY TEATRU Kamila B..
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
TEATR GRECKI.
Wolfgang Amadeusz Mozart
Teatr grecki.
Mazur z opery " Straszny Dwór„
Qulturalny cz. 2. Spotkanie z Krzysztofem Piskorskim 14 grudnia uczestnicy projektu Qulturalny Gimnazjalista udali się do Księgarni „Victoria”, mieszczącej.
ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE
TEATR GRECKI.
INNOWACJA WSPÓŁPRACA HARMONIA FRAJDA SOLIDNE PODSTAWY.
PRZEPYSZNA SZTUKA BAROKU
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Opera na przełomie wieków
TEATR ALTERNATYWNY zwany także: awangardowym, eksperymentalnym,
Projekt edukacyjny zrealizowany w grupie dzieci 4 letnich „Jedyneczki” w Miejskim Przedszkolu Nr 1 „Bajka w Szczytnie Projekt realizowany był w trzech.
AKDADEMIA MŁODEGO DJ’A
Muzyczne spotkanie z kompozytorem i wirtuozem Sandra Różanowska.
Epoka: Starożytność Początek: wiek Koniec: ……. wiek
„ Spotkania z muzyką ” Każdego miesiąca odbywają się w naszej szkole lekcje muzyki, które mają na celu wyrobienie i utrwalenie umiejętności słuchania i.
Dokumenty audiowizualne – warsztaty 2008 Dobór oznaczeń odpowiedzialności w opisie bibliograficznym filmu.
KLASYCYZM W MUZYCE. POJĘCIE KLASYCYZMU Klasycyzm – okres w rozwoju muzyki pomiędzy barokiem a romantyzmem. Trwał on umownie od roku 1750 do Stanowił.
Najwięksi kompozytorzy i ich dzieła.. Richard Wagner urodził się 22 maja 1813 w Lipsku jako Wilhelm Richard. Zmarł w Wenecji w 1883 roku. Został pochowany.
Krzysztof Penderecki. Krzysztof Eugeniusz Penderecki -ur. 23 listopada 1933 w Dębicy Współczesny polski kompozytor, dyrygent i pedagog muzyczny, Przedstawiciel.
Edukacja teatralna w podstawie programowej
Podkarpackie Stowarzyszenie Głuchych
Józef Haydn.
ROLA MUZYKI W FILMIE.
ROK STANISŁAWA WYSPIAŃSKIEGO
Teatr w Afryce, Afryka w teatrze Percepcja sztuki teatralnej
CZYM JEST DLA MNIE TEATR?
Zapis prezentacji:

Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego

Twórczość Ryszarda Wagnera Wagner niemal całkowicie skoncentrował się na teatrze muzycznym, inne jego utwory mają znaczenie marginalne. Najsłynniejsze dzieła sceniczne to: Tannhäuser Tetralogia Pierścień Nibelunga: Złoto Renu, Walkiria, Zygfryd i Zmierzch Bogów Tristan i Izolda Śpiewacy norymberscy Parsifal

Twórczość Ryszarda Wagnera Charakterystyczną cechą koncepcji dramatycznej Wagnera było współdziałanie wszystkich sztuk, głównie poezji, dramatu, sztuki teatralnej, plastyki i muzyki. Swoje poglądy dotyczące reformy opery zawarł w dziele pt. Opera i dramat. Zdaniem Wagnera w całej dotychczasowej twórczości operowej zbyt luźny był związek pomiędzy tekstem a muzyką.

Główne wytyczne reformy Wagnera tematyka dzieł scenicznych wykorzystuje narodowe źródła twórczości dramatycznej tj.: legendy, mity, fantastykę z różnymi akcesoriami, aż do magii włącznie; melodyka dzieła podkreśla nastrojowy charakter tekstu - to zadanie spełnia typ tzw. „nie kończącej się melodii”; brak podziału na „numery muzyczne” tj.: arie, duety, tercety, ensemble, chóry itp., każda scena powinna być jednolitą całością, zgodnie z prawdą dramatyczną;

Główne wytyczne reformy Wagnera zarówno tekst, jak i muzyka z nim zespolona pozostają w służbie akcji dramatycznej rozgrywającej się na scenie; w związku z tym i dramaturg-poeta i muzyk musi być równocześnie scenarzystą operowym; brak tradycyjnej uwertury i zamiast niej wprowadzenie krótkiego wstępu, który stwarza nastrój wprowadzający do mającego się odbyć dramatu;

Główne wytyczne reformy Wagnera głos traktowany jest na równi z instrumentem, stąd operowanie wszystkimi możliwymi rodzajami chóru: męskim, żeńskim, chłopięcym, mieszanym; orkiestra z roli akompaniatora przechodzi do roli głównego czynnika dramatycznego wyrazu, ponadto Wagner rozwija technikę poszczególnych instrumentów, ich możliwości wyrazowe, osiąga znakomite efekty ilustracyjne.

Motyw przewodni - leitmotif Wagner wprowadza tzw. motyw przewodni, pojawiający się, ilekroć kompozytor nawiązuje w tekście lub sytuacji scenicznej do odpowiedniej osoby lub wydarzenia, może również opisywać przedmioty (np. miecz czy pierścień) a także uczucia bądź pojęcia. Cwał Walkirii - 12 maja 1877 roku Wagner dyrygował wykonaniem Walkirii w Londynie. Na bis odegrał Cwał Walkirii – początek trzeciego, ostatniego aktu. Od tego czasu utwór stał się dziełem koncertowym.

Czas odtwarzania 33:00 – 39:00