TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Advertisements

ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
Psychologia Zarządzania
Teorie zarządzania dr Joanna Jasińska
Zajęcia 3 Mgr Iryna Bilousova
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Podstawy Pomocy Psychologicznej
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Motywacja Warszawa, Akademia Liderów Samorządowych”
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
RENE V. DAWIS, LLOYD. H. LOFQUIST, DAWID. J. WEISS
FUNKCJA PERSONALNA.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Wykład Motywacja.
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Motywacja.
Pozycja lidera – kierowanie
Techniki pracy z motywacją Zajęcia 4
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
SYLWETKA LIDERA.
Przedsiębiorczość bez tajemnic
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
AUTOMOTYWACJA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
MOTYWACJA.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Potrzeby i motywacja.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Człowiek jako istota społeczna
Pora na inspiracje? - Forum Młodych Bibliotekarzy jako bodziec do działań (opinie po 8 FMB w Olsztynie) Mgr Katarzyna Bikowska.
Założenie o racjonalności
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Wyznaczanie celów SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
IMAGE PRACOWNIKA BIUROWEGO I FIRMY czyli jak Cię widzą, tak Cię piszą
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Motywacja Instytut Nauk Administracyjnych Uniwersytet Wrocławski.
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Wstęp do zarządzania i marketingu
 Inscenizacja „Które podejście jest pożądane w XXI wieku?” PJWSTK 2015/16.
Teoria organizacji Wykład 1.
Motywacja © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Konflikty w organizacjach Pojęcie konflikt wywodzi się z łacińskiego - „confliktus”, co oznacza dosłownie „zderzenie”. Interpretuje się go także jako:
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Arkadiusz Król Grupa II a
Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna
Zachowania organizacyjne 2 i 3
Teorie i modele motywowania Motywowanie (pochodzi od łacińskiego słowa motivae), to „proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Określenie sposobów motywowania ludzi do pracy
Proces przewodzenia i kontrolowania
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Psychologia w zarządzaniu
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA Martyna Wielki Anna Wilaszek Paulina Wójcik gr.3B

MOTYWACJA Proces mający na celu wywołanie, ukierunkowywanie i podtrzymywanie określonych zachowań ludzi, dążący do realizacji określonych celów. „psychologiczny stan przyczyniający się do stopnia, w jakim człowiek się w coś angażuje, obejmuje ona czynniki, które powodują, wytyczają i podtrzymują zachowanie ludzkie zmierzające w określonym kierunku”. (J.A. Stoner, R. E.Freeman i D. R. Gilbert)

TEORIE I MODELE MOTYWOWANIA

Teoria naukowej szkoły organizacji Taylora zainspirowana stosunkami panującymi w feudalizmie motywowanie za pomocą środków przymusu (przymus fizyczny, psychiczny, administracyjny) zauważenie, że motywowanie poprzez przymus prowadzi do niechęci i wrogości pracowników próby traktowania pracownika jako równego partnera, odchodzenie od kar na rzecz nagród

Teoria Eltona Mayo pracownicy pracują lepiej jeśli kierownictwu zależy na ich dobrobycie, a nadzór poświęca im szczególną uwagę ludzi cenią sobie przynależność do grup nieformalnych tworzących się w organizacjach na zasadzie przyjaźni oraz współpracy człowiek to istota motywowaną potrzebami społecznymi, która pragnie takich stosunków w pracy, które przynoszą zadowolenie.

Teoria potrzeb Abrahama Maslowa „człowiek jest motywowany przez potrzeby, układające się w hierarchię według ich priorytetu lub intensywności i obejmujące bodźce pieniężne oraz społeczną akceptację.” twórca piramidy potrzeb i poglądu, że aby móc zaspokajać potrzeby wyższego rzędu, trzeba przede wszystkim zaspokoić potrzeby niższego rzędu.

Teoria ERG akronim angielskich słów Existence, Relatedness, Growth. oparta na poglądzie, że ludzie mogą odczuwać jednocześnie wiele różnych potrzeb, a odczuwanie ich ma charakter ciągły i dynamiczny. motywacja jest pragnieniem zaspokojenia potrzeb, które klasyfikuje w trzech grupach: potrzeby egzystencjalne potrzeby związków międzyludzkich potrzeby rozwoju, osobistej twórczości lub efektywności

Teoria X i Y oparta na założeniu, że istnieją dwa odmienne zbiory osobowości, do których można przyporządkować poszczególnych pracowników. Zbiór X: Człowiek leniwy, który nie lubi pracy i jej unika. Pracodawca musi go kontrolować, zmuszać, kierować nim i grozić karami. Pracownik X ma niewielkie ambicje, unika odpowiedzialności. Zbiór Y: Człowiek dla którego praca jest naturalną częścią życia, jest dla niego źródłem satysfakcji i motywacji do osiągania celów.

Dwuczynnikowa teoria F.Herzberga oparta na badaniach nad opisaniem postaw w pracy inżynierów i księgowych. Herzberg pytał pracowników kiedy czuli się dobrze, a kiedy źle w pracy i na tej podstawie opracował własną teorię motywacji, w której wyróżnił dwa czynniki - zewnętrzne (inaczej czynniki niezadowolenia lub higieny) tj. wynagrodzenie, warunki pracy oraz polityka firmy – pozytywna ocena tych czynników nie prowadzi do zadowolenia z pracy, a jedynie do braku niezadowolenia. - wewnętrzne (inaczej czynniki zadowolenia) tj. uznanie, osiągnięcia, awans – które wywołują rzeczywiste zadowolenie i motywują pracowników.

Inne teorie Teorie sprawiedliwości - opierające się na założeniu, że w motywacji najważniejsze jest przekonanie pracownika o słuszności nagród i kar. Teorie oczekiwań – teorie zakładające, że ludzie w zależności od korzyści których oczekują wybierają określone zachowania, aby te korzyści uzyskać.

Teorie wzmocnienia – teorie zakładające, że ludzie mają skłonność do powtarzania zachowań, które w przeszłości przyniosły im pozytywne skutki, a unikają zachowań o skutkach negatywnych.

Teorie celów – teorie zakładające, że najważniejsze dla człowieka jest wyznaczenie celu działania. Proces wyznaczania celów opisuje się w czterech fazach: ustalenie wzorca, który chce się osiągnąć ocena, czy osiągnięcie wzorca jest możliwe ocena, czy wzorzec jest zgodny z celami osobistymi przyjęcie wzorca, wyznaczenie celu i zachowanie zmierzające do jego osiągnięcia

Bibliografia Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami” PWN Warszawa 2000 Z.Jasiński „Motywowanie w przedsiębiorstwie : uwalnianie ludzkiej produktywności”, Placet Warszawa 1998 L.Korzeniowski „Menedżment.Podstawy zarządzania” EAS Kraków 2005 J.Reykowski „Z zagadnień psychologii motywacji” WSIP Warszawa 1977 Robbins, DeCenzo „Podstawy zarządzania” PWN Warszawa 2002 J. A. F. Stoner, R. E. Freeman, D. R. Gilbert, Jr., „Kierowanie” PWE Warszawa 1997