Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Monitory i systemy graficzne
Advertisements

Grafika Wektorowa Bitmapowa.
URZĄDZENIA PERYFERYJNE - WEJŚCIA
Informacji Geograficznej
Popularne formaty grafiki
Rozdzielczość obrazu bitowego
Kompresja danych.
Multimedia, prezentacje, wideo, dokumenty elektroniczne
dotyczące plików graficznych
Obróbka konwencjonalnych zdjęć RTG
Porównanie sposobów opisu obrazu
Różnice pomiędzy formatem GIF a JPG
Agata Józefowicz Gimnazjum w Skórzewie
Wizualizacje molekularne
Rodzaje plików graficznych.
I Grafika wektorowa.
Grafika wektorowa i bitmapa
Grafika komputerowa rastrowa i wektorowa - porównanie
Podstawowe pojęcia i problemy związane z przetwarzaniem plików graficznych.
Temat: Grafika komputerowa.
EDYTOR GRAFIKI RODZAJE GRAFIKI
Witamy Was serdecznie na zajęciach Wszechnicy Porannej
Grafika Komputerowa - Definicje
Typy kompresji. Kompresja plików graficznych.
System generowania wzorów matematycznych MathML
Porównanie grafiki rastrowej i wektorowej
Budowa komputera.
GRAFIKA KOMPUTEROWA Co mamy z reklamy?
GRAFIKA W REKLAMIE.
Grafika wektorowa.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Formaty zdjęć.
GRAFIKA WEKTOROWA I RASTROWA
EDYTOR GRAFIKI "PAINT" Prezentacja ma na celu zapoznanie uczniów z podstawowymi funkcjami edytora grafiki Paint.
Grafika Rastrowa.
Skalowalność … Obiekty na rysunkach wektorowych możemy dowolnie powiększać bez utraty jakości – nie pojawia się tutaj efekt rozmytych pikseli, a linie.
Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować,
Otwórz sobie drzwi do kariery!
Monika Majewska-Dziuba Marcin Czarnota
Wstęp do grafiki komputerowej
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Opracował: Paweł Staszczuk Temat: Skanowanie i montaż obrazu Rozdział IX Przetwarzanie plików graficznych i multimedialnych.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Informatyka +.
Obiekty w edytorze tekstu
Grafika rastrowa - parametry
TEMAT : Kompresja i Archiwizacja danych Informatyka Zakres rozszerzony
Grafika na stronie internetowej
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa – Grafika wektorowa i rastrowa
GRAFIKA RASTROWA DALEJ. Podział grafiki komputerowej ze względu na sposób powstawania obrazu: GRAFIKA WEKTOROWA GRAFIKA KOMPUTEROWA GRAFIKA RASTROWA.
MARCIN WOJNOWSKI KOMPRESJA I DEKOMPRESJA PLIKÓW. KOMPRESJA Kodowanie danych w taki sposób, aby zajmowały najmniej miejsca na dysku. Najbardziej znanymi.
Wprowadzenie do Corel PHOTO-PAINT koniec Multimedia i grafika komputerowa.
Grafika komputerowa. Cele lekcji Jak powstaje obraz na ekranie monitora? Modele barw Typy grafiki komputerowej Zastosowanie grafiki komputerowej Pliki.
Trakt Królewsko-Cesarski w Poznaniu, Digitalizacja, 5-6 września 2006, Chalin Problemy techniczno-organizacyjne digitalizacji Jakub Bajer Biblioteka Główna.
Grafika komputerowa.
Grafika komputerowa Wykonał: Grzegorz Małek. Rodzaje grafiki komputerowej: Grafika wektorowa – w tym przypadku nazwa może być nieco myląca, ponieważ obrazy.
Rodzaje grafiki komputerowej. Lekcja 5. Spis treści Rodzaje grafiki komputerowej. Format graficzny, piksel, raster. Modele barwne zapisu plików graficznych.
Grafika Komputerowa. Dział informatyki zajmujący się przedstawianiem tego, co rzeczywiste bądź wymyślone za pośrednictwem komputera – czyli rysunki i.
Grafika wektorowa Konrad Janiszewski, kl. 2 . Co to jest? jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą.
Grafika : Wektorowa i Rastrowa
Informatyka Zakres rozszerzony GRAFIKA KOMPUTEROWA
Dokument komputerowy w edytorze grafiki – tworzenie i zapisywanie
Grafika rastrowa i wektorowa
Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.
Grafika wektorowa i rastrowa,oraz modele barw w grafice komputerowej.
 jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych lub brył geometrycznych, umiejscowionych.
Wiktoria Dobrowolska. Grafika komputerowa - dział informatyki zajmujący się wykorzystaniem komputerów do generowania obrazów oraz wizualizacją rzeczywistych.
Kompresja danych.
Zapis prezentacji:

Grafika komputerowa Jest to dziedzina rozwijająca się niezwykle dynamicznie, a jednocześnie wymagająca znacznej mocy obliczeniowej. Łatwo możemy to zaobserwować, śledząc rynek kart i akceleratorów graficznych.

Grafika komputerowa to dział informatyki zajmujący się tworzeniem obrazów obiektów rzeczywistych  i wyimaginowanych, za pomocą komputera.

Rodzaje grafiki komputerowej Istnieje kilka rodzajów grafiki komputerowej. Najczęściej rozróżniamy trzy jej rodzaje: grafika rastrowa lub bitmapowa grafika wektorowa grafika trójwymiarowa

Grafika rastrowa Grafika rastrowa (nazywana także bitmapową) składa się z pojedynczych pikseli tworzących dwuwymiarowy raster (siatkę). Każdy piksel może posiadać niezależnie określony kolor. Jakość obrazu definiowana jest przez jego rozdzielczość (liczbę pikseli na cal lub cm) oraz głębię kolorów (liczbę bitów danych określających kolor piksela.

Każdy piksel a właściwie informacja o jego kolorze może zostać zapisana za pomocą określonej liczby bitów; wartość 1 oznacza czerń lub kolor, wartość 0 biel (brak koloru). W zależności od liczby kolorów jakie możemy wykorzystać w mapie bitowej, rozróżniamy mapy: 1-bitowe, 8-bitowe, 16-bitowe, 24-bitowe i 32-bitowe.Mapy 1-bitowe to mapy czarno-białe, natomiast w mapach 8-bitowych (28) na jeden piksel przypada 256 kolorów, w 16-bitowych (216) 65 536 kolorów, w 24-bitowych (224) 16777216 kolorów itd.

Wady grafiki rastrowej Podstawową wadą grafiki rastrowej jest olbrzymia ilość pamięci, jaka jest wymagana do reprezentacji obrazu. Wyraża się ona wzorem: Wielkosc_pliku = ilość pikseli w pionie* ilość pikseli w poziomie* ilość kolorów

Wady grafiki rastrowej W celu ograniczenia ilości miejsca zajmowanego przez bitmapy można je poddać kompresji. Wyróżniamy metody kompresji bezstratnej (np. LZW) oraz stratnej (np. JPEG).

Wady grafiki rastrowej Kolejną wadą tej grafiki są problemy ze skalowaniem obrazów. Ich skalowanie wymaga nie tylko przeliczania wszystkich punktów obrazu, ale wiąże się także z utratą jakości.

Dlaczego grafika rastrowa? Ten rodzaj grafiki jest jednak powszechnie stosowany, gdyż jest wykorzystywany do reprezentacji obrazu na monitorze komputerowym, otrzymujemy go w wyniku działania skanerów i aparatów fotograficznych.

Rozszerzenie nazwy plików Najpopularniejsze formaty opisujące grafikę rastrową Format Rozszerzenie nazwy plików Wady Zalety Zastosowania TIFF .tif Duży rozmiar pliku Zawiera dużo informacji dodatkowych, najwierniejsze przeniesienie barw Grafika dla potrzeb DTP BMP .bmp Duży rozmiar pliku, nie zawiera pewnych informacji Obsługiwany przez prawie wszystkie programy Prosta grafika, tapety, ikony JPEG .jpg .jpe .jpeg Utrata jakości w porównaniu z oryginałem Bardzo mały rozmiar Przesyłanie grafiki, strony WWW, kolekcje grafiki GIF .gif W jednym obrazie może być tylko 256 różnych barw Niewielki rozmiar, dodatkowe funkcje – przezroczyste tło, animacje Strony internetowe

Grafika wektorowa W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, grafika wektorowa do opisu obrazu nie używa pikseli, lecz, tzw. prymitywów. Do prymitywów zaliczamy punkty, linie, łuki, krzywe, wielokąty i inne proste kształty geometryczne. Dzięki temu, zamiast tworzyć dużą bitmapę np. prostą, możemy po prostu określić początek i koniec prostej

Zalety grafiki wektorowej Taki sposób definiowania obrazu znacznie redukuje ilość miejsca zajmowanego przez grafikę, a także ułatwia jej przeskalowanie. Powiększenie lub pomniejszenie obrazu związane jest tylko z prostymi operacjami przeliczenia punktów końcowych prymitywów, bez konieczności przeliczenia pozycji wszystkich punktów wchodzących w ich skład. Co więcej, operacje te nie wiążą się z utratą jakości obrazu

Wady grafiki wektorowej Niestety nie wszystkie obrazy warto zapisywać w formie wektorowej. Opis bardzo złożonych obrazów, składających się z milionów prymitywów mógłby zająć więcej miejsca niż analogiczna reprezentacja rastrowa. Drugą wadą jest fakt, że nie może ona zostać bezpośrednio wyświetlona na ekranie monitora. Komputer przed wyświetleniem musi zamienić jej postać wektorową na rastrową – proces ten nazywa się renderingiem i dla złożonych grafik wektorowych może być bardzo czasochłonny.

Najpopularniejsze formaty grafiki wektorowej Format WMF – format stworzony przez firmę Microsoft, umożliwiają przenoszenie grafiki wektorowej i rastrowej pomiędzy aplikacjami. Format EPS – format opisujący wysokiej jakości grafikę wektorową i rastrową. Powszechnie wykorzystywany do przesyłania danych do graficznych urządzeń drukujących

Grafika trójwymiarowa Służy do przedstawiania obiektów przestrzennych oraz ich prezentacji (rzutowania) na płaskim ekranie monitora. Grafika ta jest najbardziej skomplikowana oraz wymaga dużej mocy obliczeniowej komputera. Wykorzystuje się ją w niektórych grach komputerowych i przy tworzeniu efektów specjalnych do filmów