w pracy nauczyciela i bibliotekarza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Dekalog dla rodziców dzieci dyslektycznych
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Iwona Jeziorska Ośrodek Terapii w Środowisku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Dzieciństwo jest snem rozumu
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
PEDAGOG SZKOLNY.
PUBLICZNEJ BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNEJ RODN „WOM” W CZĘSTOCHOWIE
DRAMA A TEATR PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Wyrabia nowe spojrzenie na świat Daje wzory do myślenia Człowiek wie więcej o świecie i o innych ludziach Ma udział w rozwoju osobowości Chroni przed.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
placówka przyjazna uczniom
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

w pracy nauczyciela i bibliotekarza Biblioterapia w pracy nauczyciela i bibliotekarza Oprac. Elżbieta Gromadzka Biblioteka PWSH w Gdyni

„Na początku było słowo"... Czy słowo może leczyć? „Na początku było słowo"... głosi Ewangelia. Książka może łagodzić niepożądane stany psychiczne jak lęk, nuda czy osamotnienie, apatia czy zobojętnienie, a także wyzwalać zachowania pożądane – radość, odprężenie…

Co proponuje biblioterapia? W starożytnej aleksandryjskiej bibliotece widniały słowa: „Lekarstwo na umysł". W 1272 r roku w szpitalu Al-Mansur w Kairze stosowano czytanie Koranu w ramach terapii. W Europie XVIII wieku włączono pobożne teksty do programów leczenia psychicznie chorych. Legenda głosi, że Szeherezada wyleczyła sułtana poprzez opowiadania, którymi karmiła uszy władcy przez 1000 dni.

Biblioterapia – co to jest? Biblioterapia opiera się na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. Podstawy biblioterapii stworzył N.A.Rubakin, który od 1919 r. w Instytucie Bibliopsychologii w Lozannie zapoczątkował badania nad reakcjami indywidualnych czytelników.

Biblioterapia – co to jest? Biblioterapia (wg Ireny Boreckiej) jest działaniem terapeutycznym opierającym się o zastosowanie materiałów czytelniczych, rozumianych jako środek wspierający proces terapeutyczny, jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocy w rozwiązywaniu osobistych problemów danej osoby przez ukierunkowane czytanie. .

Biblioterapia – co to jest? Rodzaje biblioterapii: instytucjonalna kliniczna wychowawcza (wychowawczo-humanistyczna albo rozwojowa)

Biblioterapia kliniczna Leczenie zaburzeń Uczestnicy – ludzie chorzy: pacjenci szpitali i laboratoriów pacjenci nie akceptujący swego stanu zdrowia

Biblioterapia wychowawcza Ludzie zdrowi, mający kłopoty „życiowe”

Biblioterapia – skąd się wzięła? Działania terapeutyczne, które wyrosły z intuicji i doświadczeń: lekarzy psychologów terapeutów zajęciowych bibliotekarzy

Biblioterapia – dla kogo? Uczestnikami biblioterapii mogą być: ludzie chorzy (biblioterapia kliniczna) ludzie zdrowi ale z problemami życiowymi (samotność, odrzucenie, bezdomność...) dzieci i młodzież z problemami w nauce, z zachowaniem, z kontaktami społecznymi...

Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kręgu biblioterapii Biblioterapia wychowawcza adresowana do dzieci i młodzieży z problemami... dzieci i młodzież niepełnosprawne fizycznie dzieci i młodzież niedostosowane społecznie, sprawiająca trudności wychowawcze.

Dzieci i młodzież niepełnosprawne fizycznie Biblioterapia jako uzupełnienie procesu rehabilitacji: Wspieranie dziecka niepełnosprawnego w procesie akceptacji siebie jako osoby niepełnosprawnej; Łagodzenie napięć psychicznych związanych z ułomnością; Integracja ze środowiskiem (klasą) i uwrażliwienie na problemy osób niepełnosprawnych.

Dzieci niesłyszące i niedosłyszące Dla prawidłowego rozwoju osób niesłyszących lub z niedosłuchem konieczne jest włączenie się do społeczności osób czytających; Rozwój zainteresowań czytelniczych może przyczynić się do pełnej rewalidacji, przy pomocy nowej formy książki; Biblioterapeuta znający język migowy i rozumiejący specyfikę kontaktów werbalnych pomiędzy słyszącymi i niesłyszącymi.

Dzieci niedowidzące Dwa modele postępowania: Model postępowania dla osób zagrożonych utratą wzroku; Model zmierzający do kształtowania właściwych postaw wobec siebie jako osoby niepełnosprawnej. Literatura może być źródłem wiedzy o ludziach z podobnymi problemami; Literatura może być źródłem wiedzy o świecie.

Dzieci i młodzież niedostosowane społecznie

Biblioterapia – jak? CZYTANIE POWINNO SIĘ DZIECKU ZAWSZE KOJARZYĆ Z RADOŚCIĄ, NIGDY Z PRZYMUSEM, KARĄ CZY NUDĄ

Biblioterapia – jak? Swoboda uczestnictwa, Uwzględnienie potrzeb, problemów i preferencji członków grupy, Dostosowanie środków terapeutycznych do możliwości percepcyjnych i fizycznych poszczególnych uczestników grupy, Uwzględnienie i akceptowanie poziomu „gotowości uczestnictwa” poszczególnych członków grupy, Dostosowanie poziomu i tempa zajęć terapeutycznych do psychicznych i fizycznych możliwości uczestników, Włączenie do programów biblioterapeutycznych zajęć muzykoterapeutycznych i arteterapeutycznych oraz elementów innych terapii wspomagających proces powrotu do zdrowia.

Biblioterapia – jak? Różne funkcje książki w procesie wychowawczym: Materiały pobudzające to książki o tematyce awanturniczo-przygodowej, wojenne, podróżnicze i popularnonaukowe; Materiały uspakajające, do których zalicza się książki przygodowe, tzw. młodzieżowe, fantazy, literaturę humorystyczną; Materiały refleksyjne czyli powieści obyczajowe, biograficzne, romanse, psychologiczne i socjologiczne.

Biblioterapeuta – kto? Kierowanie procesem biblioterapii wymaga od nauczyciela dobrego przygotowania fachowego oraz pewnych wrodzonych predyspozycji. Biblioterapeuta – osoba wzbudzająca zaufanie, cierpliwa i tolerancyjna.

Biblioterapia – gdzie? W każdym miejscu w szkole, na każdej lekcji ale też w bibliotece, ponieważ: „biblioteka szkolna jest jedyną biblioteką, z którą człowiek w ciągu swojego życia musi się zetknąć. (…) Nie wolno przy tym lekceważyć najbardziej błahej nawet przyczyny obecności ucznia w bibliotece, gdyż każde, choćby minimalne zainteresowanie można wykorzystać.” (I. Borecka) Również w plenerze, na wycieczce... wykorzystując dodatkowe walory terapeutyczne obcowania z przyrodą.

Biblioterapia w szkole podstawowej

Biblioterapia w gimnazjum

Biblioterapia – czy warto? Interdyscyplinarny i uniwersalny charakter biblioterapii polega na współdziałaniu z: baśnioterapią i bajkoterapią, muzykoterapią, Arteterapią, dramą pedagogiczną, pedagogiką zabawy. Czyli z każdym kto chce pomóc dzieciom bezpiecznie i pogodnie przejść przez trudy dzieciństwa: nauczycielami wszystkich przedmiotów, pedagogami, bibliotekarzami, terapeutami, logopedami, rodzicami, babciami...

Biblioterapia – czy to trudne? NIKT NIE RODZI SIĘ CZYTELNIKIEM, CZYTELNIKA TRZEBA WYCHOWAĆ, CODZIENNIE CZYTAJĄC DZIECKU DLA PRZYJEMNOŚCI.