Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci „Filozofik”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rodzina Bogiem silna….
Advertisements

Adam Miratyński Towaroznawsto 1021b.
Jak weryfikować informacje
PRAWA UCZNIA W SZKOLE WYNIKAJĄCE Z PRAW CZŁOWIEKA
JAN PAWEŁ II
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
„Nie ma dzieci – są ludzie”
Rozeznanie duchowe Czy to natchnienie, pomysł, plan,
Czym jest ZAPOMNIENIE:
Porady dla Twojego życia:
Nie zostawiajmy świata takim, jakim jest
Autorzy: Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 118
Idee Janusza Korczaka w naszej szkole – w szkole XXI wieku
Co mówią dzieci o.... MIŁOŚCI.
MIŁOŚĆ W EPOCE ROMANTYZMU…
Życzę Ci, abyś odnalazła: w ciszy swoje myśli i marzenia, w bliskich Ci osobach siłę i piękno stworzenia, w otaczającym świecie radość istnienia, w kolorach,
fragmenty wywiadu przeprowadzonego w marcu 2010 roku z mieszkańcami miasta.
Niniejsza TANTRA pochodzi z Indii.
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
Każdy może ŚWIĘTYM być! TY również! Czy chcesz?.
Coś dla ducha… „Istnieją dwa cele , do których należy dążyć w życiu: pierwszy- osiągnąć to czego się pragnie, drugi – cieszyć się tym.”
a) redaktora naczelnego, którego zadaniem było m.in. przydzielanie zadań poszczególnym redaktorom, b) redaktorów odpowiedzialnych za napisanie artykułów,
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Rozmyślanie przy porannej mgle ….
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Szkolne koło PCK.
Co o miłości mówią nieletni....
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
ŚWIĄTECZNE TARGI TIK Szkoła z klasą 2.0
Młodzi dla Cekowa Projekt na Sejm Dzieci i Młodzieży
My kobiety ….
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
„Co najbardziej dziwi Cię w ludziach?..."
Materiał pochodzi ze strony
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Skarbiec serdecznych życzeń.
Poświęć chwilkę swego zabieganego życia na kilka myśli
Może coś się zmieni, gdy spróbujemy to zrozumieć…
KOCHAJ TAK JAKBY CIEBIE JESZCZE NIKT NIGDY NIE SKRZYWDZIŁ!!!
XVIII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży „Szkoła demokracji” Moderatorzy: Adrianna Moraczewska; Viktoria Brzeska.
WSZYSTKIE KOLORY ŚWIATA Projekt Edukacyjny UNICEF
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Samorząd Uczniowski.
DLA CIEBIE Myśli me , Serce Me Wszystkim jesteś Ty W mej głowie pejzaż gdy byliśmy razem ja i Ty.
Szczęście to…..
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Logia Jezusa – w głąb Ewangelii Świętego Mateusza
Większość z nas chciałoby,
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
Jesteś cenny!.
Music: Nightengale Serenade Friendship BouquetBukiet przyjaźni.
Bóg Czy kiedykolwiek miałeś pragnienie zrobienia czegoś szczególnego dla kogoś, kogo kochasz?
NASZA HISTORIA…. DLA CIEBIE Kiedy na mnie patrzysz cała drżę Serce bije mi jak oszalałe Kiedy mnie dotykasz chcę, Aby trwało to wiecznie Kiedy mnie całujesz.
Lekcja 12 na 18 czerwca 2016 r.. „Bo ona, wylawszy ten olejek na moje ciało, uczyniła to na mój pogrzeb” (Mateusz 26:12) Na krótko przed swoją śmiercią.
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
Pociąg “życie” Jakiś czas temu przeczytałem książkę,
Spotkanie ze Słowem Mt 5, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
Janusz Korczak.
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
o których prawdopodobnie nie wiesz lub nie myślisz:
JAKIE WARTOŚCI SĄ WAŻNE WARTO SOBIE PRZYPOMNIEĆ 
Opracowała: Ewa Wierzba Gimnazjum im
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Zapis prezentacji:

Mazowiecka Filozoficzna Gazeta Dzieci „Filozofik” Jest to gazeta tworzona przez dzieci, które uczestniczą w lekcjach dociekań filozoficznych. Wydawana jest pod patronatem Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis” już od 10 lat. Pierwszy numer powstał w 2004 roku. Był poświęcony tematowi : „Sport”. Idea gazety nawiązuje do pedagogiki Janusza Korczaka i jego „Przeglądu Dziecięcego”, w którym zamieszczał teksty i artykuły dzieci z całej Polski. Był on lekarzem, kierownikiem sierocińców, w których ustanowił trybunał dziecięcy, rozstrzygający wszelkie spory. Propagował ideę dialogu, podmiotowego traktowania dziecka, poszanowania jego poglądów i myśli. Zwracał uwagę na to, że dzieci potrafią być odpowiedzialne i są same w stanie stworzyć gazetę, gdzie są zebrane ich myśli.

Geneza „Filozofik” jest również młodszym bratem Europejskiej Gazety Dzieci „100”, którą redagowały dzieci z 10 państw europejskich, w tym z paru polskich szkół ,w latach 1997 – 2003. Tematy gazet wymyślały one same, były też autorami tekstów i rysunków. Koordynatorem projektu był holenderski filozof i pedagog Berrie Heesen. Powstały wówczas między innymi numery „100” poświęcone takim tematom jak: „ Edukacja”, „Przeludnienie” „Czas” „Klonowanie”.

Niektóre numery Europejskiej Gazety Filozoficznej „100” „100” - to jeden z artykułów w kodeksie Janusza Korczaka, stwierdzający, że dziecko popełniło czyn, o który się je oskarża i sąd nie udziela mu przebaczenia.

„Sport” „Tolerancja” „Śmierć” „Miłość” „Moda” „Koniec świata” Tematy „ Filozofika” „Koniec świata” „Kultura” „Uczucia” „Pieniądze” „Myślenie” „Sport” „Tolerancja” „Śmierć” „Miłość” „Moda”

Nr 1 „ Sport” „ Sport to podejmowanie wyzwań. Wyzwania mogą nieść dobre i złe rezultaty. Gdybyś wyzwań nie podejmował, to do niczego byś nie doszedł.” Mateusz, kl. 3 „ Sport jest dla mnie tym, czym amunicja dla pistoletu, tym, czym banan dla małpy, tym, czym szóstka dla ucznia.” Krystian, kl. 4

Nr 2 „Tolerancja”

Nr 3 „Śmierć” „Śmierć to tęsknota.” Ala, kl.0 „Dzwonek na wieczny sen.” Filip,kl.4 „Nie umiera życie, bo się odradza Nie umiera dusza, bo zostaje na zawsze. Nie umiera miłość, bo zawsze ktoś kogoś kocha. Nie umiera śmierć, bo ciągle coś ginie. Nie umiera to, co się nie urodziło.” Justyna,kl.4

Nr 4 „Miłość” „ Miłość ciągle się toczy...” Mateusz, kl.2 „Jak komuś umrze bliska osoba, nadal ją kochamy,ale w tej miłości jest smutek” Ignacy, kl.2 „Miłość jest delikatna,łatwo ją zaniedbać” Krzysztof, kl.4 g”

Nr 5 „Moda” „Kto zbyt wiele uwagi przywiązuje do mody, nie ma czasu na ubieranie duszy.” Iga, kl. 4 „Moda pozwala założyć coś,czego wcześniej nikt by nigdy nie założył.” Ania, kl.5 „Czy piękno jest w modzie ważne?” Zuzia, kl.3 „Czy tańcem można wyrazić modę?” Maria, kl.3

Nr 6 „Koniec świata” „Na końcu świata Jest coś takiego Coś pięknego, niepowtarzalnego Nie da się zobaczyć tego Ale wyczuć można Coś ślicznego Coś z serca płynące Które jest gorące.” Konstancja, kl. 3 „Czy kosmos stanie się naszym światem?” kl.4

Nr 7 „Kultura” „Moim zdaniem kultura jest zależna od natury i na odwrót.” Jan Marcin, kl.6 „Kultur na świecie jest sto, A może nawet więcej... Wybieraj, bierz co chcesz W swoje ręce! Ty to Ty!” Zuzia,kl.5 „Myślę, że w każdej szkole każda klasa ma swoją kulturę.” Monika, kl.5 „Nie wszystko, co jest piękne jest kulturą...” Maciek, kl.5

Nr 8 „Uczucia” Uczucia są jak: „ Pociągi, bo wiecznie się spóźniają.” Jeremi, kl.1 „ Firanka – zasłaniają świat.” Wojtek i Maciek, kl. 1 „Żywioły: jedno gasi drugie.” Natan, kl. 2 „Dziecko – ciągle się rozwijają.” Julia, kl. 4 „Wiatr – mogą być ciepłe, przyjemne, ale także porywiste i zimne.” Gabrysia, kl. 5

Nr 9 „Pieniądze” „Pieniądze szczęścia nie dają – lecz każdy to chce sprawdzić osobiście.” Stefan, kl.5 „Ludzie za bardzo przejmują się losem swoich pieniędzy.” Małgosia kl. 3 „Ludzie bogaci pływają w pieniądzach. Oni zastępują naturę pieniędzmi.” Kajetan, kl. 2

Nr 10 „Myślenie” „Myśli są jak motyle, możemy je trzymać w zamknięciu lub wypuścić na wolność.” Helena, kl. 4 „Świat się zmienia, bo ludzie myślą.” Aviel, kl. 4 „ Siedzi zamyślona kobieta, uśmiecha się pięknie – słyszy swoje myśli.” Alicja, kl. 4

Obrady Redakcji Dziecięcej Z każdej szkoły, która uczestniczy w tworzeniu gazety wyłaniana jest w demokratycznym głosowaniu Redakcja Dziecięca, mająca za zadanie wybrać najlepsze jej zdaniem prace z danej szkoły. Później redaktorzy zbierają się w jednej ze szkół biorących udział w projekcie i uczestniczą w obradach międzyszkolnych. Obradom towarzyszy gorąca atmosfera dyskusji, w czasie której uczniowie podejmują decyzje, które prace zamieścić. Uczą się argumentować swoje zdanie, słuchać uważnie innych. Wybierają też numer następnego numeru gazety. Końcowym etapem są obrady zespołu nauczycieli, którzy dokonują ostatecznej redakcji gazety.

Redakcja Dziecięca

Fragmenty różnych numerów „Filozofika”

Obecnie jest w przygotowaniu Nr 11 Temat: CZAS

Prezentację przygotowała Martyna Siemaszko Członek Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis” Nauczyciel W Szkole Podstawowej nr 42 Z Oddziałami Integracyjnymi W Warszawie