SEMINARIUM ROCZNE 2013/14.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Efekty relatywistyczne w procesach z udziałem trzech nukleonów
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Absolwent PW staje się użytkownikiem samodzielnym języka obcego: 1.potrafi sprawnie komunikować się w sprawach ogólnych i zawodowych 2.posiada umiejętność
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
STRES – TO BRZMI GROŹNIE
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Zatrudnienie w Polsce w 2005
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
"Było to dosłownie kilkaset metrów po starcie tegorocznego maratonu w Zurichu, gdy zobaczyłem przed sobą zgrabną blondynkę z napisem "Klub 100 maratonów"
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD PISA
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Czynniki wpływające na przebieg i efekty uczenia się
Przechowywanie i zapominanie informacji
Życiorys Urodzony: Wykształcenie:
Życiorys mgr inż. Julian Szymański Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na wydziale.
Jarosław Kuchta Jakość Systemów Informatycznych
mgr inż. Michał Joachimczak Instytut Oceanologii PAN, Sopot
Chemia biofizyczna.
Kognitywna Teoria Świadomości Bernarda J. Baarsa
Napięcie emocjonalne i stres
Relaks przy śpiewie i muzyce
Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej we Wrocławiu
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
PAD, czyli przestrzeń emocji
Warszawa 2008 WYTRZYMAŁOŚĆ SPECJALNA NA KORCIE
CZY SMUTEK OSŁABIA ROZUMOWANIE?
Badania psychofizjologiczne. Przegląd teorii nastroju.
Depresja - wprowadzenie Wykład nr 1
Psychologia w zarządzaniu
CZY SMUTEK OSŁABIA ROZUMOWANIE?
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Korzystanie z mediów a zapotrzebowanie na wsparcie społeczne
Wstęp do ekonomiki informacji
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
RUCH TO ZDROWIE.
Podstawy chemii fizycznej
Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Zarządzania
Elementy geometryczne i relacje
TIMSS 2011 Międzynarodowe badania wyników nauczania z matematyki i przyrody w klasach 4 i 8, powtarzane co 4 lata od roku 1995 W roku 2011 uczestniczyły.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Psychospołeczne i kardiologiczne rezultaty jogi u pacjentów z ICD. Michał Chudzik, Katarzyna Mikinka
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
STOP SZOKOWI KULTUROWEMU
Zmiana i postęp w oszczędzaniu pieniędzy.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Psychologia w zarządzaniu
Nowoczesny system podatkowy a innowacyjność gospodarki
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

SEMINARIUM ROCZNE 2013/14

Nastrój nie wywołuje zachowań, ale ma wpływ na nastawienie poznawcze i poprzez to nastawienie reguluje sposób realizacji zachowań (np. wolniej, szybciej, dokładnie, niedokładnie itp.)

Smutek – opis dwuwymiarowy arousal displeasure pleasure sleepiness Russell, J.A. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39, 1161-1178.

Smutek – opis dwuwymiarowy Lang, P.J., Bradley, M.M., & Cuthbert, B.N. (2005). International affective picture system (IAPS): Affective ratings of pictures and instruction manual. Technical Report A-6. University of Florida, Gainesville, FL.

Nastrój – opis dwuwymiarowy Tellegen, A., Watson, D. & Clark, L.A. (1999). On the dimensional and hierarchical structure of affect. Psychological Science, 10, 297-303.

Nastrój – opis trójwymiarowy Matthews, G., Jones, D.M. & Chamberlain, A.G. (1990). Refining the measurement of mood: the UWIST mood adjective checklist. Br J Psychol, 81, 17-42.

HIPOTEZA DEFICYTU HAMOWANIA

Deficyt hamowania Osoby smutne wykazują deficyt w obszarze hamowania poznawczego, który obniża poziom wykonania zadań złożonych, ale nie wpływa na poziom wykonania zadań prostych

Depresja a kontrola poznawcza wysoka aktywność kory przedczołowej niska aktywność kory przedczołowej Osoby depresyjne nie angażują mechanizmów poznawczych pozwalających sobie lepiej radzić z zadaniami wymagającymi hamowania poznawczego (hamowanie dominującej reakcji) Kaiser, S, Unger, J, Kiefer, M, Markela, J, Mundt, C, Weisbrod, C (2003). Executive control deficit in depression: event-related potentials in a Go/Nogo task. Psychiatry Research: Neuroimaging, 122, 169-184.

Depresja a kontrola poznawcza Osoby depresyjne gorzej wypadają w zadaniach wymagających utrzymywania w pamięci operacyjnej 1, 2 lub 3 elementów (zadanie n-back, pamięć robocza). Harvey P.O., Le Bastard G., Pochon J.B., Levy R., Allilaire J.F., Dubois B., et al. Executive functions and updating of the contents of working memory in unipolar depressions, Journal of Psychiatric Research, 38, pp. 567--576

Smutek a kontrola poznawcza Osoby w nastroju negatywnym wypadły gorzej w zadaniu n-back niż osoby w nastroju pozytywnym (Gray i in., 2002; Koch i in., 2007) Osoby smutne postrzegają zadania poznawcze jako trudniejsze niż osoby wesołe (Gendolla, 2007) Osoby smutne wykazują gorsze efekty uczenia się w zadaniach poznawczych niż osoby wesołe (Brand, Reimer, Opwis, 2007) Podobnych rezultatów jest raczej mało – czy nastrój ma zatem wpływ na rozumowanie? Nie, bo taki wpływ mają tylko cechy lub symptomy chorobowe Tak, ale sztuczny nastrój jest za słaby, żeby zaobserwować jego wpływ

Hipoteza Osoby smutne powinny wykazywać słabszy poziom wykonania zadań złożonych (wymagających zaangażowania procesów kontroli poznawczej) niż osoby wesołe

KONTEKSTOWY MODEL NASTROJU

Mood-as-input

Nastawienie poznawcze

Wpływ nastroju na motywację Nastawienie zadaniowe: Nastrój negatywny informuje, że wynik działania jest wciąż niesatysfakcjonujący, co zmusza do kontynuowania zadania; Nastrój pozytywny informuje, że wynik jest OK. i można zakończyć zadanie. Nastawienie hedonistyczne: Nastrój negatywny skłania do przerwania zadania, bo nie przynosi ono przyjemności; Nastrój pozytywny skłania do kontynuowania zadania, bo jest ono przyjemne.

Hipoteza W zadaniach prostych, ale długotrwałych i żmudnych z instrukcją skłaniającą do nastawienia zadaniowego („zrób tyle, ile dasz radę”) osoby smutne powinny wykazywać lepsze wyniki niż osoby wesołe

TEORIA ZASOBÓW POZNAWCZYCH

Wykonywanie zadań wiąże się z angażowaniem uniwersalnych (niespecyficznych) zasobów poznawczych. Im trudniejsze jest zadanie, tym więcej zasobów angażuje. Ale zadania odnoszące się do różnych modalności lub systemów poznawczych korzystają z tej samej puli zasobów. Zasoby – wysiłek, uwaga. Psychologia, t.2. str. 93 Spiewak, S. (2013). Rozgrzewanie uwagi … str. 45 Kahneman, D. (1973). Attention and effort. Englewood Cliffs, N.J: Prentice-Hall.

Hipoteza 1 Elementarne zadanie złożone angażuje tyle samo zasobów poznawczych, co zadanie proste. Dlatego skok objętości zadania o jednostkę spowoduje taki sam spadek poziomu wykonania zadań prostych i złożonych.

Hipoteza 2 Elementarne zadanie złożone angażuje więcej zasobów poznawczych, niż zadanie proste. Dlatego skok objętości zadania złożonego o jednostkę spowoduje większy spadek poziomu wykonania niż skok objętości zadania prostego o tę samą jednostkę.

Hipoteza 3 Model proporcjonalny: zadanie o większej objętości powoduje spadek poziomu wykonania o określony procent. Model motywacyjny: zadanie o większej objętości (trudniejsze) powoduje wzrost mobilizacji wysiłku i jego poziom wykonania przewyższa wartość wynikającą z modelu proporcjonalnego. Model proporcjonalny: - objętość 150 elementów – PW=90% (135 elementów) - objętość 200 elementów – PW=67,5% (135 elementów) - objętość 250 elementów – PW=54% (135 elementów) Brehm, J. W., & Self, E. A. (1989). The intensity of motivation. Annual Review of Psychology, 40, 109–131.