Przemoc i agresja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
rodzaje przyczyny rozpoznanie
Advertisements

Agresja i przemoc przygotowały i opracowały: mgr Barbara Więckowska
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Agresja i przemoc wśród uczniów
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Agresja i przemoc rówieśnicza
CYBERPRZEMOC.
Cele spotkania: Uświadomienie rodzicom problemu jakim staje się nasilające się wśród dzieci i młodzieży zjawisko agresji. Zapoznanie rodziców z pojęciem.
POWIEDZ STOP CYBERPRZEMOCY!
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a.
CYBER PRZEMOC XXI WIEKU
CYBERPRZEMOC.
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez fundację „Dzieci Niczyje” na grupie internautów w wieku lat wynika, że: 47% doświadczyło wulgarnego wyzywania.
Co to jest naruszenie nietykalność cielesnej ?
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
Projekt European „START“ walczy z przemocą i ogłasza luty-marzec miesiącami prewencji zachowań agresywnych w Gimnazjium K. Parczewskiego.
rodzaje przyczyny rozpoznanie
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
STOP – przemocy i agresji
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Bezpieczny internet.
Cyberprzemoc Weronika Skierka IIA.
Jakie zachowanie jest zachowaniem agresywnym?
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Umiejętność obserwacji.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Bez nienawiści w Internecie
wśród młodzieży gimnazjalnej
PRZEMOC I AGRESJA.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Szkoła bez przemocy.
PRZEMOC I AGRESJA.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
Agresji i przemocy mówię
Wirtualne krzywdzenie… Realne cierpienie..
Innowacją w cyberprzemoc Innowacją w cyberprzemoc Problem cyberprzemocy wśród młodzieży gimnazjalnej.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
HATE.
Czym tak naprawdę jest sexting?
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH. Pojęcie agresji – przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub.
Czym jest agresja i przemoc?
Bezpieczni w sieci CYBERPRZEMOC
KINGA REJ V G.
ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Czyli przemoc w internecie.
PRZEMOC I AGRESJA.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
Mądrze, grzecznie i bezpiecznie korzystam z Internetu
(Agresja elektroniczna)
Spis treści Co to jest cyberprzemoc? Z czego wynika cyberprzemoc?
PRZEMOC I AGRESJA.
Reguły Cialdiniego Społeczny dowód słuszności Zygmunt Korzeniewski.
Opracowała: Joanna Gruszczyńska
PRZEMOC I AGRESJA.
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Przemoc i agresja

Czym jest przemoc? Wszelkie indywidualne i grupowe działania ograniczające czyjąś wolność- także wandalizm skierowany przeciw dobru publicznemu. O przemocy można mówić w wypadku, gdy osoba posiadająca przewagę fizyczną lub psychiczną używa jej przeciwko słabszej osobie. Cel: wywarcie pewnego rodzaju wpływu

Czym jest agresja? Świadome i celowe zachowanie fizyczne lub werbalne, skierowane przeciwko komuś lub czemuś, mające na celu wyrządzenie szkody, straty, bólu fizycznego lub cierpienia moralnego. Jest umyślnym działaniem, którego nie da się społecznie usprawiedliwić. Cel: zaszkodzenie ofierze.

Codzienna szkolna przemoc Ubranie, fryzura, sposób bycia, oceny, plotki, posądzenia- praktycznie wszystko może stać się przyczyną agresji na szkolnych korytarzach. Jej ofiarą może być każdy: uczeń, nauczyciel, woźne…

Przyczyny agresji CZYNNIKI SYTUACYJNE (np. wysoka temperatura) 2) FRUSTRACJA (teoria frustracji- agresji głosi, że przeszkody, które występują na drodze do osiągnięcia upragnionego celu, zwiększają prawdopodobieństwo zachowań agresywnych)

3) UCZENIE SIĘ (teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury głosi, że uczymy się agresji poprzez obserwacje i naśladowanie, zwłaszcza, gdy osoba obserwowana uzyskuje korzyści z agresywnego zachowania, np. posłuszeństwo albo konkretne rzeczy)

4) OGLĄDANIE PRZEMOCY W MEDIACH (istnieje związek między prezentowaniem w mediach brutalnych scen, a postawami agresywnymi osób, które je oglądały. Osoby skłonne do zachowań agresywnych, chętniej oglądają też programy, w których występuje przemoc)

4 skutki oglądania przemocy w mediach (wg Aronsona) Przyzwolenie na agresję- poczucie, że jeśli bohaterowie filmów i gier mogą tak się zachowywać, to każdy może Pomysły na agresywne zachowania Błędne interpretacje własnych odczuć (np. rozdrażnienia) i rozładowywanie napięcia poprzez zachowania agresywne Znieczulenie, brak reakcji na przemoc, spowodowane nadmiarem brutalności w mediach

Skąd ta przemoc…? Jedną z najpoważniejszych przyczyn agresji są trudności, jakie uczniowie mają z byciem w grupie (brak umiejętności nawiązywania kontaktów, zamknięci w sobie introwertycy). AGRESORZY- lubią łamać zasady, przemoc ich fascynuje, uważają ją za najlepszy sposób rozwiązywania problemów, akty agresji są dla nich dobrą zabawą, nie obchodzą ich uczucia i emocje ofiar. OFIARY- brak reakcji, wycofywanie się, wstyd, upokorzenie (to wszystko wzmaga złość agresorów, naraża na ponowne ataki)

Różnice płciowe Dziewczęta- częściej przemoc pośrednia; emocjonalna; psychiczna (plotki, obgadywanie, odrzucenie społeczne, wyśmiewanie, ośmieszanie, obrażanie) Chłopcy- przemoc bezpośrednia; fizyczna (agresywne zachowania, bicie, kopanie, plucie, niszczenie czyjejś własności, rzucanie przedmiotami, wymuszanie pieniędzy)

”Źle wyglądasz, bo jesteś leń!” Często ofiarami stają się uczniowie, którzy doświadczają przemocy, ponieważ nie spełniają oczekiwań społecznych zawartych w stereotypie wyglądu dziewcząt czy chłopców (ich ciało zmienia się, nabierają kształtów, włosy przetłuszczają się, na twarzy pojawiają się pryszcze, które nie przystają do kreowanego przez media ideału kobiecości i męskości). Wtedy szczególnie są oni narażeni na odrzucenie, akty agresji. Tematem plotek i drwin staje się właściwie wszystko- ubiór, kolor włosów, sposób odżywiania się, zachowanie. To wszystko wystarczy, by uczynić z kogoś kozła ofiarnego…

BULLYING - co to jest? Jest to sytuacja w szkole lub pracy, w której osoba doświadcza powtarzających się agresywnych zachowań ze strony innych osób (przemocy fizycznej i werbalnej, wykluczenia, izolacji). Bullying to zjawisko złożone, biorą w nim udział nie tylko agresorzy i ofiary, lecz również świadkowie, którzy albo nie reagują na przemoc, albo próbują sprzeciwiać się i nieść pomoc ofiarom. Duże znaczenie dla reakcji świadków mają: Zjawisko rozproszonej odpowiedzialności Poczucie deindywiduacji

1. Zjawisko rozproszonej odpowiedzialności Świadkowie nie podejmują żadnych działań, bowiem zakładają, że skoro tyle osób widzi zdarzenie, to ktoś w końcu zareaguje, a ponieważ na ogół inni myślą podobnie, więc w efekcie wszyscy zachowują się konformistycznie i nikt nic nie robi.

2. Poczucie deindywiduacji Sprawcy czują się częścią grupy, nie mają poczucia odosobnienia w swoich działaniach, a tym samym nie czują się odpowiedzialni za to, co robią, ponieważ w takiej sytuacji rozproszeniu ulega ich świadomość siebie i własnej indywidualności.

CYBERPRZEMOC Inaczej CYBERBULLYING- przemoc dokonywana za pomocą urządzeń elektronicznych (Facebook, blogi, czaty internetowe) Pisanie nieprzyjemnych komentarzy na portalach społecznościowych, wysyłanie wulgarnych smsów, rozpowszechnianie zdjęć i filmików w sieci, kompromitujących konkretne osoby. Przekonanie, że każdy, najbardziej wulgarny, poniżający komentarz ujdzie na sucho. Poczucie bezkarności i anonimowości, brak bezpośredniego kontaktu z ofiarą. Zmniejszenie poczucia empatii (agresorzy nie muszą liczyć się ze zdaniem swoich ofiar, nie widzą ich reakcji).

Cyberprzemoc poza wszelką kontrolą Kto najczęściej jest sprawcą? — Osoby, które w realu nigdy nie dopuściłyby się przemocy, anonimowo w sieci nie mają barier. Internet nie pozwala na konfrontację z ofiarą, więc dokuczać jest łatwiej. W takiej sytuacji sprawcy wydaje się, że nie ponosi odpowiedzialności za swój czyn. Wie również, że dla ofiary to druzgocąca i wstydliwa sytuacja, więc przez długi czas albo wcale nie zgłosi swojego problemu. Ofiara też czasem zna nazwisko sprawcy i obawia się odwetu za nagłośnienie. Dlatego sprawcy zazwyczaj wybierają osoby słabe i wrażliwe, co zwiększa ich bezkarność. Jak najczęściej reagują ofiary? — Dziecko, które nie radzi sobie z cyberprzemocą zwykle pozostaje w poczuciu wstydu, znieważenia, czasem przestaje chodzić do szkoły. Zdarza się, że popada w depresję, a nawet okalecza się. W skrajnych przypadkach dochodzi do prób samobójczych. W niektórych ofiarach budzi się chęć zemsty i sami stają się sprawcami. Mamy wtedy do czynienia z błędnym kołem przemocy. U ofiar rozwija się lęk, niska samoocena, samoobwinianie,oraz wiele różnych objawów wegetatywnych: bóle głowy, brzucha.

Skutki przemocy w szkole – badania Dana Olweusa Krótkoterminowe efekty przemocy- złość, depresja, mniejsza odporność na choroby, słabsze osiągnięcia szkolne niż u osób niepoddanych przemocy, samobójcze myśli. Długoterminowe efekty przemocy- przewlekłe uczucie gniewu i żalu, trudności w obdarzaniu ludzi zaufaniem, obawa i/lub unikanie nowych sytuacji, zwiększona tendencja do samotności, niskie poczucie własnej wartości.

WAŻNE JEST… …abyśmy próbowali okiełznać przemoc w szkole nie tylko ze względu na ofiary, ale również sprawców- aby nie stała się krokiem do przemocy w dorosłym życiu. Musimy być WRAŻLIWI na to, co dzieje się w szkołach, pokazać, że nie ma w nich miejsca dla agresywnych zachowań!