CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Advertisements

TEMPERAMENT.
Uczeń sześcioletni Opracowała: Anna Jańczak WOM Gorzów Wlkp.
Psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania rozwoju dziecka sześcioletniego Na podstawie: „Sześciolatek w pierwszej klasie” Bożeny Janiszewskiej.
„Sześciolatek w szkole”
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DLACZEGO WARTO ROZMAWIAĆ O RUCHU
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
KANONY DOGOTERAPII.
Somatognozja.
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
Percepcja słuchowa.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
6-LATKI W SZKOLE – NOWE WYZWANIE DLA NAUCZYCIELI
dla chłopczyka i dziewczynki
Percepcja wzrokowa.
Spostrzeganie.
Układ nerwowy CZŁOWIEKA.
Jakub Szota Częstochowa 2012
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Integracja sensoryczna
Rozwój psychofizyczny dziecka w edukacji wczesnoszkolnej
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Charakterystyka dziecka sześcioletniego
Czy moje dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w szkole?
Metoda Ruchu Rozwijającego
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
PIERWSZE KROKI W SZKOLE
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
6 – latek w świetlicy szkolnej
Cechy rozwojowe sześciolatka
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Psychologiczne uwarunkowania pracy z dzieckiem 6-letnim
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Dojrzałość szkolna dziecka
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Zaburzenia spostrzegania
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE , JAKIM MOŻE BYĆ UCZNIEM ?
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Sposoby radzenia sobie ze stresem”
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Szkodliwość hałasu w szkole
Rozwój fizyczny i motoryczny Formy aktywności
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
Zapis prezentacji:

CECHY ROZWOJOWE SZEŚCIOLATKA

Rozwój psychoruchowy jest procesem ciągłym, stopniowym, z dwoma wyjątkami. Owe wyjątki to skoki rozwojowe - jeden przypada na około 6 rok życia, drugi - okres dorastania. Skok rozwojowy polega na dokonywaniu się w organizmie znacznych zmian w stosunkowo krótkim czasie. U prawidłowo rozwijającego się dziecka w wieku od 5,5 roku do ok. 6,5 roku (różnice indywidualne) w ciągu pół roku dokonują się istotne zmiany rozwojowe we wszystkich sferach. Spowodowane są one uaktywnieniem się układu hormonalnego, który: wpływa na rozwój fizyczny, wpływa na różnicowanie się wielu cech związanych z płcią, przyspiesza dojrzewanie układu nerwowego.

CECHY ROZOJOWE DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE ROZWÓJ SPOŁECZNY EMOCJE

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany w rozwoju fizycznym Rozwój kośćca i mięśni oraz narządów wewnętrznych. Rośnięcie stóp i powolny zanik fizjologicznego płaskostopia. Wydłużanie się i twardnienie kości kończyn, rośnięcie zębów stałych, zmienianie się proporcji ciała. Rozpoczęcie się pierwszego etapu kostnienia nadgarstka. Zwiększenie się odporności mięśni na zmęczenie.

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany w rozwoju fizycznym Zwiększanie się odporności na choroby. Rozwijanie się pasa barkowego u chłopców, pasa miednicowego u dziewcząt. Grubienie kości długich u chłopców. Przejawianie się u nich „głodu ruchu” - ogromnej potrzeby biegania, skakania, siłowania się, rywalizacji. Dziewczynki preferują aktywność ruchową wymagającą większej precyzji (skakanie przez gumę, taniec) aniżeli sporty „siłowe”.

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany związane z płcią Wzrastanie antagonizmu między chłopcami a dziewczynkami. Poczucie „my, chłopaki” i „my, dziewczynki” ułatwia integrację dzieci określonej płci, akceptację własnej płci i stopniowe uczenie się społecznych ról męskich oraz kobiecych.

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany w układzie nerwowym Wydłużanie się wypustek komórek nerwowych, dojrzewanie dróg nerwowych - poprawianie się szybkości i dokładności przewodzenia impulsów (lepszy czas reakcji). Wzrastanie ilości połączeń nerwowych (poprawianie się koordynacji ruchów). Dojrzewanie receptorów zmysłów (poprawianie się ostrości wzroku i wrażliwości na barwy, polepszanie się zdolności odbioru bodźców słuchowych). Dojrzewanie okolic ruchowych kory mózgowej (polepszanie się koordynacji i płynności ruchów).

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany w układzie nerwowym Dojrzewanie struktur kory mózgowej odpowiedzialnych za czynności typowo szkolne - poprawianie się wzrokowego i słuchowego spostrzegania analityczno-syntetycznego. Dojrzewanie całego układu nerwowego, w tym kory mózgowej - poprawianie się zdolności do skupiania uwagi i zapamiętywania. Sprawniejsze przebieganie procesów pobudzania i hamowania.

WŁAŚCIWOŚCI FIZYCZNE Zmiany w układzie nerwowym Łatwiejsze opanowanie: niechęci do odrabiania lekcji, do codziennego rannego wstawania, zmęczenia spowodowanego siedzeniem w ławce. Lepsze „tolerowanie” oczekiwania na zaspokojenie głodu np. wytrzymywanie do przerwy. Powolne zanikanie dziecięcego infantylizmu emocjonalnego i łatwiejsze „wchodzenie” w rolę ucznia.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Uwaga Nietrwała. Przerzutna. Mimowolna. Skoncentrowana na atrakcyjnych silnych bodźcach.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Myślenie Sympraktyczne. Konkretno-obrazowe o charakterze magicznym. Pojawianie się definicji.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Mowa Potoczna. Zależna i niezależna. Częste występowanie rzeczowników i czasowników.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Pamięć Niezamierzona, mechaniczna. Obrazowa i konkretna. Słaba umiejętność kierowania procesami zapamiętywania i przypominania. Mały zakres, trwałość i pojemność pamięci.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Wyobraźnia Odtwórcza, silnie związana z doświadczeniem dziecka. Bogata, przejawiająca się w łatwości i szybkości tworzenia wyobrażeń wytwórczych. Mimowolna - swobodny bieg wydarzeń. Marzenia nierealne.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Wrażenia, spostrzeganie Wrażliwość poszczególnych analizatorów na bodźce zewnętrzne i wewnętrzne. Synkretyzm i silne związanie spostrzeżeń z działaniem.

WŁAŚCIWOŚCI PSYCHICZNE Aktywność Zabawa podstawową formą aktywności. Zabawa samodzielna i zbiorowa twórcza, czynnościowa. Zabawa tematyczna, kształcąca. Kształtowanie się nawyków pracy społecznej.

ROZWÓJ SPOŁECZNY Różnorodność kontaktów w przedszkolu i domu. Konflikty pozytywne i negatywne. Odwzorowywanie w zabawie stosunków międzyludzkich. Przyswajanie norm postępowania społecznego.

EMOCJE Brak kontroli maskowania i tłumienia uczuć. Ekspresyjność. Impulsywność. Siła i gwałtowność reakcji. Labilność emocjonalna i uczuciowa.

Katarzyna Jarosławska-Banaś Opracowała Katarzyna Jarosławska-Banaś Źródło: Budzianowska K. Uczeń sześcioletni w szkole