Organizowanie pracy i rola lidera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Badania operacyjne. Wykład 1
Przywództwo – szkoły, atrybuty, umiejętności, techniki.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Społeczna funkcja zarządzania
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Anna Paszkowska-Rogacz
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
KIEROWANIE ZESPOŁEM PRACOWNIKÓW.
FUNKCJA PERSONALNA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Organizacja i zarządzanie firmą
Lider- Przywódca.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Planowanie Hierarchia planów Irena Dzierzgowska Październik 2003.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Spis treści: Czym jest zawód dyspozytora transportu samochodowego ?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Pozycja lidera – kierowanie
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Szkoła Współpracy.
Działanie i jego składniki
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wprowadzenie teoretyczne
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
LIDER.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Przygotowanie kadr do zarządzania projektami Bohdan Rożnowski, dr Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 28 marca 2008 r.
BPR – zarządzanie personelem Podczas reengineeringu / i w trakcie wdrażania systemu zarządzania sukces w zasadniczej mierze zależy od akceptacji zmian.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
8 zasad postępowania lidera
Praca w zespole.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STYLE KIEROWANIA.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Menedżer i zarządzanie
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PLANOWANIE I PODEJMOWANIE DECYZJI
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Kontrolowanie.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Raport po ocenie 360° - fragment
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Organizowanie pracy i rola lidera

Organizowanie Służy podziałowi zadania głównego na zadania cząstkowe i przydzieleniu ich wykonawcom. Określanie zakresu uprawnień decyzyjnych. Określanie zakresu odpowiedzialności za obowiązki na konkretnych stanowiskach.

Kierowanie Wpływ na ludzi poprzez pobudzanie i koordynowanie działalności zespołowej, aby osiągnąć cel. Koordynowanie – planowanie, organizowanie, kierowanie, motywowanie i kontrolowanie

Menadżer słowo to pochodzi z języka angielskiego i oznacza: dyrektora, administratora, kierownika, zarządzającego, przełożonego. Kierownik/menadżer jest zwierzchnikiem danego zespołu ludzkiego. Kieruje pracą innych i odpowiada za nią. Kierowanie jest jedną z funkcji zarządzania.

Sprawny to wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnowania. zarządzanie Zarządzanie jest zestawem działań (obejmującym planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne), wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny. Sprawny to wykorzystujący zasoby mądrze i bez zbędnego marnowania. Skuteczny - działający z powodzeniem. ("Skutecznym nazywamy takie działanie, które prowadzi do skutku zamierzonego jako cel”)

Fazy procesu zarządzania Dla organizacji najważniejsi są klienci, którzy są głównym motorem funkcjonowania organizacji. Zarządzanie powinno być nakierowane na nich i być sprawne to znaczy:. skuteczne, czyli prowadzić do realizacji zamierzonego celu, korzystne, czyli w określonym przedziale czasu, uzyskane efekty powinny być większe niż poniesione koszty.

Planowanie Planowanie Menadżer odpowiedzialny jest za wyznaczanie celu globalnego i wiązki celów szczegółowych, które przyczyniają się do jego realizacji. Menadżerowie szczebla centralnego ustalają cele globalne jak też cele strategiczne, których realizacja dotyczyć będzie przedziału czasu od roku do pięciu lat. Menadżerowie średniego szczebla przeważnie zajmują się planowaniem taktycznym zwanym też planowaniem średniookresowym. Przeważnie będzie to okres od miesiąca do roku.

Organizowanie 2. Organizowanie W ramach tej funkcji menadżerowie określają kto i co powinien zrobić, aby organizacja mogła osiągnąć swoje cele. Organizowanie wymaga również, aby menadżer ustalił hierarchię celów i zadań. W ramach tej funkcji menadżerowie obsadzają poszczególne zadania, a więc określają dobór, rozmieszczenie i wyszkolenie personelu do wykonania pracy w organizacji.

Kierowanie 3. Kierowanie Funkcja ta bywa też określona jako prowadzenie, przewodzenie, motywowanie, inicjowanie. Funkcja ta polega na tym, aby menadżerowie podejmowali takie działanie, które powodują, że członkowie organizacji postępują w sposób, który przyczyni się do osiągnięcia ustalonych celów. Menadżerowie realizujący tę funkcję pracują bezpośrednio z członkami organizacji i muszą odpowiednio motywować, aby wyzwolić skuteczność i energię wśród podwładnych.

Kontrolowanie 4. Kontrolowanie W ramach realizacji tej funkcji menadżerowie muszą spowodować, aby działania personelu rzeczywiście prowadziły do osiągnięcia ustalonych celów. Funkcję tą można podzielić na następujące subfunkcje: określenie mierników oceny wykonania zadań, bieżący pomiar mierników oceny i porównanie ich z miernikami założonymi, podjęcie ewentualnych działań korygujących w sytuacji kiedy występują odstępstwa.

Menadżerowie pełnią w organizacji Rolę informacyjną Rola informacyjna polega na tym, że kierownicy zbierają i rozpowszechniają informacje. W tym zakresie menadżer pełni następujące role: monitora, w ramach której menadżer zbiera informacje dotyczące swojego działania jak też otoczenia. W ten sposób powinien on być najlepiej informowanym członkiem grupy, rzecznika, a więc osoby która przekazuje część informacji o organizacji osobom spoza organizacji, przykładowo bankom, prasie.

Menadżerowie pełnią rolę interpersonalną Na rolę interpersonalną składają się: rola reprezentacyjna, a więc witanie gości, branie udziału w spotkaniach i uroczystościach zewnętrznych, reprezentowanie organizacji, wygłaszanie przemówień okolicznościowych, udzielanie wywiadów, branie udziału w konferencjach prasowych itp. rola przywódcza, w ramach której menadżer zatrudnia pracowników, nagradza ich i karze, szkoli, itp. rola łącznika między ludźmi: - w ramach organizacji - przykładowo w kontaktach poziomych lub innych gdzie nie ma bezpośredniej podległości przełożony – podwładny - w kontaktach personelu z ludźmi z zewnątrz organizacji.

Menadżerowie pełnią Rolę decyzyjną Rola decyzyjna, kiedy menadżer: jest przedsiębiorcą, który stara się o udoskonalenie organizacji przeciwdziała zakłóceniom, gdzie jego działania idą w kierunku zmniejszania i w miarę możliwości niwelowania sytuacji, które są poza jego działaniem, jak np. niekorzystna zmiana przepisów finansowych, klęski żywiołowe, zmiany mody itp. rozdziela zasoby potrzebne dla osiągnięcia założonych celów. W praktyce ma on często do czynienia z ich niedoborem i powinien tak je rozdzielać, aby zminimalizować straty. Natomiast w warunkach pełnego zaspokojenia potrzeb powinien tak je rozdzielać, aby zmaksymalizować zyski. jest negocjatorem (jedna z najtrudniejszych ról). Negocjacje toczą się stale, zarówno z ludźmi z zewnątrz organizacji (warunki dostawy, ceny), jak też w ramach organizacji (związki zawodowe, polityka kadrowa).

Menadżer powinien posiadać umiejętności techniczne Umiejętności techniczne to zdolność posługiwania się narzędziami, metodami i technologią w określonej specjalności. Dla większości stanowisk będą to: znajomość języków, korzystania z komputerów, znajomość odpowiednich przepisów prawnych, znajomość tzw. technik i metod zarządzania.

Menadżer powinien posiadać umiejętności społeczne Umiejętności społeczne to zdolność współpracy z innymi ludźmi, zarówno z poszczególnymi osobami, jak i grupami.

Menadżer powinien posiadać umiejętności koncepcyjne Umiejętność koncepcyjna to zdolność menadżera do koordynacji działań poszczególnych grup w organizacji oraz integrowanie wszystkich działań realizowanych w jego polu działania.

Zasady organizacji pracy Podziału pracy – pracownicy o odp. kwalifikacjach Indywidualizacji – wg. kwalifikacji i umiejętności Kooperacji - współpracy Harmonizacji – w celu podniesienia wydajności Ciągłości działania - systematyczności Optymalnego wysiłku – zaangażowanie zasobów Intensyfikacji pracy – skracanie czasu Ekonomizacji – ponoszone koszty powinny przynieść zysk

Zorganizowanie pracy wymaga Zaprojektowania stanowisk pracy Rozmieszczenia i urządzenia stanowisk pracy Zaprojektowania sposobu wykonywania prac na stanowiskach, czyli opisu czynności oraz ustalenia zakresu odpowiedzialności dla poszczególnych stanowisk i wymaganych kwalifikacji pracowników.

Style przewodzenia

Style przewodzenia 1. Styl separujący - menadżer nie angażuje się ani w kontakty z pracownikami, ani w realizacje zadań organizacji. Stoi z boku i obserwuje tylko rozwój sytuacji i działa dopiero wtedy, gdy zmuszają go do tego okoliczności. 2. Styl towarzyski - menadżer jest nastawiony wysoko na pracowników, a nisko na cele. Podstawową wartością jest podwładny, jego potrzeby emocje i nastroje.

Style przewodzenia 3. Styl dyrektywny - menadżer wysoko nastawiony na cele, a nisko na pracownika. Taki styl odpowiada menadżerowi autokracie. Ważne są tylko zadania, a pracownik jest brany pod uwagę tylko wtedy, jeżeli jest przydatny do ich wykonania. 4. Styl idealny - menadżer stara się zintegrować potrzeby i oczekiwania pracownika z potrzebami organizacji. Mieszanie wymienionych stylów podstawowych daje styl przeciętny, charakterystyczny dla przeciętnych menedżerów. W tej sytuacji zarówno troska o podwładnych, jak i troska o wydajność jest przeciętna.

Styl kierowania Autokratyczny Demokratyczny Bierny Aktywny Patronalny

Kierownik autokrata Styl autokratyczny – wydawanie szczegółowych poleceń, posłuszeństwo, surowy system kar, wykonywanie zadań mechanicznie, bez zaangażowania. W takich warunkach najczęściej następuje wyobcowanie pracowników, ich zniechęcenie, apatia i brak zaangażowania. Kierownik autokrata nie zwraca większej uwagi na kwalifikacje i twórczą inicjatywę pracowników. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy traci on autorytet i czuje się zagrożony.

Kierownik demokrata Styl demokratyczny – udział zespołu w kierowaniu, wyzwala inicjatywę, kierownik bierze pod uwagę zdanie pracowników, dbałość o rozwój pracownika, uczciwy kulturalny, sprawiedliwie ocenia pracę. Pracownicy są informowani na bieżąco o najbardziej istotnych problemach zawodowych i zadaniach realizowanych przez inne zespoły. Kierownik stara się wykorzystać propozycje i rady pracowników przed podjęciem decyzji. Wszystko to zachęca do wspólnych działań i daje większą szansę właściwego rozstrzygnięcia trudnych spraw, tworzy atmosferę wspólnoty, która integruje się wokół realizowanych prac.

Bierny - aktywny - patronalny Bierny (zachowawczy) – nastawienie się na bieżące wykonanie zadań, nie dąży do zmian, powtarza poprzednie decyzje, nie uwzględnia zmieniających się warunków, hamuje postęp i rozwój firmy. Aktywny (innowacyjny) – dąży do dynamicznego rozwoju, podnosi kwalifikacje i unowocześnia metody. Patronalny – nie wywiera wpływu na pracę zespołu, niesprawiedliwy system oceniania pracowników, ma poufałe stosunki z pracownikami, pobłaża niedociągnięciom i lenistwu.

Zasady organizacji pracy w przedsiębiorstwie Sformułuj na piśmie główny cel działania. Koncentruj siły i środki na realizację celu. Jasno określ cele i kompetencje dla każdego stanowiska. Ustal zasady funkcjonowania firmy. Wyznacz i przygotuj swojego następcę. Unikaj podwójnego zwierzchnictwa. Sprecyzuj zasady nagradzania i awansowania. Zdecentralizuj decyzje, scentralizuj kontrolę. Pamiętaj, że hierarchia obniża efektywność informacji. Stwórz możliwość rozwoju dla swoich pracowników.

Czy jesteś liderem czy szefem? Trenuje Rządzi Wzbudza zaufanie Wzbudza lęk Mówi „my” Mówi „ja” Szuka rozwiązania Szuka winnych Mówi „zróbmy to” Mówi „proszę to zrobić” Jest przykładem Wie, jak zrobić Ma wizję, tworzy normy Realizuje wizje innych, wykonuje plan Tworzy system Pracuje w systemie Szuka nowych kierunków Przestrzega norm, wykonuje plan Koncentruje się na ludziach Koncentruje się na zadaniach

Efektywność lidera zespołu 1. Jestem szczery i uczciwy wobec samego siebie. 2. Wiem, jakie chciałbym osiągnąć cele. 3. Mam zaufanie do ludzi i jestem lojalny. 4. Potrafię zintegrować zespół. 5. Liczę się z potrzebami ludzi i szanuję ich godność. 6. Wykorzystuję delegowane osoby jako pomoc w rozwoju. 7. Rozwiązuję problemy w sposób uczciwy i otwarty. 8. Zachęcam i pomagam ludziom w rozwoju osobistym i zawodowym. 9. Przekazuję jasne informacje dotyczące pracy. 10. Staram się , aby pracownicy byli zadowoleni.

Dziękuję za uwagę Autor: Alicja Taborek

bibliografia „Z ekonomią na ty” „Ekonomia w praktyce”