6. NADZÓR KORPORACYJNY W SPÓŁKACH KONTROLOWANYCH PRZEZ PAŃSTWO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

PHARE Program PL98/IB/AG- 02 // Dyrekcja Generalna ds. Żywności Ministerstwo Rolnictwa i Rybołówstwa Fr.
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
ZBYSZKO PRZYBYLSKI SZPITAL POWIATOWY WE WRZEŚNI SPÓŁKA Z O.O.
Geneza grup kapitałowych. Cele i sposoby ich tworzenia.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Modelowy System Zarządzania Wiedzą w Firmie
jako forma organizacyjna
FINANSOWANIE NADAWCÓW PUBLICZNYCH – UWAGI DO ZAŁOŻEŃ NOWEJ USTAWY O MEDIACH ELEKTRONICZNYCH... Artur Nowak-Far SGH.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
„Praktyczne aspekty współpracy z funduszem Venture Capital”
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Dr Marek Roman – Dyrektor Generalny Grupy Firm Doradczych EVIP
System wsparcia funduszy kapitałowych inwestujących w małe i średnie przedsiębiorstwa MINISTERSTWO GOSPODARKI I PRACY DEPARTAMENT POLITYKI REGIONALNEJ.
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ AKADEMICKA
Prywatyzacja przedsiębiorstw
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Tworzenie i organizacja banków
BLOK SPECJALIZACYJNY: ZARZĄDZANIE SPÓŁKAMI KAPITAŁOWYMI
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
System aktów prawodawczych
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Spółki w prawie polskim
CO TO TAKIEGO Statut?.
Niemiecki model edukacji zawodowej
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. 2 KDPW KDPW_CCP KDPW KDPW_CCP Komisja Nadzoru Finansowego Główny Rynek GPW, Bondspot, Catalyst, New Connect, OTC.
Lustracja spółdzielcza – wartość czy dolegliwość Konferencja KZBS „Kontrola w bankach spółdzielczych sojusznikiem w procesie zarządzania instytucją” Warszawa.
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Reformy w administracji z perspektywy KONKURENCYJNYCH WIZJI PAŃSTWA
Prawo pracy.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
FDS OPS Sp. z o.o. ul. Pilchowicka 9/11 02 – 175 Warszawa NIP: REGON: KRS: Kapitał zakładowy: PLN
Formy organizacyjno- prawne przedsiębiorstw temat:
3. SPÓŁKA JAKO ELEMENT NADZORU KORPORACYJNEGO
Mienie państwowe i jego prywatyzacja
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Konkurencja a polityka konkurencji
Nadzór korporacyjny 1. WSTĘP.
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Spółki w prawie polskim
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

6. NADZÓR KORPORACYJNY W SPÓŁKACH KONTROLOWANYCH PRZEZ PAŃSTWO

Przedsiębiorstwa sektora publicznego Spółki o pełnej (100%) własności państwa Spółki o większościową (bezpośrednią lub pośrednią) własnością państwa Spółki z mniejszościową własnością państwową wystarczającą do sprawowania kontroli korporacyjnej Przedsiębiorstwa komunalne: spółki ze 100% lub większościowym udziałem samorządów Spółki kontrolowane przez państwo w sposób pozawłaścicielski Przedsiębiorstwa państwowe

Modele realizacji funkcji właścicielskiej przez państwo Scentralizowany funkcje nadzorcze są skupione w jednym organie kancelaria premiera specjalna agencja spółka lub holding Zdecentralizowany nadzór rozproszony pomiędzy ministerstwa Dualny jednostka centralna ministerstwa

Dokumenty usprawniający nadzór korporacyjny państwa OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises (2005, 2015) Polska Zasady nadzoru właścicielskiego nad spółkami SP oraz innymi państwowymi osobami prawnymi (Ministerstwo Skarbu Państwa, 2004, 2005) Ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym (2016)

Wytyczne OECD dotyczące nadzoru korporacyjnego w przedsiębiorstwach państwowych Sformułowanie polityki właścicielskiej i uzasadnienie własności państwowej Rozgraniczenie funkcji właścicielskiej państwa od innych jego funkcji Stosowanie się do powszechnie obowiązujących przepisów prawa Poddane warunkom konkurencyjnym odnośnie dostępu do finansowania Państwo powinno działać jako świadomy i aktywny właściciel Państwo powinno zachowywać się jako akcjonariusz większościowy Scentralizowane wykonywanie funkcji właścicielskiej państwa Odpowiednie umiejscowienie podmiotu wykonujący funkcje właścicielskie w systemie organów władzy publicznej Przestrzeganie praw i interesów stakeholderów Przestrzeganie rygorystycznych norm przejrzystości Zapewnienie profesjonalnego apolitycznego kierowania

Kapitalizm polityczny na Słowacji Źródło: Slovak state-owned companies remain nontransparent and politicized, Transparency International Slovakia www.transparency.sk/en/slovenske-statne-firmy-su-netransparentne-a-spolitizovane/