SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ W PRACY Z DZIECKIEM AUTYSTYCZNYM
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Autor: Krzysztof Wolsa
NeuroDevelopmental Treatment
rola pomocy edukacyjnej w rozwoju dzieci najmłodszych
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
Somatognozja.
Percepcja słuchowa.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Jak to działa??? KINO DOMOWE.
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu,
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Percepcja wzrokowa.
Czym jest Integracja?.
Spostrzeganie.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Integracja sensoryczna
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Metoda Integracji Sensorycznej
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Terapia kolorami.
Dobry kontakt z dzieckiem.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DOGOTERAPIA we wspomaganiu terapii osób z niepełnosprawnością
RUCH TO ZDROWIE.
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Sala Doświadczania Świata
Słuch i hałas.
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
„Kreowanie nowej jakości edukacji specjalnej kluczem do sukcesu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną” Malta X 2015r.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
Propozycje wsparcia dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, z doświadczeń Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Integracja sensoryczna
Wyposażenie percepcyjne noworodka
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA Gdy zbyt dużo bodźców wprowadza chaos, jedynym ratunkiem jest odciąć się od nich, zanurzyć w niezwykłym, magicznym świecie.

Sala Doświadczania Świata w ogólnym tego słowa znaczeniu to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące rozwój zmysłów.

Głównym celem organizowania takich sal jest stwarzanie możliwości odbierania nowych bodźców, wzbogacanie doświadczeń oraz miłe spędzanie czasu w atmosferze relaksu i pełnej akceptacji przez osoby z wieloraką niepełnosprawnością.

Pojęciem ściśle związanym z Salą Doświadczania Świata jest snoezelen Pojęciem ściśle związanym z Salą Doświadczania Świata jest snoezelen. Jest to metoda pracy z osobami upośledzonymi umysłowo. Snoezelen to kombinacja słów „snuffelen”- węszyć, obwąchiwać i „doezelen” – drzemać, być w pół śnie, gapić się. Oznacza zatem ostrożne poznawanie otoczenia.

Zmysły to podstawa rozwoju każdego człowieka bowiem dostarczają one informacji o otaczającym nas świecie, wpływając na proces uczenia się i poznawania. Bez ich aktywizacji rozwój człowieka jest niemożliwy.

W takiej Sali dzieci zachowują się inaczej niż zwykle – te, które są zbyt pobudzone, wyciszają się, a wycofane – eksplorują.

Pracując z dzieckiem niepełnosprawnym w Sali Doświadczania Świata staramy się wpływać na jego wszechstronny rozwój przede wszystkim poprzez : Stymulację percepcji wzrokowej Stymulację percepcji słuchowej Stymulację percepcji dotykowej Stymulację percepcji węchowej Stymulację percepcji smakowej Stymulację zmysłu równowagi

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Suchy basen – przeznaczony do rehabilitacji i relaksacji. Dostarcza max. bodźców dotykowych – rozluźnia mięśnie, stymuluje czucie całego ciała, poszczególnych jego części (masaż piłeczkami).

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Projektor kolorów i obrazów – jego podstawowym celem jest uwrażliwianie zmysłu wzroku na bodźce wizualne, koncentrowanie uwagi dziecka na zmieniających się na ścianie barwach i obrazach.

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Lustrzany domek - pozwala skupić uwagę dziecka na samym sobie (swojej mimice, gestykulacji, ruchach) co wpływa na kształcenie u niego świadomości siebie, swego ciała, poszczególnych jego części oraz orientacji w przestrzeni.

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Lampa UV z elementami świetlnymi – urządzenie uspokajające, skupiające uwagę na przedmiotach, materiałach reagujących na promienie UV. Elementy podświetlone lampą zapewniają duży kontrast widzianych bodźców, co ma szczególne znaczenie dla dzieci z drobnymi dysfunkcjami analizatora wzrokowego.

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Światłowody – dostarczają silnych wrażeń wzrokowych poprzez zmieniające się kolory. Zwiększają koncentrację uwagi, wzbudzają zainteresowanie oraz chęć do działania (dotykania, chwytania ). Sprzyjają także gromadzeniu nowych doświadczeń w zakresie percepcji do-tykowej, wpływają na poprawę celowości, precyzji ruchów oraz kształcenie u dziecka auto-orientacji.

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Kolumny wodne - stanowią obiekt zainteresowania często nawet dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Dostarczają silnych wrażeń wzrokowych (poruszające się w kolumnie, zmieniające kolor bąbelki), dotykowych (wibracje towarzyszące wydzielaniu się bąbelków oraz temperatura), słuchowych (specyficzny dźwięk włączonej kolumny i bulgoczącej wody – szmery, bulgotanie).

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Urządzenie do robienia baniek mydlanych – Unoszące się kolorowe bańki stanowią atrakcyjne optycznie widowisko, pobudzając dziecko do obserwacji (skupiania wzroku, wodzenia nim) i działania (dotykania spadających baniek), przez co wpływają na poprawę sprawności ruchowej zarówno w obrębie motoryki dużej jak i małej

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Platforma świetlno – dźwiękowa – służy wzbudzaniu ciekawości, aktywizowaniu zmysłu wzroku (różne kolory), słuchu (różne tony, dźwięki)

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Łóżko wodne - pozwala na wykonywanie ruchów oraz odczuwanie własnego ciała nawet przez osoby głęboko niepełnosprawne. Lekkie kołysanie wpływa na odprężenie, rozluźnia stawy i mięśnie, stymuluje równowagę.

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Emiter zapachów – pulsujące światło pozwala na wstępną koncentrację uwagi dziecka na urządzeniu i zachęca do jego poznania poprzez dotyk (przesuwanie dłoni po rurach, kierowanie wydobywającego się powietrza na dłonie i twarz dziecka).

Sprzęt wykorzystywany w Salach Doświadczeń Świata Lampa lustrzana – stymuluje rozwój wzroku (doskonali fiksację – skupianie wzroku, skokowość – zdolność wodzenia wzrokiem za poruszającymi się światełkami, rotację – zdolność poruszania oczami we wszystkich kierunkach), wpływa na koncentrację uwagi

Należy podkreślić, iż osoba niepełnosprawna posiada w sali doświadczania wolność wyboru tych bodźców, które dla są niej najprzyjemniejsze, na których chce się koncentrować i którymi chce się zajmować.

Zasadnicza różnica w stosunku do wielu innych nurtów terapeutycznych polega na tym, że tu nie ma zadaniowości, a nawet jest to zakazane.

„Nic nie muszę, wszystko mogę” Terapeuta jest w Sali razem z dzieckiem czy dorosłym, ale do niczego nie zmusza.