Możliwości przyszłego wykorzystania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA Zasady przygotowania abonentów do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej.
Advertisements

Materiały pomocnicze Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Naziemna Telewizja Cyfrowa.
CYFRYZACJA TELEWIZJI.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Ocena zawartości ogólnodostępnych multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej.
Konferencja podczas Forum Technologii Cyfrowych
T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt
Dlaczego telewizja cyfrowa? Wyższa jakość obrazu i dźwięku – Format 4:3 oraz 16:9 – 8 kanałowy dźwięk przestrzenny Lepsza jakość emisji i odporność na.
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Podsumowanie działań związanych z budową społeczeństwa informacyjnego
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Bezprzewodowy szerokopasmowy dostep do internetu w pasmie 3,6-3,8 GHz (WiMAX)
Materiały pomocnicze Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
Projekt Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt
Jesień Niezależny, polski nadawca telewizyjny, działa od 1997 roku. Tworzy tematyczny kanał telewizyjny i nadaje z Polski drogą satelitarną, w technice.
Dlaczego przechodzimy na odbiór cyfrowy? Cyfryzacja naziemnej transmisji sygnału telewizyjnego w Europie to rezultat konferencji, która odbyła się w.
Przyszłość technik satelitarnych w Polsce
© Audytel S.A Profil firmy – usługi, referencje, studia przypadków 1 Po co nam szerokie pasmo… … a po co operatorom LTE? Tomasz Kulisiewicz Analityk.
Szerokopasmowy satelitarny dostęp do Internetu
1 ZAKOŃCZENIE CYFRYZACJI TELEWIZJI NAZIEMNEJ W POLSCE dr Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji 11 Giżycko, 23 lipca 2013r.
BUDOWA TELEFONU KOMURKOWEGO
JEDNOKIERUNKOWY INTERNET SATELITARNY
Konspekt lekcji: Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
Naziemna Telewizja Cyfrowa. Naziemna Telewizja Cyfrowa.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
RYNEK ENERGII ELEKTRYCZNEJ W POLSCE - stan na 31 marca 2010 r. Raport TOE Katowice, r. Marek Kulesa dyrektor biura TOE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Niemieckie doświadczenia w upowszechnianiu dostępu do szerokopasmowego.
Naziemna telewizja cyfrowa (DVB-T)
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA Terminy wyłączeń sygnału analogowego w województwie mazowieckim.
Metodologia badań wydatków reklamowych
Opracował: Bartłomiej Kędzior kl. II b. Informacje Co trzeba zrobić aby odbierać naziemną telewizję cyfrową Kanały w pakiecie Więcej informacji.
UMTS (Universal Mobile Telecommunication System)
Wyłączenie sygnału analogowego telewizji w województwie lubuskim. Kampania informacyjna i przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu. 27 sierpnia 2012r.
Problemy przy budowie sieci szerokopasmowych w Polsce
Kształcenie inżynierów z perspektywy AGH
PRZYSZŁOŚĆ ZAKRESU CZĘSTOTLIWOŚCI 470 – 790 MHz
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
1/15 EURAXESS Europejska Sieć Centrów Informacji dla Naukowców EURAXESS Portal dla mobilnych naukowców Monika Kornacka Krajowy Punkt Kontaktowy Programów.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
EUTELSAT COMMUNICATIONS 1 Corporate Presentation Lipiec 2013.
Usługi Enterprise Europe Network
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
NAZIEMNA TELEWIZJA CYFROWA W TWOIM DOMU
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Dostęp bezprzewodowy Pom potom….
NINIEJSZA PREZENTACJA POWINNA BYĆ ROZUMIANA JAKO RODZAJ WIZJI I POTENCJALNEGO ROZWOJU RYNKU W POLSCE, A NIE JAKO KONKRETNE OCZEKIWANIA NADAWCY!
Analiza jakości odbioru sygnału telewizji cyfrowej DVB-S w implementacji stałoprzecinkowej T.Bartkowiak, M.Januszewski, P.Kryszkiewicz, P.Wójt IEEE Student.
Regionalny System Ostrzegania
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GOSPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ
Rozbudowa i rozszerzenie możliwości pomiarowych i informacyjnych Ogólnopolskiego Systemu MONitoringu Widma Radiowego pracującego w sieci Urzędu Komunikacji.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
Głos grupy TP w debacie nt. krajowej strategii gospodarki częstotliwościowej Warszawa, 4 lipca 2006.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GOSPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Zamierzenia.
Debata na temat krajowej strategii gospodarki częstotliwościowej Stanowisko PTC Krzysztof Dryzner Waldemar Koszałkowski Departament ds. Regulacji PTC Warszawa,
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Strategia.
ZAŁOŻENIA PORTALU. teleKROWA.pl to portal, którego celem jest ułatwienie konsumentom znalezienia optymalnej oferty związanej z:  telefonami komórkowymi,
E-turystyka w sektorze publicznym
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Zapis prezentacji:

Możliwości przyszłego wykorzystania pasma radiodyfuzyjnego dla potrzeb naziemnych emisji cyfrowych Dariusz Więcek Konferencja Przyszłość Rynku Medialnego w Polsce, Poznań Media Expo, 9.04.2014

AGENDA Gospodarka widmem radiowym pasm radiodyfuzyjnych Aktualny stan planów i sieci multipleksów Możliwości uruchomienia kolejnych multipleksów na bazie Planu GE06 Nowe techniki zwiększania efektywności wykorzystania widma radiowego Ocena skutków dyskutowanych propozycji w sprawie przyszłych przeznaczeń pasma 700 MHz dla systemów mobilnych (tzw. dywidenda cyfrowa 2) Propozycje rozwiązań dla przyszłych multipleksów Podsumowanie

Gospodarka widmem radiowym Częstotliwości radiowe stanowią unikalny, odnawialny, skończony i cenny zasób państwowy zarządzany na szczeblu krajowym (UKE, KRRiT) i międzynarodowym (ITU, CEPT) Zarządzanie widmem radiowym wykorzystuje ramowy podział zasobów radiowych na typy służb radiowych, rezerwacje i przydziały częstotliwości, który definiują Krajowe Tablice Przeznaczeń Częstotliwości (KTPCz) i RR ITU Zasoby widma radiowego stanowią cenne źródło stanowiące o wpływach budżetowych (ze sprzedaży, licencjonowania, pozwoleń radiowych) mający często też znaczny wpływ np. na wycenę wartości poszczególnych firm Tradycyjne sposoby licencjonowania: sprzedaż, dzierżawa, aukcja. Ustalanie szczegółowych warunków technicznych wynikających z kompatybilności elektromagnetycznej

Widmo radiowe pasm radiodyfuzyjnych Pasma radiodyfuzyjne przeznaczone dla radiodyfuzji naziemnej: Pasmo III (VHF): zakres częstotliwości 174-230 MHz Pasmo IV i V (UHF): zakres częstotliwości 470-862 MHz Pasma VHF i UHF są dziś współużytkowane z innymi systemami: PMSE (Programme Making and Special Events) Radioastronomia (604-608 MHz) ARNS (systemy krajów b. Układu Warszawskiego: RSBN/PRMG, SOD, RSP) Systemy radarowe Systemy radia kognitywnego (Cognitive Radio) wykorzystujące tzw. białe przestrzenie widma (TV White Spaces) Pasmo UHF (ok. 400-1000 MHz) stanowi najcenniejszy zasób widma radiowego ze względu na unikalne cechy fizyczne (duże zasięgi, niskie koszty budowy sieci, penetracja w budynkach, małe anteny o dobrym zysku) Przeznaczenie części pasma UHF na potrzeby telewizji pozwala na współużytkowanie widma, przeznaczenie dla operatorów komórkowych oznacza de facto wyłączność w użytkowaniu i „oddanie pasma” operatorom komórkowym

Podstawy regulacyjne pasm telewizyjnych Porozumienie RRC ITU w Genewie w 2006 (kraje Europy, Afryki, Bliski Wschód i kraje byłego ZSRR), tzw. „GE06” Zasady planowania i kryteria techniczne kompatybilności sieci (radiodyfuzyjne i inne) Plany częstotliwości cyfrowy i analogowy Warunki modyfikacji Planu Terminy zaprzestania ochrony TV analogowej (17.06.2015r) ITU WRC 07 Przeznaczenie 790-862 MHz dla systemów mobilnych na zasadzie pierwszej ważności (tzw. dywidenda cyfrowa, pasmo 800 MHz), Decyzja Komisji Europejskiej z 2010r. 2010/267 /EC w sprawie przeznaczenia zakresu 790-862 MHz (tzw. Dywidenda cyfrowa) wymóg KE w sprawie zwolnienia pasma przez systemy telewizyjne, implementacja do 2013r. ITU WRC 12 Uchwała w sprawie podjęcia prac dotyczących użytkowania zakresu 694(8)-790 MHz (pasmo 700 MHz, tzw. Druga dywidenda cyfrowa) przez systemy mobilne (do dyskusji i decyzji podczas WRC 15), prace w JTG 4-5-6-7 Mandat KE do CEPT w sprawie prac nad zagadnieniami kompatybilności pasma 700 MHz (CEPT CPG PTD) Porozumienia bilateralne administracji (np. z Rosją, Ukrainą)

OBSZARY REZERWACJI WEDŁUG PLANU GE06: PASMO VHF: 174-230 MHz DAB+ MUX1 DAB+ MUX2 MUX8 DVB-T DAB+ MUX3

Wykorzystanie pasma VHF Wolne zasoby częstotliwości, które są i będą dostępne dla telewizji w długim okresie czasu Możliwy jest jeden multipleks ogólnopolski DVB-T (MUX8) i trzy multipleksy DAB+ Nieco niższa dostępna przepływność DVB-T (ok. 22 Mb/s) Nieco większe problemy planowania sieci DVB-T (duże obszary rezerwacji), brak przeznaczeń dla konkretnych stacji w GE06 (implementacja za pomocą sieci SFN) Niektórzy odbiorcy TV będą musieli zamontować dodatkową antenę odbiorczą na pasmo VHF

OBSZARY REZERWACJI WEDŁUG PLANU GE06: PASMO UHF: 470-862 MHz

MULTIPLEKSY DVB-T AKTUALNIE DOSTĘPNE PASMO UHF: 470-790 MHz

Post switch-off (31.07.2013) situation Obecny stan sieci DVB-T Post switch-off (31.07.2013) situation MUX3 MUX2 Stacjonarny + przenośny 98% MUX1 Odbiór stacjonarny ~95% Odbiór stacjonarny ~95% MUX 4 – odbiór mobilny, miasta Dodatkowe emisje lokalne (spoza GE06) MUX 5, 6 ?

Obecne multipleksy DVB-T - kanały w paśmie 700 MHz (tzw Obecne multipleksy DVB-T - kanały w paśmie 700 MHz (tzw. dywidenda cyfrowa 2)

Dywidenda cyfrowa 2 - utrata pasma 700 MHz Utrata 2 multipleksów wg GE06 (MUX5, MUX6) MUX5 DVB-T (poza GE06) - wymaga planowania i koordynacji międzynarodowej

Nowe techniki zwiększania efektywności wykorzystania widma radiowego Radio kognitywne (Cognitive Radio, TV White Spaces) jako technika (np. w służbie drugiej ważności) wykorzystująca w sposób niezakłócający (tzw. oportunistyczny) pasma telewizyjne wykorzystywane obecnie przez inne służby Wykorzystanie zasady BSO (Beneficial Sharing Opportunities) promowanej przez KE Nie ma konieczności zmiany planów DVB-T Aplikacje: np. dostęp do Internetu, Internet Rzeczy (Machine-to-Machine), Inteligentne liczniki

Pasmo 700 MHz a systemy TV WS Kanały 21-60 Kanały 21-48 Żródło: IŁ-PIB, ECC Raport 185

Pasmo 700 MHz dla systemów mobilnych: konsekwencje Utrata 2 pełnych pokryć DVB-T GE06 (MUX5, MUX6) Utrzymanie MUX1-MUX4 możliwe bez większych zmian Planu i większych problemów koordynacji międzynarodowej (Konieczna współpraca międzynarodowa i wielostronne modyfikowanie Planu GE06 (zmiana niektórych kanałów) Brak możliwości wykorzystania współużytkowania pasma 700 MHz przez innych Idea KE - BSO (Beneficial Sharing Opportunity) ? Brak możliwości wykorzystywania systemów Cognitive Radio TV WS w paśmie 700 MHz Mniej dostępnych kanałów TV spoza GE06 na emisje lokalne Problemy przygraniczne z systemami ARNS (wschód) Znaczne problemy zakłóceń LTE700 do DVB-T (klasyczny uplink i downlink FDD) Przygotowania do wdrożenia i uzgodnienia międzynarodowe mogą zająć wiele lat Różne potrzeby i oczekiwania różnych krajów UE (konieczność wyłączania DVB-T w niektórych krajach) Utrzymanie 5-6 pokryć DVB-T wymaga istotnej zmiany Planu GE06 i koordynacji międzynarodowej

Ocena możliwości utrzymania 6 multipleksów w sytuacji utraty pasma 700 MHz

Warunki i efekty modyfikacji Planu GE06 Zgoda na wielostronną modyfikację Planu przez kraje sąsiednie (najlepiej konferencja ITU, CEPT) Możliwe zastosowanie większych obszarów rezerwacji niż w GE06 Korzystne zastosowanie transmisji DVB-T2 lub kolejnej wersji standardu Utrzymanie 6 multipleksów DVB-T2 w paśmie UHF nawet po przekazaniu pasma 700 MHz dla operatorów mobilnych (w DVB-T do 5 multipleksów) Zapewnienie atrakcyjnej oferty naziemnej telewizji na dłuższy czas (możliwość rozwoju HD, UHD, 4k, 8k, 3D, dodatkowe usługi, telewizja holograficzna itp.)

PODSUMOWANIE Obecnie są wolne i dostępne zasoby pasm telewizyjnych VHF i UHF, które pozwalają na uruchomienie kolejnych multipleksów DVB-T i DAB+: MUX5 i MUX6 DVB-T w paśmie UHF MUX8 DVB-T VHF 3 multipleksy DAB+ w paśmie VHF (1 przydzielony dla Polskiego Radia, 2 wolne) Oceniamy, że zasoby UHF (470-790 MHz) pozostaną w Polsce praktycznie dostępne na potrzeby telewizji przynajmniej do 2020r. W sytuacji przyszłej zmiany przeznaczenia pasma 700 MHz dla systemów mobilnych możliwe będzie takie zmodyfikowanie planu GE06, aby utrzymać 6 multipleksów w paśmie UHF (470-694 MHz) w DVB-T2 (lub 5 multipleksów w DVB-T) Zapewnienie przyszłej atrakcyjnej oferty telewizji naziemnej (np. programy HD, UHD, nowe programy) i radiowej (nowe programy, nowe usługi, duże zasięgi) jest możliwe dzięki uruchomieniu kolejnych multipleksów, dla których istnieją wolne zasoby częstotliwości zarówno w paśmie UHF jak i VHF

Dziękuję za uwagę d.wiecek@il.wroc.pl