Niezwykły trzeci zmysł

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Sposoby określania odczynu roztworów
Krewetki po tajsku.
dr Dominika Walczak Instytut Badań Edukacyjnych
Czy wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Autor: Krzysztof Wolsa
Welcome to Beauty Academy IV
„WYKORZYSTANIE ZIÓŁ I PRZYPRAW
„Zmysłami otwieram okna
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum nr 1 w Rumi ID grupy: 96/66_mp_g2 Opiekun: Maria Palmąka Kompetencja: matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: „Zmysłami.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Tkanki zwierzęce.
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dorota Tylek ŚRODKI POETYCKIE Jak rozpoznawać?.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Projekt Z kulturą na plus Nr POKL /11 Projekt Z kulturą na plus Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Podstawy grafiki komputerowej
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
Percepcja słuchowa.
Wartości rytmiczne nut
Perfum Party. Jak zwiększyć dochód ze sprzedaży.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Powstawanie fotografii
Narkotyki Alkohol i 84% 81% 79% 57% 51% Opr. Jakub Romański.
Tajemnice ciała ludzkiego
Szkodliwość palenia papierosów
Classification of perfumes
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Matematyka w muzyce Mateusz Gajos kl. I a.
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Integracja sensoryczna
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
11.
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym
„Język polski dookoła nas na co dzień”
Nowe technologie w edukacji
„Prawdziwe życie to zdrowe życie”
Wykonali: Adrianna Żukowska Dariusz Jażdżyk Jarosław Owczarek.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Szkodliwości w używaniu używek !!!
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Świat Dźwięków W naszym środowisku dźwięk pełni najrozmaitsze funkcje. Dostarcza przyjemności (szum morza, śpiew ptaków) lub przykrości (hałas). Może.
Zmysły smak, węch.
Jakie substancje dodatkowe znajdują się w żywności?
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Zaburzenia spostrzegania
Ocena organoleptyczna i sensoryczna potraw
 Środek zastępczy - „substancję pochodzenia naturalnego lub syntetycznego w każdym stanie fizycznym lub produkt, roślinę, grzyba lub ich część, zawierające.
Barwy i zapachy świta (cz. I - barwniki)
By Nadszed ł rok 2016 … Witamy Nowy Rok, nowymi produktami…
DYFUZJA.
MIĘCZAKI.
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Przyprawy ciasteczek korzennych
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Szkodliwość hałasu w szkole
Wykład 5.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Judyta Izabela Stepaniuk klasa 2 B
Percepcja słuchowa.
EKOSYSTEM – WSPÓŁZALEŻNOŚĆ ŚRODOWISKA I ORGANIZMÓW EWELINA POCZOPKA KLASA IVG.
Zapis prezentacji:

Niezwykły trzeci zmysł źródło rysunku: http://nycdauphinexo.files.wordpress.com/2010/06/screenhunter_08-jun-16-14-20.gif?w=922

Zmysły to formy przyjmowania bodźców z otoczenia oraz ich analizy i reagowania na nie, cechujące wszystkie zwierzęta. Zmysły Narządy zmysłów Receptory Mózg Pola zmysłowe

Jakie rodzaje zmysłów znamy? Źródło rysunku: http://flairtender.pl/wp-content/uploads/2011/04/Zmys%C5%82y-na-imprezie-firmowej-300x225.jpg

Rodzaje zmysłów

Węch = zmysł chemiczny Nie ma drugiego urządzenia odbiorczego o wrażliwości równej zmysłowi węchu. Jest on szczególnie precyzyjny, dokładny, a także wyjątkowo pamiętliwy. Zmysł węchu i smaku mają charakter szczególny ponieważ wymagają bezpośredniej styczności bodźców z komórkami receptorowymi. Są one określane jako zmysły chemiczne. Jedyne miejsce w organizmie gdzie neurony mają bezpośredni kontakt ze środowiskiem zewnętrznym – nabłonek węchowy.

Węch u człowieka W zależności od gatunku, zmysł powonienia może odgrywać miej, lub bardziej istotną rolę, w porównaniu z innymi zmysłami. Źródło rysunku: http://www.dogscribbler.com/files/graphics/sinnestriangel.jpg

Człowiek zależy do istot mikrosmatycznych czyli takich, dla których wrażenia węchowe są mniej ważne niż inne, na przykład wzrokowe lub słuchowe.

W jaki sposób odbywa się percepcja węchowa? – Nobel 2004 Nagroda Nobla w dziedzinie: medycyna i fizjologia za badania nad receptorami węchowymi i układem węchowym dla Richarda Axela i Lindy B. Buck

Po co nam zmysł węchu? Źródło: http://thedermblog.com/wp-content/uploads/2008/12/sniffing-dog-bazusa.jpg

Pamięć i emocje Zapachy mogą być one świadomie użyte w celu zwiększenia tendencji do gry w kasynach, długości przebywania w restauracji czy choćby chęci zakupu kawy, czy pieczywa. Dzieje się tak, ponieważ zapachy silnie i szybko zmieniają stan emocjonalny człowieka. Istnieje silne, indywidualne skojarzenie między zapachami i konkretnymi wspomnieniami (przykładowo zapach lilii może przywoływać na myśl pogrzeb, czy zapach piernika indukować myśli o Bożym Narodzeniu). Jest to tak zwany „Efekt Prousta”.

Typologia zapachów Istnieje pięć pierwiastków wonnych (chlor, brom, jod, fluor, ozon) oraz kilkadziesiąt wonnych substancji organicznych. W zależności od stężenia ta sama substancja wydaje inny zapach (na przykład indol, który w małych stężeniach ma zapach jaśminu, w wyższych fekaliów) W zależności od stereochemii dwa izomery mają inny zapach. CXC – różany CXCl – pomarańczowy Przeciętny człowiek jest w stanie rozróżnić do kilku tysięcy zapachów, ale nie potrafi rozróżnić składników złożonych zapachów, gdy jest ich więcej niż dwa.

Zapach – w najogólniejszym sensie cecha związków chemicznych i ich mieszanin, polegająca na pobudzaniu zmysłu węchu.

Perfumy (łac. per fumum - przez dym) – łączna nazwa kosmetyków, których jedynym zadaniem jest nadawanie różnym obiektom (zwykle ciału człowieka) przyjemnego i długo utrzymującego się zapachu.

Do kręgu której z nauk zaliczymy następujące określenia? KOMPOZYCJA NUTA AKORD HARMONIA TON PÓŁTON ORGANY SEPTEM ARTES LIBERALES TRIVIVM Gramatyka Logika Retoryka QVADRIVIVM Filozofia Teologia Astronomia Muzyka

Perfumy jak muzyka Opisując zapachy korzysta się z terminologii muzycznej. Proces tworzenia perfum (komponowanie) zazwyczaj trwa wiele lat. Ze względu na swoją szczególną kompozycję, która rozwija się w czasie, perfumy bywają porównywane do utworów muzycznych.

Kompozycja zapachowa Kompozycja zapachowa to mieszanina olejków i środków wzmacniających (razem od kilkunastu do kilkudziesięciu składników naturalnych lub syntetycznych). Składniki kompozycji zapachowej można podzielić na trzy główne nuty zapachowe.

NUTA wskazuje na węchowe wrażenie pojedynczego zapachu lub wyróżnia trzy poziomy perfum. Nuta wysoka (głowy, górna, zmysłu) Nuta średnia (serca, łącząca) Nuta bazowa (głębi)

Akord – wyważony zestaw trzech lub czterech nut, które tracą swoją odrębną tożsamość, tworząc całkowicie nowy, jednolity zapach. Kiedy nuty zapachowe idealnie ze sobą współgrają, tworząc jednolity zapach, możemy mówić o HARMONII zapachu. Nuta 2 Nuta 1 Nuta 3 AKORD

Perfumy jak muzyka Obecnie rzadziej niż dawniej używa się wyrażenia TEMAT, określającego motyw przewodni zapachu. Temat powinien harmonijnie przewijać się przez wszystkie fazy życia zapachu

"organy " do kompozycji zapachów to narzędzie składające się ze stołu i schodkowo ułożonych półeczek, na których poukładane były buteleczki i fiolki z różnymi substancjami służącymi do wyrobu perfum. Źródło: http://infointravel.com/info.htm#42518/pl/p/muzeum_perfum_fragonard

Co różni oryginalne perfumy od tańszych odpowiedników?

Poezja zapachów Zapachy w nutach przeplata się często na sposób przypominający tworzenie muzyki lub wierszy. Są kompozycje z zapachem wiodącym tworzonym w ten sposób, że we wszystkich trzech nutach część składników ma do siebie zbliżony zapach. Kompozycje rymowane to takie, w których występują dwa lub więcej podobnie pachnące składniki w nucie bazowej i wysokiej, zaś nuta średnia jest ich pozbawiona, oraz najtrudniejsze do skomponowania, ale jednocześnie najbardziej oryginalne. Kompozycje kontrastowe charakteryzują się tym, że nie ma powtarzających się składników, a zamiast tego są składniki, które są z sobą w ostrym kontraście, który jest niwelowany i uzupełniany przez składniki neutralne.

Zadanie dla uczniów

Przykładowe opisy perfum Źródło: http://szafa.pl/c11530131-flakon-na-perfumy-z-pompka.html

I. Oudh Al Mubakkar orientalny Bergamota, ylang-ylang, szafran olejek orris, cedr, olejek gurjum Sandałowiec, piżmo

II. Secretions Magnifique Metaliczny, zwierzęcy Irys, morszczyn, mleko Sandałowiec, kokos opoponaks

III. Rose Poivrée Zwierzęcy, kwiatowy Różowy pieprz, kolendra Róża Wetiwer, cyweta

IV. Volo AZ 686 Kwiatowy Gardenia Wanilia Kokos

V. Fumidus Drzewny, kadzidlany Brzoza Wetiwer Whiskey

Aziyade = afrodyzjaki rozmaitych kultur świata Pomarańcza, migdał, granat, suszona śliwka, daktyle Imbir, cynamon, kardamon, kmin, chleb świętojański Paczuli, piżmo, wanilia, kadzidło, labdanum