Edukacja i stare komputery Zbigniew Rudnicki. Zamiast wstępu 2 W cieniu wielkiej sztuki i architektury, na naszych oczach odchodzą w niepamięć perły pędzącego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Advertisements

Wydarzenie, jakiego jeszcze nie było!
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Pojęcia podstawowe, historia komputera, rodzaje komputerów.
Jednostki pamięci komputera
PODSTAWY INFORMATYKI Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe Cezary Mazurek
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Gdańsk miastem wolności.
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
TECHNOLOGIE INFORMACYJNE
Wolontariat pracowniczy w instytucji kultury na przykładzie Muzeum Powstania Warszawskiego Marta Kukowska Kierownik Centrum Wolontariatu w MPW.
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
Praca metodą projektu edukacyjnego
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Co to jest TIK?.
Zespół Szkół Rolniczych w Woli Osowińskiej
Muzeum Warszawskiej Pragi ODDZIAŁ MUZEUM HISTORYCZNEGO M.ST. WARSZAWY PROJEKT NR 13 REALIZOWANY PRZEZ MIASTO ST. WARSZAWA.
Historia Informatyki..
Deutsch-Wagen-Tour w Polsce
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
Pozyskujemy Fundusze z Unii Europejskiej w projektach edukacyjnych.
Autor: Justyna Radomska
Baśń o… Metoda story – line Maria Lorek Szczecin, 29 listopada 2012 r.
Festiwal filmowy DEKADY FILMU OFERTA DLA KONESERÓW KINA I MECENASÓW KULTURY + Copyright by Kultura +
Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu
Rodzaje komputerowych nośników danych
Zamek królewski w Warszawie – DZIŚ
Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Witamy w nowej sali multimedialnej Centrum Multimedialnego X LO Zdjęcia sali multimedialnej.
Wiosenna wizyta w Muzeum Regionalnym Klasa 3G Opiekun: Halina Bednarz.
Bezpieczne korzystanie z środków przekazu medialnego.
PROJEKT MŁODY OBYWATEL - BADANIE ZASOBÓW MIASTA Autorzy: Kamila Pazura Beata Boczkowska Michał Tomaszewski.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Komputer w pracy ucznia na lekcjach sztuki..
Prezentacja Studenckiego Koła Matematyków AGH
Szkolna pracownia informatyczna jest otwarta dla uczniów i społeczności lokalnej Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Organizacja wspomagania szkół
KOMPUTER EXPO i 24 stycznia 2008 r. Pałac Kultury i Nauki w Warszawie.
Powstanie koła Studenckie Koło Naukowe „Era inżyniera” zostało utworzone w listopadzie 2011 roku, a jego opiekunem została dr inż. Joanna Augustyn-Pieniążek.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
Praca z uczniem zdolnym – czyli Młodzieżowy Klub Techniki w Zespole Placówek Oświatowych w Lubieniu Kujawskim. Autor: Jarosław Pieczkowski.
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Prezentacja projektu „Zapomniana historia - śladami Bitwy Przasnyskiej” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w Ramach Europejskiego Funduszu.
Systemy informatyczne wprowadzenie
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
„Bądź bezpieczny w sieci’’ W dwugodzinnych zajęciach wzięli udział uczniowie klas III. Celem zajęć i działań było poznanie przez uczniów zasad bezpiecznego.
Informatyki szkolnej dzieje w pięciu aktach według Grażyny Koby.
Adres wwwwww.britishmuseum.org Kontakt tel.: +44 (0) org Godziny otwarcia Codziennie Piątki.
Czasy kiedy człowiek nie potrafił jeszcze mówić Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą.
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
AKCJA LATO 2016 Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gdańsku.
CO MOŻNA ZOBACZYĆ W WARSZAWIE Przygotowała i Opracowała Magda Białas.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego E-podręczniki i e-materiały* do kształcenia ogólnego nie zastąpienie,
Muzeum. Zespół Szkół Ogólnokształcących w Syryni  Ul. Powstańców Śl. 26  44 – 361 Syrynia  Tel  E – mail:  Dyrektor szkoły:
Praca metodą projektu edukacyjnego
HISTORIA KOMPUTERA.
Jednostki pamięci komputera
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Autor: Rafał Szczurowski
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozliczenie działań Miejskiej Biblioteki w Mrągowie na rzecz Fundacji ORANGE za rok 2013.
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Edukacja i stare komputery Zbigniew Rudnicki

Zamiast wstępu 2 W cieniu wielkiej sztuki i architektury, na naszych oczach odchodzą w niepamięć perły pędzącego postępu technicznego. Nie zauważamy ich wartości historycznej, naukowej, estetycznej. One po prostu były i są - Komputery. A przecież to jedyne w historii urządzenia, które za życia jednego pokolenia powstają, zmieniają się i odchodzą, usuwając w niepamięć to co jeszcze niedawno uważane było za genialne w świecie elektroniki. O komputerach z pewnością możemy powiedzieć, że zmieniły nasz świat. I choć ich ranga w naszym życiu stale rośnie, o tych starych nie chcemy już pamiętać. A są one przecież dowodem ludzkiego geniuszu.

O Muzeum 3 Ze względu na interaktywny sposób prezentacji zbiorów, jesteśmy unikatowym na skalę światową Muzeum związanym z informatyką. Podstawę naszego zbioru stanowi kolekcja maszyn liczących oraz komputerów osobistych wraz z nośnikami pamięci. Celem i misją Muzeum jest popularyzacja wiedzy o rozwoju komputerów i maszyn liczących - elementów epoki cyfrowej i dziedzictwa cywilizacji. Ambicją Muzeum jest prezentacja informatyki jako geniuszu ludzkiego, widzianego nie tylko przez pryzmat gier komputerowych, ale także jako narzędzia wspierającego podejmowane wyzwania naukowe.

Kim jesteśmy 4 Muzeum Komputerów i Informatyki powstało z wieloletniej pasji i zamiłowania do retrokomputerów, które z powodu postępu cywilizacyjnego bardzo szybko znikają, trafiając na złom, choć powinny być traktowane jako element ludzkiego geniuszu. Twórcami Muzeum są: Krzysztof Chwałowski, Zbigniew Rudnicki oraz Dariusz Walerjański, wspomagani przez wolontariuszy oraz zawiązaną Radę Muzealną, składającą się z osób związanych z rozwojem polskiej Informatyki, muzealników i pasjonatów zabytków techniki. Funkcję dyrektora Muzeum w organizacji pełni Krzysztof Chwałowski.

Status prawny 5 Zgodnie z Ustawą o Muzeach (Dz.U. z 2012 poz. 987, z dnia 21 listopada 1996 r.) Muzeum zostało utworzone przez osoby prywatne, dysponujące odpowiednim zbiorem i posiadające ku temu możliwości. Muzeum posiada, zatwierdzony w 2013 r. przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Regulamin określający funkcjonowanie i cele Muzeum. Zgodnie z Ustawą o Muzeach, do czasu przygotowania stałej ekspozycji Muzeum jest w tzw. okresie organizacyjnym.

Goście i atrakcje 6 Naszą ekspozycję adresujemy do osób w dowolnym wieku, o zróżnicowanej wiedzy, zainteresowanych historią i rozwojem informatyki. Każde zwiedzanie połączone jest z interaktywną zabawą z wykorzystaniem znajdujących się w Muzeum eksponatów. Ze względu na wartość materialną oraz unikatowość prezentowanych zabytków informatycznych, ekspozycja nie jest przeznaczona do samodzielnego zwiedzania. Naszych gości oprowadza przewodnik Narrator. Największą atrakcją muzeum jest odtworzenie specyfiki laboratorium informatycznego z końca lat siedemdziesiątych XX wieku, połączone z prezentacją polskich komputerów marki ODRA 1305 oraz PRS4.

Przykładowe propozycje tematyczne Utwór mp3 – co to takiego i jak go zapisać na komputerze sprzed 40 lat? 7 Odwiedzający zapoznają się z nośnikami pamięci obowiązującymi dziś, oraz tymi które istniały kiedyś, takie jak dyskietki, taśmy magnetyczne, taśma perforowana, karta perforowana. Sprawdzając wielkość obszaru pamięci jaki zajmuje obecnie średniej wielkości utwór mp3, będą przeliczać i próbować zapisać je na poszczególnych nośnikach pamięci. Na koniec zajęć, grupa sporządza elektroniczne sprawozdanie, które zostanie napisane na starym komputerze. Podczas ćwiczeń będą prezentowane różne metody zapisu, a uczniowie udowodnią że utwór mp3 to dziurki na taśmie perforowanej.

Przykładowe propozycje tematyczne Od liczydła do smartfona 8 Odwiedzający, cofając się parę wieków przed naszą erę, poznają rys historyczny urządzeń wspomagających liczenie,. W prosty sposób, przyswajają wiedzę związaną z systemami liczbowymi, dzięki którym udało się stworzyć pierwszy komputer. Porównując metody wykonywania prostych działań matematycznych na poszczególnych maszynach, dowiedzą się w jaki sposób zaczęły liczyć komputery i w jaki sposób liczą one obecnie. Interaktywnie uczestnicząc w zajęciach studenci dowiodą, iż smartfon to liczydło!

Czym dysponujemy 9 Gromadzimy i prezentujemy wytwory zamkniętej już epoki w dziejach informatyki. Kolekcja muzeum liczy aktualnie około 2500 eksponatów, pochodzących z okresu od końca lat 70-tych do przełomu XX/XXI wieku. Zgodnie z przyjętą zasadą, pozyskiwane eksponaty muszą być ciekawe, przełomowe i reprezentatywne. Sprzęt gromadzimy w trzech podstawowych działach: komputery, nośniki pamięci oraz urządzenia sieciowe. Wśród tej kolekcji na szczególną uwagę zasługują: komputer ODRA 1305, Apple IIc, pierwszy przenośny HP 85, IBM seria51xx portable a także radziecki ZX Spectrum o nazwie Radug. W kolekcji posiadamy także polskie komputery MERITUM, ComPan, Bosman, Impol, Meraster oraz linię sprzętową ELWRO. Obok zabytków techniki informatycznej Muzeum gromadzi także literaturę fachową oraz oprogramowanie. Planowane jest ich udostępnienie w tworzącej się Bibliotece Specjalistycznej.

Jesteśmy rozpoznawalni 10 Jesteśmy stałym gościem cotygodniowej audycji Radia Katowice - Wirtualny Wtorkowy Wieczór Nasz profil na Facebook'u polubiło już ponad 2000 osób. Tygodniowo docieramy z informacją na tym portalu do blisko 7500 osób (głównie osoby w wieku ) Patronat nad Muzeum objęły Radio Katowice i Miesięcznik CHIP Muzeum cieszy się dużą sympatią i poparciem ze strony Prezydenta i Rady Miasta Katowice

Jesteśmy zapraszani 11 Muzeum regularnie prezentuje część swoich zbiorów, w formie wystawy objazdowej. Byliśmy już atrakcją wielu imprez organizowanych w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Zabrzu i innych miastach.

Kontakt 12 Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w organizacji Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej Katowice tel.: www: