Źródła błędów zeznań szczerych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
PSYCHOLOGIA REKRUTACJA 2011_12. TRYB STACJONARNY.
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Rozmowa kwalifikacyjna
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Wydobywanie informacji z pamięci
Organizacja pamięci: struktury, procesy, systemy
Pamięć autobiograficzna
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Maps of bounded rationality:
Zastosowanie pamięci semantycznej we wspomaganiu decyzji medycznych
Metody badawcze w psychologii
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
LIWC a psychologia emocji i poznania
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
13. Kontrolowanie agresji
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Przesłuchanie – jedna szansa wiele możliwości mgr Anna Tarnawska
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
Wyzwania przedsiębiorczości
WYMAGANIA Przedmiot: psychologia poznawcza
Spostrzeganie.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Umiejętność obserwacji.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Metoda badań eksperymentalnych i quasi-eksperymentalnych
Cele kształcenia.
Heurystyki Wersja studencka.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
D. McCloskey "The Rhetoric of Economics" Justyna Kołodziejuk.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Analiza FMEA Tomasz Greber
Zaburzenia spostrzegania
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Procedura przesłuchania małoletnich ofiar i świadków przestępstw.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
Reprezentacje umysłowe
Zjawiska związane z pamięcią autobiograficzną w sesji genogramowej
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Zaburzenia pamięci.
Reprezentacje umysłowe
Wykład 1 Przedmiot psychologii
Wpływ sugestii rodzica na rozwój inteligencji piłkarskiej dzieci
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Emocje Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Źródła błędów zeznań szczerych Patrycja Maciaszek Źródła błędów zeznań szczerych Wydział Prawa i Administracji UŁ, Różne Oblicza Świadka, 30.11.2012

Plan Wstęp Źródła bledów: czynniki sytuacyjne i indywidualne Poznawcze źródła błędów + konsekwencje w praktyce prawniczej Sposoby zapobiegania zeznaniom błędnym Szczególne przypadki Kryterium subiektywnej pewności świadka Podsumowanie

szczerość prawdziwość zeznania prawdziwe – zeznania zgodne z obiektywną rzeczywistością zeznania szczere – zeznania zgodne z wewnętrznym przekonaniem osoby zeznającej, że mówi prawdę zeznania nieprawdziwe, ale szczere – kiedy świadek popełnił błąd na etapie postrzegania/zapamiętywania zeznania prawdziwe, ale nieszczere – kiedy świadek powiedział prawdę, chociaż nie miał zamiaru tego robić

Pamięć najważniejsza zdolność poznawcza odtwórcza natura zdolność i proces – trzy fazy: kodowanie przechowywanie odpamiętywanie (przypominanie)

czynniki indywidualne źródła błędów czynniki sytuacyjne dynamiczne (wykazujące zależność od cech konkretnej sytuacji bodźcowej – tu: sytuacja przesłuchania) czynniki indywidualne raczej stałe; zw. z elementami psychicznego wyposażenia jednostki + stan psychosomatyczny

Cechy sprzyjające powstawaniu błędów w jednostce w sytuacji zły stan zdrowia/wady fizjologiczne przekonania podmiotu (skrypty i schematy poznawcze; stereotypy) wyobraźnia wcześniejsze doświadczenia motywacja wiedza i umiejętności stany afektywne obecność dystraktorów zbyt duże odroczenie czasowe (8 dni+) zachowanie przesłuchującego, min: presja, wymuszanie, podkreślanie autorytetu, wizualizacja, manipulacje słowne… obecność w otoczeniu tzw. „wskazówek przypominania” (bodźców wyzwalających) = SUGESTIA! = wynikają z różnych sposobów przetwarzania informacji i nadawania interpretacji przez ludzi!

Poznawczy mechanizm powstawania błędów Koncepcja „7 grzechów pamięci” Daniela Schactera Przyczyna Funkcja Konsekwencje 1. Nietrwałość Ochrona przed przeładowaniem poznawczym (chaos informacyjny u autystów) Niepamięć szczegółów, powstawanie luk w pamięci możliwych do wypełnienia przez aktywne schematy poznawcze ⇢ konfabulacje 2. Roztargnienie Tendencja do optymalnego rozdysponowania zasobów poznawczych (teoria zasobów uwagowych Kahneman) Brak możliwości przeniesienia informacji z STM do LTM, czyli: ZAPOMINANIE 3. Blokowanie Ekonomia poznawcza (ograniczona pojemność WM) Wrażenie braku wiarygodności świadka („jeśli mówisz prawdę nie musisz sobie niczego przypominać” – MIT!

Ekonomia poznawcza – ograniczona wiedza o źródle informacji 7 grzechów pamięci – c.d. 4. Błędna atrybucja Ekonomia poznawcza – ograniczona wiedza o źródle informacji błędne przypisania sklejenie dwóch śladów pamięciowych w jeden (tzw. „zbitki pamięciowe” - przypadek John’a Doe II z akt FBI) nieprawidłowe powiązanie śladu pamięciowego z kontekstem sytuacyjnym (np. przemieszczenie w czasie) fałszywe przyznanie się do winy 5. Podatność na sugestię Zaufanie względem autorytetu Ograniczona wiarygodność naocznych świadków zdarzeń 6. Tendencyjność Zachowanie spójnego obrazu „ja” Zapamiętywanie ukierunkowane przez stereotyp; błędne oskarżenia 7. Uporczywość Ochrona przed powielaniem zachowań nieprzystosowawczych Przyczyna ASD i PTSD; pogorszenie poziomu funkcjonowania, więc także: zdolności mnestycznych (zw. z nadaktywnością ciała migdałowatego)

Dlaczego błędy? Efekt uboczny działania przystosowawczych właściwości systemu poznawczego Powstawanie zw. z generalizacją i kategoryzacją – a więc podstawą MYŚLENIA i ROZUMOWANIA …ale: świadomość mechanizmu działania systemu – pozwala minimalizować jego skutki i chronić się przed konsekwencjami błędów

Remedium Pytanie o źródło informacji Uwzględnienie indywidualnych cech świadka Wywiad poznawczy – schemat oparty na 4 technikach: Od ogółu do szczegółu Wyobrażeniowe odtworzenie warunków zdarzenia Różne porządki czasowe Perspektywy różnych osób

Przypadki szczególne Przesłuchania świadków o specjalnych warunkach: dzieci osób starszych chorych psychicznie niepełnosprawnych intelektualnie o zaburzonej strukturze osobowości Zeznania ślepe - spowodowane pytaniami o wydarzenia typowe, rutynowe – świadek nie pamiętając, że coś robił (gdyż zazwyczaj robi to automatycznie), zeznaje, że pamięta, ponieważ: czynność wpisująca się w ogólny schemat jest z góry uznana za mającą miejsce ….podsumowanie: wiemy, czego nie robić

Subiektywna pewność …a problem zeznań błędnych Psychologia eksperymentalna: Tulving – „remember/know” judgement H. Roediger & K. McDermott: „wiem/pamiętam” + „stare/nowe” WIEM – błąd ogólności PAMIĘTAM – fałszywe wspomnienie! WNIOSKI: nieprawdziwym przypomnieniom towarzyszy WYSOKA PEWNOŚĆ prawdziwości!

Podsumowanie Błędów nie można uniknąć Wiedza o sposobie funkcjonowania systemu poznawczego człowieka pozwala minimalizować ich natężenie (częstość i ilość występowania) oraz redukować wpływ na przebieg śledztwa Jednym z czynników moderujących rzetelność zeznań jest sposób przesłuchiwania świadka Subiektywna pewność świadka nie jest dobrym markerem zgodności jego zeznań z rzeczywistością

Bibliografia Jagodzińska, M. (2001). Psychologia pamięci. Warszawa: Helion. Maruszewski, T. (2005). Pamięć autobiograficzna. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Maruszewski, T.(2001). Psychologia poznania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Niedźwieńska, A. (2004) Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nęcka, E., Orzechowski, J., Szymura B. (2006). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Roediger, H. L., McDermott, K. B. (1995). Creating False Memories: Remembering Words Not Presented in Lists, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 21(4), 803-814.

Dziękuję za uwagę 