NEURODYDAKTYKA I JEJ ZNACZENIE W PROCESIE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
 Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Advertisements

Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Świat mówi o Bogu. CELE : Na dzisiejszych zajęciach: dowiesz się czy o istnieniu Boga można mieć pewną wiedzę czy też mamy w Niego tylko wierzyć.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Konstruowanie robotów z wykorzystaniem Vex IQ
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
Ucz i ucz się z TIK!.
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Dlaczego warto czytać?.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Style i strategie uczenia się
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Rzymski pokój, czyli zakładki mieszkaniowe
Interaktywne metody nauczania
Moje szczęście.
Metoda projektu.
dr Marzena Żylińska Łódź
Wpływ osiągnięć technicznych XXI wieku wpływających negatywnie na rozwój i kondycję zdrowotną dzieci i młodzieży. Telewizja.
6-LATEK W SZKOLE.
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W WIEKU PRZEDSZKOLNYM DAJE DZIECIOM NIE TYLKO SZANSĘ W NABYWANIU SŁOWNICTWA, ALE RÓWNIEŻ ROZBUDZA ICH ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWĄ I BUDUJĘ.
A ty dla kogo żyjesz? Dla kogo są Twoje kroki i zmagania każdego dnia?
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Dlaczego warto czytać?.
czyli jak czytanie rozwija , uczy i bawi
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Prezentacja informacji w biznesie
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Zapis prezentacji:

NEURODYDAKTYKA I JEJ ZNACZENIE W PROCESIE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ Opracował: Szczepan Cypara

NEURODYDAKTYKA Pojęcie to stworzył w połowie lat 80. XX w. niemiecki dydaktyk matematyki Gerhard Preiß. W języku angielskim funkcjonują raczej pojęcia: „brain friendly learning” i „brain compatible learning”. W Polsce natomiast termin „neurodydaktyka” staje się coraz popularniejszy i funkcjonuje zarówno w literaturze fachowej, jak i popularnonaukowej.

NEURODYDAKTYKA Jest procesem organizacji procesu dydaktycznego, zgodnego z naturalnymi preferencjami pracy ludzkiego mózgu.

NEURODYDAKTYKA Przede wszystkim bada jaki wpływ ma stres na różne rodzaje pamięci jak również na procesy uczenia się i funkcje wychowawcze.

NEURODYDAKTYKA Opiera się głównie na wiedzy na temat budowy i funkcji mózgu. Stara się optymalizować środowiskowe i intra-psychiczne zmienne, które mogą mieć wpływ na proces zdobywania wiedzy.

MÓZG CZłowieka Waży średnio 1400 g i stanowi ok. 3 % masy ciała. Średnio zużywa 20% całej energii wytwarzanej przez organizm.

MÓZG CZŁOWIEKA Największą część energii pochłania utrzymanie stanu gotowości do przesyłania impulsów między neuronami. Ludzki mózg zawiera na ogół około 100 mld neuronów, które komunikują się ze sobą za pomocą synaps. Liczba możliwych połączeń między neuronami jest większa od liczby atomów we wszechświecie.

BUDOWA MÓZGU

PROCES UCZENIA SIĘ Każdy neuron ma jeden akson zakończony rozgałęzieniami. Komunikacja pomiędzy poszczególnymi neuronami przebiega za pomocą impulsów elektrochemicznych w przestrzeni zwanej synapsą.

PROCES UCZENIA SIĘ Poprzez proces uczenia tworzą się połączenia synaptyczne, których efektem są zdobyte umiejętności i pozyskana wiedza. Każdy neuron ma tysiące dendrytów, które odbierają informacje z innych neuronów. Uczenie się powoduje rozrost dendrytów.

UCZENIE SIĘ Badania dowodzą iż około 50% zdolności uczenia się rozwija się do czwartego roku życia, a dalsze 30 % przed ukończeniem ósmego. Po ukończeniu dziesiątego roku życia dendryty, które nie wytworzyły połączeń obumierają.

NEURONY LUSTRZANE Zostały odkryte zostały na przełomie lat 80. i 90. przez włoskich naukowców. Zrewolucjonizowały poglądy na temat generacji ludzkich zachowań. Są to komórki, które odzwierciedlają cudze działania, intencje i emocje. Umożliwiają porozumiewanie się i uczenie.

NEURONY LUSTRZANE Na podstawie wiedzy zdobytej o neuronach lustrzanych można powiedzieć że proces uczenia opiera się na: naśladowaniu, obserwacji dorosłych, którzy dostarczają wzorców, samodzielnym wykonywaniu zadań i szukaniu własnej drogi.

NAUKA zgodna z naturą mózgu To nauka aktywna, oparta na uczestniczeniu, doświadczaniu i działaniu.

NAUKA zgodna z naturą mózgu Młody człowiek sam odkrywa prawdy i fakty. Nie należy podawać mu gotowej wiedzy do zapamiętywania, lecz starać się stwarzać takie sytuacje, w których sam się czegoś nauczy.

NAUKA zgodna z naturą mózgu Uczenie się poprzez siedzenie i słuchanie jest nieefektywne. Sprawia, że mózg jest stymulowany w niewielkim stopniu, a to prowadzi do zaniku połączeń między neuronami.

NAUKA zgodna z naturą mózgu Najefektywniejsza jest nauka wszystkimi zmysłami.

NAUKA zgodna z naturą mózgu Ponadto gdy nauka jest dobrowolna pozwala szybciej przyswajać wiedzę. Każdy lepiej zapamiętuje informacje z zakresu wiedzy, która go interesuje.

NAUKA zgodna z naturą mózgu Kluczową rolę w procesie uczenia odgrywa rozumienie. Bez tego mózg nie może stworzyć połączeń między poszczególnymi informacjami. Dzięki rozumieniu uczniowie potrafią wykorzystać zdobytą wiedzę także w innych sytuacjach.

DOMINACJA PÓŁKUL MÓZGOWYCH Lewa półkula, nazywana logiczną, jest odpowiedzialna za myślenie logiczno-racjonalne, liczby, mowę, itp. Przetwarza dane w sposób symboliczny w formie liter, cyfr, słów. Pomaga analizować i organizować doświadczenia, podporządkowywać je poszczególnym kategoriom. Bez niej nie moglibyśmy mówić.

DOMINACJA PÓŁKUL MÓZGOWYCH Prawa półkula, zwana kreatywną ułatwia zrozumieć świat poprzez obrazy, fantazję, wyobraźnię, intuicję. Przetwarza informacje w sposób sensoryczny, za pośrednictwem zmysłów, bez udziału słów. To dzięki prawej półkuli mamy świadomość przestrzeni, możemy dokonywać syntezy wrażeń, rozpoznawać twarze, wzory, oceniać rozmiary.

DOMINACJA PÓŁKUL MÓZGOWYCH Efektywne metody pracy odwołują się jednocześnie do lewej i prawej półkuli mózgowej. Stosując odpowiednie metody pracy, angażujemy cały mózg i dzięki temu możemy więcej zrozumieć i zapamiętać, szybciej i skuteczniej się uczyć, mieć więcej twórczych pomysłów, czy lepiej zaplanować nasze działania.

BIBLIOGRAFIA M. Żylińska „Neurodydaktyka, czyli nauczanie przyjazne mózgowi” P. Carter, K. Russell „Równowaga umysłu” T. Buzan „Pamięć na zawołanie”

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ