Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Lokalny program rewitalizacji Gniewkowa na lata 2009 – sierpnia 2009 r.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Konferencja: „Wdrażanie Inicjatywy JESSICA na Mazowszu” Warszawa 8 września 2011 Prof. Dr hab. Marek Bryx Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA RUDA ŚLĄSKA DO ROKU 2030
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Konsultacje społeczne Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Libiąż - Aktualizacja II Libiąż, 11 czerwca 2008r. Libiąskie Centrum Kultury.
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Góra na lata Warsztat III ZADANIA REWITALIZACYJNE GÓRA,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA GMINY BRWINÓW ATRIUM GRUPA DORADCZA 31 MAJA 2016.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Paczków do roku 2023.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GMINY RAKONIEWICE NA LATA
Konsultacje społeczne projektu dokumentu
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI dla Gminy Kornowac
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Korczyna na lata
Rewitalizacja w gminie Świekatowo.
CECHY PRAWIDŁOWO PRZYGOTOWANEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
Gminny Program Rewitalizacji Miasta i Gminy Kock na lata
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rewitalizacji – Gmina Białowieża
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Besko na lata
Zapis prezentacji:

Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska Izba Samorządowa Brzesko, 29 września 2016 r. ________________________________________________________________________________________________________ Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl www.fundacjamis.org.pl

Definicje ustawa o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.: Art. 2. 1. „Rewitalizacja stanowi proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji”. Wg. dr Andreasa Billerta: (historyk sztuki i architektury, od ponad 20 lat pracuje przy programach rewitalizacji miast) „Rewitalizacja to kompleksowy proces odnowy obszaru zurbanizowanego, którego przestrzeń, funkcje i substancja uległy procesowi strukturalnej degradacji, wywołującej stan kryzysowy, uniemożliwiający lub znacznie utrudniający prawidłowy rozwój ekonomiczny i społeczny tego obszaru, jak i zrównoważony rozwój całego miasta”. _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Rewitalizacja – nowe podejście Rewitalizacja to: szereg kompleksowych, spójnych, skoordynowanych działań, inicjatyw, projektów jako skuteczna reakcja i wpływ na poprawę, rozwiązanie występujących problemów: społecznych, gospodarczych i infrastrukturalnych w ściśle określonych obszarach Gminy (obszary zdegradowane, kryzysowe) w celu trwałej poprawy jakości życia mieszkańców tych obszarów, a w konsekwencji wyrównywaniu jakości życia mieszkańców całej gminy. Rewitalizacja zatem to zbiór przemyślanych przedsięwzięć (społecznych, edukacyjnych, kulturalnych, sportowych, rekreacyjnych, inwestycyjnych itp.), które mają spowodować, że te problemy albo zostaną zmniejszone, albo przestaną istnieć. _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Obszar zdegradowany Zgodnie z ustawą o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 r.: OBSZAR ZDEGRADOWANY - obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym w przypadku występowania na nim ponadto co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych, technicznych Obszar zdegradowany może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nie posiadające ze sobą wspólnych granic, pod warunkiem stwierdzenia na każdym z podobszarów występowania koncentracji ww. negatywnych zjawisk. _________________________________________________________________________________________________________ Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Obszar rewitalizacji OBSZAR REWITALIZACJI to obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację. Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkany przez więcej niż 30% liczby mieszkańców gminy. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nie posiadające ze sobą wspólnych granic. _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Obszary zdegradowane – delimitacja Wyznaczenie (delimitacja) obszarów zdegradowanych (kryzysowych) Gminy Brzesko – na podstawie dwóch źródeł informacji. Dane statystyczne GUS, MOPS, PUP, Policja itp. Urząd Miejski w Brzesku wraz z jednostkami organizacyjnymi Badania społeczne – ankieta internetowa przeprowadzona wśród mieszkańców w czerwcu 2016 r. , zebrano 111 ankiet. _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Dane statystyczne Wskaźnik degradacji społecznej został obliczony na podstawie 12 wskaźników cząstkowych: SPOŁECZNE GOSPODARCZE PRZESTRZENNO - FUNCKCJONALNE TECHNICZNE Udział osób w wieku poprodukcyjnym Liczba zarejestrowanych podmiotów gospodarczych według głównego miejsca wykonywania Liczba mieszkańców przypadających na tereny rekreacyjne w tym place zabaw Liczba gospodarstw podłączonych do wodociągu Udział osób korzystających z pomocy społecznej ogółem Liczba boisk na osiedlach / w miejscowościach Liczba gospodarstw podłączonych do kanalizacji Liczba wyrejestrowanych podmiotów gospodarczych według głównego miejsca wykonywania Udział osób korzystających z pomocy społecznej w powodu ubóstwa i bezrobocia Liczba przestępstw i wypadków Liczba organizacji pozarządowych _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Wskaźniki degradacji SPOŁECZNE _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Wskaźniki degradacji GOSPODARCZE _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Wskaźniki degradacji PRZESTRZENNO-FUNKCJONALNE _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Wskaźniki degradacji TECHNICZNE _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Badanie społeczne Odsetek wskazań przez respondentów badania wstępnie zaproponowanych potencjalnych obszarów do rewitalizacji Mokrzyska – 43% Bucze – 33% Szczepanów – 38 % Miasto Brzesko – 83% Jasień – 50% Jadowniki – 41% Poręba Spytkowska – 36% Okocim – 59% _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Obszar rewitalizacji Obszar, który charakteryzuje się: nasileniem niekorzystnych zjawisk kryzysowych, a przy tym ma istotne znaczenie dla rozwoju gminy Podobszary rewitalizacji : Osiedle Ogrodowa – Jagiełły Stare Miasto Sołectwo Wokowice Sołectwo Jadowniki - Bocheniec 3 1 2 4 _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Podobszar Ogrodowa – Jagiełły Podobszar obejmuje osiedle Ogrodowa - Jagiełły. Jego łączna powierzchnia 21 ha i jest zamieszkiwane przez 7162 stałych mieszkańców Na podobszarze koncentrują się problemy takie jak: ubóstwo, niski kapitał społeczny oraz gospodarczy, niewystarczający dostęp do terenów rekreacyjnych _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Podobszar Stare Miasto Podobszar obejmuje środkową część Starego Miasta. Jego łączna powierzchnia 3 ha i jest zamieszkiwane przez 159 stałych mieszkańców Na podobszarze koncentrują się problemy takie jak: ubóstwo, niski kapitał społeczny oraz gospodarczy, a także wysoki stopień przestępczości i wypadków _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Podobszar Wokowice Podobszar obejmuje sołectwo Wokowice. Jego łączna powierzchnia 4 ha i jest zamieszkiwane przez 51 stałych mieszkańców Na podobszarze koncentrują się problemy takie jak: wysoki odsetek osób w wieku poprodukcyjnym, ubóstwo, niski kapitał gospodarczy, a także wysoki stopień przestępczości i niewystarczający dostęp do terenów rekreacyjnych _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Podobszar Jadowniki - Bocheniec Podobszar obejmuje sołectwo Jadowniki - Bocheniec. Jego łączna powierzchnia 13 ha i jest zamieszkiwane przez 24 stałych mieszkańców Na podobszarze koncentrują się problemy takie jak: wysoki odsetek osób w wieku poprodukcyjnym, bezrobocie, niski kapitał gospodarczy, a także wysoki stopień przestępczości i niewystarczający dostęp do terenów rekreacyjnych _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Główne wnioski Głównym wnioskiem płynącym z przeprowadzonej diagnozy gminy jest konieczność podjęcia działań, które powinny koncentrować się przede wszystkim na INTEGRACJI MIESZKAŃCÓW I POPRAWIE JAKOŚCI ŻYCIA LOKALNYCH SPOŁECZNOŚCI, w tym: Stworzenie warunków wsparcia dla osób w wieku poprodukcyjnym poprzez integrację z pozostałymi grupami wiekowymi w gminie Zmniejszenie problemu ubóstwa i bezrobocia oraz liczby osób pobierających świadczenia z pomocy społecznej Zwiększenie integracji mieszkańców, eliminacja biernej postawy społeczeństwa oraz wzmacnianie postaw obywatelskich Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa Stworzenie warunków do wzrostu poziomu przedsiębiorczości Poprawa dostępności oraz jakości terenów rekreacyjnych i zielonych, w tym tworzenie nowych, atrakcyjnych przestrzeni oraz kreowanie miejsc spotkań lokalnych społeczności Wykorzystanie lokalnego potencjału dla rozwoju turystyki oraz poprawy wizerunku gminy jako całości. _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Konsultacje Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji zostały ogłoszone 8 września 2016 r. Osoby zainteresowane tematyką objętą zakresem konsultacji mogą zapoznać się z dokumentami na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Brzesku w zakładce „Rewitalizacja Gminy Brzesko 2015-2022” oraz składać uwagi w terminie od 15.09.2016 r. do 14.10.2016 r. Zapraszamy! _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl

Dziękujemy za uwagę! _________________________________________________________________________________________________________Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, ul. Stradomska 11, 31-068 Kraków email: biuro@fundacjamis.org.pl; www.fundacjamis.org.pl