Podsumowanie Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego „Fenoloftaleina” dla Gimnazjalistów – III edycja Bydgoszcz, 22 maja 2017 r.
Organizatorem konkursu jest Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszcz oraz Gimnazjum nr 9. Nagrody dla laureatów i finalistów konkursu zostały ufundowane: osoby prywatne firmę Purinova, która zajmuje się produkcją polioli poliestrowych oraz systemów poliuretanowych spółkę ProNatura –Międzygminny Kompleks Unieszkodliwiania Odpadów z siedzibą w Bydgoszczy
Przebieg konkursu Konkurs przebiegał w 3 etapach: - Etap szkolny –wyłonienie 3 uczniów z danej szkoły do etapu międzyszkolnego - I etap międzyszkolny –sprawdzian pisemny trwający 60 minut. Uczniowie, którzy uzyskali 68% punktów i więcej przechodzili do II etapu międzyszkolnego - II etap międzyszkolny – sprawdzian pisemny trwający 60 minut -wyłonienie laureatów konkursu
Uczestnicy konkursu Do udziału w konkursie zgłosiło się 50 uczniów z 17 bydgoskich gimnazjów. Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne, I Katolickie Gimnazjum, Gimnazjum nr 2, nr 3, nr 9, Gimnazjum nr 15, nr 16, nr 17, nr 23, nr 33, nr 38, nr 46, nr 48, nr 49, nr 50, nr 51 i Gimnazjum nr 52.
Wyniki I etapu Międzyszkolnego 17 uczniów uzyskało 68 % punktów i więcej, i zakwalifikowało się do II etapu konkursu. Najlepsze wyniki w I etapie uzyskali: Szymon Prątnicki (Gim nr 50) 96% punktów Szymon Czajkowski (Gim nr 51) 94% punktów Jan Andrzej Bereda (I Katolickie Gim ) 94% punktów Paweł Kobierowski (Gim nr 50) 92 % punktów Łukasz Zieliński -Weiher (Gim nr 51) 90 % punktów Aleksandra Machowska (Bydgoskie Gim Klasyczne) 90% punktów Magdalena Kaczorowska (Gim nr 49) 90 % punktów
Skład Komisji Konkursowej I etapu Jolanta Nowak –przewodnicząca Członkowie: p. Violetta Pubanz p. Iwona Każarnowicz – Trybuś p. Beata Kolak – Szlęzak p. Teresa Uklejewska p. Magdalena Koralewska Komisja sprawdzała i punktowała prace uczniów oraz podejmowała decyzje o zakwalifikowaniu uczniów do II etapu konkursu międzyszkolnego.
Uczestnicy II etapu międzyszkolnego Finalistami konkursu jest 17 uczniów z 9 gimnazjów: Bydgoskie Gim Klasyczne – 3 uczennice Gim nr 50 – 3 uczniów I Katolickie Gim – 3 uczniów Gim nr 51 – 2 uczniów Gim nr 33 – 2 uczennice Gim nr 2 – 1 uczennica Gim nr 48 – 1 uczennica Gim nr 49 – 1 uczennica Gim nr 17 – 1 uczeń
Laureaci Międzyszkolnego Konkursu Chemicznego „Fenoloftaleina” Łukasz Zieliński -Weiher (Gim nr 51) 97% punktów – I miejsce Szymon Prątnicki (Gim nr 50) 95 % punktów – II miejsce Jan Andrzej Bereda (I Katolickie Gim) 90 % punktów – III miejsce Szymon Czajkowski (Gim nr 51 ) 90 % punktów – III miejsce Serdecznie Gratulujemy !
Nauczycielami laureatów konkursu są: p. Monika Lutomska (Gim nr 51) p. Alojzy Markwitan (Gim nr 50) p. Beata Kolak – Szlęzak ( I Katolickie Gimnazjum) Serdecznie Gratulujemy!
Uczniowie wyróżnieni w konkursie: Aleksandra Machowska (BGK) 88% punktów Julia Grzyl (Gim nr 2) 87% punktów Martyna Burchard (BGK) 85% punktów Wiktoria Graczyk (Gim 33) Julia Śmigielska (Gim 33) Nauczyciele przygotowujący uczniów do konkursu: p. Violetta Pubanz (BGK) p. Maria Szamraj (Gim nr 2) p. Gabriela Zająkała (Gim 33) Średni wynik w II etapie międzyszkolnym – 77 % Serdecznie Gratulujemy !
Skład Komisji Konkursowej II etapu Jolanta Nowak –przewodnicząca Członkowie: p. Iwona Każarnowicz – Trybuś p. Beata Kolak – Szlęzak p. Teresa Uklejewska p. Violetta Pubanz Komisja sprawdzała i punktowała prace uczniów oraz podejmowała decyzje o przyznaniu nagród i wyróżnień w konkursie.
Stopień trudność zadań konkursowych II etapu Zadania bardzo łatwe: 8, zadania zamknięte nr 19, 20, 21, 23, 24, 25, ( wskaźnik łatwości 0,90 -1,00) Zadania łatwe: 1, 3, 5, 6, 9, 10, 14 zadania zamknięte nr 16, 17, 18, 22, ( wskaźnik łatwości 0,70 -0,89) Zadania umiarkowanie trudne: 2, 7, 12, 13 i 15 ( wskaźnik łatwości 0,50 -0,69) Zadania trudne : 4, i 11, ( wskaźnik łatwości 0,20 -0,49) Zadanie bardzo trudne: 0 ( wskaźnik łatwości 0,00 -0,19)
CO2, SO3, SiO2, K2O, NH3 (gaz), H2S(gaz), Fe(OH)2, NaCl. Zadanie nr 4 ( 3pkt) Spośród podanych związków chemicznych, wybierz te, które są: CO2, SO3, SiO2, K2O, NH3 (gaz), H2S(gaz), Fe(OH)2, NaCl. A) dobrze rozpuszczalne w wodzie, a ich roztwory wodne mają pH =7, B) po zmieszaniu z wodą tworzą roztwory o pH > 7, C) po zmieszaniu z wodą tworzą roztwory o pH < 7. Wybrane wzory związków chemicznych wpisz do tabelki poniżej. A B C
Zadanie nr 11 Uczeń otrzymał pięć naczyń z substancjami, ale żadne z nich nie były oznakowane. Na podstawie przeprowadzonych przez ucznia doświadczeń i uzyskanych wniosków zidentyfikuj te substancje. Obserwacje z doświadczeń i wnioski: Po wprowadzeniu substancji (1) do roztworu (2) pojawiło się zmętnienie; Po dodaniu substancji (3) do substancji z naczynia (4) powstał roztwór substancji (2) i bezbarwny gaz; W reakcji substancji z naczyń (5) i (3) otrzymano sól stosowaną w przemyśle spożywczym, która skraca czas gotowania np. makaronu oraz bezbarwny gaz; Substancja (5) jest stałym kwasem nieorganicznym, ale najczęściej stosowana jest w postaci roztworu wodnego. Wpisz w odpowiednie pola wzory lub nazwy 1 2 3 4 5
Stopień trudność zadań konkursowych II etapu Najtrudniejsze wymagania: zaklasyfikować podane związki chemiczne do odpowiednich grup ze względu na pH wodnego roztworu tej substancji; zidentyfikować substancje na podstawie opisanych obserwacji z doświadczeń i wniosków.
Gratulujemy sukcesów uczniom, dziękujemy nauczycielom ! Jolanta Nowak doradca metodyczny z chemii Iwona Każarnowicz –Trybuś nauczyciel chemii w Gimnazjum nr 9