Prezentację przygotowała Violetta Głuszkowska- nauczyciel wspomagający Część I Budowa i funkcje mózgu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Pojawiające się nowe choroby lub inne przybierające niebezpieczne formy stanowią poważne zagrożenie dla naszego zdrowia. Jednak postęp medycyny jest tak.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Składniki odżywcze i ich rola w organizmie Białka, cukry i tłuszcze
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz –
Program Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej „Czyste powietrze wokół nas”
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Podstawowe pojęcia termodynamiki chemicznej -Układ i otoczenie, składniki otoczenia -Podział układów, fazy układu, parametry stanu układu, funkcja stanu,
DIAGNOZA PROCESÓW INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Mgr Agnieszka Wnuk KRĘGOSŁUP Mgr Agnieszka Wnuk
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Jak sobie z nim radzić ?.
Śniadanie daje moc 7 IV 2016r.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Resuscytacja krążeniowo – oddechowa osoby dorosłej.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
2.42. Odbieranie, przekazywanie i przetwarzanie danych w układzie nerwowym Opracowała Bożena Smolik Konsultant Arleta Poręba-Konopczyńska.
Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Aktywność fizyczna wpływa na:  Sferę emocjonalną  Sferę intelektualną  Sferę społeczną.
Dane o polskich palaczach: 9 milionów Polaków to nałogowi palacze. 57 proc. palaczy to mężczyźni. 54 proc. palaczy wypala papierosów dziennie.
M ETODY POMIARU TEMPERATURY Karolina Ragaman grupa 2 Zarządzanie i Inżynieria Produkcji.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Aktywność fizyczna Dobre nawyki Siedzenie odpowiednie Stanowisko pracy Sport Twoja kondycja psychiczna Pozostając w ruchu organizm produkuje więcej.
E-seminarium: Integracja sensoryczna Realizowane w ramach projektu „Akademia Rodzica” współfinansowanym przez m.st Warszawa.
Zmysły.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Czym jest integracja sensoryczna?
HAMULCE BĘBNOWE.
NEURODYDAKTYKA I JEJ ZNACZENIE W PROCESIE NAUCZANIA, UCZENIA SIĘ
Nasz mózg Emily Vanderheyden ; Brain man clip art. ; znaleziono na witrynie Free Clipart ; Licencja CC.
W kręgu matematycznych pojęć
Od neuronow do populacji
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
„…stają się jednym ciałem.”
Zmysły i Zdarzenia.
6-LATEK W SZKOLE.
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
1. Narodziny i okres okołoporodowy:
MATEMATYKAAKYTAMETAM
JAK SIĘ UCZYĆ, ABY SIĘ NAUCZYĆ ?
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

Prezentację przygotowała Violetta Głuszkowska- nauczyciel wspomagający Część I Budowa i funkcje mózgu

Ciekawostki Masa mózgu stanowi średnio 2% masy ciała. Wykorzystuje aż 20%przechodzącego przez organizm tlenu, a jego zużycie energii jest 10 razy szybsze niż pozostałych narządów. Mózg człowieka waży średnio od 1200 do 1400 g (u dorosłych osób).

Budowa i funkcje mózgu Układ nerwowy komórka nerwowa (neuron), Budowa mózgu – podział ogólny: kresomózgowie, międzymózgowie, śródmózgowie, tyłomózgowie wtórne, rdzeń przedłużony Kora mózgowa – funkcje mózgu płat potyliczny, skroniowy, ciemieniowy, czołowy, móżdżek

Układ nerwowy - komórka nerwowa (neuron) Neuron jest najważniejszym elementem składowym układu nerwowego. W obrębie komórki nerwowej wyróżnia się ciało komórki i dwa rodzaje wypustek: długą (akson) i liczne wypustki krótkie (dendryty). Aksony przenoszą informacje z ciała komórki do innych komórek nerwowych lub narządów wykonawczych (efektorów), dendryty natomiast przekazują pobudzenia do ciała komórki nerwowej. Poszczególne komórki nerwowe łączą się ze sobą poprzez złącza (synapsy), które pośredniczą w przekazywaniu informacji. W zależności od rodzaju substancji chemicznej pośredniczącej w przekazywaniu pobudzenia, wyróżnia się synapsy pobudzające i hamujące. Komórkom nerwowym towarzyszą komórki glejowe, które spełniają funkcje pomocnicze (odżywcze, izolacyjne, podporowe) w stosunku Budowa neuronu do neuronów.

Układ nerwowy – budowa Układ nerwowy składa się z ośrodkowego (centralnego) i obwodowego układu nerwowego. Zapewnia on stały kontakt organizmu ze środowiskiem zewnętrznym oraz integrację narządów wewnętrznych. Kontakt ze światem zewnętrznym zapewniają narządy zmysłów, natomiast doznania z narządów wewnętrznych rejestrowane są przez zakończenia czuciowe w poszczególnych narządach. Układ nerwowy uczestniczy w rejestrowaniu, przekazywaniu i analizie napływających pobudzeń z zakończeń czuciowych oraz bierze udział w realizacji prawidłowych reakcji adaptacyjnych na zmieniające się warunki świata zewnętrznego i środowiska wewnętrznego. Głównym elementem centralnego układu nerwowego jest mózg.

Mózg składa się z pięciu zasadniczych części: Budowa mózgu – podział ogólny Mózg składa się z pięciu zasadniczych części: Kresomózgowie - Międzymózgowie - Śródmózgowie - Tyłomózgowie wtórne - Rdzeń przedłużony

Kresomózgowie Kresomózgowie jest największą częścią mózgu. To ośrodek decyzyjny mózgu. Nadzoruje większość czynności fizycznych i umysłowych. Różne obszary kresomózgowia są odpowiedzialne za rozmaite reakcje świadome. Kresomózgowie skupia ponad połowę neurytów, zbudowane jest z dwóch półkul mózgowych oddzielonych podłużną szczeliną i połączonych spoidłem wielkim. Powierzchnię mózgu tworzą silne fałdy zwane zakrętami, porozdzielane bruzdami, największa bruzda – Rolanda – przedziela mózg na pół. Bruzdy mózgu dzielą powierzchnię półkuli na płaty: - czołowy – z ośrodkiem ruchowym i ruchowym mowy - ciemieniowy – z ośrodkiem czucia oraz korą integrującą doznania czuciowe, wzrokowe i słuchowe - potyliczny – z ośrodkiem wzroku - skroniowy – z ośrodkiem słuchu i czuciowym mowy

Śródmózgowie Śródmózgowie odpowiada za regulację mięśni zwieraczy źrenicy. Na terenie śródmózgowia zlokalizowany jest twór siatkowaty, który m. in. odgrywa rolę w odruchach wzrokowych i słuchowych, odpowiada za stan czuwania; uszkodzenie tworu siatkowatego powoduje śpiączkę.

Rdzeń przedłużony Rdzeń przedłużony to część tyłomózgowia o kształcie ściętego stożka, łączy rdzeń kręgowy z móżdżkiem. Skupione są w nim ośrodki nerwowe odpowiedzialne za funkcje odruchowe: ośrodek oddechowy, ośrodek ruchowy, ośrodek sercowy, ośrodek ssania, ośrodek żucia, ośrodek połykania, a także ośrodki odpowiedzialne za: wymiotowanie, kichanie, kaszel, ziewanie, wydzielanie potu. Uszkodzenie rdzenia przedłużonego niesie ze sobą poważne zagrożenie życia.

Budowa mózgu – kora mózgowa Kora mózgu pokrywa zewnętrzna powierzchnię półkul mózgowych. Jest zbudowana z istoty szarej, którą stanowią komórki neuronów. Jest bardzo silnie pofałdowana, dzięki czemu przy niewielkiej objętości zajmuje sporą powierzchnię. Kora mózgowa odbiera i analizuje informacje z narządów zmysłów. Odbywają się w niej także procesy skojarzenia, stąd też wysyłane instrukcje określające reakcje ruchowe. Odpowiada za czucie somatyczne, widzenie, słyszenie, czucie, uczenie się oraz planowanie i polecenie ruchów. Dzieli się na korę starą (układ limbiczny), odpowiadającą zastany emocjonalne i popędy oraz kontrolę podwzgórza i korę nową. Uszkodzenie kory mózgowej może doprowadzić do zaburzeń funkcji związanej z uszkodzonym obszarem (np. niedowład, zaburzenia mowy, niedowidzenie) lub wyzwolić nadmierną aktywność komórek leżących w sąsiedztwie uszkodzenia.

Kora i ośrodki podkorowe

Płaty kory – funkcje mózgu Kora mózgowa jest pofałdowana i podzielona funkcjonalnie na trzy rejony: pola czuciowe, pola ruchowe, pola kojarzeniowe. W korze mózgowej znajdują się liczne ośrodki odpowiedzialne za różne funkcje. Kora mózgowa posiada ośrodki wyższych czynności mózgowych: ośrodek pamięci, świadomości, pisania, kojarzenia, myślenia. W istocie białej mózgu są włókna neuronowe, które tworzą połączenia między ośrodkami komórkowymi a innymi częściami układu nerwowego. Pasmo istoty białej łączące obie półkule mózgowe nazywane jest ciałem modzelowatym lub spoidłem wielkim.

Pola ruchowe i czuciowo-somatyczne

Pola ruchowe i czuciowo somatyczne- funkcje mózgu Sygnały czuciowe z różnych części powierzchni ciała przechodzą długą drogę do rdzenia kręgowego lub mózgu i docierają do somatycznych pól czuciowych. Główne pola ruchowo – czuciowe kory leżą wzdłuż bruzdy Rolanda: pole ruchowe leży tuż przed nią, pole czuciowe tuż za nią. Poszczególne części ciała są reprezentowane przez punkty po obu stronach bruzdy, przy czym reprezentacja ta jest „do góry nogami”: to jest nogi i stopy są reprezentowane u góry, niżej ręce i ramiona, a na dole głowa, przy czym ręce i twarz są reprezentowane przez znacznie większą powierzchnię kory niż reszta ciała. Ośrodki smaku znajdują się blisko ośrodków wrażliwości dotykowej dla języka.

Mapy czuciowe w mózgu Jedną z funkcji kory mózgowej jest działanie motoryczne. Informacja somatosensoryczna (czucie ciała) - obszar SI z tyłu bruzdy centralnej, przekazywana jest od receptorów: dotyku, bólu, temperatury, wibracji, położenia kończyn, przez nerwy czuciowe do wzgórza i kory SI. Twarz i język reprezentowane są po obu stronach, pozostałe części ciała przeciwlegle. Zniszczenie kory SI powoduje zanik wrażeń czuciowych, jednak ból i temperatura po pewnym czasie pojawiają się. Drażnienie wywołuje wrażenia dotyku, łaskotania, swędzenia. Pobudzanie kory z przodu bruzdy centralnej wywołuje zachowania ruchowe (całe wyuczone ruchy). Obszar kory poświęcony analizie jest proporcjonalny do wagi bodźców.

Funkcje mózgu - zakręt górny i wieczko: słuch muzyczny, fonematyczny i wrażenia dźwiękowe - obszar Wernickego - rozumienie mowy, gramatyka, prozodia - zakręt dolny: rozpoznawanie obiektów, kategoryzacja obiektów, pamięć werbalna, zapamiętywanie - część podstawna: analiza zapachów

Funkcje płata skroniowego Wyniki uszkodzeń płata skroniowego: zaburzenia słuchu, rozumienia mowy i percepcji dźwięków zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe i wzrokowe problemy w rozpoznawaniu widzianych obiektów trudności w rozpoznawaniu twarzy (prozopagnozja) upośledzenie porządkowania i kategoryzacji informacji werbalnych lewa półkula - trudności w rozumieniu mowy (afazja Wernickego) uszkodzenia prawej półkuli mogą spowodować słowotok trudności w opisywaniu widzianych obiektów zaburzenia pamięci - amnezja następcza, problemy z przypominaniem zaburzenia zachowań seksualnych zaburzenia kontroli zachowań agresywnych

Funkcje płata ciemieniowego część górna: czucie dotyku, temperatury, bólu, umiejscowienie wrażeń czuciowych b) prawa część dolna: orientacja przestrzenna, układ odniesienia na podstawie wrażeń wzrokowych c) lewa część dolna: modelowanie relacji przestrzennych ruchów palców d) pomiędzy i część przyśrodkowa: celowe ruchy, integracja ruchu i wzroku: integracja czucia i wzroku w jeden percept manipulacja obiektami wymagająca koordynacji i wyobraźni przestrzenno/ruchowej rozumienie języka symbolicznego, pojęć abstrakcyjnych, geometrycznych

Funkcje płata czołowego Wyniki uszkodzeń płata czołowego: utrata możliwości poruszania częściami ciała, afazja Brocka niezdolność do planowania wykonania sekwencji ruchów niezdolność do działań spontanicznych, schematyczność myślenia "zapętlenie", uporczywe nawracanie do jednej myśli trudności w koncentracji na danym zadaniu, problemie niestabilność emocjonalna; zmiany nastroju, zachowania agresywne lewy płat - depresja, prawy - zadowolenie prawy płat tylny - trudności w zrozumieniu kawałów i śmiesznych rysunków, preferencje dla niewybrednego humoru, zmiany osobowości

Wyniki uszkodzeń móżdżka Funkcje móżdżka koordynacja ruchów celowych utrzymanie równowagi regulacja napięcia mięśni pamięć niektórych odruchów wpływ na ruchy oczu Wyniki uszkodzeń móżdżka brak koordynacji ruchów (asynergia), niezgrabność; brak precyzji ruchów, problemy z utrzymaniem normalnej postawy ciała- zaburzenia równowagi, trudności w ocenie zasięgu i momentu zatrzymania ruchu; trudności w łapaniu obiektów, niezdolność do wykonywania szybkich ruchów naprzemiennych, drżenie ciała, potykanie się, tendencja do przewracania i „chodzenia na szerokich nogach”, słabe napięcie mięśni (hipotonia), niewyraźna mowa, gwałtowne ruchy gałek ocznych.

Nerwy czaszkowe 12 par nerwów rozpoczynających się na obszarze mózgowia i przebiegających głównie w obrębie głowy. Odpowiadają za odbiór różnorodnych wrażeń zmysłowych, pracę kilku ważnych grup mięśni oraz funkcje wydzielnicze gruczołów (ślinowych, łzowych, błon śluzowych). Tradycyjnie oznacza się je za pomocą cyfr rzymskich od I do XII.

Nerwy czaszkowe Widok mózgowia od podstawy. I – nerw węchowy Grupa nerwów zmysłowych: I, II, VIII Grupa nerwów mięśni gałki ocznej i języka: III,IV, VI, XII Grupa nerwów łuków skrzelowych: V, VII, IX, X, XI Widok mózgowia od podstawy.  I – nerw węchowy      II – nerw wzrokowy      III – nerw okoruchowy       IV – nerw bloczkowy       V – nerw trójdzielny       VI – nerw odwodzący       VII – nerw twarzowy      VIII – nerw przedsionkowo-ślimakowy     IX – nerw językowo-gardłowy       X – nerw błędny       XI – nerw dodatkowy       XII – nerw podjęzykowy

Histopatologia