Ideologia gender jako Inna narracja płciowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dziewczynki i chłopcy w przedszkolu
Advertisements

Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Historia idei komunikacji
C.R.A.Z.Y reż. Jean-Marc Vallée Kanada 2006
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Ubóstwo w Polsce: wiek, płeć, wykształcenie
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Psychologia Zarządzania
Konstruktywizm.
Teoria krytyczna.
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Podstawowe prawa i wolności człowieka
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Podstawy socjologii- wykład VI
Zarządzanie strategiczne
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Ideologia, krytyka ideologii
Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnoprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego.
Między publicznym a prywatnym wokół problemów równouprawnienia kobiet
MAŁŻEŃSTWO.
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Duże dzieci – wielkie sprawy
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
7 zasad Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca
GLOBALIZACJA (nowa etyka, nowy język) ZACHODNIEJ KULTURY
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
Socjologia kultury 5LBD i 5 LBD-GK Leszek Baran
Definicja kultury organizacyjnej
Zadawanie pytań.
1. Wiedza potoczna na temat świata społecznego to:
Próby przekraczania narratywizmu w historiografii
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
Kształtowanie postawy dialogu. Wyzwania edukacji międzykulturowej.
Czym jest dla nas tolerancja?
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt „ K apitał ludzki i społeczny jako czynniki rozwoju regionu łódzkiego" prof. dr hab. Ewa Malinowska mgr Krystyna.
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Interakcja człowiek – komputer Podstawy metod obiektowych mgr inż. Marek Malinowski Zakład Matematyki i Fizyki Wydz. BMiP PW Płock.
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Dobra szkoła: uwarunkowania i mechanizmy Zakopane ( m.n.p.m.) Grzegorz Mazurkiewicz.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Antropologia.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Zajęcia 3 Wstęp do filozofii nauki – ważne pojęcia
ZRÓŻNICOWANIE SPOŁECZNE PROBLEM NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNYCH
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Ekonomia rozwoju Wykład 1.
WYKŁAD 1 Globalizacja a regionalizacja 1. Plan wykładu 1. Umiędzynarodowienie działalności gospodarczej: perspektywa historyczna, etapy, uwarunkowania.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
Prawa człowieka i system ich ochrony Koncepcje praw człowieka
Ela Świeży Ela Janowska Dominika Jasztal David Crisanti
Zjawisko drag jako przekraczanie granic podziału płciowego
Dylematy teoretyczne w socjologii (prawa)
Zapis prezentacji:

Ideologia gender jako Inna narracja płciowa Mgr Weronika Urban Instytut stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytet Warszawski

Z czego wynika inność perspektywy gender ???? Co przesądza o tym, że relacje, postawy i opinie głoszone w duchu logiki polskiego środowiska katolickiego, wobec perspektywy gender, przesycone są ideą obcości, zagrożenia. Na czym zasadzają się obszary niestyczności tych dwóch podejść. Co stanowi punkt, istotę rozbieżności.

Zastosowane pojęcia klucze Inność Zmiana Płeć Uwarunkowania biologiczne Konstrukt kulturowy Ponowoczesność Postpłciowość

Kategoria inności Rozumiana dwojako: Odmienny model teoretyczny wynikający z przyjęcia ponowoczesnej strategii rozumienia i funkcjonowania w świecie Kategoria klasyfikacji opisu rzeczywistości bazująca na dychotomii swój-inny (obcy) służąca wyznaczeniu akceptowalnych, bezpiecznych granic

Procesualny charakter spojrzenia na ludzką płciowość Koncepcje rozumienia ludzkiej płciowości, jej charakteru i znaczenia ewoluują Zamiana dotyczy w szczególności sposobu rozumienia płci, jako podstawowej kategorii teoretycznej Model Jednopłciowy Model Dwupłciowy Koncepcja gender -Wieloaspektowe ujecie płci -Podział na płeć kulturową i biologiczną -Płeć wyraża cechy danej kultury, kształtuje się pod jej wpływem -Podważenie totalności binarnego podziału -Kobieta i mężczyzna są wersjami tego samego wzorca cielesnego. Ciało mężczyzny jest bliższe ideałowi. Kobieta jako odwrócony mężczyzna Anatomiczny kształt ciała ma rozstrzygające znaczenie -Binarne, przeciwstawne, niewymienialne, zamknięte kategorie płci -Płcie są nierówne pod względem moralnym i fizycznym

Stanowisko polskiego Kościoła wobec koncepcji gender Koncepcja gender określana jako ideologia, co dyskredytuje tę perspektywę, wskazuje na quasi naukowy charakter prowadzonej analizy. „Jest to ideologia szalenie niebezpieczna, która prowadzi do śmierci danej cywilizacji”* „Ideologia nigdy nie stanowi wiarygodniej informacji o świecie, nigdy nie zasługuje na miano wiedzy” ** Jest tylko wymysłem, konstruktem uniwersyteckim Głęboko redefiniuje naturę człowieka, ponieważ: 1) podważ naturalną różnicę płci 2) zakłada bezwzględną równość ludzi *bp M.Jędrasewski, Polsat News. To był dzień, 18.11.2013r. ** M. Tkaczyk, Logika, KUL, 03.02. 2012, s 186.

Stanowisko polskiego Kościoła wobec koncepcji gender Żeruje na pojęciu płci kulturowej, steruje nią przez: 1) przebieranie chłopców w stroje dziewczynek i odwrotnie, tworząc bezpłciowe dzieci, które same wybiorą płeć 2) nadawanie płciowo obojętnych imion, w celu utrudnienia identyfikacji płciowej 3) kulturowo nie wspiera naturalnej płci biologicznej 4) zmusza do zerwania z własną cielesnością, przezwyciężenia jej Ukryta strona, (intencja) gender prowadzi do ateistycznej rewolucji seksualnej, propagującej homoseksualizm, pedofilię, deprawację dzieci, relatywizm moralny, niszcząc małżeństwo, rodzinę i obyczajność Ideologia gender jest: marksizmem współczesności, największym zagrożeniem dla Kościoła XXI wieku. ***T. Terlikowski, wykład, Ideologia gender, 18-19.10.2014, Polska Misja Katolicka w Hamburgu T. Terlikowski o gender, rozmowa, Radio Wnet, opublikowano 02.02.2014. Ł. W. Ondrasz, Gender i genderyzm: wielka draka w polskim zaścianku, blogi newsweek.pl , 30.12.213 „Gender- nowa, niebezpieczna ideologia”, Niedziela Ogólnopolska, 49/2005. s.12. T. Terlikowski, „Zniewoleni cielesnością”, La Salette, Posłaniec Matki Bożej Saletyńskiej, 4/2012, s.22-23.

Przyczyna obcości perspektywy gender Różne koncepcje rozumienia płci, bazujące na opozycjach pojęciowych Natura vs Kultura Odmienne stanowisko wobec zawartości znaczeniowej habitusów płciowych Inaczej rozumiana różnica między płciami Odmienne stanowisko wobec podziałów płciowych Różna interpretacja roli płci w życiu społeczno- kulturowym

Odmiennie definiowane pojęcie płci Katolicka antropologia płci Ludzka płciowość to fakt wynikający z natury Zasadza się na naturalnej różnicy pomiędzy kobietą i mężczyzną Naturalna płeć, predyskursywna, poprzedzająca kulturę Jednoznaczna (albo kobieta albo mężczyzna) Płeć jako jedność, tworzy stałą strukturę Istotą płciowości cielesność Ciało determinuje bycie kobietą/mężczyzną Biologiczne uwarunkowanie do pełnienia ról społecznych Koncepcja gender Nie ma stałych wzorców męskości i kobiecości ustalonych przez naturę, zależą one od tendencji kulturowej Płeć jest konstruktem kulturowym, Nie jest ahistoryczna, bo rozumienie męskości/kobiecości zmienia się w czasie Podział na płeć biologiczną i kulturową, które nie zawsze ze sobą korespondują Płeć odgrywa się za sprawą codziennych aktów performatywnych

Zamiana społeczno-kulturowa: Człowiek ponowoczesny Nowe realia = płynne, efemeryczne reguły, ocena rzeczywistości z perspektywy tezy panta rhei Nowe strategie funkcjonowania w świecie Nowe wymagania, oczekiwania stawiane człowiekowi Nowe spojrzenie na człowieka, jego tożsamość, Nowe podejście do ludzkiej płciowości; Płeć definiowana w oparciu o biologiczne determinanty straciła moc wyjaśniania współczesnej rzeczywistości społeczno- kulturowej

Ponowoczesna koncepcja płci Nie ma zamkniętego, stałego charakteru, jej granice są zmienne, historyczne, podlegają negocjacji Otwartość 1)wyjście poza ontologię binaryzmu, otwarcie na inne narracje płciowe 2) odrzucenie reżimów płciowych, porządkujące płcie zgodnie z danym wzorcem/stereotypem 3) nastawienie na odmienność, negocjowanie nowych nienormatywnych pozycji płci „Płeć kłącze”- rozrasta się, różnicuje w zależności od warunków kulturowo-społecznych Płeć ma ciężar polityczny, społeczny, kulturowy. Zależy on od miejsca w czasie, pozycji kulturowej danej odmienności płciowej

Chrześcijanki rozłam Podejście katolickie widzi w gender rodzaj zagrożenia, z uwagi na podważenie fundamentów katolickiej antropologii płci Gender wymyka się katolickiej klasyfikacji ludzkiej płciowości Jest poza tym co akceptowalne, pełni rolę brudu, wy-miotu Obecność gender w publicznym dyskursie oznacza pewnego rodzaju skłócenie dystansu, co wymusza potrzebę dyskredytacji, demaskacji tej koncepcji Luteranie przykładem wykorzystanie koncepcji gender w obszarze religijnym: Teoria odnosząca się do płci kulturowej, a nie ideologia Gender to oczekiwania wobec kobiety/mężczyzny w danym kontekście społecznym. Stanowi narzędzie metodologiczne ukazujące różnice relacji władzy Służy badaniu a nie obalaniu wzorców Światowa Federacja Luterańska- polityka genderowej sprawiedliwości, w celu zakończenia nierówności między kobietami a mężczyznami