ZMIANA Stałe to są tylko zmiany w naszym życiu…
Co się zmieni…? I zmiana… …..świat wokół ucznia. Otoczenie – miejsce nauki Środowisko - nauczyciele, uczniowie Oczekiwania Wymagania
II zmiana….. …zmiany zachodzące w uczniu. Fizyczne (zmiany w wyniku dojrzewania) Emocjonalne (forma przeżywania emocji, nowe emocje, bunt, poczucie niezrozumienia) Psychologiczne (kształtowanie osobowość, tożsamości) Społeczne ( wartości, relacje z rówiesniakmi, rodzicami)
Jak przygotować dziecko do zmiany? Rozmowy, oswajanie dziecka z tematem nadchodzącej zmiany, mówienie o zmianie jako czymś naturalnym, Nawiązywanie i przypominanie dziecku o różnych sytuacjach, jakim wcześniej stawiło czoła w swoim życiu i które się powiodły np. pierwszy publiczny występ, wycieczka, wjazd na kolonie. U rodziców również zmiana i stres z nią związany, powodują, że my dorośli stajemy się nerwowi, jeśli mamy negatywne emocje związane ze zmianą – nie zarażajmy nimi dzieci. Subtelne pytanie dziecka co czuje, wsłuchiwanie się w to, co mówi oraz obserwowanie jego zachowania. Jeśli będzie się czuło zagubione, przestraszone, należy powiedzieć mu, że to normalne przy zmianie, że potrzebuje więcej czasu, że chcemy je wspierać. Przybliżenie dziecku sytuacji, gdy jego kolega lub rodzeństwo byli w podobnej sytuacji i z upływem czasu wszystko się poukładało.
ROLA I ZADANIA PEDAGOGA SZKOLNEGO Sierpień 2016
Zadania Pedagoga szkolnego - - akty prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno –pedagogicznej Statut Gimnazjum Świętego Wojciecha w Makowie Programy Wychowawczy Szkoły Szkolny Program Profilaktyki Plan Pracy Pedagoga szkolnego
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów. indywidualne rozmowy z nauczycielami, rodzicami uczniów, specjalistami pracującymi z dziećmi w szkole (psycholog), dotyczące rozpoznanych trudności. indywidualne rozmowy z uczniami, konsultowanie indywidualnych przypadków w zakresie diagnozy ze specjalistami z zewnątrz w tym: z poradni psychologiczno-pedagogicznych, innych poradni specjalistycznych, z praktykami zatrudnionymi w szkolnictwie specjalnym, przygotowanie lub współpraca w przygotowaniu opinii dotyczącej ucznia,
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów prowadzenie obserwacji, rozmów, wywiadów w tym wywiadów środowiskowych (szczególnie w kontekście zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczniów i ich rodzin, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi, sytuacjami kryzysowymi lub traumatycznymi; ) prowadzenie badań ankietowych i innych, w tym w oparciu o autorskie narzędzia diagnostyczne; badania/rozmowy wśród nauczycieli dotyczące zachowań uczniów – stworzenie autorskich narzędzi badawczych (ocena sytuacji wychowawczej); współpraca z różnymi instytucjami, przekazywanie informacji na temat sytuacji poszczególnych uczniów – aktualizacja wiedzy w tym zakresie.
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb. prowadzenie zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami - zajęć specjalistycznych w tym: dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych; prowadzenie rozmów indywidualnych z uczniami przejawiającymi trudności wychowawcze; proponowanie/monitorowanie działań interwencyjnych podejmowanych w stosunku do uczniów; pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana w zespołach wychowawczych, działania pedagoga szkolnego są elementami tej pomocy.
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży. prowadzenie/ organizowanie zajęć o charakterze profilaktyki pierwszorzędowej - promocja zdrowego stylu życia, uczenie sposobów radzenia sobie z sytuacjami trudnymi, ukazanie alternatywy dla zachowań ryzykownych i problemowych; działanie w zespołach interdyscyplinarnych; opiniowanie spraw uczniów, opracowywanie wniosków do sądów rodzinnych i nieletnich w tym inicjowanie procedury Niebieska Karta; opiniowanie spraw uczniów dotkniętych niedostosowaniem społecznym współpraca z ośrodkami kuratorskimi, MOPS, GOPS, PCPR w celu wymiany informacji do podejmowanych działań.
w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów. pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych, radzeniu sobie z emocjami; prowadzenie/organizowanie zajęć wychowawczych np. kształtowanie umiejętności interpersonalnych, sposoby rozwiązywania konfliktów – innych, wg potrzeb szkoły planowanie i organizowania sytuacji dydaktyczno - wychowawczych, które umożliwiłyby uczniowi osiągnięcie nawet niewielkiego sukcesu; (np. projekty edukacyjne) prowadzenie/organizowanie zajęć adaptacyjno – integracyjnych, sposobów efektywnego uczenia się; konsultowanie indywidualnych przypadków ze specjalistami z zewnątrz w zakresie specjalistycznej diagnozy.
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. pomoc w osiągnięciu porozumienia w spornych kwestiach, konfliktach uczniowskich; podejmowanie działań w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych w klasach; udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z emocjami związanymi z kontaktami rówieśniczymi w tym, z presją negatywnych wzorców: udzielanie uczniom porad i pomocy w radzeniu sobie z emocjami związanymi trudną sytuacją rodzinną, losową. zwracanie szczególnej uwagi na kwestię sprawiedliwości i etycznego traktowania uczniów i przestrzegania ustaleń Konwencji o Prawach Dziecka; w stosunku do rodziców: udzielanie porad rodzicom w sprawach trudności wychowawczych, pomoc w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych z dziećmi; przełamywanie uczuć bezradności, niepewności i stresu w związku z przeżywanymi trudnościami; wyjaśnianie przyczyn pojawiających się problemów; udzielanie informacji o funkcjonujących organizacjach na rzecz pomocy rodzinie; pośredniczenie w kontaktach rodzica z tymi instytucjami.
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów. udział w określaniu zdolności i predyspozycji uczniów, w tym predyspozycji zawodowych (obserwacja, testy, ankiety); postulowanie (prowadzenie) zajęć rozwijających predyspozycje i uzdolnienia uczniów (np. w zakresie rozwijania inteligencji, twórczego myślenia, talentów itp.); przygotowywanie (zapraszanie specjalistów z zewnątrz) lub prowadzenie pogadanek, prelekcji warsztatów.
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej. organizowanie szkoleń i warsztatów na tematy związane z profilaktyką, opieką, wychowaniem i dydaktyką; wspieranie w realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych; współpraca przy tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; omawianie w zespole zalecanych form i sposobów dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych dziecka zawartych w opiniach;
Zadania pedagoga szkolnego zawarte w Statucie Szkoły Rozpoznawanie potrzeb, możliwości psychofizycznych oraz przyczyn trudności edukacyjnych uczniów. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami w diagnozowaniu, trudności, zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. Zapobieganie i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wśród uczniów Czuwanie nad realizacją obowiązku szkolnego przez uczniów szkoły. Prowadzenie konsultacji, udzielanie porad rodzicom w celu wspierania ich w pracy wychowawczej. Organizowanie i koordynowanie różnych form pracy terapeutycznej i indywidualnej opieki pedagogiczno -psychologicznej.
Statut c.d. Pozyskiwanie informacji na temat warunków bytowych uczniów w celu organizowania pomocy materialnej. Współpraca z wychowawcami w planowaniu, organizowaniu i świadczeniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Współpraca z RP, RR, SU, szkolną pielęgniarką, GOPS, GKRPA, PPP i innymi instytucjami i organizacjami świadczącymi pomoc materialna lub działającymi na rzecz oświaty i młodzieży. Udzielanie pomocy uczniom w prawidłowym wyborze szkoły i kierunku dalszego kształcenia. Prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu planowaniem kariery zawodowej.
Mity na temat pracy pedagoga Do pedagoga idzie się „za coś” (za karę) Pedagog rozmawia z uczniami tylko o ich problemach. Pedagog musi zawsze dochować tajemnicy z rozmowy z uczniem.
Dziękuję za uwagę